Pe aceeași temă
Un film despre Marina Abramović, o nouă punere în scenă a lui Caragiale la TNB şi un spectacol de Aurel Manea la Metropolis sunt cele trei evenimente care mi-au atras atenţia în acest debut de stagiune.
Premiera românească a filmului Marina Abramović: The Artist is Present, realizat de Matthew Akers, a avut loc la ZoneD - Studio Paradis Serial, o instituție nouă în peisajul cultural românesc - un spațiu-laborator pentru dans și artă contemporană - manageriat de Ștefania Ferchedău și Cosmin Manolescu.
Născută în 1946 în fosta Iugoslavie, Marina Abramović este unul dintre cei mai interesanți și prolifici artiști-performeri. În 2010, MoMA (Muzeul de Artă Contemporană din New York) i-a dedicat o expoziție retrospectivă (14 martie-31 mai), unde au fost prezentate și recreate, cu ajutorul a 41 de tineri artiști, aproximativ 50 dintre operele sale (intervenții, performance-uri, instalații, fotografii), din cei 40 de ani de activitate, în care continuu a împins limitele a ceea ce este artă.
Filmul, realizat cu ocazia pregătirii acestei retrospective excepționale, este un colaj fascinant de imagini și interviuri atât cu Abramović, cât și cu cei apropiați. „Artiștii trebuie să fie asemeni luptătorilor“, se destăinuie Abramović chiar la începutul documentarului. Întreaga ei filosofie constă în crearea unui spațiu charismatic, care să radieze emoție în cel mai pur și sincer mod. Colaboratorii mai tineri cu care a pregătit retrospectiva au trecut prin antrenamente și repetiții mai puțin obișnuite, care au inclus perioade de post alimentar și meditații în natură. Pe toată durata expoziției de la MoMA, Abramović a fost prezentă ea însăși în una dintre sălile imensului complex muzeal, stând la o masă simplă. În fața ei se putea așeza orice vizitator, sub atenta supraveghere a forțelor de securitate. Momentul în care doi străini se privesc în ochi pentru prima dată, de foarte aproape, crea reacții neașteptate, intime și profunde. Filmul abundă în momente de o poezie și simplitate dezarmantă, de liniște și dăruire totală. Abramović este o specie rară de artist, care își sculptează corpul cu mintea, plasându-se într-o zonă de grație ce vine să frâneze amalgamul de neliniști și zgomot din viețile pe care le trăim. La intensitatea la care alege să fie prezentă, Abramović se apropie de ascetism, iar prin aceasta obligă spectatorul să intre într-o stare de grație asemănătoare cu cea în care se rostesc rugăciunile. Filmul a fost o încântare: o întâlnire cu un artist care te îmbogățește atât cultural, cât și uman.
Săptămânile trecute, Teatrul Național din București a găzduit prima premieră a stagiunii 2012 / 2013: Scrisoarea după I.L. Caragiale, în regia lui Horațiu Mălăele. Spectacolul reprezintă o versiune prescurtată a celebrei piese în patru acte, care urmărește jocurile de culise ce au loc în sânul unui partid, la nivel local – într-un orășel de provincie –, înainte de anunțarea candidatului pentru alegerile parlamentare. Avându-i în distribuție pe Mircea Rusu (Ștefan Tipătescu), Horațiu Mălăele (Agamemnon Dandanache), Virgil Ogășanu (Zaharia Trahanache) și Raluca Petra (Zoe Trahanache), noua premieră propune un Caragiale concentrat, în care Tipătescu și Zoe își trăiesc amantlâcul zgomotos, în spatele ușilor închise, iar relația cu Trahanache este doar scurt punctată. Cetățeanul Turmentat (Alexandru Bindea) este un votant cu frac și cu paharul de șampanie în mână, care poartă fanfara de petrecere după el, fiind în sfârșit un personaj care nu mai merge pe clișeul împleticitului mereu în căutare de echilibru. Interesantă alegerea regizorului de a-i face pe cei doi – Zoe și Tipătescu – obezi, îmbuibați conjucturali. Supraponderal este și Nae Cațavencu, reușit interpretat de Mihai Constantin. Confruntările cu Tipătescu amintesc de meciurile de sumo.
Întreg actul III, cel al adunării politice prezidate de Trahanache, este tăiat, din el păstrându-se doar câteva replici sudate la final, cu ocazia alegerii lui Agamemnon Dandanache.
