Pe aceeași temă
Pe Iris Dressler și Hans D. Christ îi știu de-o viață. Au fost primii curatori care au reacționat după proiectul pe care l-am făcut în 1999 la Bienala de la Veneția. Am făcut cu ei multe expoziții la Dortmund și Stuttgart. Ne înțelegem din cauză că eu am umor și ei doi contrazic clișeul cu nemții... Când am primit e-mail-ul cu o posibilă expoziție, am zis da fără să mai citesc mesajul (ei și echipa lor, tehnicienii, contabili, sunt niște profesioniști desăvârșiţi, totul se poate face, mai mare dragul să expui în Germania).
Mai bine citeam, că expoziţia era în...
... Bosnia
Tuzla a fost a doua mea ieșire din România după 28 de ani de necălătorie (prima a fost în Ungaria, la Vac, la atelierul de gravură, că ungurii ăia răi s-au gândit imediat după revoluție cum să facă să strângă legătura cu artiștii de partea asta a graniței... da’ asta e altă poveste).
Am fost cu Lia vreo 10 zile într-o tabără a artiștilor iugoslavi. Și asta e o altă poveste, dar pe asta o spun repede că are legătură.
În 1988 am trimis prin plic clandestin Bienalei de portret din Tuzla o lucrare cu o mie de portrete. Am luat Marele Premiu, care însemna două săptămâni de tabără, casă-masă-drum. Numai că Iugoslavia era țara în care sau prin care evadau toți cetățenii României ceaușiste. Înotai Dunărea, te ascundeai în podeaua trenului, în motorul camionului, în roata de la bicicletă, oricum, orice, numai să fugi dracului din Epoca de Aur. Am uitat toate astea acum, când nu vrem cu niciun chip refugiați din alte zări care înoată și se ascund la rândul lor oricum și oriunde... Of, ce tristețe!
Pe scurt, n-am putut merge să-mi iau premiul. Ar mai fi aici o subpoveste legată de securiști interesați de arta contemporană la schimb cu informații despre artiști, dar și asta o s-o spun altă dată. După doi ani, în 1990, imediat ce-a cazut sistemul securiștilor-istorici de artă, le-am scris ălora la Tuzla: băi, nu m-au lăsat ăștia să vin. Și iugoslavii, băieți mișto, au zis: nu-i nimic, vino acum. Doi ani mai târziu.
De unde să știu că într-un an se vor măcelări între ei...
Ei, într-o zi din alea zece cât am stat acolo am luat autobuzul din Tuzla și am mers la Sarajevo. 1990, autobuz cu aer condiționat, șosele unse, munți fantastici, păduri. Am avut cu Lia un șoc existențial. Stătuserăm închiși în țară și ni se umpluse capul cu propaganda că numai noi avem munți, numai noi avem cascade, numai noi, numai noi...
Cotloanele de beton de la Konjic
Iris și Hans ziceau în e-mail că aplică la un fond federal pentru bani și că ne țin la curent. După câteva luni a venit și răspunsul: pas. Nema bani! Cică Estul și Sudul Europei nu mai sunt interesante pentru politica culturală germană. Dar Iris și Hans s-au hotărât să preia ei (Stuttgart Kunstverein) efortul bugetar. Adică prima parte a expoziției în bunkerul lui Tito în Bosnia, așa, mai mult muncă patriotică, dar a doua parte la Stuttgart, cu onorariu, ca să o acopere și pe prima... Mișto, că eu aș fi mers numai pe casă-masă. Conceptul expoziției ținea cont de loc și de condițiile lui, Bunker-Utopie-Distopie-Viitor, ideea de salvare, societate (cine sunt aleșii), război, Război Rece, comunism-capitalism... și de aici toate ramificațiile, ca în mind-map-urile Liei. De fapt, Liei chiar asta i s-a cerut, să facă, în stilul ei, o hartă a conceptelor...
Dan Perjovschi desenând în bunkerul de la Konjic
Pentru că expoziția se petrecea exact înăuntrul bunkerului antiatomic construit de Tito la Konjic (mai târziu am aflat că avea pregătită o rețea de vreo 30 de chestii de astea în toate republicile iugoslave). O dată la doi ani o bienală vine și se așază în cotloanele de beton. Și rămâne acolo. Asta face proiectul ARK special, pentru că poți vedea toate edițiile dintr-un foc. Spațiul (la început gigantic) se umple treptat și, când nu mai e loc, bienala se va închide și bunkerul va deveni muzeu de artă contemporană. Numai că în Bosnia, ca și în România, arta contemporană nu e deloc o urgență și niciun guvern și nicio primărie nu se dă de ceasul morții s-o sprijine. Așa că (exact ca la noi) fondurile vin mai ales din afară...
Prima bienală - 50 de artiști, curatori din Croația și Serbia și bani europeni; a doua - 35 de artiști, curator din Turcia, bani din Ankara; a treia - 20 de artiști, curatori din Austria, bani austrieci; și a patra - Iris și Hans cu 6 artiști și bani de la Stuttgart. Ultima, în 2019, va fi cu doar 2 artiști, metaforic, un rus și un american, și un curator bosniac.
