Pe aceeași temă
Câștigul lecturii volumului Iter in silvis este acela al plasării curiozității cititorului într-o cartografie extrem de variată și sofisticată a cunoașterii misterelor divine ori a călătoriilor la cer ale sufletului înlăuntrul unor coordonate ce le circumscriu manifestarea.
Culianu, congenial lui Bianchi
Dacă ar fi să imaginăm locul unde Ioan Petru Culianu începe să redacteze trei dintre contribuțiile sale în domeniul istoriografiei istoriei religiilor, monografiile dedicate operei lui Mircea Eliade și lui Hans Jonas, respectiv studiul unui mitologem gnostic publicat în prestigioasa revistă Numen [1], ar trebui să ne gândim la un spațiu monastic franciscan de secol XIII. În 1974 (iulie-august), din mănăstirea San Damiano, Assisi (Perugia), Ioan Petru Culianu trimitea 3 manuscrise la corectat și câteva scrisori [2] maestrului său Ugo Bianchi (1922-1995). Acesta din urmă, fost discipol direct al lui Raffaele Pettazzoni (1883-1959). Pentru 3 decenii a jucat rolul de lider al disciplinei. Mai întâi, președinte al Società Italiana per la Storia delle Religioni, iar, mai apoi, președinte al International Association for the History of Religions, 1990-1995. Axul în jurul căruia gravitează studiile bianchiene dedicate religiilor antice ale Greciei, Romei, Iranului, dar și tematici cum ar fi gnosticismul, maniheismul, dualismul, cosmogoniile ori subiecte dedicate etnografiei religioase este unul singur, anume cel al metodologiei cercetărilor de tip istorico-religios, unde geneza este opera și coordonarea științifică a lui Raffaele Pettazzoni. Exemplu rarisim, Bianchi este inițiatorul și organizatorul unor colocvii internaţionale menite să stabilească uzul științific al unor termeni precum gnosticism, gnoză, dualism, docetism, religie etc. Au fost redactate rezoluții, declarații, sinteze. Da, se poate și asta! Ele s-au dorit a fi semnul concret al unui consens academic, iar nu exclusiv sinteza contribuțiilor comunității lumii savante, specialiști în istoria religiilor și studii religioase. În prezent, acest lucru se întâmplă extrem de rar în volumele colective. „Păcatul“ major al producției științifice în ultimele decenii este că stau exclusiv sub semnul sociometriei. Multe dintre ele sunt rodul unei vagi precizări conceptuale, iar nu al unei strategii care să dinamizeze și să revigoreze metodologic disciplina. Nu aceste premize au determinat cariera de istoric al religiilor a lui Ioan Petru Culianu!
Revenind la Ugo Bianchi, indubitabil este un savant neobosit, o minte care formulează și reformulează metoda e.g. distinguer pour unir, dar și comparer pour distinguer, uneori simplu, alteori prin nenumărate acolade conceptuale, stilistic foarte greoaie, dar perfect logice și consistente. [4] Este un thinker, un iubitor al construcțiilor epistemologice în diferite arii ale disciplinei și un susținător fervent al metodei comparative (istorico-religioase ori istorico-tipologice) în istoria religiilor, în secolul al XX-lea. Culianu este congenial lui Bianchi, gândind interogațiile sale metodologice tout court și circumscrise disciplinei. Oriunde se vor fi oprit etapele sale academice, la Milano, la Groningen, la Paris ori la Chicago, publicațiile sale merg în acest sens. Ori pune în ecuație un model interpretativ (din punct de vedere istoriografic) obsolet, ori există o schimbare radicală de paradigmă (din punct de vedere epistemologic). Opera lui Ugo Bianchi nu este cunoscută în România. Consecință: puține sunt șansele ca opera lui Culianu să poată avea și în România cititori care să „decodifice“ limbajul de specialitate chiar al volumului Iter in silvis. Ironic spus, lectura volumului poate fi în sine o „gnoză“.
