Pe aceeași temă
Dintre componenţii celei mai puternice generaţii literare postbelice, Eugen Simion s-a impus ca un critic şi istoric literar optând, încă din tinereţe, pentru construcţia în durată lungă. Toate textele sale, inclusiv cele aparent circumstanţiale ori „îndrăgostite“ (medalioane, profiluri afectuoase, scene de viaţă intimă, fragmente memorialistice, pagini de pamflet) pariază, deopotrivă, pe actualitatea în contextul căreia au fost scrise şi pe ceea ce va rămâne, în desenul şi în rama istoriei literare, atunci când – timpul trecând – inflamările se vor fi rărit, iar pasiunile se vor fi stins. Prin prisma acestui fapt, un text critic sintetic asupra evoluţiei lui Eugen Simion este mai uşor de realizat decât un demers analitic, ce trebuie însă întreprins: de la o anumită distanţă văzând lucrurile, ele se aşază şi se precizează pentru cercetătorul obiectiv.
Critica lui Eugen Simion are o dublă perspectivă, prin care implică şi absoarbe istoriografia literară. Îşi apropie obiectul, îl focalizează, îl analizează minuţios; şi totodată îl înscrie într-o reţea de relaţii şi o sumă de raporturi prin care obiectul, cu particularităţile sale, este inserat în sistem. Sistemul nu este rigid constituit şi „îngheţat“ într-o formă imuabilă. Structura sa rămâne aceeaşi (pe un criteriu dominant care este cel estetic), dar forma şi compoziţia internă variază prin achiziţiile de particularităţi şi date literare noi. Lângă modernistul interbelic Tudor Arghezi a venit firesc modernistul postbelic Nichita Stănescu, iar după Marin Preda şi Ştefan Bănulescu, criticul „şaizecist“ îl aşteaptă pe tânărul prozator care se va înscrie, cu propriul imaginar literar, pe culoarul realist sau pe cel fantastic. Tânărul prozator (miza oricărui critic postlovinescian) va veni puţin mai târziu, dar va veni. Se va numi Bogdan Popescu şi va fi una dintre descoperirile lui Eugen Simion.
Criticul nu-şi va revizui, la a treia ediţie din Moartea lui Mercuţio (2012), textele scrise şi publicate în ultimii ani de socialism real şi în primii de capitalism postrevoluţionar, reunite în ediţia din 1992. Fiecare pagină rămâne astfel o mărturie credibilă asupra realităţii înconjurătoare filtrate cultural, dincolo de analiza şi evaluarea „tehnică“ a unor opere. Eugen Simion nu-şi adaptează nici vechile fragmente critice, nici verdictele lor, nici scara de valori literare construită, din unghi personal, cu ele. E o procedură nu foarte des întâlnită la analiştii şi producătorii noştri literari, cu o memorie capricioasă, selectivă, reţinând parcă numai izbânzile personale şi atenuând ori falsificând restul.
Pentru cititorul unei cărţi publicate în 1992 şi nerevizuite în 2002 (la a doua ediţie) şi 2012, materialul pe care ea îl cuprinde are şi o valenţă documentară. Critica „şaizecistă“ nefiind una în vid, cum s-a mai afirmat (fără aderenţă, adică, la socio-culturalul pe care în fapt ambiţiona să-l reformeze), este firesc ca după decembrie 1990, când cenzura a dispărut, documentarul şi, în sens larg, referenţialul acestei critici să rămână elemente consistente.
Altfel spus, dacă sub un totalitarism paranoid cum a fost cel al epocii Nicolae Ceauşescu, criticii generaţiei ’60 s-au străduit şi au reuşit să impună, în literatură, adevărul (adevărul în literatură fiind cel estetic), nu e deloc surprinzător că, după 1990, critica lor nu s-a dovedit datată. Contextul libertăţii de opinie şi expresie va „consacra“ textele critice şi literare scrise în contextul anterior, al centralismului etatist. Liberalismul şi pluralismul ultimelor două decenii vor reomologa mizele importante ale generaţiei ’60 şi efortul echipei de critici, încununat de succes, de a trasa, ea, oficialităţii comuniste „directive“ artistice la antipodul celor ideologice.
