Pe aceeași temă
Ce-a de-a 65-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes i-a adus lui Michael Hannele al doilea Palm d’Or. Filmul După dealuri, al lui Cristian Mungiu, a plecat de pe Croazetă cu două premii importante.
Acum se ştie palmaresul şi se ştie că cinematograful românesc a învins din nou! Şi datorită Premiului de interpetare din După dealuri, noul film al lui Cristian Mungiu, două actriţe românce, Cristina Flutur şi Cosmina Stratan, au şansele reale ale unor cariere internaţionale. Mungiu însuşi a fost reconfirmat de Cannes, odată cu Premiul pentru scenariu acordat filmului său, o poveste tragică desprinsă din realitatea cazului Tanacu, totodată şi cel mai lung film din competiţie (2 ore şi 30 de minute) şi unul dintre favoriţii acestei ediţii a festivalului.
Anul acesta a fost o competiţie inegală, cu nume grele – Abbas Kiarostami, Alain Resnais, Leos Carax, Ken Loach, Carlos Reygadas, David Cronenberg –, 22 de filme, din care multe au dezamăgit puternic. Dar şi câteva certitudini, precum filmul lui Michael Haneke, Amour (Iubire), un poem elegiac al senectuţii, bolii şi morţii într-un cuplu. Actorii - uriaşi, Jean Louis Trintignant şi Emmanuele Riva, secondaţi de Isabelle Huppert, al cărui mentor e Haneke (a luat Premiul de interpretare la Cannes în 2001 pentru Pianista şi, ca şefă de juriu, l-a recompensat pe regizorul ei de atunci cu un Palme D`Or în 2010, pentru Der Weisse Band/Panglica albă).
Acum austriacul francofon are tot ce poate oferi Cannes-ul, intrând în clubul exclusivist al celor dublu premiaţi cu Palme D’Or: Francis Ford Coppola, Bille August şi Emir Kusturica. Haneke a primit şi celelalte distincţii ale festivalului, în 2005 Premiul pentru cea mai bună regie pentru Caché (Ascuns), totodată Premiul FIPRESCI şi cel al Juriului ecumenic, în 2001 Marele premiu al juriului pentru Pianista şi în 2000 pentru Code inconnnu (Cod necunoscut) cel al Juriului ecumenic. Interesant că filmul său far, Funny Games, nu a luat nimic în 1997 şi că nu are premiul pentru scenariu. Poate că ar fi fost frumos ca Amour să fi luat pentru regie, întrucât e regizat superb, însă juriul, condus de Nanni Moretti, l-a preferat pe greoiul Carlos Reygadas, cu mult criticatul Post Tenebras Lux, pe care eu personal nu l-am văzut.
Gusturile lui Moretti sunt total nonamericane, aşa că cele cinci filme made in USA, din competiţie (Killing Them Softly, Lawless, Moonrise Kingdom, Mud, The Paperboy – nu am inclus la americani On The Road şi nici Cosmopolis!), nu aveau nicio şansă. Două dintre ele sunt miniclasice în sine, cu incursiuni inedite în lumea copilăriei, filme despre care se va vorbi ca fiind printre cele mai bune din acest an cinematografic. Filmul de deschidere, Moonrise Kingdom, o comedie dulce-amăruie, cu o iubire juvenilă petrecută pe o insulă cu o tabără de cercetaşi, în 1965, este cel mai frumos şi inedit film al lui Wes Anderson, specialist în ciudăţenii (vezi întreaga filmografie, Bottle Rocket, Rushmore, The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou, Darjeeling Limited şi animatul Fantastic Mr. Fox), o mică bijuterie, ajutată puternic muzical de Alexandre Desplat (care a făcut muzica la nu mai puţin de cinci filme din festival şi a susţinut anul acesta Lecţia de Muzică). Partiturile secundare sunt susţinute de actorii fetiş ai lui Anderson (Bill Murray, Jason Schwartzman, Bob Balaban - narator prezent pe ecran) şi prezenţe inedite (Bruce Willis, Frances McDormand, Harvey Keitel, Edward Norton, Tilda Swinton). Superb meşteşugit şi oarecum aproape de teritoriul fraţilor Coen, cel din Raising Arizona, filmul este extrem de light pentru Cannes, dar aşa a fost şi Midnight in Paris, al lui Woody Allen, filmul care a deschis festivalul anul trecut. Şi, la fel ca acesta, a intrat în cinematografele franceze în această săptămână, nu ştiu însă dacă veţi avea şansa să-l vedeţi şi la noi în cinema; singurul film al lui Wes Anderson care a rulat, anemic, la noi, a fost The Royal Tenenbaums/Familia Tenenbaum.
Un clasic imediat este şi Mud, al lui Jeff Nichols (descoperit cu Shotgun Stories, primul film în 2007, şi confirmat cu Take Shelter, Marele premiu Semaine de la Critique la Cannes 2011 şi Premiul FIPRESCI), o poveste de Americana, care aminteşte stilistic de Terrence Malick (mai ales Badlands) şi de cărţile lui Mark Twain, Tom Sawyer şi Huckleberry Finn. Doi puşti pe malul râului (Tye Sheridan şi Jacob Lofland, două nume de urmărit în viitor), descoperă în pădure un fugar, pe Mud (Matthew McConaughey), pe care se hotărăsc să-l ajute.
