Pe aceeași temă
Într-o perioadă fără evenimente, înfruntând apatia și canicula, la concurență cu vacarmul luptei politice, la Râmnicu Vâlcea a avut loc, între 22 şi 29 iulie, a doua ediţie a festivalului de teatru Ariel Inter Fest.
Se spune adeseori despre polonezi că sunt un public de teatru ideal. De aceea a putut să se nască în această țară atâta avangardă. Se spunea asta și despre români, mai cu seamă privind realitatea din unele mici orașe de provincie care susțin mișcări teatrale impresionante (vezi Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Râmnicu Vâlcea). Fenomenul nu e lipsit de explicații. Una dintre ele a venit din partea unui vâlcean, azi oficial român peste hotare, care, cu ocazia deschiderii Festivalului de Teatru de la Râmnicu Vâlcea din acest an, a evocat tradiția unei mișcări populare prin care s-au cultivat aici interesul, pasiunea pentru teatru. Cunoscătorii își amintesc de acel Teatru Popular renumit condus de Goange Marinescu (al cărui bust tronează pe merit azi într-unul dintre teatrele vâlcene), unde Silviu Purcărete a realizat unul dintre cele mai solide succese ale sale, Decameronul, unde, de asemenea, s-a întors să moară Dan Micu, după o prezență memorabilă pe această scenă. În zilele festivalului acest trecut a fost des invocat, mai ales că Silviu Purcărete repeta în mica sală de teatru din parc Conu Leonida..., coproducţie Ariel - Teatrul Național din București, drept pentru care Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, interpreții spectacolului, au putut fi văzuți la lucru și mai apoi la spectacole, spre bucuria vâlcenilor.
Tot din acest zăcământ ascuns de energii vine și iscusita directoare a Arielului și a Festivalului, Doina Migleczi, cândva actriță în trupa Popularului, de unde i-au venit mai multe idei bune, precum și aceea de a reedita un spectacol de referință al regizorului Dan Micu, Lăpușneanul, după Negruzzi. Cu acesta s-a încheiat de altfel programul bogat la Ariel Inter Fest, impunând cel puțin o preocupare demnă de atenție, anume ambiția de a propune o dramă istorică (cine se mai încumetă azi oare?), mai mult, una națională, într-un moment în care se redefinesc cu minus conceptele care ar putea-o justifica într-o lume a globalizării și deznaționalizării. Sunt și alte teme subiacente provocatoare în acest text clasic, precum raporturile de putere într-un stat al creștinătății, dintre sacrificiul personal și țelul comun, dintre interesul de grup și cauza națiunii, despre crima de lezmajestate și intoleranță, delictul de opinie și autoritarismul autarhic. Pe toate, spectacolul regizat de directoarea teatrului le lansează cu curaj, producând adeseori emoție, mai ales că pentru realizarea producției a fost mobilizată întreaga trupă (inclusiv școala de juniori), care, în frunte cu interpretul principal, Gabi Popescu, demonstrează un devotament mișcător.
Tot vâlcenii au susținut și... uvertura, prezentându-ne o versiune a Livezii cu vișini, altă încercare ambițioasă, care s-a menținut în limitele onorabilității. Regizorul bucureștean Aurel Palade a abordat fără crispări capodopera cehoviană, ca pe o poveste la-ndemână și cu atât mai credibilă, în care personajele nu sunt doar prototipuri, embleme (chiar dacă sunt!), iar întâmplările decurg firesc dintr-o realitate pedestră, chiar dacă ea conține o metaforă revelatoare. Ce atâta filosofie, domnule?, par a ne spune realizatorii, țopăind printre replicile antologice, demitizând personajele și aducând sensul piesei mai aproape de simțul comun (Mădălina Floroaica, în rolul servitoarei total dezinhibate, se situează cel mai aproape de acest punct de vedere). Este poate și asta o cale de încercat, fiindcă, vorba regizorului, s-au spus atâtea despre Livadă, încât orice ai mai adăuga riști să nu mai spui nimic nou... Așa că, adăugăm noi, mai bine o lași să se recomande singură. Zis și făcut.