Generaţia lui Eugen Simion, Lucian Raicu, Nicolae Manolescu şi a celorlalţi critici „şaizecişti“ a impus scriitori ale căror nume se confundă cu însăşi istoria literaturii române postbelice; iar după Revoluţia din decembrie 1989, canonul acesta estetic a rezistat. Se poate trage de aici o regulă ce acoperă atât succesiunea pluralism-totalitarism, cât şi pe cea în oglindă, totalitarism-pluralism. O valoare artistică rezistând în două contexte sociopolitice fundamental diferite poate fi considerată o valoare de prim ordin; în timp ce o valoare artistică dispărută odată cu contextul ei de afirmare şi propagare va fi una de plan secund.
Pare un truism – şi chiar este –, dar rupturile de sistem din 1947/1948 şi, respectiv, 1989/ 1990 ne arată pe viu cum valorile duratei lungi se desprind de cele contextuale, cu care, până la un punct, par a se confunda. Faptul că Arghezi va fi recuperat, încă din faza realismului socialist, de către epoca în care, iniţial, fusese pus la index denotă înţelegerea politică a acestei reguli. Iar faptul că Nichita Stănescu şi Marin Preda, după contestările de la începutul anilor ’90, sunt astăzi reconfirmaţi la vârful canonului literar postbelic arată atât nivelul la care se plasează cele două nume, cât şi semnificaţia acţiunii critice a lui Eugen Simion.
Moartea lui Mercuţio este o carte importantă şi datorită faptului că fragmentele din sumar sunt exact din anii celei de-a doua rupturi sistemice. Cititorul atent va observa, în ele, aliniamentul de configurare şi rezistenţă estetică, în dubla ipostază contextuală: în faza în care naţionalismul ceauşist intensifică până la grotesc cenzura; şi cea în care postcomunismul spulberă toate interdicţiile, inclusiv pe cele ale bunului simţ.
În ultimii ani ai socialismului real, criticul onest şi profesionist se refugiază în literatură şi în exegeza ei ca în singurul spaţiu necontaminat de ideologia unică. Critica fuge de norme, de caracterul „ştiinţific“ al disciplinei ca atare şi de o perspectivă presetată de oficialitate. Logica întregului va fi obţinută din cea, mai puţin vizibilă pentru cenzor, a unui fragmentarism modulat impresionist. După modelul Barthes, Eugen Simion face o voluptuoasă şi deloc „serioasă“ enumerare a ceea ce-i place şi ce nu-i place. în alt loc, scrie despre „stilul călătoriei“ şi îşi încheie fragmentul cu o promisiune ce va fi ţinută („Despre călătorii moderni, cu alt prilej.“). Reciteşte Caietele lui Valéry şi nu uită Confesiunile lui Rousseau, făcând o buclă tematică, nu cronologică, prin Proust. E puţin mefient faţă de cei ce „introduc eseul în roman şi părăsesc epicul pentru a face în naraţiune teorii asupra epicului“ – dar ce altceva face Eugen Simion însuşi în „romanul“ său critic, în care naraţiunea de idei este susţinută printr-o constantă autoreferenţialitate, pe palier intelectual?
Fiecare carte importantă reprezintă în aceşti ani o supapă, iar o ieşire în Occident, dincolo de Cortina de Fier, va echivala cu o minunată peregrinare printre semne şi repere culturale. Însă criticul se întoarce de fiecare dată în spaţiul culturii sale, având sentimentul unei datorii morale. Literatura din ţară şi cultura română, în ansamblul ei, trebuie apărate cu armele profesiunii şi cu instrumentele specifice. Ca şi Lucian Raicu, Eugen Simion reflectează adesea (într-un mod „transparent“, la vedere) asupra instrumentarului meseriei de critic, asupra motivaţiilor intelectuale şi conştiinţei postlovinesciene de autor al unei arte metaliterare.
Critica autorului nostru va rămâne aceeaşi, fără a se adapta şi revizui după conjuncturi. Ceea ce se schimbă, spectaculos, după decembrie 1989 este societatea românească, deodată confruntată cu nişte evoluţii macro ce păreau, până atunci, de domeniul utopicului. Sincronizarea este uluitoare, chiar dacă, pe moment, în stratul de suprafaţă; şi ritmul gazetăresc cel mai trepidant abia o poate procesa.
