Bucurestiul Cultural, nr. 122 - Oscar 2013: învingători şi învinşi

Razvan Braileanu | 12.03.2013

Pe aceeași temă

Bursa pariurilor la Premiile Oscar de anul acesta a fost una extrem de agitată. Dacă pentru unele categorii câştigătorii erau daţi ca siguri şi au fost şi con­fir­maţi în ceremonia din 24 februarie (cel mai bun actor în rol principal – Daniel Day-Lewis pentru Lincoln; cel mai bun film străin – Amour; cel mai bun lung­me­traj de animaţie – Brave), la premiul cel mare, pentru cel mai bun film, cotaţiile au fluctuat în luna şi jumătate dintre nominalizări şi decernare. |ncă dinainte de anunţarea finaliştilor, musicalul Les Misérables conducea în previziuni, dar a fost detronat de Lincoln, după ce acesta din urmă a primit nu mai puţin de 12 nominalizări şi a bifat toate categoriile im­portante – cel mai bun film, regizor, actor în rol principal, actori în roluri se­cun­dare şi scenariu adaptat. Nici Life of Pi nu stătea rău, cu 11 nominalizări. |nsă, în seara decernării, laurii au fost cu­leşi de Argo, care făcuse un tur de forţă pe ultima sută de metri, câştigând la Globurile de Aur, la Premiile BAFTA şi la Premiile César.

 

Argo – marele câştigător

Argo este povestea uneia dintre cele mai spectaculoase operaţiuni din istoria spio­najului american, şmecheria cana­dia­nă, declasificată în timpul Adminis­tra­ţiei Clinton. |n 1979, în timpul Re­volu­ţiei din Iran, mai mult de 50 de persoane din Ambasada SUA la Teheran au fost luate ostatici, dar un grup de 6 an­gajaţi au reuşit să fugă şi să se as­cun­dă în reşedinţa ambasadorului cana­dian. La Washington, agentul CIA Tony Mendez (Ben Affleck, care e şi regizor şi coproducător al filmului) pune la cale un plan nebunesc de recuperare a celor 6: falsa realizare a unei superproducţii holly­woodiene în genul Star Wars, care să fie filmată în Iran. Cu ajutorul De­par­ta­mentului de Stat, dar mai ales al unor oameni din industria filmului (două per­so­naje pitoreşti interpretate de John Good­man şi Alan Arkin), Mendez con­stru­ieşte cu grijă povestea din spatele aces­tei farse: are un scenariu pentru film, un poster oficial, face o conferinţă de presă care dă credibilitate poveştii după ce e preluată de presă, are chiar şi câteva scene desenate pe hârtie. Sub aco­pe­rirea de producător care caută locuri de filmare, Mendez pleacă în Iran, unde ia legătura cu cei 6 refugiaţi americani, cărora le pregăteşte identităţi de pro­fe­sio­nişti în industria filmului. |nsă Wa­shing­tonul contramandează operaţiunea în ultima clipă, iar Mendez decide să ac­ţio­neze pe cont propriu şi să-i scoată din Iran pe refugiaţi. Cursa contra crono­me­tru spre avion şi controalele autorităţilor iraniene pe aeroport fac din ultimul sfert al filmului o mostră de cum se con­stru­ieşte suspansul.

