Pe aceeași temă
Vladimir Tismăneanu reuşeşte o combinaţie rară, trecând prin filtrul unei nostalgii lucide imaginea intimă a unei societăţi închise.
Nu cunosc un politolog român de o mai mare acuitate şi profunzime în analiza acelor infinitezimale şi imponderabile care dau măsura a ceea a constituit esenţa comunismului românesc, nucleul aparatului politic, fiinţa sa intimă, întortocheată şi obscură, însufleţită de resentimente intratabile şi idealuri incalculabile, decât Vladimir Tismăneanu. Este ceva ce regăsesc numai în cărţile lui, acel resort nu doar biografist, ci şi autobiografic, o intimitate liminală de o luciditate necruţătoare cu lumea pe care o descrie şi de care se desparte treptat, nu în sensul unei rebeliuni adolescentine care îi îndemna pe atâţia alţi tineri intelectuali să adere la marxism, ci printr-un examen de demistificare intelectuală care i-a determinat pe aceiaşi tineri ajunşi adulţi să-şi reconsidere prima dragoste de pe poziţiile unei lucidităţi a ceea ce Milan Kundera numeşte în legătură cu societăţile totalitare „paradoxurile terminale“, experienţă devastatoare încercată şi de ultimul Istrati, cel al iluziilor pierdute din Spovedanie pentru învinşi.
Volumul Lumea secretă a nomenclaturii. Amintiri, dezvăluiri, portrete, ultima carte a lui Vladimir Tismăneanu, este neîndoielnic mai mult decât o autobiografie dublată de o galerie de portrete. Văd în ea expusă o perspectivă asupra unei lumi care funcţionează în termenii unei societăţi secrete, dominată de un sectarism ermetic, o microsocietate cu gnoza ei, cu riturile, miturile şi secretele ei concret punitive, o perspectivă care reuneşte rarisim o familiaritate a privirii din interior, filtrată printr-o emoţie necenzurată, care lasă să vorbească memoria unui lucid observator, a cărui competenţă ştiinţifică este orientată tocmai către deconstruirea mecanismelor şi legilor ascunse în virtutea cărora această societate funcţionează. Tocmai în acest loc geometric, în acest spaţiu interstiţial al nuanţelor şi cântăririi filosofice a inefabilelor, se lasă rostite adevărurile cele mai incomode, parte rezultatul unei reflecţii recuperabile dintr-o operă prodigioasă, dublată de o erudiţie impresionantă. În ceea ce priveşte comunismul românesc, Vladimir Tismăneanu este un Larousse ambulant, disponibil pentru orice informaţie oricât de obscură ţi s-ar părea, iar volumul de faţă reflectă plenitudinar această cunoaştere detaliată, arborescentă.
Demersul (auto)biografic este parte a unei direcţii importante a istoriei politice, care include figuri prestigioase de cercetători şi istorici, precum Simon Sebag Montefiore (cu o remarcabilă carte despre tânărul Stalin), Orlando Figes cu extraordinara The Whisperers: Private Life in Stalin’s Russia, Fahri Balliu (cu o incursiune fascinantă în inima dictaturii comuniste albaneze şi implicit a familiei Hoxja, în Sinistra doamnă), Igal Halfin, Jochen Hellbeck etc. Printre primele volume, Arheologia terorii oferea o galerie de portrete ale câtorva dintre principalii decidenţi politici, arhitecţi ai utopiei, designeri ideologici ai României comuniste. Pe linia acestor genealogii intime şi intricate istorii de familie politică şi ideologică, în galeria de portrete intră Alexandru Drăghici, Pantiuşa Bodnarenko, Tamara Dobrin, Ghizela Vass, Liuba Chişinevschi, Mihail Roller, Dumitru Popescu „Dumnezeu“, Eugen Florescu, Paul Niculescu-Mizil, Nestor Igant, Nicolae Moraru, C. Ionescu-Gulian, Ovidiu Trăsnea, Alexandru Ivasciuc, Radu Bogdan etc. Pe o mică parte dintre aceştia îi desparte de ceilalţi „arhitecţi ai utopiei“ şi de maleficii „ingineri de suflete“ deziluzia şi apostazia ulterioară pentru care cazul Ivasciuc este emblematic, însă şi această despărţire este analizată în contextul dialecticei tensiuni dintre atracţie şi respingere.
În retrospectiva deziluzionată şi demistificatoare pe care o face comunismului francez în Cadavrul răsturnat – Stânga la răscurce, Bernard Henry-Lévy contempla nostalgic un album personal al unor fotografii decupate din memorie, conţinând fiecare o gesticulaţie emblematică, aceea care a conferit un profil aproape mitic stângii la începuturile ei. În momentul pe care-l încapsulează emblematic fotografia, se află înscris orizontul infinit al devenirii ulterioare, continuarea istoriei aşa cum s-a scris relevă fragilitatea proiectului comunist şi consecinţele sale nefaste. Portretele fulgurante ale filosofului francez sunt cele ale unui Marlaux, Léon Blum etc., figuri prestigioase ale stângii, printre ele fiind inserat şi portretul tatălui, însoţit de un autoportret de tinereţe revoluţionară al autorului. Colecţia de portrete ale lui Vladimir Tismăneanu, unele elaborate minuţios, altele schiţate din câteva trăsături de penel, relevă nu doar un fin fizionomist, dar mai ales un aer de familie ideologică. Iar aici figurile se împart, unele intră în mod indubitabil în zona teratologiei politice, la altele se ajunge printr-un rapel nostalgic care reuneşte spiritul unei generaţii a fiilor şi fiicelor care trăiesc cu propriile idei, cu alte cărţi şi evident alte dorinţe, o generaţie dizidentă faţă de sectarismul părinţilor sau faţă de oportunismul lor politic, în anumite cazuri.