Este secvenţa temporală cea mai frustrantă pentru un critic literar: cea în care critica literară şi literatura sunt percepute ca ineficiente, în ordine economică, şi inutile social. Este o nedreptate, fiindcă tocmai în literatura şi critica românească s-a făcut rezistenţă culturală în spiritul acestor valori şi vremuri noi. E o nedreptate, iarăşi, dacă ne gândim că scriitorii au dat la noi cel mai mare număr nu numai de rezistenţi, ci şi de disidenţi. Eugen Simion încearcă să-şi păstreze cumpătul în această fază de transformare societală reală şi de vehemenţă publicistică. Iar riscul pe care şi-l asumă este să pară rigid, „încremenit“, „blocat“ într-un mod de gândire depăşit istoriceşte.
Apolitismul, reflex al „evazionismului“ estetic, ca şi al respingerii ideologiei unice, se vede dintr-odată diabolizat de comentatori a căror prestaţie disidentă dinainte de 1990 a rămas, până în 2012, necunoscută publicului. A scrie favorabil despre Marin Preda, în 1990, e un semn de curaj intelectual. Dintr-un pilon al rezistenţei culturale, Preda devenise, în discursul publicistic standard, un „colaboraţionist“ al regimului trecut. În primii ani ai postcomunismului românesc, când oricine, practic, a putut spune orice, fără autocenzură, fără reguli, fără (chiar) un sens, textele lui Eugen Simion ţin cumpăna dreaptă; şi în multe rânduri devin, nolens-volens, polemice. Rezistenţa anterioară în interiorul şi împotriva unui Sistem totalitar lasă acum loc unor dispute „punctuale“, cu preopinenţi concreţi care fac reproşuri şi pun diagnostice literaturii române din timpul comunismului şi scriitorilor ei.
Polemica rămâne una de idei, nu de persoane: criticul apără idei (autonomia esteticului, disocierea de ideologic, după „Tezele din Iulie“ 1971, apolitismul, după 1990), indiferent cine le ilustrează şi, respectiv, cine le combate. Important este criteriul, principiul care orientează grila de lectură şi înţelegerea critică: iar nu un nume sau altul dintre cele ale contestatarilor. În mod semnificativ, discuţia asupra unui episod dramatic din existenţa în epoca realismului socialist ocoleşte numele de persoane. În volumul În ariergarda avangardei. Convorbiri cu Andrei Grigor, criticul „şaizecist“ evocă faptele, dar nu şi identităţile făptuitorilor. Sensul este unul contextual şi totodată general. Mai relevantă decât o secvenţă memorialistică de puniţiune este cea, critică, de identificare a fondului problemei: „Îmi ceri să-ţi dau nume de indivizi (profesori, studenţi) care, în asemenea împrejurări, se poartă mizerabil? Nu-ţi urmez îndemnul. La ce bun? Ei au dispărut din orizontul meu, la propriu şi la figurat. De ce să ne pierdem vremea vorbind despre acel mic, nenorocit turnător care s-a dus ţintă la Securitate şi ne-a denunţat după reuniunea de la căminul «Matei Voievod»? A turnat, apoi l-a înghiţit pământul. Adică s-a pierdut în mediocritatea existenţei lui. Nu l-a mai văzut nimeni la faţă. Mai odioşi erau profesorii care deveniseră slugile represiunii. Cu cât zel o făceau! Ce demascări ne-au tras, ce discursuri... Îi ascultam, iar eu, victimă, eram aproape fascinat de retorica lor: bine mai vorbesc, gândeam atunci, ce băieţi culţi, buni de gură, principiali...“. „Scrisul m-a salvat“, spune în acelaşi volum de convorbiri, în mai multe rânduri, criticul „şaizecist“ – şi, parcurgând secvenţele vieţii desfăşurate, se înţelege mai uşor de ce.
Omul Eugen Simion este o ecuaţie a intimităţii, cu necunoscute rămânând aşa. Criticul are „viciul discreţiei“ şi conştiinţa pudorii. Cel dintâi este, într-un mod fundamental, creaţia celui de-al doilea.
Această lucrare a fost realizată în cadrul proiectului „Valorificarea identităţilor culturale în procesele globale“, cofinanţat de Uniunea Europeană şi Guvernul României din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Volumul Generaţia ’60: discursul artistic şi discursul critic. Neomodernismul e în curs de apariţie la Editura Muzeului Naţional al Literaturii Române.
Partea a doua a comentariului critic dedicat volumului Piaţa cerului. Jurnal de bucătărie de Nora Iuga va apărea în numărul următor din Bucureştiul Cultural.