Pe aceeași temă
Lena Constante a cunoscut teroarea și limitele ei, despre care a aflat că pot fi depășite. A cunoscut curajul și, deopotrivă, limitele lui, pe care și le-a asumat cu suferință morală. Liniile acestor frontiere sunt vii, sunt carne vie, și desenează uneori infernul. E timpul să-i recitim pe cei care au fost acolo.
„Aș da orice pentru mirul unei cărți“ – nu observasem aceste cuvinte uluitoare în prima ediție a cărții Lenei Constante, Evadarea tăcută. Strigătul șoptit din ele acoperă însăși natura experienței carcerale a intelectualului, în care retragerea abruptă, agonică, spre esențial (în cazul lor - spiritul, cultura) reașază ordinea lumii.
Lena Constante a fost închisă doisprezece ani, dintre care opt între patru pereți, absolut singură, exersând „dedublarea“, ca antidot la tortură, la incredibile privațiuni, la foame, frig, mizerie fizică și umilință regizată prin toate acestea, savant combinate. „Mirul unei cărți“ a venit în multe feluri și a fost cuminecat (dar și ispășit) cum se cuvine: uneori a fost chiar o carte, una sovietică, dată de gardieni în răstimpurile scurte dinaintea procesului, când regimul se îmblânzea în așteptarea depoziției de care era nevoie pentru condamnarea Lotului Pătrășcanu. Altă dată a fost o epigramă, ilustrată cu o caricatură, amândouă făcute cu săpunul pe geam (trei zile de carceră, în ciuda admirației vizibile în rândul gardienilor) sau un pieptene din fire de mătură înfipte în săpun uscat (confiscat), un joc de table cusut pe un fular verde (confiscat de asemenea), zeci de desene, ilustrații la cărți („reținute“ de un anchetator mai calm, care le-a făcut nevăzute pentru totdeauna), povești pentru copii scrise în minte, opt piese de teatru și ele nescrise (doar trei au fost transcrise în libertate), un roman compus scenă cu scenă fără hârtie și creion, o casă, proiectată și complet mobilată (în cap, firește) etc. Toate țin de „mirul“ cărții, al culturii, de supraviețuirea posibilă chiar și numai prin spirit. Ne aflăm în centrul vital, altminteri bine camuflat, al unei mari emotivități reprimate.
Astăzi ştim multe despre „politici“. În douăzeci și ceva de ani, s-a scris mult în jurul lor, au scris ei înșiși. Sunt însă foarte puține punctele de contact emoțional cu experiența lor, pentru că nu și le-au îngăduit. Demnitatea și autodisciplina au funcționat în multe feluri. Dinu Pillat, de pildă, a refuzat să vorbească despre anii de pușcărie și a dus repede în mormânt secretul lor - un alt fel de mărturie, extremă. Lena Constante, dimpotrivă, ar fi dorit să vorbească, dar n-a fost ascultată. În cele din urmă, s-a hotărât să scrie, cu acest filtru precis: „Pe cât posibil, să nu vorbesc despre aspectul politic al detenției mele. Vreau să vorbesc despre starea de detenție, ca atare“.
Despre interesul celor din jur față de ce trăise se exprimă tăios. Pare expresia unui resentiment, dar e mai degrabă un avertisment pentru noi, cei de azi: „Vedeam tot felul de oameni. Oamenii aceia știau că ieșisem din închisoare. Nici măcar unul nu a avut răbdarea - sau curajul - să mă asculte mai îndelung. Aveau cu toții aceeași apărare pentru a mă întrerupe. Mila lor! Mila lor ipocrită. Pentru a-mi astupa gura pretindeau, pe rând, că aceste amintiri mi-ar fi dăunătoare. «Trebuie să uiți» - era una dintre formulele lor tip. Nimeni nu voia să se încarce nici măcar cu una dintre amintirile mele. Ea ar fi putut să dăuneze importantului mecanism al bunei lor digestii. A doua frază-tip era de un egoism fățiș: «Voi, de o parte a gratiilor, noi, de cealaltă, eram cu toții atunci la închisoare»“.
Lena Constante nu judecă. Doar constată și se reinstalează într-o nouă singurătate, în care decide totuși, în anii ‘80, să scrie. Fusese reabilitată din 1968, dar e de presupus că nu iluzia ieșirii de sub supraveghere va fi îndemnat-o, ci tocmai neîncrederea, intuiția că începuse un lung proces de distorsionare a adevărului. L-a măsurat rapid, legat de direcția în care se contura posteritatea lui Lucrețiu Pătrășcanu: „Niciunul dintre supraviețuitorii proceselor similare din celelalte țări din Est nu l-au pomenit (pe Lucrețiu Pătrășcanu - n.m.). Totuși, ei știu. Sunt chiar singurii care știu cât eroism i-a trebuit acestui om - ca și ei, din carne și sânge - pentru a găsi puterea să prefere o moarte demnă unei vieți pătate. El singur a reușit să zdruncine organizarea perfectă a proceselor. Datorită lui, procesul din țara noastră a fost singurul nereușit“.
Unde ne găsește, de fapt, o asemenea reeditare?
Ce-ar fi spus oare Lena Constante văzând că mărturia ei e astăzi un mesaj aproape opacizat? Că cititorii ei vor fi oameni care văd seară de seară, la televizor, demnitari corupți, cu sau fără cătușe, strigând că sunt victimele unor „procese politice“?
