Pe aceeași temă
Fără mărturiile lui Şalamov, istoricii Gulagului nu ar mai putea reconstitui întreaga sa amploare.
Monumentala carte Povestiri din Kolîma (Récits de Kolyma, La Decouverte/Fayard, Paris, 1986) a lui Varlam Şalamov reuneşte aleatoriu (ele nu sunt ordonate cronologic) 115 povestiri şi este un dicţionar complet al experienţei concentraţionare din Gulag, din cel mai de jos cerc al lui, iadul alb, Kolîma, o radiografie foarte fină a vieţii şi morţii în cea mai dură regiune, cea mai fină expunere a Gulagului, întrecând-o până şi pe cele descrise de Soljeniţîn, chiar dacă Şalamov nu a beneficiat de renumele şi gloria lui Soljeniţîn. Valoarea scrierilor lui pare a o depăşi pe cea a laureatului Premiului Nobel pentru Literatură, căci pe Şalamov nu l-au interesat floricele stilistice, pare a fi mai mult un chirurg care operează un organsim (încă) viu. Ceea ce este paradoxal: chirurgul îşi operează propriul corp.
Varlam Şalamov povestește, depune mărturie, caută, scormoneşte şi nu oboseşte să nareze nenumărate istorii, chipuri – meditaţii toate legate de ideea de suferinţă dusă pe cele mai înalte culmi, întorcând-o pe toate feţele, decorticând-o. „Una dintre senzațiile pe care le simţi cel mai puternic în lagăr este aceea al umilinţei fără limite, totuşi cu o consolare: găseşti întotdeauna pe altcineva care o duce şi mai rău. Această consolare poate să fie salvatoare şi poate că în asta constă şi secretul fundamental al omului. Acest sentiment este salvator şi duce la acceptarea chiar şi a inacceptabilului.“ O filosofie a Gulagului, laitmotivul operei sale: „Să ajungi într-un lagăr este groaznic şi niciun om nu ar trebui să cunoască această experienţă. Viaţa în lagăr este total negativă în fiecare moment. Omul nu face altceva decât să devină şi mai rău. Nici nu ar putea să fie altcumva. În lagăr sunt multe lucruri pe care un om nu ar trebui să le vadă niciodată. Dar îngrozitor nu este să cunoşti cel mai scăzut nivel al vieţii. Cel mai oribil este atunci când omul începe să simtă că aceste fundături sunt propria lui viaţă şi pentru totdeauna - când ajunge să împrumute de la experienţa sa din lagăr până şi reperele morale, când morala bandiţilor se aplică propriei sale vieţi“. Puţin mai departe, acelaşi pesimism crunt, căci povestirile lui Şalamov pot fi încadrate şi în categoria tratatelor despre bestialitatea umană. „Lagărul a reprezentat o mare încercare a forţelor morale ale omului, a moralei normale, iar 99% dintre oameni au căzut la această probă. Cei care au trecut-o mureau la fel de bine alături de cei care nu o făcuseră, forţându-se să fie mai buni.“
Kolîma a fost populată cu nenumărate valuri de deţinuţi, iar naivii comunişti străini au murit la fel de bine şi poate mult mai uşor decât cetăţenii sovietici, deoarece pentru ei abisul era mult mai adânc. Şalamov îşi aduce aminte de un astfel de caz. „Mort şi Derfel. Era un comunist francez care cunoscuse de asemenea şi carierele din Cayenne. În afara frigului şi a foamei, suferea şi de torturi morale: nu voia să înţeleagă cum putuse să sfârşească aici, într-o ocnă sovietică, el, membru al Komintern. Oroarea lui ar fi fost mai mică dacă ar fi vrut să vadă că nu era singurul. Erau mulţi ca el, cu care sosise, care trăiau şi mureau. (...) Într-o zi, şeful de echipă l-a lovit: i-a dat pur şi simplu un pumn pentru a-l pune la locul lui, însă Derfel a căzut şi nu s-a mai ridicat. A fost unul dintre primii care au murit, dintre cei mai norocoşi. La Moscova muncise ca redactor la Agenţia Tass. Ştia foarte bine limba rusă. «La Cayenne era groaznic, mi-a zis el într-o zi. Dar aici este teribil».“
