Pe aceeași temă
Festivalul de film polonez a oferit ocazia de a reflecta asupra condiţiei umane în contextul alegerilor liminale, al angajării profunde a tot ceea ce umanitatea presupune ca valori indispensabile.
Festivalul filmului polonez (2-10 noiembrie) a avut o configuraţie aparte anul acesta, fiind gândit ca un dialog între trecut şi istoria recentă. În acest sens, filmele prezentate în festival au funcţionat în tandem, într-un schimb de reflexe pe care spaţiul specular al cinematografiei îl face posibil într-un mod particular. Astfel au stat împreună Legea şi pumnul (1964), al lui Jerzy Hoffman şi Edward Skórzewski, cu Roza (2011), filmul recent al lui Wojciech Smarzowski, Canalul (1956) lui Andrzej Wajda cu În beznă al Agnieszkăi Holland, Copoii (1992) lui Władysław Pasikowski cu Cârtiţa (2010) lui Rafael Lewandowski, Abel, fratele tău (1970) al lui Janusz Nasfeter cu Curajul (2011) lui Greg Zgliński, Amatorul (1979) al lui Krzysztof Kieślowski cu Ki (2011) al lui Leszek Dawid, celebrul Maica Ioana a îngerilor (1960) al lui Jerzy Kawalerowicz cu În numele diavolului (2011) al Barbarei Sass, Tabăra morţilor (1958) al lui Czesław Petelski cu Camera sinucigaşilor (2011) al lui Jan Komasa.
Ceea ce ar fi putut sesiza însă un spectator care ar fi avut răbdarea să vadă toate aceste filme este că în acest joc de reflexe intervin scurtcircuite neaşteptate, care reconfigurează perechile ca într-un dans de societate unde partenerii se schimbă, iar temei care leagă două filme i se substituie altele, care desenează un alt câmp de solidarităţi simbolice. În opinia mea, multe filme din acest festival, mai mult sau mai puţin direct, trasează coordonatele unei reflecţii asupra libertăţii, într-o Polonie ocupată, pe rând, de germani şi de sovietici pentru a cunoaşte, în cele din urmă, ca şi celelalte ţări din Est, existenţa în spaţiul carceral al regimului comunist faţă de care Polonia, spre deosebire de România, a dezvoltat anticorpii unei puternice mişcări de rezistenţă, pe care sindicatul Solidaritatea a confirmat-o ca fenomen de masă. La aceasta se adaugă situaţiile de viaţă dintr-o Polonie aflată în tranziţia dificilă de la economia socialistă centralizată la una a pieţei libere, o Polonie în care trecutul se întoarce spectral pentru a bântui conştiinţe încărcate, precum în Cârtiţa lui Rafael Lewandowski.
Este interesant că şi filme care par îndepărtate de reflecţia deschisă asupra libertăţii în context politic şi a implicaţiilor morale pe care le presupune recuperarea umanităţii din grundul compromisului sau, dimpotrivă, cedarea în faţa unor presiuni enorme exercitate de un stat dictatorial conduc tot către o meditaţie pe seama raportului cu dogma şi a actului de credinţă, precum În numele diavolului al Barbarei Sass, sau la o gândire a unor alte forme de încarcerare pe care le presupune o adolescenţă problematică, precum în Camera sinucigaşilor, filmul lui Jan Komasa despre generaţia şi cultura emo. Însă o serie de filme ne lansează direct în ceea ce a constituit întotdeauna un punct forte al cinematografiei poloneze, această căutare a sensului libertăţii în contextul unui regim de tip dictatorial, apelând la variate forme de coerciţie, de la cele mai brutale la cele mai sofisticate. Exemplar în acest sens este filmul lui Rafael Lewandowski, Cârtiţa, care ne situează în faţa unei dileme morale. Zygmunt, unul dintre liderii Solidarităţii, lider care a sombrat în anonimatul unei existenţe modeste, este acuzat de a fi fost principalul spion infiltrat de către Securitatea poloneză în rândul mişcării. Fiul său, Pawel, este căsătorit cu fiica uneia dintre victimele regimului, într-o familie poloneză care situează demnitatea rezistenţei deasupra tuturor celorlalte valori. Mai mult decât atât, soţia lui Pawel se află implicată într-un proces în care solicită tragerea la răspundere a celor implicaţi în uciderea tatălui ei. Pawel se vede astfel angajat, la rândul său, într-o şaradă atroce, în care vede dezintegrându-se pas cu pas imaginea mitic-eroică a unui tată exemplar, pe măsură ce acuzaţiile se confirmă pe un plan colateral. Adevărul pe care-l află, în cele din urmă, este cu totul altceva decât ceea ce până la urmă rămâne ca imagine publică: chipul tatălui aureolat de demnitatea unei fictive rezistenţe. Însă ipostaza înfrângerii acestui om extrem de puternic reflectă mult mai pertinent absurditatea şi cruzimea unui sistem dispunând de un întreg arsenal manipulativ, dar şi o tragedie nebănuită, a unui înfrânt prin iubirea pe care o poartă soţiei şi unicului fiu pe care doreşte să-i salveze cu orice preţ. Regizorul anclanşează mecanismul punitiv, îl pune în scenă, pentru ca, în ultimul moment, să-l facă praf, pentru a scoate în evidenţă un alt fel de eroism, un eroism al deznădejdii, al abdicării, al eşecului, care, prin contrast, reflectă monstruozitatea regimului comunist, punând în discuţie şi „chestiunea vinovăţiilor“. Genul acesta de abordare a unui obscur strat al existenţei în comunism face vulnerabile judecăţile impenitente, situările procustiene în alb-negru, relevând profunzimea unui fenomen care depăşeşte în complexitate graniţele unei legislaţii pentru a ne situa în fiinţa profundă, unde comandamentele morale reverberează în infinite şi dureroase nuanţe.
