Pe aceeași temă
O fetiță în pragul adolescenței își otrăvește, fără a trezi bănuieli, mama, cu care a rămas după divorț. Și împinge, complice, căruciorul bunicului în mare. Bunic care-și sufocase cândva soția, îngreunată de ani, și nu mai reușea acum să se sinucidă. Fetița însăși încearcă să-și ia viața, speriată de perspectiva orfelinatului. Tatăl ei, de puțin timp și al unui bebeluș, cu o tânără nevastă, e atras de perversiuni cu o mai matură prietenă de familie. O mamă hiperprotectoare își dezmoștenește fiul, nu suficient de capabil să-i preia firma. Fiu pătimaș, care îi tulbură exclusivista nuntă cu un partener din City invitând imigranți africani din jungla din Calais. Slujnicul arab minimalizează mușcătura cu care fetița lui s-a ales din partea câinelui stăpânilor. Tăcerea familiei victimei unui accident de muncă e cumpărată cu bani.
Pare un film de propagandă al Coaliției pentru familie despre cât de jos a ajuns Occidentul depravat. Despre subminarea fatală a oricărei coeziuni familiale. O apocalipsă, cu alte cuvinte, menită, în cel mai bun caz, să ne trezească în al unsprezecelea ceas. Dar Michael Haneke nu accentuează, prin titlul ales, grozăvia sfârșitului cât capcanele fericirii. Happy End o explorează pe aceasta din urmă, iar ironia mistificării tragicului e înșelătoare. De fapt, niciunul din familia protagonistă nu e cu adevărat o victimă și toți gustă din avantajele bunăstării. Casa e luxoasă, banii nu lipsesc, iar statutul social e de invidiat. Bunicul nu știe cum să moară odată, deși nu pare prea suferind, nici degradat peste măsură. Are chiar rezerve de tact complice pentru nepoțică și preferă, unor tachinări sterile, la masa în familie, tihna. E senil, cu pierderi de memorie, dar departe de dezumanizare. Îl roade, în schimb, neputința de a dispune de viață, ca pe vremuri, după bunul plac. Nu s-a putut adapta unei bătrâneți prelungite. Și sufocarea soției a fost un gest de conjurare a nefericirii ce dădea târcoale. Fiica sa e activă, gândește strategic și îndrăzneț, își dă tardiv chiar și o nouă șansă conjugală. Vrea să-și ajute fiul, ros de îndoieli și cam instabil, dar nu riscă să-și compromită profitul. Și-a ales un nou iubit pe măsură, cu care împarte nu doar patul, ci și planurile de afaceri. Ține totul, pe cât posibil, sub control, fără lamentații ori cedări. Fiul se simte disprețuit și inadecvat cerințelor moștenirii, în căutarea unei identități acceptabile. Fratele ei e un medic respectabil, cu o nouă nevastă mai tânără și cu un copil mic, pe care nu-i neglijează, dar fără a-și refuza alternative sexuale necenzurate. Și-a găsit o parteneră pentru fantasme perverse, altfel o instrumentistă cu pretenții. Fiica lui, cooptată în noua familie lărgită după intoxicația ce-i va fi fatală mamei, caută un punct de sprijin, speriată de perspectiva de a fi, încă o dată, abandonată. Deși tatăl, după o lungă absență, e acum mai grijuliu cu ea, asociază noul lui adulter, intuit cu precocitate, cu vechiul divorț.
Toți caută o fericire deja accesibilă, dar se izbesc de limitări supărătoare. Când survin contradicții greu de gestionat, în loc să-și reevalueze așteptările, tânjesc disproporționat după satisfacții deja validate. În bună măsură, vor doar să se întoarcă la o fericire căreia îi știu deja gustul: o oprire la comandă, o activitate de succes, fantasme intime, o coregrafie interioară fără complexe, priorități afective. Problema e că fiecare urmează trasee care discret se evită reciproc, deși incompatibilitățile nu sunt majore. Chiar dacă familia extinsă e reunită sub același primitor acoperiș, sunt mai mult vecini decât părtași. Iar lipsa convergențelor actuale are rădăcini în eșecuri mai vechi de conviețuire. Un divorț, o maternitate invazivă, o ipocrizie conjugală, confuzia planurilor. Nu e vorba de oameni reci, incapabili de empatie ori fără resurse de solicitudine. Sunt doar prinși în labirintul unor proximități familiale care mai mult îi împovărează. Răniți, se retrag în carapacea dorințelor neîmpărtășite, iar suspiciunea secretă o adversitate ocultă pe care nu reușesc s-o inhibe. E un subminant cerc vicios. Singurele convergențe care rezistă sunt cele ale profitului și, respectiv, ale perversiunii. Și unele, și celelalte, bazate pe relații de putere, se hrănesc din fragilitatea celuilalt. Așteaptă o mângâiere și primesc o palmă, dacă nu o mușcătură. A ieși din acest cerc nu pare, la prima vedere, atât de greu. În loc să-și grăbească sfârșitul, bunicul ar fi putut să se ocupe un pic de nepoțică, a cărei încredere tatăl o pierduse a doua oară. Și chiar acesta din urmă ar putea să-i facă un loc mai stabil în viața lui segmentată, fie și în detrimentul unui erotism glisant. Mama ar fi putut să-și condiționeze mai puțin fiul exasperat de rolul prea funcțional ce i se rezervă. Și să nu-l umilească în favoarea noului iubit. În practică, astfel de mici ajustări afective sunt, surprinzător, aproape cu neputință. Fiindcă, în loc să adaptăm situațiilor un ideal cam fix de fericire, nu prea lăsăm ca impactul realității să-l schimbe semnificativ. Cu alte cuvinte, am uitat că fericirea trece prin travaliul cu hârtoape al înțelepciunii.