|n seara ceremoniei, după două sta­tuete pentru montaj şi scenariu adaptat, Argo a primit şi Oscarul pentru cel mai bun film, anunţat de însăşi Michele Oba­ma, în direct de la Casa Albă. Prezenţa Primei Doamne la Oscaruri (chiar dacă prin intermediul unui ecran gigantic) a fost bine primită de critici, iar la con­fe­rin­ţa de presă Ben Affleck a declarat că nu şi-a dat seama în primă instanţă dacă faza chiar a fost pe bune, spunând că, în timp ce cobora de pe scenă cu sta­tue­ta în mână, l-a întrebat pe George Clooney (coproducător al filmului): „Aia era Michele Obama?!“. S-au găsit şi câr­co­taşi care au legat prezenţa Primei Doam­­ne la ceremonie şi triumful fil­mu­lui de jocuri de culise în care au fost im­pli­cate serviciile secrete. S-a spus despre Argo că face apologia CIA, că nu res­pec­tă adevărul istoric, că a făcut dintr-o ope­raţiune dubioasă un circ holly­woo­dian. Dincolo de critici mai mult sau mai puţin îndreptăţite, nimeni însă n-a pus la în­­do­ia­lă faptul că filmul este foarte bine făcut şi că Ben Affleck l-a ţinut excelent în mână din postura de regizor, pentru care ar fi meritat măcar o nominalizare la această categorie. Affleck a spus în glu­mă că toată lumea se întreabă de ce nu a fost nominalizat ca regizor, dar ni­meni nu aduce în discuţie absenţa sa de pe lista nominalizărilor pentru cel mai bun actor. Prestaţia sa din Argo, deşi con­sistentă, e marcată de discreţie, ceea ce, în fond, e bine pentru un rol de agent secret.

Una peste alta, Argo e un film solid, în care suspansul şi umorul sunt dozate cu măiestrie. Iar Ben Affleck, cu două Os­ca­ruri la activ (primul obţinut în urmă cu 15 ani, pentru scenariul la Good Will Hun­ting), se anunţă a fi unul dintre cele mai interesante personaje de la Holly­wood, călcând pe urmele altor actori care au devenit mari regizori: bunul său prieten George Clooney, Sydney Pollack şi, mai ales, Clint Eastwood.

 

Premianţi şi nedreptăţiţi

Statistic, filmul cu cele mai multe Os­ca­ruri în 2013 a fost Life of Pi, al lui Ang Lee, cu 4 statuete: pentru regie, ima­gi­ne, coloană sonoră şi efecte vizuale. Ecra­ni­zare a romanului cu acelaşi nume al lui Yann Martel, Life of Pi spune po­ves­tea unui adolescent indian care supra­vie­ţu­ieşte unui naufragiu şi se vede nevoit să împartă o barcă de salvare cu o ze­bră, o hienă, un urangutan şi un tigru. Dată fiind limitarea cadrului de des­fă­şu­ra­re a acţiunii la câţiva metri pătraţi, Ang Lee a mizat pe efectele speciale şi a reu­şit să dea viaţă unui roman con­si­de­rat neecranizabil.

Les Misérables a primit şi el 3 Oscaruri: pentru cea mai bună actriţă în rol se­cun­dar (Anne Hathaway), cel mai bun mixaj de sunet şi cel mai bun machiaj. Adap­ta­re pentru ecran a unui musical bazat pe cunoscutul roman al lui Victor Hugo, fil­mul a beneficiat de regia lui Tom Hooper (oscarizat în 2011 pentru The King’s Speech) şi de o distribuţie de zile mari: în afară de premiata Anne Hathaway, în Les Misérables joacă (dar mai ales cântă), printre alţii, Hugh Jackman, Russel Crowe şi Helena Bonham Carter. Pe­li­cu­la e spectaculoasă în reconstituirea atmo­sfe­rei Franţei de la începutul secolului al XIX-lea, Hugh Jackman joacă foarte bine, dar problema acestui film stă în faptul că se cântă tot timpul, iar muzica nu e dintre cele mai fredonabile. |n plus, Russel Crowe în rolul unui crunt Javert care se exprimă prin arii muzicale fri­zea­ză ridicolul.

