Bucurestiul Cultural, nr. 121 - Peisaj teatral bucureştean

Doina Papp | 26.02.2013

Pe aceeași temă

Năpasta, ancestrală şi suprarealistă

 Tradiţionalişti sau nu, clasici sau avan­gardişti, spectatorii recentei mon­tări a dramei Năpasta de I.L. Caragiale, de la Teatrul Naţional Bucureşti, livrată nouă de regizorul Radu Afrim, nu pot să nu recunoască valoarea spectacolului. El te prinde, indiferent de condiţionări es­te­tico-filosofice şi mai ales prejudecăţi, fiind­că Afrim e un artist care simte cu in­tensitate scena şi ne transmite şi nouă impulsurile lui transfiguratoare. Şi dacă aici reuşeşte pe deplin e pentru că, în plus, demersul lui are o coerenţă sti­lis­ti­că de invidiat. Aşadar, am acceptat cu sur­prindere, dar m-am lăsat convinsă până la capăt că Năpasta poate fi citită şi aşa, psihanalizată prin prisma triunghiu­lui clasic soţ-soţie-amant, dar şi a re­con­textualizării postmoderne, chiar dacă matricea e ancestrală. Cum combină re­gi­zorul cele două viziuni e însă aproape genial. Pe de o parte, lumea mitică ro­mâ­neas­că, trecută prin filtrul stilizărilor care o universalizează (vezi pământul din scenă în care se afundă picioarele goa­le ale interpreţilor sau măştile uria­şe, muzica disco în care se disting mo­ti­ve folclorice – Luiza Zan, Valentin Luca –, dar mai ales spiritul tragic preexistent de care e îmbibată montarea). Pe de altă parte, e perspectiva suprarealistă mo­ti­va­tă de visele şi coşmarurile din care se construieşte cealaltă realitate, paralelă a piesei. Faptul că Anca dobândeşte un statut social nou (e designer) şi acţiunea se petrece în preajma unei parade de modă cu valoare taumaturgică, cum vom vedea în final, nu e nici blasfemiator, nici îndepărtare de la datele textului. Fiindcă, la urma urmelor, arhitecta poate foarte bine în genealogia ei să „vi­nă“ din eroinele populare, din ţă­­răncile aprige, gen Vitoria Lipan, care-i trans­mit gustul pentru vendetă şi justiţie pe picior. Poate veni şi din antichitatea eu­ropeană (un spectacol al anilor ‘70 în regia lui Alexa Visarion lua premiu în Italia tocmai pentru această sugestie de universalizare), aşa încât demersul lui Radu Afrim este, cultural vorbind, per­fect acoperit. Ceea ce vreau să subliniez aici este, însă, organicitatea ideii în spec­tacol, coerenţa şi scoaterea din fapt di­vers a subiectului prin prezenţa grupu­lui de tineri cu care Afrim populează din belşug scena, nu doar pentru a iniţia o latură de enterteinement, cum stupid co­mentează un coleg mai tânăr, ci pentru a realiza o exorcizare de grup. Anca, cea pătimaşă şi inflexibilă, pe care Crina Semciuc – o erinie cu capul ras – o îm­­pinge până la limita suportabilităţii poverii ei sufleteşti, le pune tuturor oglin­da în faţă. Pe căi mai subtile sau direct, până la demascarea lui Dragomir şi moartea lui Ion Nebunul, acoperit de ţărâna pe care singur şi-o adună pe trup. Gheorghe, personaj mult mai vizi­bil acum, pe care regizorul intuieşte co­rect că trebuie să se sprijine în de­mon­stra­ţie, persiflează dezinvolt până în punc­tul în care, confruntată cu moartea, mas­carada se converteşte în tragedie. Modernitatea deconcertantă a imaginii acestei Năpaste e dublată de actualitatea ideilor, despre dragoste versus patimă, de­spre sexualitate şi platonic, despre jus­tiţie şi ispăşire, în fine, despre eros şi tha­natos, care consider a fi marea su­pra­te­mă, universalistă a spectacolului. Acto­rii performează. De fapt, prin ei şi inter­pre­tarea lor aplicată ajungem la conclu­ziile de mai sus. Şi Mihai Călin, atât de ferm, de exact în redarea ambivalenţei re­laţiei matrimoniale, şi Emilian Oprea, de o jovialitate provocatoare jucată cu un aplomb remarcabil pentru un debu­tant pe scena Naţionalului, şi excelenta interpretă a Ancăi, despre care am vor­bit (aud că şi Simona Popescu e la înăl­ţi­me), şi, în fine, Marius Manole, un Ion spec­tral şi teluric în acelaşi timp, care bate pământul cu picioarele şi vorbeşte cu incantaţii baladeşti. Decorul spec­ta­cu­los al Wandei Maria Sturdza, costumele lui Cosmin Florea asigură o paletă colo­ris­tică bogată şi sugestivă spectacolului. După Avalanşa, Radu Afrim ne dovedeşte că se simte bine la Naţional, unde ideile noi trăiesc confortabil, cum se vede, ală­turi de celelalte proiecte, variate, com­ple­xe pe care le pune la dispoziţie publi­cu­lui, divers şi el, o instituţie de o aseme­nea anvergură.