Unul dintre capitole, cu precădere, m-a impresionat într-un mod particular, Între Steagul partidului şi Salvatore Adamo: anii adolescenţei, amintindu-mi de propriul recurs la memorie pe acelaşi segment de vârstă din O lume dispărută. Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici. Acest moment mi se pare esenţial pentru înţelegerea viitoarelor angajamente, dar şi al ulterioarelor dezangajări, oricât de nebuloase ar fi trăirile în această perioadă. Scott Fitzgerald, în povestirea sa Un diamant cât Hotelul Ritz, spune despre tinereţe că este o formă de nebunie chimică. Tismăneanu reuşeşte, cred eu, o combinaţie rară, trecând prin filtrul unei nostalgii lucide imaginea intimă a unei societăţi închise, a unei cetăţi interzise ai cărei locuitori au foarte puţine contacte cu exteriorul. Cetăţeanul K reia amintirile şi pe firul lor redescoperă ceea ce era iniţial invizibil în tablou, descifrează per specula in enigmate ceea ce se află ascuns de ochii profani ai privitorului.
Pentru prima oară, teratologia şi nostalgia se privesc în oglindă, discernământul autorului nu lasă loc îndoielii în privinţa angajamentului faţă de adevărul istoric, faţă de comandamentele morale, iar Raportul Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste, Comisie coordonată de Vladimir Tismăneanu, a constituit un point of no return. Intuiţia de atunci (Arheologia terorii) s-a văzut confirmată ulterior prin studii remarcabile, precum Fantoma lui Gheorghiu-Dej sau Perfectul acrobat. Leonte Răutu, măştile răului (scrisă împreună cu istoricul Cristian Vasile), studii care relevă legătura simbiotică dintre o formă adulterată de personalism, un personalism ideologic şi practica politică. Portretul este inserat întotdeauna într-un tablou de gen şi se constituie cu o fineţe remarcabilă într-un mise en abîme, cheia scenariului ideologic şi a opţiunilor destinale. Pe linia unei demistificări sistematice pe care autorul o practică cu un risc asumat şi în viaţa publică (Vladimir Tismăneanu este recent ţinta unor atacuri imunde legate de poziţia sa ca preşedinte al Consiliului Ştiinţific al IICCMER în mandatul anterior), cartea debutează cu propria istorie de familie, care înscrie într-o gesticulaţie emblematică angajamentul ideologic şi excomunicarea părinţilor din cercul iniţiatic, precum şi evoluţia fiului dinspre un neomarxism cu accente tot mai liberale, pentru care stă mărturie şi teza de doctorat, Despre radicalismul de stânga şi teoria critică a Şcolii de la Frankfurt, către contestarea avizată, lucidă a minciunii secolului în multitudinea de cărţi care au urmat plecării sale din ţară în 1981 şi reformulării sale ca un prestigios politolog, profesor la Universitatea din Maryland.
Lumea secretă a nomenclaturii se prezintă nu doar ca o carte despre taţi şi fii/fiice, aşa cum o transpune în cheie romanescă autorul, dar şi una despre idei şi fascinaţia pe care ele au exercitat-o odată metabolizate ideologic, despre iluzii şi deziluzii. Vladimir Tismăneanu ştie să extragă din faptul anecdotic cu care este presărat volumul, la fel de captivant ca lectura unui excelent roman poliţist, substanţa unei reflecţii asupra jocului tulburător de lumini şi umbre, pe care această high society de activişti, ilegalişti, spioni sovietici, agitatori cu stagii importante de detenţie, filosofi idealişti sau luptători voluntari în Războiul Civil din Spania le proiectează pe canavaua istoriei. Politologul scoate la suprafaţă o întreagă geografie subterană a conflictelor intestine, a solidarităţilor cimentate prin crima rituală împotriva propriilor tovarăşi, a iubirilor interzise politic, a pasiunilor ideologice devoratoare, a vendetelor politice, dar şi a anilor formării unei noi generaţii a fiilor şi fiicelor, printre care câteva figuri emblematice, în prim-plan aflându-se cea a lui Nicuşor, delfinul cuplului dictatorial Nicolae şi Elena Ceauşescu. În retortele puterii, micul prinţ debusolat traversează momente de nesiguranţă, pentru a se transforma încetul cu încetul în activistul desemnat să preia puterea, proiect care a sombrat în neant cu Revoluţia din decembrie 1989.
Acest nou volum îşi expune autorul mai mult ca niciodată, în cele din urmă, în mod subtil, anamorfotic, cartea este şi un portret al său, pe care îl întregesc atât chipurile monstruoase, cât şi cele dragi, atât iluziile, cât şi deziluziile, fără a căror confruntare nu ar fi posibilă nicio devenire. //