Pe aceeași temă
Când se invocă teatrul politic, mulți ricanează. Unora le lasă impresia de insidioasă (și inoportună) propagandă. Alții se tem că un spectacol militant oricum neglijează excesiv criteriile esteticii. Nu lipsesc nici cei care invocă un pleonasm: constitutiv, orice artă e politică. Pentru a nu mai vorbi de cei care pur și simplu refuză ispita subversiunii. Să luăm cazul clujean. Când propune (rar) spectacole cu mai fățișă tentă politică, Naționalul local nu depășește dezbaterea despre originile totalitarismului: tinerețea dezabuzată a lui Hitler (în șăgalnicul Mein Kampf, marca Alexandru Dabija), măcelărirea vecinilor evrei (în minimalistul Clasa noastră – oare dezinteresul publicului pentru cel mai remarcabil spectacol al ultimilor ani a determinat numărul jenant de redus de reprezentații ori invers?) sau tragicul destin al prea revoluționarului regizor Meyerhold în stalinism (în Richard al III-lea se interzice). Mai răzbate o undă de anticapitalism prin deja banalizatul recurs la noua mitologie consumistă (în Agamemnon, scris de Rodrigo García), dar spectatorul nu va ieși răvășit – vorba lui Lenin – ca din Salonul nr. 6 al lui Cehov, gata să protesteze împotriva zbirilor alienării. Cu alte cuvinte, politică e (implicit) tema, dar mai puțin mesajul. Nici Teatrul Maghiar nu se aruncă ușor în vâltoarea confruntărilor politice. Desigur, clasicii pot fi atemporali – un nou Iulius Caesar nu-i nicicând greu de identificat, mai ales că Silviu Purcărete e fundamental sceptic în privința progresului –, iar conotațiile multiple rămân un semn de vigoare estetică. Dacă oferi consistență unui spectacol, potențezi implicit și rezonanța sa politică – iată o premiză care, de fapt, e departe de a fi indiscutabilă. Preferința pentru existențial întreține un raport ambivalent cu actualitatea: o apucă strâns, dar o și lasă ușor din mâini. America poate aminti (și) despre imigranții de azi, dar mai fidel – precum regizorul Michal Dočekal – pe urmele lui Kafka ajungi la cu totul alt orizont hermeneutic. Mai concretă, în schimb, e memoria Securității – în Galoși demersul e aproape arheologic –, dar în general gustul pentru metafore mai mult inhibă recursul explicit la politic.
Recurs care rămâne în sarcina independenților. Iar unii își asumă mai abitir nu doar patosul politic al actualității, ci și virtuțile conceptului de artă politică. Altfel spus, miza lor e una mai țintită, iar denunțul mai puțin echivoc ori glisant. David Schwartz e unul dintre aceștia, iar Reactor de creație și experiment – cu echipa sa de tineri actori – una dintre alternativele la cele două teatre subvenționate din oraș. Din colaborarea lor a rezultat Miracolul de la Cluj – expresie a curentului (în vogă și la noi) al teatrului documentar. Acum un sfert de secol, Clujul devenea centrul unui experiment financiar care i-a îmbogățit pe mulți, iar la final i-a sărăcit pe destui: „jocul“ Caritas. Fenomen specific tranzițiilor postcomuniste, afacerea obscurului contabil Ioan Stoica a avut evidente conotații politice, asupra cărora spectacolul insistă cu predilecție. Le analizase, într-un articol remarcabil din 1995 – cu titlul incitant: Încredere, speranță și Caritas în țara piramidelor: România, 1990-1994 –, și Katherine Verdery. Fiindcă Stoica a găsit în epocă nu doar o gazdă binevoitoare în persoana primarului Funar, ci și un partid – PUNR, în plină ascensiune – interesat de beneficiile de imagine ale asocierii cu prolificul joc. Caritas a ajuns astfel nu doar o pușculiță grasă pentru activitățile partidului, ci și o marcă cu miză electorală, ca poveste de succes a propriului (pretins) model de reformă economică – în haosul tranziției, multe speranțe și angoase erau legate prioritar de asemenea oferte.
Spectacolul clujean e ilustrativ pentru oportunitățile, dar și pentru limitele unei mai asumate arte politice. Nu e suficient să ne plângem de răul metafizic și de crize abisale când unora dintre patologiile sociale care ne otrăvesc viețile le putem identifica mai precis cauzele. Fără a ne opinti în disputa încâlcită dintre documentar și ficțiune pentru primatul veracității, nu putem ignora nevoia noastră de adevăr istoric și social. Modul în care s-au desfășurat cu adevărat evenimentele și înlănțuirile de fenomene care au concurat la producerea lor sunt repere fundamentale ale minții noastre. De aceea ne plac anchetele jurnalistice, de pildă, iar teatrul (documentar) poate adăuga câteva utile ingrediente retorice, care fac mai convingător denunțul. Fiindcă în joc nu e doar identificarea vinovaților, ci și oportuna noastră poziționare în raport cu vinile. În cazul spectacolului clujean, evenimentul e unul datat, vechi de un sfert de secol, iar mulți dintre cei implicați au părăsit deja scena publică. Cu toate acestea, lecția e departe (chiar și) de a fi clarificată, iar firele (cauzale) desfășurate de atunci nu s-au rupt cu totul.