Multe dintre povestirile lui Șalamov au drept fundal dispensarul, spitalul sau şcoala de asistenţi medicali unde a fost pregătit pentru a oferi primul ajutor sau activitatea sanitară, un mediu foarte proprice întâlnirii unui mare număr de oameni, fiecare cu povestea şi destinul său unic (însă cu un numitor comun: foamea), căci idealul tuturor deţinuţilor din lagărele din regiunea Kolîma nu era neapărat eliberarea (o himeră), ci să ajungă şi să rămână cât mai mult timp într-un spital. De aceea, unii deţinuţi îşi provocau răni/amputări voluntare groaznice (subiectul povestirii Omul de afaceri). O relatare consistentă a şcolii de asistenţi medicali o oferă în povestirea Cursurile, în care descrie detaliat atât atmosfera, colegii pe care i-a avut, dar şi personalul medical care îi instruia pe deţinuţii selectati să înveţe, pentru ca, la rândul lor, să ofere îngrijiri medicale grosiere în nenumăratele lagăre. „Omului nu-i place să-şi aducă aminte de momentele urâte. Această caracteristică a vieţii umane facilitează viaţa. Memoria se încăpăţânează să reţină doar momentele frumoase, momentele luminoase şi să uite perioadele întunecate şi grele. Într-un fel, este reacţia de autoapărare a organismului.“ Însă pentru Şalamov, ca şi pentru toţi cei aleși să devină asistenţi medicali, aceasta a fost o nesperată şansă de a supravieţui, căci regimul de detenţie şi cel alimentar erau cu totul altele decât în lagărele de exploatare a lemnului sau a aurului, care erau cele mai ucigătoare, după cum o enunţa Şalamov în nenumărate rânduri. La această şcoală improvizată autorul a rămas opt luni, timp în care a parcurs o programă care se studia, în mod normal, în doi ani. Singura idee pe care o aveau cei ajunşi acolo, printr-un miracol: să rămână cât mai mult, să fie selectaţi la final şi să-şi ia examenele, ceea ce presupunea o mare problemă: deţinuţii nu mai aveau capacitatea intelectuală de a reveni la studiu. De a asimila informaţii noi. „Am observat mai mult de o dată că detenţia, mai ales în Nord, şi arestarea păreau a opri evoluţia oamenilor: dezvoltarea lor spirituală, facultăţile lor intelectuale păreau a rămâne la nivelul atins în momentul arestării. Această necrobioză durează până la eliberare. Un om care petrece 20 de ani în puşcării sau lagăre nu acumulează nicio experienţă de viaţă normală: un şcolar rămâne un simplu şcolar şi un înţelept rămâne înţelept, fără să devină şi altceva.“ Toţi își dădeau seama că acela era biletul de salvare, de aceea: „eram cu toţi egali în faţa ştiinţei, a anatomiei. Nimeni nu încerca să înţeleagă. Toţi încercam să reţinem totul“.
Autorul este un psiholog fin, iar din povestirile lui iese la suprafaţă o morală puternică, mai degrabă pesimistă. „Nu am putut niciodată sau nu aş fi putut să mă forţez să spun despre un ticălos că este un om cinstit. Şi cred că mai bine nu trăieşti, dacă este imposibil să vorbeşti cu oamenii sau dacă trebuie să le spui contrariul a ceea ce gândeşti.“ Şalamov sintetizează zeci şi sute de astfel de detalii, ele fiind precum firele de lână ale unui pulovăr gros. Petrecând atât de mult timp la Kolîma, pe o insulă simbolică, deţinutului nu-i pasă câtuşi de puţin de atacul german din iunie 1941. „– Ascultă, spuse Stupniţki, germanii au bombardat Sevastopolul, Kievul, Odessa. Andreiev (...) îl ascultă politicos. Această ştire era ca şi cum ar fi aflat că era război în Paraguay sau Bolivia. În ce fel îl putea interesa pe el, pe Andreiev?“ Şi Şalamov descrie schimbarea care a avut loc în demografia deţinuţilor de după 1945. Trecuseră vremurile condamnaţilor politici luați ca din oală, orășeni neîndemânatici, incapabili să se opună sistemului, fără nicio experienţă combativă. Într-una dintre cele mai impresionante povestiri, Ultima luptă a comandantului Pugaciov, Şalamov descrie tragica evadare a unui grup de militari din Armata Roşie ajunşi la Kolîma care au dezarmat şi ucis gardienii, şi-au însuşit un adevărat arsenal şi au dispărut în taiga, sub comanda ofiţerului Pugaciov, care ar fi fost luat prizonier de germani, dar ar fi evadat în 1944, ajungând la liniile sovietice doar pentru a fi arestat şi trimis la Kolîma, cu o condamnare de 25 de ani de lagăr. Alarma a fost dată şi, inevitabil, toţi cei 11 evadaţi au fost ucişi, nu înainte de a duce lupte înverşunate cu soldaţii Armatei Roşii. Doar cadavrul lui Pugaciov nu ar fi fost găsit, presupunându-se că s-a sinucis într-o vizuină de urs. „Moartea era preferabilă unei vieţi de prizonier, merită mai mult să mor cu arma în mână decât epuizat de muncă şi foame, sub bâta sau bocancii paznicilor din escortă.