 

Roman teatral sau despre lupta cu sistemul

Un spectacol după romanul autobiogra­fic scris de Mihail Bulgakov pentru a-şi manifesta indignarea faţă de sistemul cenzurii staliniste este o întreprindere ex­trem de dificilă. Mai întâi, pentru că, limitat strict la datele acestuia, cum pro­cedează în dramatizarea sa de pe scena Teatrului Nottara Bogdan Budeş, textul pare a reproduce o schemă abstractă, lipsită de argumentul faptelor. Romanul teatral nu are, de altfel, cred, o viaţă a lui independentă de context, de biografia scriitorului, de anatomia operei, res­pec­tiv genealogia unora dintre piesele sale, aici fiind vorba de Zilele Turbinilor (o istorie de familie din vremea războiului civil). Cei care ştiu câte ceva despre toa­te astea, inclusiv despre relaţia parşivă pe care scriitorul a avut-o cu Stalin sau invers, înţeleg sensul acestui jurnal de creaţie, semnificaţia sunetului insistent al telefonului din spectacol, de pildă, la care nu răspunde nimeni, pentru că în­­tr-adevăr dictatorul decisese să-l eli­mine. Cei care habar nu au despre toate acestea nu pot înţelege de ce ar fi des­ti­nul lui Bulgakov exemplar pentru inte­lec­tualii care s-au manifestat liber împo­triva ideologiei oficiale. Privesc atunci perplecşi, ca în seara în care am revăzut eu spectacolul, pentru a verifica tocmai acest lucru. Poate că, dacă dramatizarea ar fi intercalat şi pagini din piesa al cărei proces îl urmăreşte romanul sau dacă s-ar fi concentrat pe anumite re­la­ţii, dând posibilitatea personajelor să se dezvolte, să aibă o viaţă a lor dimpreună cu situaţiile invocate, ar fi crescut şansa interesului pentru materialul literar. Altminteri, avem de a face cu un tablou mai degrabă pitoresc, alcătuit din figuri de fundal care trec prin scenă meteoric, pen­tru a ne sugera lumea teatrului cu care are de-a face dramaturgul, absurdă, autistă, din punct de vedere al capa­ci­tăţii de a comunica. Tabloul lui Kazimir Malevic din decor, acea pată neagră care absoarbe lumina, e un bun simbol pen­tru universul în care ne proiectează spectacolul. Bine găsită de Andu Dumi­trescu e şi ideea decorului aseptic, cu pereţi elastici, prin care intră şi ies oa­meni şi obiecte, sugerând forţa supra­na­tu­rală a puterii care nu se vede. Regi­zorul Vlad Massaci, trăgând cu ochiul la Maestrul şi Margareta, aşază spectacolul între coperţile întâlnirii cu personajul mefistofelic venit să semneze pactul cu scriitorul, care circulă apoi sub diverse
înfăţişări prin spectacol, ca întrupare a răului. Poartă un costum însăilat, ca şi celelate figuri malefice de pe traseu, semn că misiunea lor e cusută cu aţă albă. George Alexandru este în acest rol o prezenţă memorabilă, o apariţie lu­cra­tă cu migală, făcută din gesturi elabo­rate, mimică adecvată şi o mare artă a persuasiunii. Portrete fine compun, din câte o singură scenă din păcate, Alexan­dru Repan în rolul patriarhului teatrului independent, regizorul Ivan Vasilievici (alias Stanislavski), ironizat blând de reputatul actor, Catrinel Dumitrescu în rolul secretarei-dactilografe, cuceritoare prin jemanfişism, Ada Navrot, în rolul unei femei-comisar de extracţie nazistă, Ion Haiduc, un chelner zaharist ado­ra­bil, dar şi Camelia Zorlescu (o actriţă coap­tă, cu ifose simpatice), Anca Bejena­ru (mătuşa franţuzită de un pitoresc debordant), Viorel Comănici sau Dani Popescu, ceilalţi actori ai trupei punând umărul la realizarea scenelor de grup
într-o coregrafie studiată şi asumată. În rolul scriitorului Maxudov, alias Mihail Bulgakov, Ion Grosu nu pare că se simte prea bine. E stângaci, falsează mimând sinceritatea şi consternarea, e melancolic mai mult decât trebuie şi mai ales nu are forţa interioară cerută de personaj. Confruntarea lui cu cei din jur e de aceea flască, ducând spectacolul într-o zonă cenuşie. Ce distanţă faţă de creaţia magistrală a actorului din Aniversarea!