Iter in silvis: Milano-Chicago-Groningen
Ne putem întoarce la momentul în care tânărul Culianu (24 de ani), la numai câteva luni de la acceptarea sa cu o bursă în cadrul Departamentului de Ştiințe Religioase, Università Cattolica del Sacro Cuore din Milano, și la 2 ani de la plecarea sa din România, stabilește (nu fără oscilări) o agendă cu priorități tematice. Mai întâi, activează lupa analitică și critică asupra operei lui Mircea Eliade, iar această acuitate va fi constantă și aproape obsesivă, câteva sute de pagini dedicate exclusiv operei lui M.E. Apoi, Culianu beneficiază de bursa (9 luni) din USA (1975), iar la recomandarea expresă a lui Bianchi, îl contactează la New York pe Hans Jonas. Este un bine cunoscut hermeneut al gnosticismului, puternic influențat de existențialism marca Heidegger, al cărui student a fost. Între altele, Jonas este unul dintre savanții prezenți la colocviile dedicate gnosticismului (Messina, 1966), de unde și legătura strânsă cu Bianchi. Va rezulta cel de-al doilea volum monografic al lui Culianu, nu neapărat așteptându-se să fie un studiu in extenso ori un volum. De ce? În ziua în care Culianu află că va trebui să-și refacă licența la Milano, iar asta pentru că rectorul Universității București nu îi va expedia diploma de absolvent al Facultății de Litere, îl anunță pe Bianchi că deja se ocupă de redactarea amplului capitol al „ascensiunii/călătoriei la cer a sufletului“ (Himmelsreise der Seele). Ulterior, decide să lucreze și un studiu dedicat lui Jonas. Între timp, adică în cea de a doua jumătate a anului 1974, va solicita viza pentru USA, urmând ca în 11-12 februarie să ajungă la Chicago. În timpul stagiului de cercetare de la Divinity School, discută cu Carsten Colpe – între 1974-1975 visiting professor la Divinity School, Chicago – chestiunea criticii tezelor unui grup german de teologi protestanți (Religionsgeschichtliche Schule) care susțineau teza unui gnosticism târziu creștin de sorginte pre-creștin-iudaică și elenistică. În fapt, după Colocviul Internațional de la Messina (1966) organizat de Bianchi, nimeni nu va mai credita această teză, ci vor privi gnosticismul cu noi ipoteze de lucru, adică un fenomen încorporat curentelor religioase care-l generează, distinct datorită contextului religios, parțial unitar datorită câtorva tipologii: e.g. concepții monist-dualistă, anticosmism, dualism etc. Sursele variază de la textele Upanishadei, textele descoperite la Nag Hammadi (la acea vreme doar o parte dintre ele publicate) și până la textele zoroastriene, iranice. Marginală, dar nu lipsită de importanță a fost punerea într-o lumină clară a profilului intelectual al savanților ce au configurat termenii de lucru din interiorul Religionsgeschichtliche Schule. Acest lucru i-a revenit ulterior lui Ioan Petru Culianu, care a revenit progresiv cu o punere la punct a argumentului, critic și analitic. Un exemplu minor? În studiul Demonizarea cosmosului și dualismul gnostic (1979), publicat și în volumul Iter in silvis, există deja aprecieri ce conduc spre scepticismul său față de savanții care centrează originea gnosticismului în cercurile iudaice heterodoxe. (op. cit., p. 85).