Cu intenția înjghebării unei punți de comunicare (altminteri firești) între Teatrul Ariel și Teatrul Anton Pann, teatre rivale care-și dispută nu se știe ce în mica urbe olteană, au fost programate în Festival și două producții ale celui din urmă, respectiv Hansel și Gretel, teatru cu păpuși pentru copii, și Apa de Havel de Matei Vișniec, despre care avem a spune numai de bine. Nu doar pentru opțiune, piesa fiind un eseu subtil despre sinucidere, ci și, cu atât mai mult, pentru realizarea aparținând regizorului László Vadas (interesant cum se descurcă acesta în vizualizarea unui demers scriitoricesc mai degrabă abstract), precum și actorilor Irina Melnic și Romul Morțun, preciși, matematic-exacți în redarea unei situații absurde și totuși posibile. Între pereții vitrați ai noului edificiu cu climatizare, spații și tehnologie pe care le-ar invidia multe teatre din Capitală, era în rest... vacanță. Lacăte și pustiu. Întristător, fiindcă Festivalul acesta era al orașului, ba chiar al județului, fiindcă mulți spectatori soseau seară de seară din stațiunile balneare din împrejurimi și se înghesuiau, vai!, în sălile sufocate de caniculă ale Arielului. Ce-i împiedică oare pe acești oameni să colaboreze? Oribila vrajbă neaoșă pe care n-o putem depăși, iată, nici sub semnul generos al Thaliei.
Apropo, din spectacolul admirabil al Ioanei Crăciunescu, Sufleurul fricii, de același Matei Vișniec, un bestseller internațional, pe care actrița îl poartă prin lume, s-ar putea reține și această temă a suspiciunii și neîncrederii care macină relațiile dintre oameni. Am fi crezut tema revolută, dat fiind că ea i-a fost inspirată autorului de regimul comunist când a fost scris textul, dar iată că realitatea există despărțind oamenii unii de alții și pe toți de adevăr. Pe vremuri, se chema frică și era întreținută de Securitate pentru a dezbina oamenii și a-i transforma în delatori. Azi, sentimentul e mai subtil, dar cu atât mai insidios. Perorând cu patos din spațiul neconvențional al unei cafenele, Ioana Crăciunescu ne-a pus o dată mai mult pe gânduri cu privire la mecanismele indicibile ale psihicului uman în problema fricii și a manipulării. Mulțumim, Ioana! Ţie și partenerului tău, muzicianul nepomenit de caietul program.
A u mai fost și alte evenimente în Festival, precum spectacolul Măscăriciul, în care a triumfat geniul comic al lui Horațiu Mălăele, acest ilustru reprezentant al poeziei clovnului, cum spunea Purcărete, la care s-au rupt ușile sălii Ostroveni și s-au dat autografe în miez de noapte pe cartea Rătăciri, recent apărută, a lui Mălăele. Sau întâlnirea cu vedete bucureștene precum Alexandru Repan, Catrinel Dumitrescu, Mihaela Teleoacă, Ştefan Ruxanda. O bună ocazie pentru mici trupe independente (Teatrul de Artă) sau recitaluri îngrijite, realizate în teatrele din țară (la Bacău sau Buzău, de exemplu), Festivalul de la Vâlcea a fost și o oportunitate căutată pentru legăturile cu străinătatea. Aceasta a fost reprezentată de câteva companii italiene, din Torino, din Sassari, din Lecce, de unde a venit Teatrul Koreja, ca să ne amintească de originile magice ale spectacolului de teatru printr-un spectacol plin de fantezie, de energie și poezie, toate sub semnul miracolului teatral. Într-o perioadă fără evenimente, înfruntând apatia și canicula, la concurență cu vacarmul luptei politice, festivalul vâlcean organizat în cadrul Zilelor orașului Râmnicu Vâlcea a culminat cu Ziua Imnului Național, despre care se spune că s-a cântat pentru prima dată în Parcul Zăvoi din acest cochet oraș de munte. //