Happy End e plin de autocitate. Un trompe-l`oeil de episod următor într-un serial. Bunicul îi mărturisește fetiței că și-a sufocat soția – un personaj interpretat de același Jean-Louis Trintignant o făcuse în precedentul Amour. Altfel spus, ea se putuse baza (în perspectivă) pe ajutorul său. Acum, văduv, nu mai are în preajmă pe cineva atât de înțelegător încât să-l ajute și pe el. Nu să-l omoare, dar măcar să-i facă rost de o armă. Nu mai e suficient de în putere, astfel încât chiar un accident de mașină nu mai e sigur pentru țelul urmărit. În orice caz, eutanasia e intens dezbătută în zilele noastre. Ca și în Amour, argumentul predilect e involuția dezumanizantă. Dar mai ales o suferință greu de înțeles. Trebuie să recunoaștem că, după hegemonia unor culturi ale suferinței (precum cea creștină), a început să fie privită cu suspiciune, ceea ce, pe de altă parte, ne-a lăsat deseori descoperiți în privința integrării inevitabilității sale. O astfel de mutație a mentalităților ne-a împins spre o altfel de dietă, în care acest ingredient – cândva precum sarea în bucate – se regăsește mult mai rar și în doze mult reduse. Cândva masochiști ori prea ușor victime ale sadicilor, azi suntem isterici când vine vorba de durere. Nu știm să deosebim uzul malign de cel salutar, cel steril de cel dialectic, ne lipsește discernământul unor potențiale mize. Bunicul din film e departe de a fi o legumă, iar singurătatea sa e relativă. Nu poate împărtăși – din vasta-i experiență de viață – cu o fetiță decât pasiunea pentru sinucidere?
Dar nu doar suferința e inadecvată azi mai mult ca ieri, ci și orice canon sexual. Deși nu timpurile moderne au inventat perversiunile, le-au scos cu greu de sub preșul unde le plasase teologia – și urmașa sa seculară, psihiatria, de nu demult. De ce medicul responsabil, proaspăt tătic într-un nou mariaj, simte nevoia să urineze pe el amanta? – gusturi comparabile avea și Pianista. Chestionarea variațiilor sexualității umane e și ea tulburată de resentiment față de o altă veche hegemonie, cea a culturii păcatului. Ceea ce, însă, nu elimină dezbaterile conștiinței: la ce-mi folosește? Azi ne limităm, cel mult, la dilema: cui dăunează? O perversiune – horribile dictu pentru unii – nu e doar un drept, ci și un simptom. Fie și doar al unei rupturi interioare. Ori strigătul înnăbușit (și deformat) al unei revolte, menit să conteste renunțări vinovate. Asta într-un caz fericit. De cele mai multe ori e doar întoarcerea la relații de putere mai puțin cizelate de idealuri morale.
Despre ce sunt în stare copiii – ca reacție și la proastele opțiuni pedagogice ale părinților, precum în Panglica albă, cu obsesia masturbării precoce – merită discutat fără prejudecăți. Dar și fără a ieși din contextul psihologic al fiecărui caz în parte, evitând generalizările. Fetița care ajunge, subit, în grija tatălui (de mult absent) se confruntă cu realitatea unei familii extinse, în care au loc destule divorțuri și recăsătoriri. Astfel de despărțiri, deseori potențate chiar de noile relații amoroase, sunt de cele mai multe ori problematice pentru copii. Asemenea răni nu se cicatrizează de la sine, iar tutorele e adeseori depășit, dacă nu chiar indiferent în fața unor tulburări greu sesizabile și și mai greu tratabile. Mai ales că astfel de perturbări fine se împletesc discret cu cu totul alte problematici existențiale, încât ușor le ignori reala pondere. Cum ar fi conflictele generaționale – în surdină, alături de cele sociale, în film, nu fără anumite valențe de metaforă politică –, etapele maturizării ori dialectica afectivă a relațiilor.
Dar dincolo de tematicile care structurează – nu fără o doză de ambiguitate – narațiunea, arta lui Haneke e cu precădere vizuală. Cu mize dincolo de mesajele aparente. Vlog-ul fetiței asociază unor banale ritualuri igienice – ale mamei – patosul unei (fatale) judecăți morale. Parcursul bunicului în cărucior, ca pe un culoar, paralel cu trotuarul, între cel al șoferilor și cel al pietonilor, nu e nici fragmentat, nici haotic – are o continuitate identitară, pe măsura unui statut mai mult decât ocazional. Câinele care latră, despărțit de o ușă transparentă, când bunicul e adus acasă de la spital, e mai puțin liber decât omul în ghips din cărucior. Când tatăl o ia pe fetiță de la școală, iar el șofează învârtindu-se pe niște străduțe aglomerate, cu șiruri continue de mașini parcate, presat de claxoanele altora, mișcării i se permit cu greu opriri, constrânsă mai degrabă la o învârtire în cerc. Vizita lor la spital, în camera mamei în comă, are un fals iz de întoarcere acasă. Pe plajă, la chioșcul alimentar, politețea profesională a vânzătorului e pe măsura ipocriziei perfecte a tatălui, cu o solicitudine mai mult artificială. Soloul dansat de fiu într-un club nu e atât o defulare isterică, cât o prelungită sforțare de a se repoziționa cu cât mai puțin sprijin. Englezul care discută la telefon cu iubita sa, în timp ce mănâncă și se uită la televizor, combină și afectiv ingrediente nu neapărat compatibile. Amantei îi distingem chipul, în intimitatea obscură a propriei camere, doar la lumina laptopului, tocmai folosit pentru o discuție perversă. În micul șantier însorit se produce o tragică surpare de teren, dar sonorul (suprapus) e doar unul radiofonic, cu un optimist anunț rutier. //