Pe aceeași temă
Noua versiune scenică de la Teatrul Odeon a comediei Titanic Vals, de Tudor Mușatescu, scoate cunoscuta piesă din zona râsului benign și o propulsează la rangul de satiră politică.
Prin tradiție, montările cu Titanic Vals - comedia best seller a dramaturgiei noastre interbelice și al lui Tudor Mușatescu însuși - se consumă în jurul mesei de dat pasențe și sorbit cafele din sufrageria familiei Necșulescu, unde se petrece acțiunea. Aceasta tronează, după obiceiurile neaoșe (citește balcanice), în centrul scenei, dimpreună cu mam’are și tot clanul extras cu ardoare patriotică din istorie, prin onomastica proverbială a personajelor, care se numesc Dacia, Sarmisegetuza, Decebal, Traian...
Montarea din 2014 de la Teatrul Odeon, în regia lui Alexandru Dabija, plasează acest pol al centripetei familiale undeva în planul doi, în fumul de efect retro care învăluie din când în când scena, și aduce în prim-planul spectacolului o canapea. Mică și banală la început, uriașă și dominatoare mai apoi, din momentul când, în capul Daciei, consoarta bonomului Spirache Necșulescu, se naște ideea deputăției. Sigur, Mușatescu ne spusese și el în piesa sa destule despre falșii patrioți și mistificarea alegerilor, de care e plină literatura română. Ideea genială a scenografului Helmut Stürmer de a muta atenția pe obiectul obez, sugestiv pentru grandomania locatarilor și aspirațiile lor nemăsurate în raport cu ierarhia socială, propulsează comedia la rangul de satiră politică. Scoasă din zona râsului benign și a amuzamentului placid, piesa dobândește astfel o altfel de vână, iar personajele, fără a pierde din simpatia noastră, sunt parcă mai viguroase, în ciuda micimii lor morale.
Ca atare, mica afacere de familie în jurul căreia se învârte acțiunea, respectiv acapararea unei moșteniri obținute în împrejurări tragicomice (scufundarea vaporului care-l aducea acasă pe bogatul unchi Tache din hagialîc are loc fix după prevestirile cărților din jocul de tarot), trece în planul doi, în favoarea businessului cu voturi menit să-l facă pe Spirache deputat.
Canapeaua amenințătoare intră în joc, așadar, ca o metaforă a parvenirii, ca semn teatral, dar ea are și un extraordinar rol de provocare pentru interpreți, care trebuie să includă în traiectoria lor obiectul scenic. Dialogul cu canapeaua devine, astfel, unul primordial, definind până la urmă atât personajele, cât și interpreții, care o vor aborda după chipul fiecăruia. Unii se vor arunca zvelt pe arcurile ei, alții îi vor da târcoale găsind tot felul de subterfugii pentru a o escalada, iar alții vor rămâne pur și simplu să o contemple ca pe un Everest de la poale, precum masiva Chiriachița. Ca și în viață, buclucașa canapea va funcționa însă ca un preț de plătit în vederea fericirii finale, mai ales când e vorba de un scop care scuză orice mijloace. De aceea, probabil, nimeni nu se miră și nu protestează la adresa neașteptatei ei prezențe, ridicând cel mult din umeri, cum li se întâmplă celor din afara familiei. De la brambureala inofensivă din primul act, când mari și mici agită atmosfera cu micile lor îndeletniciri domestice, spectacolul se ordonează acum decisiv în jurul acestui vector infailibil, simbol al marii încercări care pentru ei are dimensiunile Titanicului, chiar dacă e o biată barcă pe valuri. În final, canapeaua îi va primi generoasă pe toți pentru poza de familie la victoria finală, dar înșelătoare, câtă vreme valurile au și început să îi legene premonitoriu.
Imagine din spectacolul Titanic Vals, în montarea lui Alexandru Dabija la Teatrul Odeon |
În tot acest timp, imaginea pictată a naufragiului adevărat din fundal domină sugestiv scena, chiar dacă pentru familia Necșulescu respectiva scufundare are ecouri de vals.
