Bucurestiul Cultural, nr. 128 - În derivă

Razvan Braileanu | 22.10.2013

Pe aceeași temă

Gravity · Regia: Alfonso Cuarón · Scenariul: Alfonso & Jonás Cuarón · Cu: Sandra Bullock, George Clooney · Produs de Warner Bros. Pictures · Distribuit în România de MediaPro Distribution.

 

 În 2007, scriam în Bucureștiul Cultural despre „Tripleta mexicană“, formată din regizorii Alfonso Cuarón, Alejandro Gon­zá­lez Ińárritu și Guillermo del Toro, aflați la momentul respectiv într-o ful­mi­nan­tă ascensiune – în urmă cu un an, Cuarón făcuse Children of Men, Ińárritu se bucura de succesul peliculei Babel, iar Guillermo del Toro era pe cai mari cu El laberinto del fauno. În 2013, Ińárritu nu a lansat niciun film (dar lucrează la o co­me­die), iar Guillermo del Toro a deza­mă­git oarecum cu SF-ul Pacific Rim (dar a avut succes de box office). Cuarón, în schimb, a dat lovitura cu Gravity, filmul-eve­niment al anului.

Gravity este primul film al lui Alfonso Cuarón de la Children of Men încoace și spu­ne povestea unei echipe de astro­nauți americani care, în urma unui in­ci­dent pe orbita terestră, se găsesc izolați în spațiu și caută cu disperare un mijloc de a se întoarce pe Pământ. Ryan Stone (Sandra Bullock) și Matt Kowalski (George Clooney) sunt singurii su­pra­vie­țui­tori ai echipajului unei navete spa­ția­le trimise să repare Telescopul Hubble. În timpul misiunii de rutină, rămășițele unui satelit rusesc avariază naveta, dis­tru­ge telescopul și îi lasă pe Stone și Kowalski plutind în spațiu în costumele de astronaut, cu rezerve de oxigen limi­ta­te. Singura lor șansă e să ajungă la Stația Spațială Internațională, aflată la 100 de km depărtare, unde se găsesc două module Soyuz, care îi pot aduce la sol. Numai că, odată ajunși la Stație, des­coperă că unul dintre module lip­seș­te, iar celălalt, deși pare intact, are para­șuta deschisă, ceea ce îl face inutilizabil pentru întoarcerea pe Pământ. De aici în­­colo începe un vârtej de situații-limită și improvizații, în care ghinionul și no­ro­cul, concepte care ar trebui să fie de­sue­te în spațiul cosmic guvernat de știință implacabilă, jonglează cu instinctul de supraviețuire uman.

Alfonso Cuarón vroia să facă Gravity în urmă cu mulți ani, dar a trebuit să aș­tep­te ca tehnologia cinematografică să evo­lueze astfel încât viziunea sa să fie transpusă pe ecran într-un mod cât mai realist. Semnalul pe care îl aștepta a venit odată cu lansarea, acum 4 ani, a fil­mului Avatar, realizat de cel mai bun prie­ten al său, James Cameron. De atunci, Cuarón a dus o muncă minu­țioa­să, iar rezultatul a întrecut toate aș­tep­tările: imaginile incredibile cu Pă­mân­tul văzut din spațiu de la aproape 600 de km depărtare, efectele speciale 3D, senzația de claustrofobie provocată de interioarele strâmte ale incintelor spațiale, în contrast cu infinitul spa­țiului cosmic – toate contribuie la o ex­pe­rien­ță copleșitoare din punct de vedere vizual (mai ales pe imensul ecran IMAX de aproape 1.000 de metri pătrați!).

Dincolo de atuurile tehnice, Gravity punctează și prin intermediul laturii umane. Sandra Bullock, un star holly­woodian care abia în ultimii ani a de­mon­strat că, dincolo de faimă și bani, chiar poate să joace, face aici probabil cel mai bun rol al carierei sale. În con­trast cu siguranța afișată de personajul lui George Clooney, Bullock e pusă în si­tua­ția de a interpreta disperarea aproa­pe în permanență. Cum actorii sunt ascunși în interiorul costumelor de cos­mo­naut în majoritatea timpului, Cuarón mizează pe vocile lor și pe prim-planuri cu expresiile faciale văzute prin ecranele de protecție ale căștilor. Bullock e sin­gu­ra care are parte și de ceva joc corporal, dincolo de mișcările greoaie în im­pon­de­ra­bilitatea din spațiu.

Dintre cei puțini care au avut ceva de cârcotit la adresa filmului, unii s-au le­gat de amănunte tehnice, care țin de fizi­ca spațială, dar Alfonso Cuarón decla­ra­se înainte de lansare că, pentru a susține mai bine povestea, și-a luat libertatea de a ignora anumite aspecte care țin de acuratețe științifică. Alți critici s-au plâns că scenariul e tras de păr, prin mul­țimea de situații-limită prin care trec personajele, dar, până la urmă, este un film despre încăpățânarea ființei uma­­ne de a supraviețui în cele mai grele con­diții.

Chris Jones a scris în Esquire, în 2004, Home, povestea a trei astronauți blocați mai multe luni la bordul Stației Spațiale Internaționale, după ce naveta Colum­bia, care ar fi trebuit să-i aducă acasă, a explodat. Pentru acest articol (care a fost recompensat cu National Magazine Award), Jones s-a documentat intens și a vorbit cu doi dintre cei trei astronauți, așa că are o părere avizată despre cum e să fii blocat în spațiu. Scriind recent despre Gravity, Chris Jones arată că „a face un film cu adevărat realist despre spa­țiu e greu, pentru că atât de multe aspecte legate de viața în spațiu sunt con­tra­intuitive față de tot ce știm. Com­por­ta­men­tul nostru fizic este o colecție sub­con­știentă de prezumții pe care le construim din ziua în care ne naștem, iar spațiul le sfidează pe aproape oricare dintre ele“. Jones dezvăluie unele dintre erorile știin­țifice ale peliculei, dar salută per­for­man­ța cinematografică: „Nu putem avea decât unul din două lucruri: ori acest film copleșitor, ori un manual, iar eu aș vedea mai degrabă Gravity.

Stației Spațiale Internaționale îi ia 90 de minute să facă ocolul Pământului. Atât durează și Gravity: 90 de minute de suspans și încântare.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22