Lincoln e marele perdant al acestei edi­ţii, cu doar două premii – pentru actor în rol principal şi decoruri. Regizorul Ste­ven Spielberg a căutat să prezinte un Lincoln diferit de percepţia istorică: po­li­ti­cianul care duce compromisul la ex­trem pentru atingerea unui scop, chiar dacă acest scop este unul dintre cele mai nobile. Daniel Day-Lewis e deja abonat la Oscaruri (are 3 până cum), fiind cu­nos­cut pentru versatilitatea sa extra­or­di­na­ră – la ceremonie a glumit spunând că i-a fost oferit şi rolul lui Margaret Thatcher! Filmul nu e uşor de urmărit dacă nu eşti familiarizat cu personajele is­torice ale vremii. Pe alocuri, mi s-a pă­rut chiar că trenează, iar cele 12 no­mi­na­lizări s-au dovedit a fi o umbrelă mult prea mare pentru o peliculă fascinantă ca dialoguri şi actori, dar săracă în ce­le­lal­te mijloace care ar fi putut face din el un film mare.

Django Unchained al lui Quentin Ta­ran­tino a fost recompensat cu două premii im­portante – cel mai bun actor în rol se­cun­dar (Christoph Waltz) şi cel mai bun scenariu original (Tarantino însuşi). Fil­mul aduce pe ecran aventura unui sclav din Sudul american, care porneşte în cău­tarea soţiei sale, alături de un vâ­nă­tor de recompense neamţ. Practic, Chris­toph Waltz a primit al doilea Oscar din carieră pentru acelaşi rol: în 2009, era re­compensat pentru prestaţia din In­glo­rious Basterds al aceluiaşi Quentin Taran­tino, unde juca tot un neamţ, la fel de pitoresc în al doilea război mondial ca şi vânătorul de recompense din secolul al XIX-lea.

Un film-surpriză la ediţia din acest an a Oscarurilor a fost Silver Linings Play­book, în regia lui David O. Russel – po­ves­tea de dragoste cu năbădăi a unui tânăr cuplu cu probleme psihice. Pres­ta­ţia actorilor face din Silver Linings Play­book un film extrem de agreabil. De alt­fel, pelicula a primit nominalizări la toate cele 4 categorii de actori: Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence pentru ro­luri principale şi Robert De Niro şi Jackie Weaver pentru roluri secundare. Din­tre ei, singura care a plecat acasă cu o statuetă a fost Jennifer Lawrence, care mai fusese nominalizată în 2011 pen­tru Winter’s Bone (şi care ar fi me­ri­tat Os­ca­rul mai degrabă pentru acel film).

Pelicula care mi s-a părut cea mai ne­drep­tăţită a fost Zero Dark Thirty, poves­tea agentei CIA care a contribuit decisiv la găsirea şi uciderea lui Osama Bin Laden. Filmul a primit doar un Oscar pen­tru montaj sonor, deşi ar fi meritat să câştige măcar la categoria actriţelor în rol principal, unde fusese nomina­li­za­tă Jessica Chastain. |n plus, regi­zoa­rea Kathryn Bigelow nici măcar cu a fost nominalizată (Ben Affleck, şi el tre­cut cu vederea la regie, spunea că anul acesta se simte mai bine în compania regizorilor care nu au fost nominalizaţi: Kathryn Bigelow, Tom Hooper, Paul Tho­mas Andreson şi Quentin Tarantino).

 

Predicţii pentru ediţia viitoare

Nici nu s-a aşezat praful pe statuetele câştigătorilor de anul acesta, că deja au început predicţiile pentru Oscar 2014. |n fruntea lor e The Great Gatsby (în regia lui Baz Luhrmann, cu Leonardo DiCaprio şi Carey Mulligan), Malavita (în regia lui Luc Besson, cu Robert De Niro, Michelle Pfeiffer şi Tommy Lee Jones), The Wolf of Wall Street (în regia lui Martin Scorsese, cu acelaşi Leonardo DiCaprio, alături de Matthew McCo­nau­ghey şi Jean Duradin) şi The Monuments Men (în regia lui George Clooney, cu el în­­suşi în rolul principal, secondat de Matt Damon, John Goodman şi Cate Blan­chet). E devreme, sigur vor apărea şi alte titluri, cert e că 2013 se anunţă un an bogat pentru cinefili.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22