Pe aceeași temă
Termenii unui contract
Imi imaginez o ancheta pe teme biblice la care Ana Blandiana ar fi indemnata sa raspunda. La intrebarea: ce relatie poate stabili cu un episod dramatic, cel al predarii tablelor Legii pe muntele Sinai, presupun ca ea nu ar retine, in mod primordial, latura profetica. Nici conditiile de preparare a multimii pentru strabaterea desertului nu i-ar confisca atentia. Cred ca ar descoperi un punct de coincidenta, pastrand proportiile, in revelatia patriarhului, ca indeplineste o menire, calauzind si prevenind, chiar daca e mahnit ca multimea, pentru care se sacrifica, se lasa ispitita si de alte chemari. Solemnitatea se degradeaza prin veselia oarba in jurul vitelului de aur. In ce o priveste pe Ana Blandiana, pe filiera indeletnicirii de apostol pe care nu o refuza, la ea se adauga chinul unei devotiuni, slujirea creatiei, pentru care se simte predestinata si care revendica staruinta, concentrare, rafinare a gandului si a expresiei. Intre cei doi poli (datoria civica si arta) va trebui sa penduleze, tinzand spre un echilibru. Iata termenii unui contract de la care nu abdica, oricate jertfe i se solicita.
Pot aduce o marturie personala, descriind o faza de cotitura in traiectoria poetei. Am povestit pe larg intamplarea intr-o relatare aparuta in presa. Revenind, bat aparent pasul pe loc, inspirat de fapte clasate in timp. Totusi, inaintez, ma deplasez in spatiu, caci aleg un unghi de contemplare diferit, pun altfel accentele, ating alte teluri. Ma bizui pe capacitatea de innoire a actului de evocare. De asta data nu vreau sa pierd ocazia de a umple o serie de goluri omise la prima mentionare. Despre ce era vorba? Despre surpriza pe care am trait-o intr-o dimineata, gasind in cutia de scrisori din locuinta mea, in Heidelberg, pe Hölderlinweg, un plic enigmatic.
O corespondenta cifrata
Era in ultimul an, inainte de prabusirea dictaturii in Romania, iar ciudatul mesaj se incadra oarecum in neprevazutul evenimentelor care au urmat. Nu atribui dimensiuni exagerate imprejurarii, incerc, insa, sa relev, abia acum, unele conexiuni. Plicul nu era francat, nu se specifica numele expeditorului, nu parea sa fi parcurs ruta obisnuita a postei. Am strabatut curios textul, cautand sa desprind talcuri ascunse. Imi scria o colega din confreria literara, Ana Blandiana, si imi semnala ca se confrunta cu circumstante putin comune. Fusese nevoita sa ia masuri de precautie pentru a evita interventia aparatului de represiune. Abia mai tarziu am dezlegat secretul (cum a circulat depesa). Ana Blandiana a obtinut sprijinul Ambasadei Germaniei din Bucuresti, care a asigurat transportul prin curier diplomatic, ocolind strictul control al forurilor locale. Ce imi transmitea poeta cu sufletul la gura? Se afla la ananghie, ajunsese intr-un impas nu numai de creatie, dar si de existenta. Caracteriza plastic situatia fara scapare, spunand ca e "zidita in tacere". Se stransese un cerc sufocant in jurul ei.
I se oprise de la publicare un volum care fusese anuntat in Biblioteca pentru Toti. O rubrica permanenta pe care o semna la Romania literara nu mai avea drept de aparitie. In fata casei stationa, fara intrerupere, o masina, nu putea zari cine era inauntru, banuia ca persoana respectiva se achita de o misiune de ascultare si control si trebuia sa intervina la comanda in clipa oportuna. Nu erau inchipuiri de om speriat, tentat sa halucineze. Poeta cunostea cazuri similare, destine smulse din cotidian din ordinul despotului capricios. De ce apela la sprijinul meu? Ma vizitase o singura data la Heidelberg, impreuna cu sotul ei, Romulus Rusan, in perioada activitatii mele ca lector la Universitate. Dialogul nostru a fost deschis, fara circumspectie, ca intre colegi de breasla care militau pe aceeasi baricada pentru alungarea tiraniei, pentru libertatea scrisului, pentru apararea esteticului. Nu intretinusem la Bucuresti relatii prea stranse, frecventam alte medii, marcati de generatii diferite.
