Pe aceeași temă
Teoretician, artist și curator, Călin Dan e o figură importantă a mediului vizual contemporan din România, încă de pe când era membru al grupului Subreal din anii 1990, dar mai ales din 2015, de când e director general al MNAC. Plasat între mai multe tipuri de demers vizual, Călin Dan a dezvoltat un profil cultural deopotrivă voluntarist și nonșalant, care trece peste, sau mai degrabă înmănunchează o mulțime de valențe ale actului vizual, relativizându-le și exacerbându-le deopotrivă.
Este ceea ce se observă și în expoziția actuală, care continuă o serie de expoziții personale deschise de Călin Dan ca artist în ultimii ani. În egală măsură sofisticată conceptual și minimalistă obiectual, expoziția e o înscenare vizual-fantasmatică în jurul lui Gaius Asinius Pollio, faimos politician, orator, poet și istoric latin, ale cărui scrieri pierdute au fost folosite de istoricii Plutarh și Appian în explicarea războiului civil roman. Folosind un citat (imaginar?) din G.A. Pollio, se construiește - cu serii de notații personale, fotografii de familie, câteva obiecte domestice plasate în puncte-cheie și multe diapozitive ale cotidianului imediat - o reflecție asupra realității noastre politice și nu numai de azi, confuze și decadente. Plecând de la un cuvânt găsit la G.A. Pollio – autopsia, care inițial însemna auto-vedere, introspecție, spre a ajunge azi cunoaștere de/prin cadavre – Călin Dan ne livrează un discurs - cultural pe cât vizual - asupra momentului istoric actual, încărcat de melancolie și o anume doză de pesimism. În raport cu titlul enigmatic, încărcat, trimițând prin reflex la o erudiție care amintește studiile istoricului de artă Aby Warburg, mijloacele simple și economice puse în joc pot confuziona privitorul neavertizat. Dar pentru insideri, o asemenea expoziție se singularizează în contextul românesc tocmai prin „speculativitatea“ sa subtilă și uneori excesivă, care intrigă și interpelează nevoia noastră de confort intelectual.
* Autopsia lui G. Asinius Pollio, galeria Calina, Timișoara, 28 septembrie – 24 noiembrie 2017. Curator: Liviana Dan.