Pe aceeași temă
În fiecare an, sunt o mulţime de filme excelente care nedistribuite pe ecranele româneşti, fie pentru că sunt pelicule independente, care nu beneficiază de mari case de producţie şi distribuţie, fie pentru că distribuitorii locali nu riscă prea des să importe filme fără nume mari pe afiş. Mai sunt şi filme care respectă ambele criterii de mai sus, dar sunt pur şi simplu trecute cu vederea, cum a fost, anul trecut, Moonrise Kingdom / Aventuri sub clar de lună, nominalizat la Oscar, Globurile de Aur, BAFTA şi la Cannes şi care avea câteva nume sonore pe afiş: Bruce Willis, Frances McDormand, Edward Norton, Bill Murray şi Tilda Swinton.
Pentru filmele în alte limbi decât engleza e şi mai dificilă distribuţia, dar, chiar în condiţiile în care filmele „made in USA“ domină piaţa mondială şi sunt accesibile majorităţii cinefililor, unele titluri nu ajung pe marile ecrane la scară mondială.
Iată trei astfel de filme americane excelente apărute în acest an, dar care nu au fost distribuite în cinematografele româneşti.
The Kings of Summer
Una dintre cele mai plăcute surprize pentru cinefili a fost The Kings of Summer / Regii verii, o tragicomedie cu adolescenţi care, din frondă faţă de societate şi de părinţi, evadează în sălbăticie şi îşi creează un spaţiu numai al lor, la propriu.
Joe este un tânăr crescut de un tată văduv care, deşi se poartă cool cu el, încearcă să-i controleze viaţa. Prietenul lui Joe, Patrick, are probleme similare cu părinţii săi, un cuplu-model care, în spatele bunelor intenţii afişate cu zâmbetul mereu pe buze, nu ştie cum să se comporte cu un adolescent năbădăios. Ca să scape de părinţi, Joe şi Patrick fug de acasă şi se refugiază într-o pădure, împreună cu Biaggio, un puşti ciudat, a cărui poveste este neclară. Bazându-se pe informaţii culese din manuale de supravieţuire în sălbăticie, cei trei liceeni construiesc o casă numai a lor într-un luminiş, folosind materiale din gunoaie sau şterpelite de pe şantiere. Între timp, cum de la dispariţia lor de acasă au trecut mai multe săptămâni, părinţii disperaţi presupun că au fost răpiţi.
În pădure, adolescenţii se bucură de libertate, încercând să prindă peşte sau înotând în lacul din apropiere, alergând sau filosofând despre masculinitate. Problemele apar când Joe, încălcând pactul de a nu spune nimănui despre refugiul lor, o aduce la faţa locului pe Kelly, o fată de care era îndrăgostit. Numai că aceasta îi frânge inima, dovedindu-se că ei îi plăcea, de fapt, de Patrick. După o ceartă între băieţi, Patrick, Kelly şi Biaggio decid să se întoarcă acasă, iar Joe mai rămâne în pădure încă o lună, până când tatăl său îl găseşte într-un moment în care viaţa-i era pusă în pericol. În cele din urmă, Joe şi Patrick se împacă, iar casa lor din pădure rămâne ca un monument al libertăţii adolescentine.
Filmul este regizat de Jordan Vogt-Roberts, un debutant în lungmetraj, care reuşeşte să aducă pe ecran tot amestecul de frustrare, exuberanţă şi idealism care marchează trecerea din copilărie spre maturitate. Cei trei băieţi sunt interpretaţi de nume necunoscute – Nick Robinson, Gabriel Basso şi Moises Arias (excepţional în rolul bizarului Biaggio) –, iar singurii din distribuţie cât de cât faimoşi (mai ales pentru roluri în seriale TV) sunt Nick Offerman (Parks and Recreation) şi Alison Brie (Mad Men). Prin urmare, niciun star care să atragă atenţia asupra acestui film minunat, pe alocuri similar cu mai celebrul Moonrise Kingdom, al lui Wes Anderson. The Kings of Summer a fost bine primit de critica americană şi nominalizat la Marele Premiu al Juriului la Festivalul Sundance.
