Pe aceeași temă
De ce Clujul, si nu Bucurestiul - scena unui asemenea eveniment? "Grija fata de film e mult mai mare la Cluj. Aici se vad cele mai multe filme pe cap de locuitor intr-un an de zile", marturiseste acesta. "S-ar putea ca, in anii trecuti, lumea sa fi avut imaginea unei manifestari destinate unei anume elite culturale. Or, acum, pentru prima oara, festivalul a fost extrem de bine receptionat in Cluj. Tot mai multi oameni au aflat de el. Salile au fost pline." Fata de cele doua editii precedente, cea de anul acesta (28 mai-6 iunie) a venit cu mai multe filme (80 - fata de 70, anii trecuti), cu mai multi invitati (peste 300 de actori, regizori, producatori de film, oameni interesati in industria cinematografica) si cu mult mai multi spectatori (peste 10.000).
Au avut loc, de asemenea, proiectii in aer liber (o noutate pentru publicul TIFF-ului), seminarii, conferinte, workshop-uri. "Festivalul seamana tot mai mult cu unul european. A inceput sa se afle ca in Romania, o data pe an, se intampla acest eveniment si ca e bine sa vii aici." Bineinteles, eforturile au fost pe masura; bugetul necesar realizarii lui s-a ridicat la "peste 400.000 de euro" - un buget inca mic, daca il raportam la acela al Festivalului de film de la Sarajevo (de peste 1 milion de euro, bani care acolo vin insa, in mare parte, de la guvern, de la Ministerul Culturii). "Am avut parte - marturiseste d-l Giurgiu - de un sprijin generos din partea Ministerului Culturii, care a inteles anvergura evenimentului." Incet-incet, TIFF-ul incepe sa devina o institutie - el "nu dureaza doar o saptamana. Tinta noastra este sa convingem lumea ca festivalul nu incepe undeva in aprilie si se termina in iulie."
Printre momentele care au dat cea mai mare culoare festivalului - dupa spusele lui Tudor Giurgiu - au fost proiectia filmului Before Sunset (regia Richard Linklater), in prezenta actritei din rolul principal, Julie Delpy, si gala de premiere (la care au participat, printre altii, Mariana Mihut, Maia Morgenstern, Victor Rebengiuc, Dorel Visan, dar si Dan Nutu, a carui prezenta in Romania, dupa foarte multi ani, a fost o surpriza pentru cinefili). "A fost un plus de imagine a festivalului, anul acesta... Totusi, la un moment dat, programul ar trebui restructurat, gandit ceva mai scurt, pentru ca oamenilor le e greu sa urmareasca totul". Atatea filme, atatea sectiuni si programe, atatea nume importante prezente, in doar 10 zile, la Cluj, au reprezentat un adevarat tur de forta pentru cinefili. "Singura problema a fost de infrastructura; nu cred ca e bine ca festivalul sa creasca deodata foarte tare, pentru ca orasul nu e inca pregatit, cu toate serviciile lui, sa faca fata unui eveniment asa de mare. E bine sa temporizam putin lucrurile, inca un an-doi", este de parere directorului acestuia.
Si la editia din 2004, selectia peliculelor a fost realizata de Mihai Chirilov. "Daca te uiti pe cataloagele unor festivaluri de film din strainatate, observi ca selectia lui Mihai e una dintre cele mai importante. Sigur ca nu poti sa ai filme neaparat in premiera - inca nu esti un festival de clasa atat de importanta -, dar ce a reusit el sa faca a fost impecabil." De un foarte mare succes in randul publicului s-au bucurat, anul acesta, scurt-metrajele romanesti. "Din pacate, multe din filmele de lung-metraj nu au fost difuzate pentru ca nu sunt gata. Spre bucuria mea, au fost foarte multe intrebari - lumea vroia sa stie de ce nu se da mai mult film romanesc."
O alta surpriza, pentru organizatori, a fost si reactia invitatilor din strainatate. "Probabil ca, venind in Romania - si la un festival care se afla la inceput -, ei se asteptau la mai putin. Or, aici au gasit cu totul altceva. Spuneau ca niciodata nu au mai vazut asa o festivitate de inchidere, asa o gala de premiere - si scurta, si bine facuta, si amuzanta, fara politicieni care sa vorbeasca, fara un potop de sponsori. A fost un sentiment de profesionalism, din toate punctele de vedere."... La incheierea editiei 2004 a TIFF-ului, importanta ramane consolidarea unei reputatii venite in urma unor imense eforturi, la care "trebuie sa adaugi mereu ceva, dar intr-un mod inteligent. Nu trebuie sa faci un festival mai mare, ci unul mai bun".