Pe aceeași temă
Rolul tutunului și al fumatului în construirea identității bulgare este urmărit de Mary Neuburger în legătură atât cu tipul de sociabilitate și comportament considerate dezirabile ori tipice pentru națiunea bulgară, cât și cu includerea ori excluderea unor grupuri în corpul națiunii. Fum balcanic... poate prezenta interes și pentru istoricii români care au început recent să studieze consumul prin analize de istorie a modei ori alimentației.
Veritabilă istorie socială și culturală a tutunului din Bulgaria, cartea lui Mary Neuburger Balkan Smoke: Tobacco and the Making of Modern Bulgaria (Fum balcanic: tutunul și construirea Bulgariei moderne) propune două argumente inedite. Primul este acela că un produs de larg consum – tutunul – și o formă de sociabilitate – fumatul – au jucat un rol major în construirea identității moderne bulgare. Conform celui de-al doilea argument, producția de tutun, care, la nivel local, a angrenat relații sociale și interetnice complexe, a ameliorat poziția Bulgariei în relația cu centrele de putere politică și economică mondiale. Cartea demonstrează astfel importanța culturii materiale în implementarea unei ideologii precum cea națională. Urmărind istoria unui produs de larg consum, volumul reușește în plus să amplaseze istoria Europei de Est într-un context transnațional global.
Fum balcanic... este structurat în șapte capitole care urmăresc cronologic producția, consumul și discursul despre tutun, începând cu perioada suzeranității otomane și a mișcării naționaliste bulgare și terminând cu anii 1990. Demersul lui Neuburger se plasează astfel pe linia unei întregi literaturi relativ recente, care studiază în mod integrant viața de zi cu zi, consumul și sociabilitatea de cele două părți ale Cortinei de Fier.
Volumul contribuie însă și la istoriografia despre Balcanii secolului al XIX-lea și primei jumătăți a secolului XX, în care consumul ori bunurile de consum au fost studiate cu precădere din perspectivă economică și mai puțin socială și culturală. Astfel, Fum balcanic... poate prezenta interes și pentru istoricii români care au început recent să studieze consumul prin analize de istorie a modei ori alimentației.
Rolul tutunului și al fumatului în construirea identității bulgare este urmărit în legătură atât cu tipul de sociabilitate și comportament considerate dezirabile ori tipice pentru națiunea bulgară, cât și cu includerea ori excluderea unor grupuri în corpul națiunii. Consumul de tutun a dobândit o semnificație culturală și a fost evaluat în raport cu caracterul național încă din secolul al XIX-lea. Fumatul și tutunul au ajuns în Bulgaria în perioada otomană, varietatea cultivată devenind cunoscută în Europa sub numele de orientală. Răspândit mai ales în spațiile urbane, fumatul a devenit obiectul unei prime aproprieri ideologice naționaliste în timpul mișcării pentru emancipare bulgară de sub administrarea otomană. Fumatul a fost reinventat, de la a fi un obicei otoman și oriental, la a fi o patimă împărțită cu Europa. Au urmat apoi noi reevaluări ale fumatului ca activitate dăunătoare sănătății și vitalității națiunii. Potrivit lui Neuburger, o nouă reevaluare a avut loc în Principatul bulgar sub influența misionarilor protestanți americani, care condamnau excesele. Mai târiu, în cadrul statului comunist, condamnarea împotriva fumatului s-a manifestat în paralel cu încurajarea industriei tutunului și campaniile de publicitate care încercau să arate prosperitatea Bulgariei socialiste.
Producția de tutun ilustrează în plus și locul relațiilor sociale (ca relații de gen ori între producătorii și intermediarii de tutun) în corpul națiunii. Astfel, transformarea industriei tutunului într-o prioritate a statului bulgar a adus femeile în rândul forței de muncă, dar nu a condus automat și la îmbunătățirea situației țăranilor producători ori la eradicarea sărăciei. O ameliorare apare în perioada interbelică, prin crearea de întreprinderi cooperative care să protejeze producătorii în relația cu intermediarii. Preluând industria tutunului după cel de al doilea război mondial, întreprinderea de stat Bulgartabak a creat un sistem de plăți și servicii sociale care a oferit un procent mai mare din profituri producătorilor locali.