Războiul Rece și cel intraiugoslav s-or fi terminat, dar cafteala cu autoritățile locale a rămas. Astea numai chef de artă contemporană n-au și, de când s-au trezit cu cartofu’ ăsta fierbinte în mână, nu știu unde să-l arunce. Edo Hozić și Sandra Miljević Hozić au avut ideea și imediat ce le-a venit au și început bătălia cu mentalitățile și birocrația unei republici complicate. Pentru că nici primăria din Konjic și nici conducerea din Sarajevo nu vor să dea bani pentru arta contemporană internațională, ci vor să bage bani în dansuri populare. Ca să complice și mai mult lucrurile, Sandra e sârboaică și Edo e croat... că așa e Bosnia, o republică musulmană peticită ortodox-catolic. Și mai complicat a fost că Edo a făcut un preinfarct și până în ultima secundă n-am știut dacă bienala se face.
Fără salvare
În bunkerul lui Tito nu intri când vrei tu, ci numai pe lista aprobată. În același perimetru se află o fabrică de muniție încă activă. Se pare că muniția folosită pentru executarea jurnaliștilor de la Charlie Hebdo provenea de aici (produsă prin anii ’90). Agențiile de turism aduc mici grupuri de vizitatori, dar musai să fie autorizate și înscrierile se fac cu ceva vreme înainte. Așa că mergeam toți și ne întorceam toți cu același microbuz, ca la școală. Acum, bunkerul nu-i cum vă imaginați: e săpat în munte nu în jos, ci mai ales orizontal. Se intră ca-n filmele cu spioni, printr-o casă normală, cu ferestre cu perdeluță. Habar n-ai că 10 trepte mai jos pe stânga dai într-un tub de beton, te duci până la prima ușă de metal... Construit în secret (cu muncitori aduși din alte republici între 1953 și 1979, cu tehnologie și niște bani americani, care atunci sprijineau dizidența lui Tito față cu Uniunea Sovietică). Imaginați-vă un U enorm de 2.000 de metri pătrați cu intrare printr-un capăt al literei și ieșire prin celălalt, o boltă de ciment mare, dar subîmpărțită în cămăruțe meschine claustrofobe (numai Tito avea dormitor separat), un coridor în care trebuie să mergi în șir indian, cu containere de apă, motoare de aer condiționat și generatoare de curent.
300 de oameni din ierarhia partidului și armatei, plus un oarece număr de soldați care să-i păzească și să-i servească urmau să fie salvați aici de bomba atomică. Numai bărbați. Plus nevasta dictatorului. Te apucă și râsul... Ce societate egală, ce grijă față de muncitor și agricultor, ce secere, ce ciocane, ce salvare a nației? Salvarea nu exista: bunkerul nu poate fi izolat complet, apa vine din munte și aerul de afară. Fotografiile lui Jorge Ribalta exact asta urmăresc - filtrele lipsă, cablurile furate în anii ’90, bunkeruI căruia i se taie tentaculele prin care e legat de lumea exterioară și natura îl reocupă încet-încet.
Expoziția
Jan-Peter E.R. Sonntag a găsit nu știu cum un timbru cu Tito pentru a şaptea conferință a țărilor nealiniate care trebuia să aibă loc la... Bagdad. Numai că Saddam a trebuit s-o anuleze, că începuse războiul Irak-Iran. Timbrele au rămas și Jan-Peter avea să mărească imaginea de un 1 centimetru la 3 metri, o monumentalitate ratată, ca și conferința, ca și mișcarea...
Annalisa Canito a adus la Konjic sub forma unui light box o imagine, Silence Means Security, un billboard de propagandă american din anii ’50 de la Hanford Site, un complex nuclear din statul Washington unde se producea plutoniu (bomba de la Nagasaki). Ca și la Konjic, era o zonă a secretului absolut, un produs al gândirii și spaimelor Războiului Rece.
Jan Peter Hammer înregistrează meticulos distrugerea istoriei dintr-o zonă a Bulgariei unde lumea, înnebunită să se îmbogățească, sapă ca termitele tot peisajul în căutare de obiecte antice. Totul e ciuruit. Piața neagră și suta de euro pentru o statuetă sunt mai importante decât istoria și patria. E o mare tristețe în filmul ăsta narat, unde prezentul mănâncă trecutul. Un fragment de obiect găsit învârtit între degete seamănă cu o rachetă și utopia devine în slow motion distopie...
Lia a făcut harta conceptelor legate de ideile curatoriale și a adus o bucățică din Muzeul Cunoașterii în muzeul ce va să vină...
Nici de data asta n-am putut desena direct pe pereți, că bunkerul e monument istoric, dar am folosit pungi de plastic prinse cu scotch. Și uite așa, eu, care am ca principală strategie efemerul și ștergerea, am acum o mână de desene care vor supraviețui bombei atomice...
În loc de încheiere
Konjic e pe Neretva, un râu verde-albastru splendid, pe care se face acum rafting la greu cu turiști din toată lumea. Arată ca-n Elveția. Partizanii de pe Neretva sau cam așa ceva era un film care mi-a marcat copilăria, altul era Bătălia de pe Sutjeska, cu Richard Burton jucându-l pe Tito (din cât se zice, la ordinul lui Tito)... Orașul e concentrat în jurul unui pod reconstruit cu bani turcești și al unui mic centru vechi cu moschee, restaurante și agenții de închiriat caiace. În rest, blocurile comuniste și case cu urme de gloanțe de pe vremea când vecinii au tras în vecini. Casele au baza mai mică și al doilea etaj ieșit în afară cu doi metri... cică ca să plătească impozit mai puțin, dar eu am văzut că diferența aia e utilă dacă vrei să-ți stivuiești lemnele de foc. Case la roșu, case neterminate, multe devenite pensiuni.
Cel mai mișto hotel din zonă, 4 stele cu piscină, se zice că-i al primarului...