Imediat după șederea în mănăstirea San Domenico, adică în septembrie 1994, Culianu se află la Paris pentru alte câteva săptămâni și va continua lucrul la manuscrisele supervizate și corectate de Bianchi. În septembrie 1974, știm bine, Culianu îl va întâlni pe Eliade la Paris pentru prima oară. Întâlnirile, ca și propunerile, nu se pot face oricum în lumea academică. Flancat științific de 2 mari istorici ai religiilor, tânărul Culianu nu putea fi decât extrem de încrezător în pașii săi spre disciplina IR. Atât Ugo Bianchi, cât și Mircea Eliade, chiar dacă foarte diferiți metodologic și tematic, ambii erau dominați de o viziune unitară asupra disciplinei IR, cum spuneam mai sus, amprentată și patentată de către Raffaelle Pettazzoni prin metoda istoric–comparativă. Cu toate acestea, este riscant să consider că tematicile legate de gnoză, gnosticism, Religionsgeschichtliche Schule au vreo puternică filiație metodologică cu opera lui Mircea Eliade.
Provocări, dezbateri, Nachlass Culianu
Iricinschi, expert în gnosticism și autorul unei foarte pricepute introduceri la Iter in silvis, are o altă părere și cred că acest punct poate face oricând obiectul unei interesante dezbateri științifice. O altă discuție ar fi existențialismul și influența lui Jonas privind studiile culianiene despre gnoză. Așadar, revenind, înclin să cred că volumul Iter in silvis are o tematică, argumentele in nuce pentru volumele consistente de mai târziu și o structură argumentativă marca Bianchi. Excepția ar putea fi studiul Religia ca instrument al puterii și mijloc de eliberare..., care este doar parțial influențată de concepțiile lui Bianchi. Eliade este invocat mult mai des aici. Pare a fi studiul discordant cu structura deja eterogenă a volumului Iter in silvis, structură al cărei nod salvator îl văd, repet, în tematicile derivate din perioada milaneză. Dar revenind la Culianu-Eliade. Foarte pe fugă, Culianu face o analogie în studiul Notă privind Madona din grota cu stânci a lui Leonardo, unde afirmă că sugestiile oferite de tabloul lui Leonardo „(...) trimit la forme de imaginație nu numai platoniciană, ci și mistică și misterică“, la care el ar fi ajuns prin „(...) izvorul nesecat arhetipal care este mai bine exprimat în limbaj mitologic și artistic decât în concepte clare și distincte“ (op. cit., p. 221 şi p. 221, n. 29). În câteva rânduri îl va cita absolut cazual pe Mircea Eliade (e.g. op. cit., p. 28, n. 17; p. 45, n. 76; p. 154-155, p. 154, n. 46, 47, 48 etc.). Mai apoi, Culianu invocă rapid un fapt acceptat de o largă majoritate a comunității academice, anume „autonomia limbajului simbolic în raport cu cel conceptual“, unde sunt citați savanții ce frecventau cercul de la Eranos (Eliade, Corbin, Kereny): „(...) să stabilim semnificația mitologemului și a trecerii sale treptate către o formă conceptualizată, către o «metafizică a imaginii»“. Imediat, va trece la alt tip de categorii argumentative. Un alt exemplu ar fi acela al comunicării de la Lancaster (Congresul IAHR, 1979). Culianu face apel la o tipologie cu care operează Eliade, anume „mitul străvechi al monștrilor (...) care păzesc fie pomul vieții, fie o substanță, fie o valoare sacră“ (op. cit., p. 154-155), dar atât și nimic mai mult. Exemplele pot continua, însă ele nu duc și nici nu induc vreo influență majoră ori prevalent conceptuală eliadiană. Urmărind bibliografia articolelor reunite în volumul Iter in silvis, observ așadar lecturi și referințe care duc tot spre școala bianchiană de istoria religiilor. Până în 1979, bibliografiile lui Culianu vor fi construite pe sugestiile, atenta observație, grija și priceperea maestrului său italian, fapt confirmat negru pe alb de corespondența dintre cei doi. [2].