In stilul de confesiune din epistola stranie, nu ezita sa adopte un ton cald de intimitate, din care se degaja o incredere deloc obisnuita. Eram prevenit ca era depozitia unui om disperat si mi se cerea sa actionez de urgenta. Ea ma considera o rotita intr-un mecanism ce putea fi pus in miscare. Optand pentru acest releu de transmitere, voia sa alunge o suspiciune a supraveghetorilor, caci nu lua contact direct cu presa sau cu posturile straine de radio. Se rezuma la o rugaminte de cooperare intre confrati, inscrisi pe aceeasi orbita, eu fiind membru, in continuare, al breslei literare. Ea n-avea de unde sa stie ca Universitatea din Heidelberg primise in ochii Securitatii un renume dubios, era trecuta pe lista neagra, celor care calatoreau peste hotare li se indica sa nu poposeasca in orasul de pe Neckar, unde se instalase un focar reactionar de fascisti si sionisti. Am vazut confirmate supozitiile ca suntem plasati intr-o categorie malefica, am avut posibilitatea sa citesc, dupa 1989, rapoarte ale Serviciului Secret publicate la Bucuresti.
Ana Blandiana folosea un limbaj ambiguu, dar reiesea ca insista sa transmit, mai departe, prietenilor de la Europa Libera datele din depesa ei. Ceea ce am si facut. De la microfonul postului de radio, la München si la Paris, intai Gelu Ionescu, apoi Monica Lovinescu au ripostat prompt la malversatiunea de la Bucuresti. Alarma a fost perceputa in gravitatea ei. O poeta de inalta calitate era impiedicata sa mai scrie si strivita sub teroare. S-a produs imediat o aplanare, autoritatile s-au grabit sa salveze aparentele. Volumul sechestrat a fost difuzat o zi sau doua in librarii. Apoi a fost din nou retras din comert. Nu se mai putea, insa, pretinde ca in cultura s-ar uza de interdictii, de sanctiuni administrative. Era manuit un joc duplicitar. Ceea ce se repara la suprafata nu rascumpara dislocarile din adancuri. In acest caz, o fiinta fragila cu un organism avariat, izolata intr-o semicarcera, era supusa batjocorii de a fi dependenta de niste cerberi primitivi.
Actiona curios sistemul de reprimare. Ceea ce iesea din spatiul cedat zbirilor locali, cu abuzurile lor nesfarsite, trebuia sa corespunda altor criterii. Pentru exterior, regimul de salbatic dictat afisa o masca de toleranta si blandete, se insinua, fara ca minciuna sa rusineze pe emitatorii ei, ca cetatenii se miscau liber si era garantat dreptul de exprimare. In replica, nu se putea miza, insa, pe contradictia flagranta, deoarece tiranul avea accese de impulsivitate, anula brusc logica invaluirii prin mangaieri si dezmierdari a Occidentului. Atunci se succedau crizele de brutalitate, stapanul absolut lovea fara crutare, nu mai tinea cont de urmari.
Prezenta celor de la Europa Libera era un factor important de relativ echilibru, exista o contracarare, nu se mai putea camufla imixtiunea in cultura. Se crease un alt centru de putere de care se ciocneau si cei de la cabinetele de partid, ierarhia de valori se stabilea treptat in alta parte, nu mai era valabil clasamentul marcat de ideologie si de atasamentul de partid. Cine era promovat la Paris sau München inceta sa mai fie un obiect cu totul pasiv, expus fara protectie sicanelor si abuzurilor.
Cooperare si exigenti
Infatisand enorma dificultate in care fusese aruncata Ana Blandiana, am evidentiat cat de impecabil a procedat echipa de la Europa Libera. Cele spuse in emisiune au avut un ecou imediat: cerberii au fost fortati sa retraga gesturile de samavolnicie. Ascultatorii postului de radio asteptau cu infrigurare verdictele emise de Monica Lovinescu cu privire la volumele intrate in librarii, corectand astfel bilanturile oficiale si ierarhiile false. Cei talentati capatau un certificat de autenticitate care ii recomanda in tratativele cu gazetele si editurile. Li se deschidea usa lansarii. Aveau o legitimare. In focul infruntarii au aparut si note subiective, fiindca nu intotdeauna era preferat rafinamentul estetic, se acorda intaietate, explicabil, formulei radicale de contestare. In jurul celor doi promotori de cultura veritabila, Monica Lovinescu si Virgil Ierunca, s-a strans o formatie de literati experti, care comentau saptamanal noile nume, selectau valorile. Predomina un spirit de coeziune rar perceptibil alteori in raporturile dintre profesionistii scrisului. S-au distins in efortul de triere si catalogare: Tepeneag, Goma, Lucian Raicu. S-a inchegat, atunci, o solidaritate de bun augur. Erau generosi si se bucurau de succesul altora. Se straduiau sa aduca argumente de sustinere, se bazau pe ratiune si entuziasm. Ce senzatie reconfortanta! Din pacate, acest climat s-a destramat ulterior. S-au strecurat in emisiuni si impostori care simulau doar revolta, pescuiau in ape tulburi si s-au divulgat apoi ca amatori de scandal si carieristi.
