Bienala Art Encounters, ghid pentru înțelegerea artei contemporane

Georgia Țidorescu | 28.06.2022

Cu fiecare ediție a bienalei, fundația își propune să aducă un suflu nou scenei artistice românești și să deschidă drumuri pentru a face mai vizibilă scena artei românești în spațiul internațional.

Pe aceeași temă

Fundația Art Encounters a fost inițiată în 2015 de către Ovidiu Șandor la Timișoara și și-a propus din capul locului să sprijine dezvoltarea artei contemporane din România. În același an, a avut loc și prima ediție a Bienalei Art Encounters, eveniment care a devenit între timp una dintre cele mai importante manifestări din arta contemporană din România. Cu fiecare ediție a bienalei, fundația își propune să aducă un suflu nou scenei artistice românești și să deschidă alte drumuri care pot fi parcurse pentru a face mai vizibilă scena artei românești în spațiul internațional. Cu avantajul de a activa local, național și internațional, bienala poate opera drept liant între artiști și public, încurajând astfel dezvoltarea unei polifonii de voci, de la cei mai importanți artiști, la tineri artiști care caută să se poziționeze pe scena artistică. În 2018, Fundația Art Encounters a dezvoltat un amplu program permanent care prin diverse proiecte și expoziții reușește să construiască un dialog între scena artistică locală și cea internațională. În tot acest angrenaj, contribuția tinerilor colaboratori sau studenți este esențială.

Pentru mine, Fundația Art Encounters a însemnat, în primul rând, o echipă de oameni frumoși și liberi, ce depun eforturi incomensurabile pentru a sprijini scena artistică locală și pentru a promova artiștii români contemporani. Un spațiu vibrant, dinamic și întotdeauna deschis către dialog. Este un fel de hipocentru cultural, care mi se pare esențial și valoros pentru orice oraș sau comunitate ce pretinde a avea o viață culturală bogată. Fundația Art Encounters este o instituție cu spirit vizionar și liber, care vine să acopere golurile unui sistem învechit și găunos. (Marina Paladi, mediator în cadrul programului permanent și al Bienalei Art Encounters 2021)

Bienala Art Encounters

Prima ediție a Bienalei Art Encounters, Aparență și Esență, a avut ca invitați doi curatori de renume internațional, Rainald Schumacher & Nathalie Hoyos, care au deschis un dialog între artiști, curatori și public asupra dezvoltării și evoluției artei contemporane, prezentând diferite generații de artiști, începând de la cei care au fost activi în perioada comunistă în țară, dar și în exil, la artiști care s-au afirmat în anii ‘90 și 2000 până la tineri care urmează să contureze o nouă etapă din arta contemporană românească.

În anul 2017 a avut loc cea de-a doua ediție a Bienalei Art Encounters, curatoriată de Diana Marincu și Ami Barak. Lucrările din cadrul acestei ediții au investigat particularitățile vieții moderne prin prisma artei contemporane, sub numele Viața – mod de întrebuințare, titlu inspirat de romanul lui Georges Perec. Pentru a consolida contextul artistic local, mai multe organizații artistice independente au avut evenimente colaterale în cadrul bienalei și au participat la construirea unei platforme de promovare a artei contemporane din România. Pe parcursul bienalei au fost organizate diferite evenimente cu scopul de a ghida publicul în înțelegerea artei contemporane prin diferite metode, cum ar fi tururi ghidate susținute de artiștii participanți în expoziție, artist talk-uri pe diferite teme, cursuri de introducere în arta contemporană susținute de profesioniști din domeniu, precum Maria Orosan-Telea.

 

Colaborarea mea cu Fundația Art Encounters a început în 2017 prin publicarea cărții Introducere în arta contemporană românească, prin care încercăm să arătăm publicului larg că arta contemporană merită să fie descoperită fără prejudecăți, că poate oferi perspective interesante asupra lumii, că face acest lucru uneori simplu și franc, alteori complex și sofisticat. Au urmat apoi, tot în direcția medierii, o serie de cursuri introductive despre arta contemporană. Am conceput astfel de cursuri pentru edițiile bienalei din 2017 și 2019, dar și pentru expozițiile temporare de la sediul fundației. Structura discuției din timpul acestor întâlniri cu publicul în interiorul expoziției a fost mereu gândită în funcție de tema respectivei expoziții. Astfel că turul ghidat oferit ulterior reiterează anumite concepte prezentate în timpul cursului, dar având în față, de data aceasta, lucrări originale. (Maria Orosan-Telea, curator și lector al cursului „Introducere în arta contemporană”)

 

Cea de-a treia ediție a bienalei ne-a făcut să înțelegem de la început că aceasta nu este doar o expoziție de artă, ci un eveniment întins pe durata unui an întreg. Ediția din 2019 a adus la Timișoara un număr foarte mare de artiști care au susținut lecturi colective, ateliere, discuții publice și activări premergătoare expoziției. Acești artiști au relevat ambiția curatoarelor Maria Lind și Anca Rujoiu de a crea o dinamică locală puternică. În cadrul acestui program, a avut loc prima ediție a Școlii Curatoriale de Toamnă, organizată în Timișoara și Cluj, alături de Centrul Cultural Clujean, și condusă de curatoarea Joanna Warsza.