Se poate întâmpla ca și distribuirea actorilor în roluri să aibă legătură cu hiperboloidul. Începând cu personajul principal chiar, măruntul funcționar de provincie Spirache Necșulescu, care nu mai e nici atât de mărunt și nici atât de bonom pe cât eram obișnuiți să-l credem. Pentru Ionel Mihăilescu, Spirache e, în concluzie, cam pișicher. Înzestrându-l și cu ceva ipocrizie („le-am spus să nu mă aleagă“), actorul face să ne schimbăm vechea optică, noul profil presupunând gesturi onctuoase și priviri parșive, modulări înșelătoare de glas, semn că eroul nostru mai mult ar juca indiferența față de candidatura sa. Actorul păcălește cu abilitate și ne face cu ochiul la adăpostul imensei canapele pe unde-și mai ascunde trucurile. Celebra scenă a cumpărării pălăriei, relatată cu voce de cap, sugerează cât de năstrușnic și imprevizibil este când e pus la încercare bunul și blândul funcționar de provincie transformat peste noapte în candidat la deputăție. Femeile, cu excepția Dorinei Lazăr, care în Chiriachița e cât se poate de la ea acasă, sunt într-o situație de contrast ilar atât în raport cu proporțiile decorului, cât și cu vârsta și profilul personajelor. Mai toate în contre-emploi, fetele sunt cu atât mai savuroase și surprinzătoare în roluri la care nu s-au gândit probabil niciodată. Antoaneta Zaharia o joacă pe Dacia. Cu dezinvoltura întotdeauna admirată la această actriță, aparent fragilă, dar, iată, atât de puternică, ea e un fel de Zoe Trahanache („Zoe, fii bărbată!“) în drumul triumfal spre București. Cumpără avocații, aranjează treburile în familie, trecând de la încruntare la voioșie, cu acel comportament provincial de cumătră jovială. Are o agitație specifică nației și o la fel de specifică tehnică a băgatului în seamă. În rolul Mizei, personaj ilustrând îndeobște mondena superficială, Nicoleta Lefter pune în mișcare alte resurse caracteriale, fiind de o naturalețe cuceritoare, și atunci când își recunoaște pe ascuns gravidia, și atunci când își fabrică un soț de ocazie, și, mai ales, în scena finală a împăcării cu locotenentul vinovat. Un debut semnificativ pe scena Odeonului, Sabrina Iașchevici îi asigură blândei Gena, personajul predestinat melodramatic, o evoluție realistă și deci convingătoare. Are și multă feminitate și o înfățisare retro (costume, Corina Gromoșan) care face bine tabloului de familie. Ruxandra Maniu, și ea debutantă la Odeon, îl joacă în travesti pe poznașul Decebal, mezinul familiei, un fel de Goe, pentru care actrița își exploatează comic datele naturale (supraponderalul), mai puțin adecvate s-ar părea însă trăsăturilor serioase ale feței (la Costinești, când a fost desemnată câștigătoarea Marelui Premiu la Gala tinerilor actori, acest fapt n-a fost atât de vizibil). Actor de comedie mai versat, Marius Damian e dezinvolt în rolul lui Traian, iar Pavel Bartoș smulge aplauze jucându-l cam revuistic pe avocatul Nercea. O surpriză plăcută e Alexandru Papadopol, în rolul locotenentului trișor Gigi, deși umorul practicat alunecă uneori în afara stilului spectacolului, ca și acela rezultat din întâlnirea actorului Ioan Bătinaș cu rolul lui Dinu, logodnicul de modă veche care o curtează pe Miza și o ia de nevastă pe Gena. Un loc aparte în distribuție, prin viziunea specială aplicată unui personaj considerat îndeobște de serviciu, avocatul Procopiu, cel destinat să aducă veștile rele, îi revine Rodicăi Mandache. În haine cernite, cu un melon chaplinian și un deget accidentat etalat în bandaj ca un fanion amenințător, vorbind gâjâit, actrița e o apariție bizară. Umorul negru, accentele suprarealiste aduc în spectacol umbrele neliniștitoare pe care ar trebui să le intuim dacă vedem în Titanic Vals nu doar o comedie de moravuri de altădată, ci, vai!, și un pamflet la adresa unor metehne perene. La români și nu numai.