Pe aceeași temă
Pentru artiştii români foarte tineri care se maturizează în momentul de faţă în România, cine oare par să fie acum noii taţi absenţi pe care ei va trebui să îi ucidă pentru ca arta românească să poată merge mai departe? Ia să ghicim. Greu de răspuns, nu?
Towards an absent friend e o lucrare de Victor Man expusă în septembrie 2013 în „camera de oaspeţi“ a expoziţiei Mircea Cantor de la MNAC. Un mic oval de ceramică cu imaginea universului cu stele devenit minuscul cât să-l ţii în palmă a fost poate cea mai frumoasă lucrare din acel spaţiu. Îţi venea să o iei de pe perete şi să fugi cu ea. Să zicem că era o altfel de Noapte înstelată, Van Gogh fiind un reper biografic pentru Victor Man şi totodată „tatăl“ din istoria artei pe care voiau să îl ucidă simbolic Adrian Ghenie şi Navid Nuur în dialogul lor legat de expoziţia On the Road to... Tarascon de la galeria Plan B din Berlin.
Victor Man tocmai a fost numit „Artistul anului 2014“ de către Deutsche Bank Berlin. E considerat „tatăl“ noului figurativ în pictura de la Cluj. Eu însămi l-am pomenit şi am şi avut un scurt schimb de e-mail-uri cu el mai demult. Dar am avut mereu un sentiment straniu, totuşi, că nu ştiu cu cine stau de vorbă. Ceva nu e în regulă. E momentul să fac o mărturisire. Eu cred că Victor Man nu există.
Victor Man - Untitled, 2012 |
Nu săriţi! Vă întreb: l-a văzut cineva? Ştiu, Cluj, Israel etc. Nu, vă spun eu, nu este el. O fi dublul lui, poate. Vorbim despre lucruri serioase, despre arta din România, internaţionalizarea ei, noua pictură românească. Păi şi Victor Man... unde este? Probabil e ocupat, o fi în paralel şi tatăl noii picturi paraguayene. Are şi o legendă, încă şi mai tenebroasă decât a lui Van Gogh, lumea spune că, citez, e un monstru. Splendid, dar nu ne speriem noi din atâta lucru. Cine este acest domn?
Fapt e că traseul din ce în ce mai multor artişti români actuali e o dinamică a absenţei şi a disocierii. Modelul e Clujul şi galeria Plan B. O imagine de exclusivism inabordabil e construită prin ricoşeu, dinspre internaţional spre România. E o absenţă pe plus, pe succes şi notorietate, o atitudine derivată dintr-o realitate, absenţa fiind una dintre vechile noastre iubiri. Mereu ne-au lipsit lucruri în istorie, o Renaştere a noastră, o modernitate şi modernizare duse până la capăt, nişte instituţii funcţionale, un stat puternic. Ne lipsesc spaţiile de artă, o piaţă coerentă, suficienţi bani de rulat în arta contemporană din România. Plin de absenţe.
Încă ceva, nu avem suficientă genealogie. Nu întâmplător Clujul e legat de Şcoală, iritarea protagoniştilor în privinţa acestei „legende“, cum spune Ciprian Mureşan, o confirmă. E ceva generaţional şi ierarhic în Cluj (ca şi în conceptul de „şcoală“), toată promovarea lui internaţională e străbătută de un discurs despre provenienţă (altfel fenomenul nu s-ar numi Cluj). Provenienţă, adică taţi şi fii, reproşul principal fiind că taţii (profesorii, instituţiile, lumea de acasă) au fost şi sunt absenţi, ocupaţi (exact ca Victor Man, ce chestie), distanţi şi autoritari, disociaţi de fiii lor în care nu se recunosc pentru că simt/cred că nu le seamănă, pe care nu îi învaţă să poată trăi ca artişti (nici în România, nici internaţional), nu îi includ cu adevărat în propriile structuri şi proiecte, nu îi învestesc şi nu le recunosc valoarea. Taţii au pâinea şi cuţitul, adică puterea, şi nu o dau. (Normal că nu o dau, puterea nu se dă, se ia. Dar asta e o altă discuţie, probabil discuţia esenţială a artei româneşi în prezent: cum iei puterea, ca artist.) Faptul că profesorii şi instituţiile româneşti nu sunt prezente, prin puterea lor, în cariera artiştilor români e o realitate, o absenţă pe minus.
Pentru artişti, să se maturizeze cu taţi absenţi e nasol. Nu poţi ucide un tată care nu există. Trebuie să-l inventezi ca să-l poţi ucide, adică să-l poţi asimila şi să-l înlocuieşti, astfel încât să ajungi să valorezi două parale pe lumea asta şi arta să poată merge mai departe. Aşa apar părinţii descoperiţi, adoptivi, „nelegitimi“, neconformi „sistemului“, taţi substitut. De ceva vreme e o mică bătălie pe paternitate la Cluj, inevitabilă, legată de ceea ceea ce se numeşte anxietatea influenţei. Se discută de unde vine fenomenul succesului internaţional al Clujului, cum s-a născut „Şcoala“, de unde se revendică artistic şi cultural băieţii ăştia (deja nu atât de tineri), unde sunt sursele lor? Cine a creat „Clujul“? Şi aşa apar taţi care se reinventează pe ei înşişi prin meritul fiilor. Dar o anxietate a influenţei e şi în faptul că, artist fiind, e mult mai uşor să recunoşti influenţa unui artist mort asupra ta (vezi Van Gogh) decât a celui de lângă tine. Artistul absent de-a binelea e cel mai comod tată al artei.
