Cele două sculpturi

Adriana Oprea | 30.10.2012

Pe aceeași temă

Ca întotdeauna, titlul e totul. Arhetipuri sculpturale. Sculptura în lemn este o ex­poziţie organizată la Muzeul Naţional de Artă al României care spune, cred, aproa­pe totul din titlu. Cu ştate vechi în lim­bajul literaturii artistice româneşti, ter­menul „arhetip“ e un nod bine înfipt în scoarţa istoriei artei de la noi, poate evoca un întreg univers discursiv. Te pregăteşte pentru o expoziţie de un anumit fel; dacă spui arhetip în lumea artei actuale, fie că vrei, fie că nu, eşti un esenţialist, iar per­cepţia obişnuită asociază esenţialismul cu instituţiile establishment-ului, ale con­ser­vării şi consacrării. De aceea, titlul acesta anunţă o expoziţie în care ţi se confirmă: ceea ce vorbeşte în ea este mai ales Mu­zeul, instituţia muzeală, cu atât mai mult cu cât Arhetipuri sculpturale expune numai lucrări din depozitele MNAR.

Cum s-a spus de nenumărate ori, există cel puţin două istorii ale artei, două corpus-uri de cu­noaştere constituite diferit: cea pe care o face muzeul şi cea pro­dusă de mediul academic. Muzeul produce mereu o istorie a artei centrată pe obiect (şi „academicii“ de la Clark Institute din SUA au discutat la un moment dat despre „the lure of the object“, nevoiţi fiind să invoce la tot pasul muzeul). De la acest obiect brut şi concret, istoria academică a artei deturnează atenţia înspre teorie, dis­curs, interpretare şi context. Obiectul este radiografiat, ni se pune pe lamă chimia lui contextuală, ceea ce-l face posibil, gân­di­rea, corpul şi lumea celui care l-a produs atunci, gândirea, corpul şi lumea celui ca­re îl vede acum. Obiectul? Nu există ca ata­re, este un construct, o reţea; aşadar, do­uă istorii distincte se privesc reciproc cu suspiciune şi îşi găsesc de obicei una alteia nod în papură. Uneori însă, reuşesc să se completeze. Ce-i drept, „mâna“ muzeului are aici de partea ei „mintea“ sobră şi per­tinentă a unui istoric de artă, care explică demersul cu o claritate exemplară (că vor­beam de discurs) în expoziţie şi în catalog. Însă cred că discursul Ioanei Vlasiu prop­teşte şi astfel adânceşte şi limitează dis­cursul muzeal la el însuşi, nu îl dislocă şi nu-l completează prin diferenţă, pur şi simplu îl reafirmă: ce vedem la MNAR e, previzibil, o expoziţie de muzeu. Dar nu e firesc să fie aşa?

Organizată de Ana Zoe Pop, sculptoriţă şi totodată muzeograf la MNAR, expoziţia educă, pune pe masă termenii practici, concreţi, ai problemei şi de aceea excursul istoricului de artă e secondat de ex­pli­ca­ţiile unui binevenit îndreptar tehnic, în­tocmit de Ana Zoe Pop: cum se face sculp­tură în lemn? Cum se face sculptură, aş în­treba eu mai întâi? Obiectul atenţiei este de fapt sculptura ca mediu şi meritul aces­tei expoziţii este de a pune în display ceea ce nu se vede în spaţiile de expunere ac­tuale deloc. Nu ştiu când am văzut ultima oară o expoziţie de sculptură în România (în afara MNAC, ce-i drept). Dacă pictura românească a revenit de la un timp în­coace (şi ca subiect de dispută în sine), mediul sculpturii lipseşte, nu vezi sculp­tură în spaţii de artă contemporană, nu se vorbeşte despre ea, nu e la ordinea zilei, nici în galerii, nici în muzee, niciunde. În eternul paragone dintre cele două, sculp­tura pierde din nou, ca întotdeauna e în urma picturii. Deşi recent câteva mari ex­poziţii internaţionale au readus în discuţie sculptura în arta contemporană, inclusiv prin referire la tradiţia ei modernistă (Bri­tish sculpture), la noi „istoria sculpturii româneşti“ e o expresie inactuală, fără car­ne şi fără viaţă, un semnificant gol în lumea artei. Există, fireşte, motive pentru asta, însă sunt lucruri pe care le simţi vă­zând expoziţia, nu lucruri pe care ea să-şi fi propus să le atingă. E în regulă, nu s-a dorit la MNAR decât să se expună sculp­tură în lemn; şi e reconfortant să vezi atâta sculptură românească, când nu prea vezi aşa ceva nicăieri. Dar totuşi, e mai întâi o subiacentă problemă a sculpturii acolo, de ce să n-o invocăm?