Smarzowski se întoarce cu Roza, un film care pare chiar mai crud decât filmul anterior, Casa rea (2009). În vara anului 1945, într-un fost teritoriu german, Mazuria, oferit Poloniei de către sovietici în compensaţie pentru teritoriile poloneze ocupate de ei, asistăm la atrocităţile comise de soldaţii Armatei Roşii asupra populaţiei care a avut nefericirea să facă parte din tabăra perdanţilor. Însă, ca şi Rafael Lewandowski, Smarzowski este interesat de un eroism aparent minor, de recuperarea demnităţii umane în contextul eşecului ei. Roza, soţia poloneză a unui soldat german, devine o ţintă a agresiunii din partea sovieticilor, o victimă a indiferenţei acuzatoare a polonezilor. Rezistenţa ei umilită primeşte sprijinul neaşteptat al lui Tadeusz, un soldat al armatei de rezistenţă poloneze, devenit indezirabil pentru ocupantul sovietic. Povestea de dragoste pare aproape incredibilă pe fondul atrocităţilor care cresc în intensitate, ca un efort împins până la absurd de a contrazice evidenţa unei barbarii fără precedent. Această dragoste luminează un sumbru tablou al decăderii umane, anunţând viitoarele abdicări morale, noua sclavie care-i aşteaptă pe polonezi. Mazurienii, populaţia pe care şi unii, şi alţii se răzbună într-un exerciţiu nedemn al urii şi cruzimii, vor dispărea pentru a lăsa un gol niciodată umplut, însă în victimele de substitut se află deja înscris destinul victimelor ulterioare ale regimului carceral instituit de bolşevici. Nu pot să nu remarc că există un numitor comun al filmelor poloneze, legate fie de regimul comunist, fie de perioada sa de instaurare, numitor comun care relevă un puternic sentiment deopotrivă antisovietic şi antirusesc. Poate că acest parti pris ar merita analizat separat ca reflex mentalitar; experienţa istoriei poloneze este prea dureroasă, se pare, pentru a lăsa loc unor relativizări în acest sens, pentru o cât de minimă pozitivare a vecinului de la Răsărit.
Un adevărat Underground polonez este În beznă al Agnieszkăi Holland, departe însă de umorul şi veselia cu accente balcanice de râsu’-plânsu’ a lui Emir Kusturica. Câţiva evrei din ghetoul de la Varşovia, refugiaţi în canalele colectoare care traversează oraşul, se găsesc sub protecţia remunerată consistent a lui Poldek, un muncitor de la salubrizare. Iniţial, acesta speculează extrem de profitabil situaţia disperată a evreilor, pentru ca, încetul cu încetul, oroarea şi mila să pătrundă în straturile cele mai adânci ale conştiinţei pentru a produce acolo o transformare profundă. Lumea subteranei dezvăluie atât instincte obscure, cât şi caractere, atât ceea ce este meschin, nedemn, cât şi ceva din virtuţile primilor creştini ascunzându-se în catacombe de furia unui inamic teribil. Poldek este însă cel care face obiectul unui proces de metanoia, chiar dacă procesul este lent şi dificil, trecând prin locurile comune ale urii şi ignoranţei pe care antisemitismul le vehiculează inept.
Filmul Copoii, al lui Wladiysław Pasikowski, reprezintă o radiografie exemplară a ceea ce se întâmplă cu serviciile secrete, cu poliţia politică, după căderea regimului comunist. Trecutul, dar şi tot atâtea existenţe captive înmagazinate în zeci de mii de dosare trebuie şters pentru ca aceşti oameni să poată avea un alt început. Pasikowski surprinde un fenomen caracteristic societăţilor postotalitare, şi anume reinventarea în ipostaze civile, oneste a multora dintre membrii fostei Securităţi, dar şi realizarea unei vocaţii infracţionale pe care unii dintre ei o au. Ceea ce face interesant acest tablou al reorganizării pe baze capitaliste şi mafiote a unui aparat esenţial al statului totalitar ţine mai degrabă de rezistenţa pe care câţiva o au în interiorul sistemului, precum fostul ofiţer Franz Maurer, rezistenţă la un rău care se dovedeşte a fi la fel de tenace şi insidios precum şi cel care a constituit politica statului dictatorial. Această confruntare relevă încă o dată în ce constă moştenirea malefică pe care fostele regimuri comuniste o lasă societăţii.
Construit inteligent, cu filme care vorbesc de o continuitate între vechea cinematografie a numelor sacre ale cinematografului polonez şi cea a tinerilor regizori în căutarea unei noi sensibilităţi, ale unor noi mijloace de expresie, festivalul de film polonez a oferit ocazia de a reflecta asupra condiţiei umane în contextul alegerilor liminale, al angajării profunde a tot ceea ce umanitatea presupune ca valori indispensabile. //