The Way Way Back
Tot un film despre „coming of age“ este şi The Way Way Back / În spate de tot, regizat şi scenarizat de Nat Faxon şi Jim Rash, ambii actori de comedie şi debutanţi în spatele camerei. Având premiera tot la Festivalul Sundance din acest an, filmul spune povestea lui Duncan, un băiat de 14 ani, care îşi petrece vara într-o casă de vacanţă dintr-un orăşel situat pe malul Atlanticului, alături de Pam, mama sa, de iubitul acesteia, Trent, şi de Steph, fiica lui Trent. Duncan nu prea se înţelege cu iubitul lui Pam, aşa că încearcă să-şi ocupe timpul cu aproape orice, cât mai departe de Trent, despre care ştie că o înşală pe mama sa. Până la urmă, ajunge să lucreze la parcul acvatic de distracţii din localitate, unde este luat sub aripa sa de Owen, un manager nonconformist, ca de altfel întregul colectiv de angajaţi ai piscinei. Duncan este îndrăgostit de Susanna, fata unor vecini, dar, când încearcă să o sărute şi este respins, îşi dă seama că singurul loc unde este fericit rămâne parcul de distracţii. Aici, devine eroul tuturor după ce reuşeşte să dovedească o legendă locală – o depăşire aproape imposibilă într-unul dintre toboganele cu apă. La finalul vacanţei, Duncan trebuie să se întoarcă acasă, mai matur şi mai încrezător în forţele proprii. Ultimul cadru ni-l arată pe adolescent pe scaunul din spate de tot al maşinii (de unde şi titlul filmului), în timp ce mama sa trece în mers de pe locul din dreapta lui Trent, care e la volan, pe banchetă, alături de fiul său.
Spre deosebire de The Kings of Summer, The Way Way Back beneficiază de o distribuţie cu nume cunoscute: Steve Carell, Toni Collete, Sam Rockwell şi Amanda Peet. Însă filmul este dus în spate de Liam James, care interpretează perfect rolul lui Duncan, puştiul cu adolescenţa minată de mediul familial ostil. De altfel, The Way Way Back este în trendul american al tragicomediilor intelectuale cu familii disfuncţionale, iar regizorii Nat Faxon şi Jim Rash au luat Oscar anul trecut pentru scenariul filmului The Descendants / Descendenţii, care se înscrie în acelaşi gen.
All Is Bright
În fine, că tot suntem în apropierea Sărbătorilor de iarnă, de la regizorul Phil Morrison (cunoscut pentru Junebug, nominalizat la Oscar şi la Sundance) vine All Is Bright / Totul e luminos, o comedie amară a cărei acţiune se petrece în preajma Crăciunului. Dennis e un deţinut canadian eliberat condiţionat şi care, când ajunge acasă, află că soţia s-a cuplat cu cel mai bun prieten al lui, iar fetiţei lor i-a spus că tatăl a murit. Pentru a-şi recâştiga familia şi a face rost de bani ca să-i cumpere fetei un pian şi să reintre în viaţa ei cum se cuvine, Dennis merge să vândă brazi de Crăciun la New York, alături de Rene, nimeni altul decât prietenul care i-a luat nevasta. Cei doi canadieni fac un cuplu comic şi trist în acelaşi timp, pendulând între disperarea şi ghinioanele lui Dennis şi atitudinea de „pierde-vară“ a lui Rene. În scenă intră şi Olga, o pianistă dintr-o ţară fostă sovietică, ajunsă femeie de serviciu la o familie de dentişti new-yorkezi, care îl ajută pe sărmanul canadian să facă rost de pianul pentru fiica lui.
Paul Giamatti (câştigător a două Globuri de Aur) e înduioşător de caraghios în rolul lui Dennis, în timp ce Paul Rudd (actor de comedii uşoare, dar cu perspective de fi măcar nominalizat în 2014 la premiile mari pentru Prince Avalanche) şi Sally Hawkins (şi ea cu un Glob de Aur la activ) completează distribuţia acestei pelicule înduioşătoare.
Acestea sunt numai trei dintre filmele pe care nu le-aţi putut vedea la cinema fiindcă n-au fost distribuite în România. Dacă aveţi noroc, le puteţi prinde însă la TV sau pe DVD, iar sfatul meu este să nu le rataţi!