În forma actuală, spectacolul de 100 de minute este doar o altă premieră Caragiale, un gest obligatoriu în repertoriul unui teatru național în anul centenarului dramaturgului. Ar putea însă deveni un spectacol relevant și angajat, racordat la situația socio-politică a României de azi, dacă ultimele 10-15 minute ale spectacolului – de altfel cele mai reușite – ar fi reluate și pe treptele din fața Teatrului Național, printre spectatorii care se pregătesc să plece acasă. Sunt câteva replici în discursurile finale care merită strigate cu fața spre Piața Universității, la megafon. Aș vrea să văd că teatrul își duce la capăt misiunea de a ne antrena obligațiile etice. Iar acest spectacol ar putea deveni ceva mai mult decât un exercițiu impus de repertoriu, executat la limita dintre nou și consacrat. Ar putea fi ușor transformat într-un spectacol Caragiale, care să se distanțeze de toate celelalte ce se joacă în București și în țară, devenind mai mult politic și mai puțin cultural, exact așa cum și-ar fi dorit și Maestrul.
Teatrul Metropolis și-a început stagiunea cu un spectacol neașteptat. Nu găsesc alt cuvânt pentru gestul teatrului care, după douăzeci de ani, l-a readus pe scenă pe Aureliu Manea. Povestea de viață a acestui foarte interesant regizor și foarte subtil teoretician al teatrului este spectaculoasă și tristă. Dar poate, cu acest gest, viața în teatru a domnului Manea va merge înainte, recuperând astfel un timp lung, petrecut într-un sanatoriu (Centrul de reabilitare și recuperare neuropsihiatrică din Galda de Jos, județul Alba), departe de lume, departe de orice formă de teatru. Sunt emoționante rândurile așternute în caietul-program al spectacolului de către sora regizorului, Viorica Samson Manea, care cu delicatețe face destăinuiri: „Nu fără importanță e faptul că de mai bine de douăzeci de ani el (n.n. Aureliu Manea) nu a văzut teatru“. Spectacolul despre a cărui premieră vreau să scriu câteva rânduri aici este Scrisorile portugheze ale Marianei Alcoforado, pe care Aureliu Manea a dorit să-l monteze cu mulți ani în urmă, fără să reușească să-l și finalizeze.
De data aceasta însă, a dus repetițiile la bun sfârșit. Alegerea textului este interesantă. Adaptarea scenică aparține Adei Ichim, textul în sine fiind o capodoperă a literaturii de dragoste, iar autoarea presupusă (Mariana Alcoforado, 1640-1723), călugăriță care făcea parte din ordinal franciscan al Surorilor Sfintei Clara), este considerată precursoare a romanului sentimental și epistolar. Ediția princeps a fost publicată la Paris, în 1669, de către librarul Claude Barbin. Scrisorile au fost create între decembrie 1667 și iunie 1668 și relatează o poveste de dragoste între un tânăr căpitan nobil și o călugăriță tânără. Scrisorile semnate doar de ea povestesc cu tristețe golul imens pe care îl simte după ce a fost sedusă și părăsită de un bărbat de care se îndrăgostise la prima vedere.
Pasiunea acestei femei, așa cum curge din fiecare rând, a aprins curiozitatea multor generații și chiar a unor artiști, atât Matisse cât și Modigliani încerând să și-o imagineze, în desen.
Având ca materie brută un text atât de ofertant, Aureliu Manea a apelat pentru scenografie la un vechi colaborator – Paul Salzberger, scenograf cu care a lucrat în anii ‘70 și care acum trăiește în Israel. Decorul: un tron pe o platformă ușor în plan, este o imagine frumos stilizată a unei existențe austere, de mănăstire. Efectele de lumină și, la un moment dat, o ninsoare artificială însoțesc stări din ce în ce mai intense și ajută la marcarea trecerii timpului, între scrisori, a căror citire curge, fără semne evidente despre zilele în care au fost scrise. Ultima secvență, pe muzică de Händel, este un duo coregrafic între personaj – tânăra abandonată - și umbra ei, într-un moment de singurătate devastator, grație participării Ioanei Marchidan, atât în calitate de dansator, cât și de coregraf.
Am încercat să văd spectacolul neprivind la actorul de pe scenă, Crina Mureșan. Există momente când nici chiar un critic nu are voie să fie critic. Și totuși, cu tot respectul, se simte în prezența ei scenică o respingere și o rezistență, o tensiune și o încorsetare care îți dă senzația, ca spectator, că te afli într-un avion cu motoarele turate la maximum, dar care refuză să zboare. Totuși, recomand cu căldură acest spectacol.
A fost impresionant momentul aplauzelor, când din culise a apărut Aureliu Manea însuși. Intensitatea cu care a trăit acele momente de reîntâlnire cu publicul m-a făcut să mă întorc la Marina Abramović și să-mi spun, încet, dar cu bucurie: regizorul e prezent.
Două săptămâni interesante din stagiunea 2012 / 2013 s-au dus deja. Sunt curioasă ce mai urmează. //