Exceptional, s-a impus in atmosfera de lucru principiul discretiei, se intervenea prudent. Desi pe un teritoriu liber ferit de cenzura si de procese verbale confidentiale, se putea banui ca in alta parte se stie ce se vorbeste, cine cu cine sta la taifas. Straduinta depusa pentru a conserva un soi de clandestinitate era rezultatul chibzuintei aratate de Monica Lovinescu. Pentru a-i proteja pe interlocutorii din tara, la cheremul aparatului politienesc, amfitrionii din Paris nu destainuiau celorlalti ce vizite au primit, nu transmiteau mai departe ce li se comunicase. Un oaspete intampinat cu cea mai calda amabilitate nu banuia cine mai trecuse pragul apartamentului, secretul era ingropat, aplicandu-se regulile conspiratiei. Tin minte cursa pe care am efectuat-o pe malul Senei prin 1984 impreuna cu Ioana Craciunescu, plecand de la "barlogul" lui Goma, facand o escala intr-o cafenea, la Odeon, unde trebuia sa ne intalnim cu Virgil Tanase si continuand pelegrinarea pana la Rue Pinton. Tineam seama de prezenta posibila pretutindeni a iscoadelor Bucurestiului. Imi expun acum mahnirea in fata unui contrast constatat ulterior intre transmisia elevata, cladita pe stima si incredere, din timpul convorbirilor acasa, si unele din insemnarile din jurnalul Monicai Lovinescu sceptice, mai putin amicale.
De alta natura au fost reactiile alergice ale altor militanti pe baricada. M-am raliat adesea judecatilor lui Paul Goma, agere si lucide, asupra gesturilor unor exponenti ai disidentei. Mi-a displacut, insa, comentariul lui ursuz si zeflemisitor la contributia Anei Blandiana, ironiile iscate de ispravile pisicului Arpagic au fost neloiale. Lui, unui campion absolut in arta rezistentei, nu-i putea rapi nimic din glorie daca admitea si alte participari, poate nu atat de zgomotoase pe o scara a indraznelii.
In arena
Dupa iesirea la lumina, Anei Blandiana i s-a conferit misiunea de a fi o instanta morala. Parea predestinata sa joace un rol de deschizator de drumuri in sfortarea colectiva de emancipare. Infaptuia mai multe atribute: era femeie cu o infatisare frumoasa si delicata; dovedise un simt civic major, rationa ca un combatant preparat in lupta de idei; ocupa posturi de raspundere obsteasca, i s-au incredintat sperante si doleante. Daduse ea, in primul rand, notiunii de natiune un continut nou, consecvent cu vechile aspiratii fecunde ale traditiei, largind, insa, sfera cu deschidere spre modernitate, spre toleranta, spre fraternitate intr-o integrare europeana. Poate tocmai de aceea a colectat adversitatile stihiei. Ceea ce starnea furia era hotararea de a sfida tropismele care pareau eterne. Ea nu voia sa conserve imobilitatile fataliste. Dezgrop din sumedenia de riposte penibile un pamflet gazduit intr-un ziar central de mare tiraj, Adevarul - 25 august 1990. Rechizitoriul incepe printr-o interpelare directa. "Destinul Romaniei, doamna Blandiana, e crucial azi nu doar pentru ca a fost inlaturata o dictatura politica - ci pentru ca undeva, in contextul «computerului» cosmic - care coordoneaza istoria - se coace o revolutie astrala ce impune subconstientului romanesc aceasta taioasa porunca pe care o impunea si Hamlet mamei sale: «Imparte-ti inima-n doua si arunca jumatatea cea putreda». Aceasta e marea falie ontologica pe care o traversam traind-o, iar «strunga» politica n-a facut decat sa verifice, in capacitatea ei de aprehensiune istorica, o intelectualitate ce parea sa ne fie emblema si care s-a dovedit, in buna parte, inapta sa treaca peste aceasta strunga. Brutal spus, ea face parte azi din «jumatatea cea putreda» a destinului romanesc, menita sa fie fertila numai pana la actuala bariera a timpului, ea si-a epuizat in profunditate orizontul demiurgic… Orice tesut aflat in disjunctie functionala emite involuntar toxine. Aceasta intelectualitate «superba» ce devenea jumatatea cea putreda a destinului romanesc a emis, prin insasi ingustarea orizontului ei functional, intreaga toxicitate a propriei exasperari: a cautat sa devina functionala impotriva curentului normal a istoriei".