 

Jurnalul unui nebun... frumos

La sala de teatru a Centrului de pro­iecte al Capitalei, ArCub, care începe să intre în circuit (sugerez să o botezăm Batişte), a avut loc de curând un ade­vă­rat eveniment. Regizorul Felix Alexa, ac­to­rul Marius Manole şi muzicianul Ale­xan­der Bălănescu s-au întâlnit într-un spectacol care izbuteşte să risipească mai multe prejudecăţi. Una ar fi aceea cu privire la sală, care n-ar fi tocmai pro­pice teatrului de artă, frecventată fiind mai degrabă de un public întâmplător. Iată însă că afişul mai sus citat, care o in­clude şi pe scenografa de mare talent Diana Ruxandra Ion (pe nedrept sărită la premii), a făcut să fie îmbulzeală la uşile ArCuBului şi o mare satisfacţie prin­tre spectatori. A doua ar fi titlul, Jur­na­lul unui nebun, de Gogol, care, oricât de capodoperă ar fi, e clasată adesea prin­tre paginile considerate déjà vu, mai ales de amatorii de noutăţi... exiting. Şi, în fine, o prejudecată privind matu­ri­ta­tea pe care o presupune interpretul aces­tui rol încredinţat acum tânărului Ma­rius Manole. Dar tocmai de aici vine sur­pri­za, fiindcă actorul acesta carismatic, care ne-a arătat până acum atâtea feţe ale talentului său prolific, aduce la ram­pă, în consonanţă cu viziunea regi­zo­ru­lui, un nebun extrem de ataşant, de bo­gat sufleteşte, plutind într-un delir fru­mos despre iubire, idealuri, speranţe, în contrast cu „vulgaritatea“ vieţii, cum zice Gogol. Din rafinata combinare a bio­gra­fiei lui de funcţionar mărunt, con­dam­nat să ascută creioane într-un birou „go­go­lian“, şi visele de îndrăgostit, aspirant ridicol la mâna fiicei unui... general, se naşte o realitate nouă, a personajului pe care actorul ni-l povesteşte cu har, adre­sân­du-ni-se cu familiaritate, sau dia­lo­gând cu un alter ego inventat de regizor în persoana celebrului violonist. Acesta îi dă replica rupându-şi arcuşul pentru a-l convinge, fără succes, să-şi aban­do­ne­ze iluziile. Scenele se succed în cres­cen­do, tensiunea creşte până la internarea în ospiciu a bietului rătăcit, care reu­şeş­te însă, în ciuda suferinţei, să impună so­lu­ţia sa de viaţă. Şi nu doar libertatea dobândită ca nebun în a rosti adevăruri dureroase sau interzise pare a conta aici (un truism de fapt, în caracterizarea ne­bu­nilor), cât mai degrabă expunerea aces­tei sensibilităţi ultragiate care, în afara realităţii, se poate manifesta în voie. Marius Manole ştie să protejeze Eul intim, inocenţa personajului trăind intens starea poetică pe care o sugerează autorul. Soluţia e aşadar una lirică, chiar dacă arcuşul înfierbântat al lui Ale­xander Bălănescu şi muzica lui abstractă ar vrea parcă să facă apel la ra­ţiune. Noi votăm lirismul, votăm Ma­rius Manole.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22