 

Primele tururi ghidate în calitate de mediator le-am avut în cadrul bienalei din 2019. N-am să uit prea curând emoțiile din primele zile, la fel cum nu voi uita ultimul tur ghidat cu care am închis programul de mediere al expoziției de la Casa ISHO. 10 minute, atât a durat! Ultimul vizitator, un alt promotor cultural de seamă al Timișoarei, avea doar 10 minute la dispoziție și o mașină care îl aștepta în parcare. A fost memorabil! (Ioana Terheș, mediator în cadrul Bienalei Art Encounters 2019 și 2021)

 

În anul 2021 a avut loc cea de-a patra ediție a bienalei, intitulată Our Other Us și curatoriată de Kasia Redzisz și Mihnea Mircan, doi curatori de renume internațional care au dezvoltat concepte conectate la responsabilitatea globală cu care privim scena artistică în acest moment. Expoziția Peisaj în oglinda convexă, curatoriată de Mihnea Mircan, a fost centrată pe tema Vertigo, o investigare a sinelui pierdut și regăsit, a figurii desprinse de fundal și vibrând într-o permanentă neliniște. Conceptul dezvoltat de Kasia Redzisz pentru cele două expoziții ale sale, cea istorică, Seasons End, și cea contemporană, Cum să coabităm, explică atât relația dintre artist și natură, cât și realitatea contemporană a acesteia, investigând variantele de conviețuire și de agregare socială care mai pot fi imaginate după pandemie.

Programul permanent

Programul permanent al Fundației Art Encounters a fost inițiat în 2018 pentru a menține consecvența modului de prezentare a expozițiilor și a evenimentelor pe care le desfășoară fundația. În 2018 s-a extins și programul de rezidențe artistice, demarat în 2015, care are ca scop susținerea artiștilor în cercetarea lor. După același format al rezidențelor a fost structurată și expoziția Anticamera – Flag Down the Flag a duoului artistic Gloria Luca și Tudor Pătrașcu.

 

Art Encounters este instituția cu care am colaborat cel mai des în țară. În urma unor open call-uri, am participat în două programe de rezidență şi două expoziții. În plină pandemie, am ținut un atelier digital despre imagine, demnitate şi responsabilitate. În 2019 am prezentat o instalație despre fenomenul emigrării, într-o expoziție feministă. În 2018 am organizat împreună cu artistul Tudor Pătraşcu expoziția Flag Down the Flag, un proiect în care semnalam critic instrumentalizarea tricolorului, naționalismul și discursul urii față de minorități. Toate colaborările au fost pe subiecte sociale actuale despre care nu se vorbeşte suficient în universitățile şi instituțiile de artă din România. (Gloria Luca, artist în cadrul expoziției Flag Down the Flag, 2018)

 

În 2020, anul în care cu toții am fost nevoiți să ne adaptăm unor noi condiții și unor noi practici, Fundația Art Encounters a organizat două expoziții remarcabile, curatoriate de directorul artistic al fundației, Diana Marincu. Prima expoziție, intitulată Bruiaj, explorează practica artiștilor Michele Bressan, Lea Rasovszky și Larisa Sitar, dar și dialogul dezvoltat în timp între aceștia. În toamna anului 2020 se deschide Harun Farocki: Ar trebui ca realitatea să înceapă, în colaborare cu Antje Ehmann, evidențiind complexitatea imaginii ca instrument al înțelegerii istoriei.

 

Atât în cazul bienalei, cât și cu ocazia expoziției Bruiaj din 2020, găzduită la sediul Fundației Art Encounters, am avut plăcerea de a colabora cu o echipă realmente funcțională. Aspectul care pentru mine a devenit referință pentru Fundația Art Encounters este felul în care toate proiectele realizate împreună au fost clădite cu deplină libertate și încredere acordate artiștilor implicați. Această încredere a venit la pachet cu un alt aspect cel puțin la fel de important: o infrastructură care niciodată nu a funcționat folosind improvizații și care întotdeauna a pus în prim-plan importanța producției (și a tuturor detaliilor anexate) la o calitate determinată. Consider că „cei de la Timișoara” au reușit să dea viață unui context referențial, care a ajuns să impună și să propună niște standarde de urmat într‑un sens mai larg. (Michele Bressan, artist în cadrul expoziției Bruiaj, 2020 //

I Feel Something, Don’t Know What, 2021, Fundația Art Encounters; Ana Kun, Information Age Produces Realistic Fiction, 2021. Foto: infi.ro

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22