Această industrie a jucat un rol important și în definirea etnică a națiunii, contribuind la includerea sau excluderea unor grupuri etnice și religioase precum comunitățile romă, evreiească și musulmană. Neuburger ilustrează consistent această atitudine oscilantă a statului față de minorități, urmărind cazul comunității evreiești. La începutul alianței sale cu Germania nazistă, Bulgaria i-a marginalizat pe patronii evrei din industria tutunului. Fără a interveni împotriva deportărilor populației evreiești din Macedonia și Tracia sub ocupație bulgară în lagărele de exterminare naziste, statul a împiedicat deportarea evreilor din Bulgaria. Pretextul folosit a fost acela al necesității folosirii evreilor ca mână de lucru în industria tutunului. Naționalizarea acestei industrii s-a terminat la începutul regimului comunist, atunci când statul a confiscat întreprinderile ultimilor industriași evrei.
O asemenea atitudine oscilantă a statului bulgar s-a înregistrat și în raport cu comunitățile musulmane în perioada de după cel de al doilea război mondial. Locuind în regiuni de cultivare și lucrând în producția tutunului, aceste comunități au beneficiat de stimulentele oferite prin restructurarea industriei de profil. În același timp, etnicii musulmani au devenit obiectul unui proces de asimilare etnică susținut până la sfârșitul regimului comunist, când a început emigrarea acestei populații spre Turcia.
Argumentul potrivit căruia tutunul a îmbunătățit poziția Bulgariei în relațiile cu hegemonii internaționali este articulat în special în cea de-a doua parte a volumului. Astfel, Neuburger urmărește relațiile complexe de putere dintre statul bulgar, actori economici internaționali și alte state care s-au format în jurul exporturilor de tutun de-a lungul a câteva perioade: al suzeranității otomane, al alinierii la Puterile Centrale, al alianței cu Germania nazistă și, în final, al apartanenței la Blocul Răsăritean. În perioada de după falimentul din 1875 al Imperiului Otoman, o regie internațională a monopolizat industria locală a tutunului, iar veniturile acesteia au fost direcționate pentru plata datoriei otomane. Alianța cu Puterile Centrale din primul război mondial a popularizat tutunul bulgar pe piața germană, facilitând mai târziu cimentarea relației dintre Bulgaria și Germania nazistă. După război, în contextul globalizării piețelor și gusturilor, Bulgaria a început să exporte tutun și țigarete cu precădere către Uniunea Sovietică și Blocul de Est, implementând în același timp tehnologie modernă cu asistență americană.
Sunt documentate în detaliu producția de tutun, beneficiile politice, precum și dependența economică pe care a creat-o Bulgariei în raport cu anumiți cumpărători. Neuburger nu a acordat însă aceeași atenție și consumului de tutun bulgar pe piețele internaționale ori măsurii în care Bulgaria a devenit sau nu un producător principal, capabil să influențeze aceste piețe. Ar fi fost de asemenea binevenită o definire a „omului modern“, la care Neuburger se referă drept consumatorul prin excelență de tutun.
Începând cu secolul al XIX-lea, fumatul a devenit într-adevăr un obicei răspândit în Europa. Dar fumatul fusese practicat frecvent și anterior, în alte culturi. Autoarea sugerează modernismul fumatului, amplasându-l contexte moderne: al construirii naționale și naționalismului, al războaielor mondiale, al intensificării conflictului social și piețelor globale. Situând însă consumatorii de tutun din secolul XX în aceste contexte moderne, nu poate explica însă automat ceea ce îi distinge ca „oameni moderni“, de ce nevoia lor de tutun poate fi calificată drept una modernă.
Aceste observații nu diminuează însă calitatea cercetării în arhivele bulgare de stat, literatura și publicațiile bulgare, pe care se bazează acest volum, plăcerea lecturii pe care o oferă sau a importanței sale pentru o nouă abordare în istoriografia Balcanilor.
* Ștefania Costache este istoric și cercetător, bursier al Centre for Advanced Study (Sofia).