Bucurestiul Cultural, nr. 121 - Portretele şi pamfletele lui Nichita Danilov

Doris Mironescu | 26.02.2013

Pe aceeași temă

Cu Portrete fără ramă, scriitorul Nichita Da­nilov îşi continuă seria falselor cro­chiuri literare începută în anii ‘90 cu Apo­ca­lipsa de carton şi Urechea de cârpă. E un gen interesant cel practicat de con­de­ie­rul ieşean, la jumătatea drumului în­­tre cro­ni­ca literară avântată şi anecdota memo­ria­lis­tică picantă, între literatură şi mărturie, foarte în spiritul vremurilor noastre, atât de fascinate de interstiţiile generice şi, mai ales, de insistenta re­ve­nire a bio­gra­fi­cu­lui peste tot, în jurnale, memorii, cărţi de istorie sau tratate de sociologie. Tabletele sale publicate în anii ‘90 în cele două volume amintite au fost, bănuiesc, şi cauza materială pentru angajarea hotărâtă a poetului Danilov
în roman, în anii 2000. Din portretele ima­ginare ale Apocalipsei de carton au ieşit lungile dialoguri absurde şi întâm­plă­rile colorate din romanele Tălpi, Maşa şi extraterestrul, Ambasadorul invizibil, ca un fel de expandare epică a unei facul­tăţi pe care Danilov a descoperit deodată că o posedă, fără să ştie de la început ce să facă cu ea.

Nichita Danilov lucrează în cartea sa la specia portretului literar, una dintre cele, pe vremuri, foarte stimate, până acolo încât şi Lovinescu îi dedica o carte întreagă, printre cele mai bune ale sale, Aqua forte. Specia nu a murit, salvată, în­­tre alţii, de cei care o cultivă în con­ti­nua­re ca pe un exerciţiu publicistic „de între­ţi­nere“, aşa cum face autorul nostru. Interesul cel mai evident al portretului vine din sporul de informaţie istorico-li­te­rară pe care, aparent, îl oferă. Şi este mult de recuperat din anecdotica lite­ra­ră a deceniilor şase-nouă, vremuri care au devenit pe nesimţite istorice, fără ca actorii lor să-şi dea seama că este timpul să devină grefieri. Aşa că e sa­lutar efortul autorului de a scrie, acum, despre Mihai Ursachi şi Cezar Ivă­nescu, despre Virgil Mazilescu şi Mariana Marin, despre Emil Iordache şi Ion Zubaşcu. Ceva din memoria per­so­na­jelor respective se lasă astfel recuperat, gestica şi ticurile verbale, vorbele de duh şi împrejurările determinante ale unor episoade biografice relevante, care se pierd de obicei odată cu contemporanii imediaţi.

Cele mai multe texte sunt dedicate unor personaje prezente şi unor eveni­men­te recente. Există chiar şi cronici de carte, dedicate mai ales unor scriitori mai tineri, nouăzecişti şi douămiişti pre­cum Caius Dobrescu, Nicolae Coande, Daniel Bănulescu, Şerban Axinte, Ştefan Manasia, autori care n-au apucat să de­vină legende, adică să adune suficientă adecdotică personală. Dar nu în calitate de critic trebuie citit Danilov: cronicile sale sunt sumare, citaţionale şi pornite mai cu seamă să găsească latura „meta­fi­zică“, eventual religioasă, a operei câte unui poet (atunci când latura respectivă devine diafană şi nu se lasă percepută, autorul se cam burzuluieşte).

Menirea portretului nu e însă aceea de a deveni cronică literară, iar Nichita Danilov ştie bine acest lucru. Portretul trebuie să fie operă de moralist, de cu­nos­cător al naturii umane, preocupat nu atât să dea note celorlalţi, cât să-şi deli­mi­teze prin gesturi de aprobare şi ne­ga­re cercul personalităţii proprii. Nu e o sim­plă fandare stilistică aceea de pe co­pertă, unde Danilov îşi defineşte textele ca pe nişte autoportrete cu mască: „Am cău­tat să percep autorii după putinţa mea. I-am privit prin intermediul ochea­nu­lui întors, micşoraţi în perspectiva tim­pu­lui şi spaţiului unei pagini scrise, dar şi cu ajutorul lupei, mărind detaliile. Dacă în unele locuri am ajuns cu sau fără voia mea la caricatură, aceasta s-a da­torat faptului că în portretul fiecărui autor m-am văzut pe mine însumi“.