Alegerea de a fi prezentat o mică parte, dar esențială, din contextul și cronologia manuscriselor pe care Culianu le lucrează împreună cu Bianchi, între Milano-Paris-Chicago-Groningen, se datorează lecturii, în parte editării, epistolarului dintre cei doi. Tendința de a alătura documente din Nachlass-ul unor savanți cu dinamica studiilor și contribuțiilor acestora este justificată de precizia cronologică și de orientarea tematică. Culianu, întocmai oricărui savant, este la rându-i determinat de faza work in progress a unor volume sau elaborarea unor convingeri, metodologii etc. Dinamica, schimbările de paradigmă sau a modelelor interpretative sunt vizibile la Culianu. Nu fac excepție articolele din Iter in silvis, care reprezintă de fapt tatonări argumentative. Dublate de informații din arhiva privată, cum ar fi scrisorile schimbate cu Bianchi, înțelegerea „metabolismului“ tematicilor prevalente din opera sa este mult mai lesne.
Miza și câștigul lecturii Iter in silvis
În fine, care ar fi miza și câștigul citind Iter in silvis sau orice volum semnat de Culianu publicat la Editura Polirom în Colecția „Biblioteca Ioan Petru Culianu“, îngrijită constant și asiduu de către Tereza Culianu Petrescu și de Dan Petrescu? Miza ar putea fi familiarizarea cititorilor cu domeniul istoriei religiilor, așa cum se configurează la nivelul celei de-a doua părți a secolului al XX-lea. Oricum aș lua-o, niciun volum semnat de Culianu nu poate fi citit fără a fi „ispitit“ măcar de o minimă „inițiere“ (o serie de alte lecturi, toate specializate). Câștigul lecturii volumului Iter in silvis este acela al plasării curiozității cititorului într-o cartografie extrem de variată și sofisticată a cunoașterii misterelor divine ori a călătoriilor la cer ale sufletului înlăuntrul unor coordonate (curente religioase) ce le circumscriu manifestarea.
Bibliografie selectivă:
1. I.P. Culianu, La femme céleste et son ombre: contribution a l’etude d’un mythologeme gnostique, Numen 23, fasc. 3 (dec. 1976), pp. 191-209; în limba română Femeia din ceruri și umbra ei. Contribuție la studierea unui mitologem gnostic, în Iter in silvis. I Eseuri despre gnoză și alte studii, trad. Dan Petrescu, Corina Popescu, Hans Neumann, introducere Eduard Iricinschi, Polirom, (Biblioteca „Ioan Petru Culianu“), Iași, 2012, pp. 121-143.
2. Daniela Dumbravă, The unpublished correspondence between Ugo Bianchi and Ioan Petru Culianu, in Proceedings of the 6th EASR/IAHR Special Conference Religions History of Europe and Asia, Bucharest 20-23 September, vol. III (Proceedings of the Panels „The Legacy of Mircea Eliade. Religions and Maternity, Hermetic Currents and Esotericism and other contributions“), ed. Eugen Ciurtin, Archaevs. Studies in the History of Religions XIV (2010), Bucharest 2010, pp. 93-120; idem., Il carteggio Ugo Bianchi e Ioan Petru Culianu: fonte per la storiografia italiana della storia delle religioni, Archaevs. Studies in the History of Religions XV (2011), Bucharest 2011, fasc. 3, pp. 451-469.
3. Ugo Bianchi, The Notion of „Religion“ in Comparative Research: Selected Proceedings of the XVIth Congress of the International Association for the History of Religions (Rome, 3rd-8th September, 1990), L’Erma di Bretschneider, Roma, 1994, 921 pp.
4. Ugo Bianchi, Problemi di Storia delle Religioni, Editrice Studium, Roma, 1958; idem., Après Marbourg: (Petit discours sur la méthode), Numen, 8/1 (1961), pp. 64-78.
IOAN PETRU CULIANU, Iter in silvis. I. Eseuri despre gnoză,
traducere de Dan Petrescu, Corina Popescu și Hans Neumann,
introducere de Eduard Iricinschi,
Editura Polirom, Iași, 2012, pp. 248