Lemnul este într-adevăr o esenţă tare a sculpturii şi a identităţii româneşti, cum spune şi Daria Ghiu. Imaginea adesea lemnoasă, naţionalistă a României la Bie­na­la de la Veneţia este şi rodul unei ve­nerabile mitologii a materialului în arta românească. Se pare că istoriile artei mar­ginalizează de regulă pe nedrept ma­te­ri­alul şi tehnologia, the making of (de la ve­chea prejudecată a inferiorităţii mâinii şi corpului în faţa minţii şi a intelectului). Expoziţii ca Lemn.ro, la MNAC, în 2010, care punea sculptura în lemn în relaţie cu o interesantă documentaţie fotografică a in­dustrei lemnului în ţară, sunt doar ex­cepţii. Materialul şi procesul de producţie au întotdeauna simbolismul lor şi antro­pologi ca Gell vorbesc despre technology of enchantment. Una e să torni în metal – vârsta de bronz a realism-socialismului – şi alta e să ciopleşti în lemn, the narrative of material making sună de fiecare dată diferit. „Magia“ lemnului vine odată cu mâ­na care îl atinge (direct), de unde, aşa cum explică pe larg Ioana Vlasiu, o mistică a confruntării sculptorului, prin meşteşug, cu natura însăşi în dimensiunea ei cos­mică. Receptarea lui Brâncuşi în România se revendică covârşitor de aici. Brân­cu­şi­a­nismul, arhetipalul şi abstracţia în sculp­tură (iar în pictură întoarcerea la teme ar­haice, primordiale) reapar după mijlocul anilor ’60, când, printre altele, voga unei cărţi ca D’un réalisme sans rivage a mar­x­istului Roger Garaudy oferă şansa, în­gă­duită de sus, de a extinde imageria artei româneşti, de a o scoate dintre fruntariile ideologiei. Brâncuşiană, marea tradiţie în lemn a sculpturii româneşti, întoarsă în timp până la cioplitorul ţăran, reînvie în anii ’70 şi abstracţia va fi pentru mulţi for­ma cea mai reprezentativă a sculpturii româneşti de esenţă modernistă.

Unul dintre meritele expoziţiei este de a arăta că naraţiunea curentă, încetăţenită a istoriei sculpturii la noi, cu vârfurile ei abstracţioniste, a trebuit să sară, prin ar­gumentaţii construite atent, peste sem­ni­ficative momente figurative. Realismul so­cialist al anilor ’50 e unul dintre ele, eu una îl găsesc interesant. Omul însuşi pri­meşte o înfăţişare anume acum (în con­so­nanţă cu „umanismul“ ideologiei mar­xis­te), el e o conştiinţă solidă în deplină ar­monie cu un trup care practică munca aşa cum se practică sportul, dintr-o plăcere îmbinată cu eficienţa. Pentru mine, mun­citorii şi ţăranii lui Vida Geza sunt pur şi simplu incredibili. Pe de altă parte, în cro­nicile Saloanelor oficiale ale anilor ’50, re­prezentarea femeii în sculptură era in­vocată abia undeva la urmă, laolaltă cu re­prezentarea copiilor şi precedând discuţia despre sculptura animalieră. Genul sculp­turii româneşti ar fi un subiect în sine: sculptura are sex? Apropo, nudul sportiv al lui Apostu în expoziţia de la MNAR aduce puţin a Moore: expoziţia Henry Moore şi celelalte mari expoziţii străine în România au contat mult în epocă.

Dar poate nimic nu e atât de ig­norat în istoria sculpturii ro­mâneşti ca fotografia, şi spun asta uitându-mă la fotografiile lucrărilor din catalogul Arhe­ti­purilor sculpturale, decupate tăios, scoase din contextul lor vizual, aparent „directe“ şi „nemediate“, când de fapt acolo e pe câtă sculptură, pe atâta şi fotografie. Fi­gura marelui sculptor român a fost mereu mitologizată prin medierea fotografiei: nu doar în imaginile cu the artist at work in his studio (Brâncuşi, Apostu, Maitec), cu materialitatea lemnului sculptural sau cu anvergura taberelor de sculptură, dar şi în felul în care obiectul sculptural a fost ilus­trat în cataloage, în presă, în revista Arta (ceea ce leagă interesant sculptura de aici de arhiva revistei Arta, recuperată în pro­iectele grupului subREAL, expuse tot acum la MNAC, o arhivă plină ochi de fo­tografie de sculptură in its setting). „Ne­medierea“ e o formă de mediere ca oricare alta - la fel ca pereţii roşii, etichetele stu­foase, arhivistice şi, în general, în­gră­mă­deala expoziţiei de la MNAR - şi asta e ce­ea ce istoria artei academice o spune me­reu Muzeului. Sunt un istoric de artă care lucrează într-un muzeu, aşa că pot zice că relaţia celor două, Academia şi Muzeul, nu e uşoară în România. //

// Arhetipuri sculpturale. Sculptura în lemn // Muzeul Naţional de Artă al României // 6 iulie - 28 octombrie 2012

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22