“ O altă temă importantă este şi interacţiunea dintre deţinuţii politici şi cei de drept comun. În acest punct trebuie subliniată perversitatea sistemului concentraţionar comunist, care, cel puţin în lagăre, a vărsat ambele categorii în aceleaşi campamente precare. Evident, spre folosul elementului penal care, având experienţa infracţionalităţii din viaţa de zi cu zi, nu a avut probleme în a exploata, profita sau chiar a-l ucide pe cel politic: „Acţiunile criminale ale hoţilor sunt nenumărate în lagăre. Nefericiţii sunt cei care muncesc şi de la care hoţul fură până şi ultima cârpă, ultimul ban, iar muncitorului îi e frică să se plângă, căci îşi dă seama foarte bine că hoţul este mai puternic decât conducerea. Hoţul îl bate pe muncitor şi-l obligă să muncească: zeci de mii de oameni au fost bătuţi până la moarte de hoţi. Şi sute de mii de oameni care au stat în lagăre au fost corupţi de ideologia criminală şi au încetat să mai fie oameni. Ceva criminal s-a ancorat pentru totdeauna în sufletul lor: hoţii şi codul lor moral“.
Vladimir Şalamov oferă şi multe detalii factuale despre anatomia Gulagului care au o mare importanţă, căci, fără aceste mărturii, istoricii Gulagului nu ar mai putea reconstitui întreaga sa amploare, având în vedere şi perisabilitatea lui. După ce SUA s-au aliat cu URSS, iar americanii au început să-şi ajute material masiv aliatul, prima misiune a excelentelor buldozere americane sosite la Kolîma a fost să rezolve problema spinoasă a cadavrelor zecilor de mii de deținuţi executaţi în perioada Marii Terorii din 1937-’38. Pământul Kolîmei fiind pietros şi parţial îngheţat, nu se puteau săpa gropi adânci, iar cadavrele celor asasinaţi – schelete îmbrăcate cu piele, după cum îi numeşte Şalamov –, îngropaţi superficial, începuseră după câţiva ani să iasă la suprafaţă, descoperind adevărul incomod. „Piatra Nordului refuza din toate puterile ei să primească în sânul ei cadavrele umane.“ Calitatea echipamentului american a rezolvat problema autorităţilor de la Kolîma. De altfel, în mai multe povestiri, Şalamov zugrăveşte atracţia, dacă nu chiar mirajul exercitat de orice produs american, indiferent dacă era vorba de buldozere, haine de lână pe care şi le opreau nomenklaturiştii şi familiile organelor de represiune, conservele (la deținuţi nu ajungeau decât conservele golite, din tablă, folosite pe post de oale pentru diversele fierturi) sau chiar şi grăsimea industrială, destinată ungerii maşinilor, solidolul care a fost „atacat şi lichidat“ de mulţimea deţinuţilor flămânzi. A trebuit pusă pază militară pentru a nu fi mâncată întreaga cantitate. După aproape douăzeci de ani de lagăr, Şalamov gândeşte în gara din Irkuţk: „Am fost şocat de această teribilă forţă umană: dorinţa şi capacitatea de a uita. Mi-am dat seama că eram gata să uit totul, să şterg din memorie 20 de ani din viaţa mea. Şi ce ani! Şi înţelegând asta, câştigam o victorie asupra mie însumi... Ştiam că nu voi permite niciodată memoriei să şteargă tot ceea ce am cunoscut. M-am calmat şi am adormit“. Şi-a ţinut promisiunea cu vârf şi îndesat, mărturia sa scoţând din uitare şi anonimat unul dintre cercurile infernului construit cu atâta pasiune şi abnegaţie de sistemele totalitare ale secolului trecut. „Dacă este imposibil să publici, totul devine mai suportabil când scrii. Scrii şi poţi uita.“ Pentru că, abia după aşternerea pe hârtie şi încrustarea în memorie, amintirile pot fi şterse din hard-disk-ul creierului. //