Clujul ca oraş artistic a fost, la rândul lui, o relativă absenţă în arta românească, nu în sensul că nu s-a produs artă acolo cu o tradiţie a ei, ci că el nu a existat pe hartă. Cum s-a spus, Clujul fost pus pe harta locală şi a devenit prezent odată cu punerea lui recent pe harta internaţională. Problema e că, în toată această genealogie a absenţei, dinamica ei se repetă, se autoperpetuează. Din tată-n fiu. Ce nu se spune niciodată e că succesele repurtate consecutiv de galeria Plan B în lumea internaţională a artei suscită emoţie în România (de la bucurie ingenuă la invidie), dar mai suscită ceva. Sentimentul că toate astea se întâmplă în cu totul altă parte, undeva hăt departe, că ele nu au o reală legătură cu noi şi cu adevăratele probleme din România. „Clujul? Minunat, dar hai să ne întoarcem la ale noastre.“
E o evidentă absenţă şi disociere faţă de România în politica galeriei Plan B, iar asta nu ţine de piaţă sau de lumea „reală“ a artei, ci e o atitudine. Cea mai realistă opinie în acest sens din întreg catalogul expoziţiei European Travellers. Art of Cluj Today de la Műcsarnok, din 2012, i-a aparţinut uneia dintre puţinele femei din fenomenul Cluj, Daria Dumitrescu: „the more widely known we are abroad, the more invisible we are at home“. Eu o citesc şi aşa: Clujul internaţional e „ocupat“, distant, absent şi asta pentru că nu se recunoaşte în România. E frapant să vezi cât de puţin se recunoaşte în ceea ce-i seamănă, în Bucureşti. Nu doar la Cluj, ci peste tot în România „succesul e o chestiune de supravieţuire“. Nu doar Clujul, ci foarte mulţi alţi artişti au crescut şi cresc în România într-un fel sau altul fără taţi (fără suficienţi dascăli buni, fără suficiente repere, fără „international know-how“, fără „bază“).
România însăşi e o ireductibilă absenţă dacă îi eşti tu însuţi absent, dacă te încăpăţânezi să relaţionezi cu ea prin binoclu (şi uneori am impresia că binoclul e mult mai aproape de la New York decât de la Cluj, atât de distant, separatist, regionalist devine acesta). Dacă o judeci în absenţă, din Vest, da, „România nu e contextul“ să faci ceva în ea, cum spune Mircea Cantor, fiindcă nu te atinge, nu are cum să ajungă până la tine. Dar e o mare deosebire între Cantor şi Man în acest moment. Comparaţia cu Clujul îl scoate în evidenţă, Cantor a schimbat puţin jocul, pentru că acum, când expoziţia lui de la Bucureşti se strânge, he did it. Cu bune şi rele, e singurul de la Cluj care are o expoziţie relevantă la Bucureşti. După cum Cantor pleca în Occident la sfârşitul anilor ‘90, când Clujul nu exista încă, aşa a revenit el acum în România, hodoronc-tronc, când aproape nimeni de la Cluj nu pune piciorul în Bucureşti. E şi nu e asimilabil Clujului, e şi nu e prezent în România după această retrospectivă. De fapt, a fost şi Adrian Ghenie la MNAC în 2009. Dar asemenea expoziţii ar trebui să facă să se întâmple lucruri. Se vor întâmpla lucruri după retrospectiva Cantor?
Nu pledez deloc pentru prezenţa cu orice preţ în România. Aşa cum e ea acum, România nu te va face niciodată „Artistul anului“ şi nu-ţi va da premii Duchamp oricât de bun ai fi. Dar nici nu-ţi va da bani să te duci să vezi actuala expoziţie a lui Victor Man de la Deutsche Bank Kunsthalle şi va trebui să te dai de ceasul morţii ca să obţii catalogul ei, cum eşti nevoit să procedezi la toate evenimentele internaţionale ale Clujului. Ce e de făcut cu România asta, dacă nu recunoaşterea internaţională prin ricoşeu, prin disociere şi distanţă, după modelul Cluj? Eu propun să vedem înainte de toate ce nu e de făcut în România: să numărăm absenţele.
Fiecare generaţie învinge simbolic ceva care apasă asupra ei. Să-ţi ucizi tatăl înseamnă să nu fii ca el. Clujul a ucis Şcoala (prin extensie, România cu limitele ei). Cu un mare preţ, repetă absenţa Şcolii (şi numele, ce ironie). Deci nu a ucis-o, de fapt. În acest sens, suntem în acelaşi punct, suntem tot acolo. Şi atunci, pentru artiştii români foarte tineri care se maturizează în momentul de faţă în România, cine oare par să fie acum noii taţi absenţi pe care ei va trebui să îi ucidă pentru ca arta românească să poată merge mai departe? Ia să ghicim. Greu de răspuns, nu? //