Suntem în plin proces de re-analfabetizare a mentalului colectiv pe tema comunismului, cu un nivel de civism incredibil de scăzut. Românii au rupt firul clarificărilor personale. Încercarea de galvanizare a opiniei publice - condamnarea oficială a comunismului prin declarația oficială a președintelui Traian Băsescu (2006) - a rezolvat numai problema României ca stat. Mișcare curajoasă, dramatică, urmată de regruparea în forță a „aparatului de bruiaj“. Tema anticomunismului a fost trasă pas cu pas în teritoriul politic, unde inevitabil s-a înglodat. Acum, peste 50% dintre români declară institutelor de sondaj că trăiesc mai prost decât pe vremea lui Ceaușescu, că sistemul comunist a fost prost aplicat. Nu trebuie să fii sociolog ca să constați că s-a alunecat, din nou, la poalele muntelui, că percepția asupra perioadei comuniste este pe cale de-a se fixa, nu superficial, ci de-a dreptul greșit.
De aceea, relectura Evadării tăcute e răvășitoare, mai ales pentru că autoarea a pus în text asemenea mesaje ascunse, invizibile în urmă cu 20 de ani. Atunci, nevoia de restituire țintea mai cu seamă tabloul general, era graba de a pricepe mecanismul, de a avea răspuns la întrebarea cum a fost posibil. Astăzi, cu greu vom găsi ce e de făcut ca să nu spunem, în curând, cum este posibil.
Când s-a decis să scrie, Lena Constante a ales faptele. Pentru a fi povestită, viața „la izolare“ a trebuit recompusă din fragmente de timp infinitezimal. Pentru că supliciul absolut se află dincolo de violența fizică și psihologică. Trebuia anulat sensul firesc al timpului. Trebuiau sfărâmate ziua în ore, orele în minute, minutele în secunde, lăsate să se dilate sau se suprapună cât mai haotic. Doar așa scopul dezintegrării psihice putea fi atins. În acest sistem, pentru deținutul politic perspectiva dispare. Mecanismul fizic al speranței (bazat, la limită, pe succesiunea zi / noapte) este dezactivat, omul intră într-o altă ciclicitate, asimetrică, abuzivă și artificială. De aici încolo, doar cei care și-au putut convoca spiritul au reușit dedublarea, exercițiu extrem, împrumutat instinctiv din tehnicile ascezei și despre care vorbesc multe dintre mărturiilor celor trecuți prin închisoarea politică. „Trebuia să scap. Să fug. Neputând trece de partea cealaltă a zidului, trebuia să fug din mine însămi. Să părăsesc trupul acesta care nu-mi era decât durere (...) A fost începutul unei lungi ucenicii. Evadarea nu este lucru ușor. N-am reușit s-o învăț decât încetul cu încetul. De-a lungul mai multor etape“ - scrie Lena Constante, povestind prima noapte de „manej“.
Natură puternică, disciplinată, înzestrată cu o inteligență excepțională, Lena Constante n-a ieșit totuși din închisoare ca din academiile formatoare. A învățat alfabetul Morse, inclusiv în versiunea originală folosită în închisorile de femei. A învățat puțină engleză. Ea, carteziana, a ajuns să se gândească la Dumnezeu: „Rugăciunile psalmodiate mașinal mi se insinuau în inimă. Un soi de credință sau, mai degrabă, un elan către credință. Dorința de a ajunge la un țărm pe care rațiunea mea îl știa iluzoriu. Am început să mă gândesc la Dumnezeu“. A învățat solidaritatea. De altminteri, cea mai cutremurătoare scenă e cea a rugăciunii simultane, în închisoarea de femei de la Miercurea-Ciuc, în sprijinul unei gardience care risca să fie pedepsită. Dar efectul zdrobirii a rămas pentru totdeauna: „... eu detest istoria. Mi-e de-ajuns că am trăit-o. Chiar prea multă vreme“, spune într-un interviu din care Ioana Bot a ales motto-ul excelentei sale prefețe.
Nici cu sentimentul învingătorului nu s-ar spune că a supraviețuit. Pagina intitulată Autocritică (un document de anchetă din procesul Lotului Pătrășcanu), inclusă în Addenda de Ioana Bot, explică de ce: „Nu sunt mincinoasă din boală, ci mai rău, din interes“, mărturisește autoflagelant deținuta politică Lena Constante, într-un text sfâșietor prin chinul cu care sunt drămuite cuvintele resemnării. „Mă întreb ce-oi fi semnat“, scrie în altă parte, în legătură cu ancheta de după o lungă perioadă de privare de somn. Sau: „Dacă ceilalți acuzați (între care și ea - n.m.) nu au rezistat până la capăt, trebuie să spun, pentru a-i dezvinovăți până la capăt, că ancheta a durat cinci ani“. Până la nemeritata remușcare: „După ce am fost bătută, de ce nu am refuzat să mai merg? Să mă fi întins pe pat și să nu mai accept să mă supun lor. Să nu-mi fi învins frica, firimitură cu firimitură, ci în totalitatea ei. Dar am fost lașă în fața suferinței. M-ar fi bătut iar. De două ori? de trei ori? Ce ar fi putut face mai mult? Să mă omoare? Nu. Aveau nevoie de mine la proces. Azi, mult prea târziu, știu că trebuie întotdeauna să li te opui“.
Lena Constante a cunoscut teroarea și limitele ei, despre care a aflat că pot fi depășite. A cunoscut curajul și, deopotrivă, limitele lui, pe care și le-a asumat cu suferință morală. Liniile acestor frontiere sunt vii, sunt carne vie, și desenează uneori infernul. //
// LENA CONSTANTE
// Evadarea tăcută.
3.000 de zile singură în închisorile din România
// Prefață, ediție și note de Ioana Bot
// Humanitas, 2013, 366 pag.