Andrei Şerban şi un succes cu peripeţii: Ivanov la Moscova

Valentin Dumitrescu | 17.04.2012

Joi, 5, şi duminică, 8 aprilie, Teatrul L.S. Bulandra a prezentat în Rusia două spectacole după Dostoievki şi Cehov, montate de regizorii Alexandru Darie şi Andrei Şerban, distingându-se dintre participanţii din cele 14 ţări invitate la Festivalul de la Moscova sub egida Uniunii Teatrelor din Europa.

Pe aceeași temă

Joi, 5, şi duminică, 8 aprilie, Teatrul L.S. Bulandra a prezentat în Rusia două spectacole după Dostoievki şi Cehov, montate de regizorii Alexandru Darie şi Andrei Şerban, distingându-se dintre participanţii din cele 14 ţări invitate la Festivalul de la Moscova sub egida Uniunii Teatrelor din Europa.

În prima seară, publicul rus s-a arătat interesat de viziunea românească asupra spiritului dostoievskian, aşa cum a fost reprezentat în spectacolul Însemnările unui necunoscut - regia Alexandru Darie, scenografia Maria Miu. Producţia de 4 ore după dramatizarea lui Ion Cojar este o inedită retrospecţie din perspectiva modernităţii a romanului dostoievskian Satul Stepancikovo şi locuitorii săi - scriere ce prefigurează obsedantele teme ale autorului, de la omul dedublat al subteranei la omul ridicol şi demonismul reflectat în romanele polifonice de mai târziu: „de la idealul Madonei la tentaţia Sodomei“.

În seara de 8 aprilie, spectacolul Ivanov după Cehov, pus în scenă de regizorul Andrei Şerban (scenografia Puiu Neculai), „a ridicat sala Teatrului Mic în picioare“. Mărturia aparţine realizatoarei de emisiuni culturale televizate Iuliana Ciugulea, participantă la acest turneu. Un turneu nu lipsit de peripeţii, tocmai pentru cei din urmă, care sunt, iată, cei dintâi. Construcţia unor platforme de turneu nefiind posibilă din cauza lipsei de fonduri, Andrei Şerban s-a văzut nevoit să refacă mizanscena de la Bucureşti în două zile. Fără niciun element de decor, Cehov a fost jucat pe scena goală de la Malîi Teatr, dar provocarea s-a dovedit de bun augur în descoperirea unor noi soluţii şi chiar a unei perspective surprinzătoare în viziunea artistică, ce vor fi preluate în reprezentaţiile din ţară. Fiindcă, în pofida accidentelor, din punct de vedere vizual, spectacolul Ivanov a arătat mai bogat şi mai variat chiar decât la Bucureşti. Actorii au jucat într-un ritm „electric“ - sintagma favorită a creatorului, care face distincţie astfel faţă de ceea ce riscă să decadă în anost, impersonal -, iar sala, plină până la refuz de profesionişti, oameni de teatru, printre care „elita specialiştilor în Cehov“, a răspuns cu aplauze prelungite timp de 20 de minute. „Pentru noi, nimic nu putea fi mai frumos decât să joci Cehov în casa lui, ca şi cum ai merge la Stratford cu Shakespeare în limba română. E a treia oară când merg la Moscova cu un spectacol al meu, cu Cehov, după Livada de vişini şi Unchiul Vania, şi trebuie să recunosc că în acel loc am primit, ca o binecuvântare, confirmarea că nu am muncit în zadar“, spune Andrei Şerban.

După spectacol, la recepţia oferită de directorul Malîi Teatr, Iuri Solomin (mare actor rus care a jucat şi în filmele lui Kurosawa) a declarat că această versiune cu Ivanov este cea mai originală din câte a văzut. „Noi am jucat Ivanov, aici, timp de 20 de ani şi nu credeam că se poate interpreta altfel şi atât de diferit şi poate chiar mai bine. Ce aţi realizat arată că sufletul rusesc a devenit universal. Cehov aparţine tuturor în mod egal. Vă mulţumesc!“

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22