Francezii au avut şi ei trei filme „grele“, o dată pentru reputaţie – noul Alain Resnais, Vous n’avez rien vu. Alain Resnais revine periodic la Cannes, acum la 90 de ani (pe care-i va împlini în iunie!), ultima oară în 2009, cu Ierburi sălbatice. A avut de-a lungul timpului cinci intrări în Competiţie, de la Hiroshima, mon amour, în 1959, şi a primit Marele premiu al juriului pentru Mon oncle d’Amérique (1980).
De Rouille et d’os (Rugină şi os) de Jacques Audiard este întoarcerea acestuia în festival după Marele premiu al juriului din 2009 cu Un prophète şi Premiul pentru scenariu pentru Un héros très discret (1996). Filmul, adaptare liberă după două povestiri de Craig Davidson, este o poveste de iubire disfuncţională între doi marginali: Stéphanie, un soi de dresoare de balene care rămâne fără picioare într-un accident la Marineland (Marion Cotillard, într-un rol superb, care putea să-i aducă premiul pentru cea mai bună actriţă, dar mai vedem la Oscaruri!), şi Ali (Matthias Schoenaerts), o brută cu sufletul închis, luptător şi tată al unui copil de 5 ani, pe nume Sam. Sau cum au putut francezii să gândească un Breaking The Waves pe invers, Frumoasa şi bestia, cu fata fără picioare şi băiatul brută, cu un rapel din Noaptea vânătorului de Charles Laughton. Mi-a amintit şi de două poveşti clasice de amour disfuncţional francez: 37°2 le matin/Betty Blue, de Jean-Jacques Beineix, şi Amanţii de pe Pont Neuf al lui Leos Carax. Şi pentru că l-am menţionat pe Carax...
Filmul cel mai ciudat şi ţăcănit al ediţiei este cel al misteriosului Leos Carax, Holy Motors, care nu a mai făcut de la Pola X (1999) niciun lungmetraj în afara segmentului Merde, din filmul în scheciuri Tokyo (2008), care e citat aici din plin. Actorul său fetiş, Denis Levant, interpretează 11 personaje ale domnului Oscar, în acest film fascinant, care se petrece într-o zi şi mult într-o limuzină (asemănare fantastică cu filmul lui Cronenberg, Cosmopolis), o meditaţie asupra cinematografului ca vis, a realităţii, un poem opiat, film-eveniment şi film-cult instant (şi Cinema aşa cum şi-ar fi dorit Godard să facă, dar nu i-a mai ieşit, sau Wenders, dar mai poetic ca îngerii săi... ). Kylie Minogue joacă şi cântă, mai apar Eva Mendes şi Michel Picolli. Am auzit că nu a intrat în palamares pentru că Moretti s-a opus cu orice preţ şi filmul a făcut obiectul unor discuţii aprinse ale juriului!
Adaptările literare mult aşteptate din festival au fost destul de dezamăgitoare. Cosmopolis, după romanul lui Don de Lillo, noul film al lui David Cronenberg, cu Robert Pattinson, e pretenţios şi, până la urmă, cam degeaba. On the Road, adaptarea lui Walter Salles la romanul cult al generaţiei beat de Jack Kerouac, e un film prea lung (137 de minute), repetitiv şi neimplicant. Impresionantă reconstituirea şi imaginea superbă, dar nu m-au convins actorii (Sam Riley, Garrett Hedlund şi Kristen Stewart, ea, sexy, într-un rol risqué) şi m-a deranjat naraţiunea cu voce din off. Cu siguranţă, din film s-a mai tăiat, prezenţa lui Viggo Mortensen pe ecran, în rolul lui William Burroughs, nu e mai lungă de 5 minute.
Pentru mine personal, regalurile ediţiei au fost însă cele de la Cannes Classics: Once Upon a Time in America (1984) de Sergio Leone, restaurat de fundaţia condusă de Martin Scorsese, cu sprijinul Gucci, cu peste 20 de minute de scene nemaivăzute vreodată (deci la o durată total de 253 minute), Tess (1979) de Roman Polanski, alături de Polanski şi Nasstasja Kinski, Runaway Train (1985) de Andrei Koncealovski, Les barbouzes (1964) de Georges Lautner (omagiat emoţionant la 86 de ani), ca şi omagiul de 50 de ani de James Bond, la Cinema de la Plaje şi lecţiile de cinema ale lui Norman Lloyd (97 de ani!) şi Philip Kaufman.
Cu totul, se poate vorbi de o ediţie BIENF, cum a denumit-o revista Teknikart. Anume, Bien şi Bof împreună, pronunţate aşa, ad-hoc. Deci, nici prea-prea, nici foarte-foarte. Dar care a stat sub semnul Amour şi După dealuri.
Deplasare sprijinită de Golem Studios. Mai multe pe aldmovieland.blogspot.com