Imagine din spectacolul Miracolul de la Cluj, în regia lui David Schwartz
Dar să nu neglijăm limitele unei lecturi dominant politice. Narațiunea propusă s-ar putea schematiza astfel: unii – spectacolul e și o sarabandă de nume damnabile, de la politicieni la foști securiști și de la clerici la jurnaliști și scriitori – au speculat frica de sărăcie pentru a-i înșela și fura pe mulți alții. Câțiva ticăloși fără scrupule și multe victime (nu neapărat inocente) au fost părtași la un experiment care mai mult a întărit discrepanțele sociale. Avem astfel o nouă mostră de putere malignă și trufașă, cu o versatilă capacitate de a întreține alienarea multora. Mesajul prioritar devine: uite cum v-au păcălit! Un mesaj oportun, dar reducționist.
Katherine Verdery aduce în discuție, în articolul amintit, dimensiunea religioasă a Caritas-ului. Prezentă deja în chiar numele jocului, dovadă de calcul asumat. Religiosul nu lipsește din spectacol, dar e vorba de versiunea sa politizată. Triunghiul PUNR/Funar – BOR/Bartolomeu – Caritas/Stoica a funcționat din plin, în profitul fiecărei părți. Câte biserici – era epoca exploziei edilitare a Bisericii tocmai ieșite din stagnarea comunistă – nu s-au construit cu bani de la Caritas? Jocul s-a integrat în efervescența naționalistă care a asociat din nou Ortodoxia cu o teologie (pur și simplu) eretică. În fond, arhiepiscopul/mitropolitul Bartolomeu a otrăvit ani de zile discursul religios postcomunist cu reprobabile tușe naționaliste – nu era o noutate în teologia autohtonă, mai ales după conivența cu strategiile ceaușismului. Piesa lipsă, pe care o propunea „oportun“ Stoica, era cea a naționalismului economic. Și noi suntem în stare să facem bani, pentru a ne câștiga independența în raport cu perversul Occident – o temă predilectă de predici și discursuri politice. Ideea unei astfel de autarhii venea, de asemenea, din recuzita ceaușistă – și e, și azi, extrem de eficientă ca retorică politică (care îl demonizează pe Soros, de pildă). Spectacolul chiar plusează în direcția acestei politizări: e menționat și un fost legionar, care l-ar fi marcat în copilărie pe Stoica – sugestia unei paradigme de lung parcurs e forțată și riscă să întrețină anacronisme înșelătoare.
Dar dimensiunea religioasă a fenomenului nu s-a redus la complicitățile naționaliste. Verdery vorbește nuanțat de milenarism – o țară a huzurului ca mană cerească, expresie a unei carități providențiale. Tocmai acest caracter de presupusă bunăstare colectivă a decuplat conștiințele multora de la chestionarea legitimității morale a unei asemenea frenezii investiționale. Ne putem întreba dacă tonalitatea predilect satirică a spectacolului – de denunțare a noii superstiții asimilabile vechii magii – nu ține (cel puțin implicit) de un Weltanschauung mai degrabă suspicios față de religie. Oricum, analiza raportului dintre economic și religios e de neocolit, cel puțin de la Max Weber încoace. Ortodocșii sunt departe de Evanghelia prosperității, dar tocmai în interstițiile unui deficit teologic major – prin suficiență spiritualistă – pot înflori mesianisme surprinzătoare. În concurența dintre capital și providență, nu e niciodată sigur pe ce să mizezi.
Reducționismul politizării mai are o victimă: eticul. E salutar refuzul moralismului ipocrit, care circumscrie Caritas-ul iubirii de arginți. Resorturile (i)morale au fost multiple, iar nodul între politic, religios, economic și etic nu-i de tăiat grăbit. Moralismul – cu totul absent în spectacol – ar putea identifica, la rândul său, alți vinovați, fiind mai puțin interesat de diavoli: mulți (mai mult sau mai puțin) s-au îmbogățit subit fără efort, dar mai ales indiferenți la ultrajul adus dialecticii dreptății. Ispitiți cu un câștig atât de facil, au cedat ușor, din orbire și lăcomie. Finalul (pentru unii) nefericit e o pedeapsă previzibilă. O astfel de caricatură hermeneutică ne-ar îndepărta de adevăratele mize ale chestionării etice a fenomenului. Care nu sunt așa departe de etosul stângist (care animă spectacolul): cum poți să nu-ți pui, la un moment dat, problema prețului pentru ceilalți al propriului tău câștig. E adevărat că Evanghelia deja ne-a atenționat că îmbogățirea miroase a nedreptate, iar comunismul a speculat pervers un asemenea scrupul. În orice caz, o abordare matură a eticului trebuie să țină cont de zonele de (mare) umbră ale existenței: contradicții destabilizante, asceză în labirint, disconfortul virtuții, ambiguitățile riscului. Un astfel de hățiș moral e prolific pentru ispite colective, de la soluții totalitare la providențialisme versatile. Dar oricât ne-ar fascina capacitatea politicii de a topi pasiunile individuale pentru a-și forja propriile structuri, conștiințele nu dispar. Iar dramele lor (discrete) nu se reduc la zidul ce desparte foamea săracului de frica bogatului.
Pe de altă parte, spectacolul clujean e un produs savuros din puține ingrediente – condiția de independenți oricum reduce opțiunile. Decoruri (cu totul) minimale – ecranul de fundal are rol de tablă pedagogică, de fixare a lecțiilor –, accente (mimice și grafice) caricaturale, retorică mai mult narativă decât dramaturgică – un Brecht mai hazliu. Caricaturile se succed ca benzile desenate – o fragmentare oportună a percepției istorice, precum în reconstrucția unui puzzle –, iar grimasele recurente subțiază ontologia ocultă a personajelor – acea adâncime psihologică deseori parazită. Noul cor, mai impetuos, își regăsește vocația discriminatorie: judecă fără să-l mai aștepte pe spectator. O grabă ce poate fi acceptată, dar cu măsură.