Dincolo de bolboroseala (o terminologie stridenta: computer cosmic, subconstientul romanesc, revolutia astrala, destinul genetic, falie ontologica etc.), se poate distinge o directie de atac:
- elita care s-a indepartat de vointa multimii a tradat, e sterila, trebuie inlaturata;
- modul de eliminare include violenta, suprimarea fizica, solutii care nu mai trebuie justificate.
Sub aceste auspicii sinistre a avut loc ciocnirea cu o doctrina a cavernei. Cum reactioneaza fondul valid? Pamfletul propune un mod de a transa lucrurile fara mila, fara regrete, taind in carne vie. "Instinctul de rezistenta al celor sanatosi (dar care n-au avut cum accede, prin educatie si cultura, la intelegerea intelectuala a lucrurilor) a fost prompt. El nu a fost decat o reactie a «celulelor sanatoase» ce vor cauta intotdeauna sa inlocuiasca si sa le «suprime» (sa le suprime la modul cel mai propriu). Iata, doamna Blandiana, de ce ati fost si va simtiti inca amenintata fizic: celulele sanatoase detin instinctul genetic al derularii istorice!... Ori poate ca tine de destinul dumnneavoastra… Si al altora sa ramaneti in aceasta discrepanta confuza: sa deveniti o durere a noastra, durere a unei chirurgii ontologice - necesare, «criante» si eliminatorii - in aperceptie temporala si nu doar spatiala - spiritului romanesc".
Observ ca, tentat sa schitez liniile unui portret, n-am staruit asupra unor trasaturi definitorii in profilul Anei Blandiana:
- vocatia lirica exceptionala. Evolutia poeziei spre concizie, metafora nu iese din registrul gravitatii. Faptul ca am ocolit analiza versurilor se explica prin rigori de spatiu intr-o gazeta si prin lipsa mea de deprindere in investigarea liricii;
- investitia de energie in proiecte de uz obstesc (Academia Civica, Memorialul de la Sighet);
- performanta atinsa in contactele cu exteriorul. Ana Blandiana e chemata sa contribuie la elucidarea unei teme legate de consolidarea solidaritatii europene. Textele publicate in presa straina (Frankfurter Rundschau) denota cunoasterea structurilor complexe si o indemanare in formularea tezelor. Imi ingadui sa exemplific, pe scurt, la acest punct.
Ana Blandiana cerceteaza psihologia masei in procesul de primenire a mentalitatilor, distinge spaima difuza ca dispare o certitudine, un echilibru. Ca sa caracterizeze o circumstanta, nu renunta la formularea poetica "cu lumina clatinitoare ca o apa care nu reuseste sa ia forma vasului care a fost turnata". "Un amestec de rusine, incertitudine si teama" descopera la cei cu care a stat de vorba. Remarcabil e ca nu se exclude pe ea insasi, remarca la dansa acelasi proces de nefixare. Se pierd reflexele vechi si dureaza o vreme pana se formeaza altele noi. (Articolul Spaima si fascinatie la disparitia unui sistem - Frankfurter Rundschau, octombrie 1993).
Intr-un alt text vorbeste despre "libertatea ca nevroza". Si conchide: "secretul democratiei este, in ultima instanta, un secret al proportiei si consta in intelegerea de a nu da nimanui o parte din putere atat de mare incat sa poata naste ispita de a fi luata in intregime. Un secret care se invata destul de greu". - Frankfurter Rundschau (decembrie 1993). Sunt cuvinte intelepte care demonstreaza maturitate de gandire politica si intelegere a stadiului civilizatiei. As introduce o singura rezerva. Cand sparge cercul excesiv local si priveste de sus, obiectiv, sfortarea de integrare autohtona, nici ea nu depaseste, uneori, mai hotarat un instinct al "complicitatii" (socoteste ca e bine sa apere fara retinere imaginea tarii in lume).