Figura pe care şi-o indică în mod re­pe­tat Danilov este aceea a unui marginal, a unui spectator ce priveşte de la dis­tan­ţă viaţa literară. Reluată în eseul de încheiere al cărţii, cel despre „graniţa flui­dă“, ideea are aerul unei revendicări orgolioase, după ce a fost mult timp mo­tiv de interiorizare a unui complex. El por­neşte de la figura copilului venit din­tr-un sat de graniţă pe care profesorii îl bănuiesc de a „gândi mai întâi în ru­seş­te“, insistând pe sentimentul de inadec­va­re al elevului cu pantalonii fără dun­gă, printre colegii săi scoşi ca din cutie. „La fel s-a întâmplat şi, mai târziu, în viaţa literară“, spune autorul. Nu contează dacă marginalizarea acu­za­tă de Nichita Danilov e o realitate sau e închipuită, importantă e admiterea ei ca o autodescriere cu efecte palpabile, mai ales la nivelul scrisului literar, ca pul­siune egotistă. De altfel, urmărind cu atenţie, aceasta e modalitatea de pre­zen­tare a multor scene din cartea de faţă: Danilov participând marginal la boema bucureşteană de la „doamna Candrea“, sau plecând plouat de la o şedinţă ne­con­clu­dentă a Cenaclului de Luni, sau eşuând în a-i lua un interviu lui Evgheni Evtuşenko ş.a.m.d. Un episod notabil, reprezentativ totodată pentru afectarea marginalităţii daniloviene, dar şi pentru adăugarea fantezistă de scene surrea­lis­te peste un strat solid de rememorare, este cel al rătăcirii nocturne, alături de Virgil Mazilescu, prin Bucureştiul anilor ‘80, episod pe care îl citez în continuare: „În dreptul celebrului plop Gică, ne ieşi
în faţă un câine negru. «Câinii negri sunt de bun augur», murmură poetul. «Atunci se cuvine să-l cinstim», am zis şi, scoţând din buzunar o bancnotă de o sută, l-am momit să vină la mine. Dând din coadă, câinele se apropie. Am umezit bancnota şi i-am lipit-o pe bot, ca la mu­zi­canţi. «În noaptea asta, i-am spus, nu uita să cânţi la violoncel.» Câinele dădu din coadă ascultător. «Poate ai să găseşti şi vreo căţea să-ţi ţină isonul...» Bravam. Încercam să mă comport, cum se spune, cât mai şocant, voiam să-l impresionez pe Mazilescu. Autorul lui
Guillaume tre­bu­­ia să înţeleagă, odată şi pentru tot­dea­u­­na, cu cine avea de-a face. Carac­te­rul poe­tu­lui trebuia probat prin gesturile sale. Pen­tru a-i aduce un omagiu lui Baude­laire, Nichita Stănescu îşi răsese o sprânceană. Eu cui îi aduceam omagiu? Poate lui Ese­nin, poate lui Virgil, poate lui Ni­chi­ta, poate mie însumi! Chiar dacă veneam din provincie, aveam şi eu, totuşi, ticu­ri­le mele. Memoria confraţilor din capitală trebuia bruiată cu o poveste insolită“.

În aceste pagini, Danilov îşi egalează per­formanţa din propriile romane. Fap­tul se datorează regăsirii subite a am­pren­tei stilistice din Ambasadorul invizibil, care amestecă în grade diferite afectarea nai­vităţii, un ton adesea ceremonios, deşi ceremonia n-are obiect, un aer şovă­iel­nic şi dibuitor, cu repetiţii aparent ina­bile. Toate acestea îşi vădesc im­por­tan­ţa prin derivele subite, dar fără a lăsa să se vadă punctul de ruptură, în zona fantasticului de reprezentare, cu re­le­vanţă parabolică. Naratorul danilovian lasă impresia că e doar martor la eve­ni­men­te uluitoare, chiar şi atunci când le trăieşte nemijlocit, el adoptând osten­ta­tiv postura „marginalului“, o formulă, cum se vede, câştigătoare. De aceea, mul­te dintre isprăvile povestite sunt nişte false aventuri, simple încurcături ră­ma­se mult inferioare reveriilor scriitorului şi care se dezumflă de la sine. Atunci când povesteşte ceva ce seamănă a „aven­tură“, cum este vizita intempestivă la Mircea Dinescu, în preziua debutului, sau înnoptarea acasă la soţia unui poet bucureştean, istorisirea începută bătăios se încheie cu inocenţă, pe un ton blând şi conciliant.

Nu întotdeauna însă rămâne Danilov la creaţia de portrete în care, părând că vor­beşte despre alţii, se zugrăveşte de fapt pe sine. Deriva fantastică e uneori folo­sită ca armă pentru a „tăia din nas“ unor forme de impostură sau prestigii con­temporane care, i se pare autorului, ar merita niţel şifonate. Este zona de pam­flet a scrisului lui Nichita Danilov, una în care marginalitatea asumată ini­ţial se transformă în motiv de resen­ti­ment. Dar şi aici există grade diferite de adecvare. Scenetele pariziene cu autorul Istoriei critice, de pildă, mi se par destul de reuşite pentru că nu-s agresive, evi­tând prin blândă ironie panta vitriolului. În schimb, textele vizându-l pe fostul di­rector al ICR, unde se renunţă, pe por­ţiuni, la scopurile literaturii, nu mi se mai par în regulă; autorul recurge la arma tristă a decupării citatelor din context, lucru incorect, cât timp în joc nu mai e anecdotica scriitoricească, ci re­pu­taţia individului. Pe de altă parte, nici portretele cele mai reuşite executate de autor nu sunt neapărat flatante (de pil­dă, textul dedicat eroicului şi, toto­da­tă, venturianescului Florin Iaru), de­oa­­rece ingredientul lor fantastic devine credibil literar doar dacă pare puţin ameninţător. Portretul e un gen delicat, în care părţile trebuie adăugate cu pipe­ta, aşa încât preparatul nu poate avea de fie­care dată aceeaşi impecabilă com­po­ziţie.

Portretele fără ramă daniloviene su­gerea­ză, prin titlu, abolirea distanţei faţă de obiectele sale de studiu. Totuşi, dis­tanţa (conotată prin marginalitatea asu­mată) le conferă cea mai mare efi­cien­ţă. Pamfletar de ocazie, dar portre­tist consecvent, Nichita Danilov reuşeşte să rămână în această carte unul dintre autorii cei mai interesanţi ai noştri, des­fă­şurând în cărţile lui un destin scrii­to­ri­cesc remarcabil.

 

Nichita Danilov, Portrete fără ramă, Bucureşti, Tracus Arte, 2012

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22