Pe aceeași temă
Coen Stork este una dintre personalităţile ce au intrat, cu eleganţă şi curaj, în mitologia României contemporane. Puţini dintre cei sosiţi în România lui Nicolae Ceauşescu spre a-şi exercita, senin şi abulic, misiunile diplomatice au semănat cu acest olandez pregătit să înfrunte cu praştia lui David un Goliat kafkian. Fără a elabora teorii sofisticate despre dreptul oricărei fiinţe umane la demnitate şi libertate, Coen Stork a onorat tradiţia de lumină şi pluralism a Olandei. Pentru atâţia dintre români, el a fost glasul ce rostea adevărurile doar şoptite. Ieşit din tiparele comode ale unei diplomaţii complice cu tirania, Coen Stork s-a transformat în duşmanul Republicii Socialiste România. Dosarul de Securitate, publicat astăzi, este cronica acestor ani de încercare şi de confruntări.
Migăloase şi absurde în precizia lor abjectă, rapoartele poliţiei politice conturează, simultan, portretul unui intelectual european solidar cu Europa de dincolo de Cortina de Fier, dar şi imaginea unei Românii comuniste care se reduce la un imens laborator de experimentare a laşităţii şi tăcerii maculante. Pentru Coen Stork (unul dintre martorii procesului din Africa de Sud soldat cu condamnarea lui Nelson Mandela), condiţia de emisar al unei puteri vestice implică o datorie de implicare niciodată evitată. Gesturile sale sunt dintre cele care trezesc, în România socialistă, perplexitate şi enervare. Cum poate un ambasador să aibă ideea năstruşnică de a fotografia cozile din faţa unui magazin? Şi care este motivaţia care îl determină pe acest ambasador olandez excentric şi subversiv să frecventeze cercurile celor care întreţin o atmosferă duşmănoasă, înfeudaţi fiind imperialismului?
Lungile depoziţii inserate de Cătălin Strat în acest volum sunt încercarea Securităţii de a încadra şi descifra misterul unei atitudini care contrastează cu cenuşiul laş al României lui Ceauşescu. Coen Stork (alias „Stan“) este, în toate aceste mărturiii directe şi indirecte, personajul care se obstinează să rămână fidel unui cod comportamental al demnităţii. Refuzul „neamestecului în treburile interne“ este modalitatea prin care ambasadorul Olandei reabilitează valoarea umanismului în vremuri întunecate. Există şi cealaltă prezenţă identificabilă în selecţia de documente - este chipul hidos şi mediocru al României oficiale, al acelei Românii în numele căreia vorbesc activiştii şi birocraţii, interşanjabili în obedienţa şi conformismul lor. Şi poate că nimic nu rezumă mai elocvent această coborâre în degradare etică şi turpitudine decât întrevederea pe care Stork o are cu preşedintele Academiei RSR, Radu Voinea. În faţa intenţiei ambasadorului de a evoca soarta unui disident, academicianul-şef interpretează partitura orwelliană a rescrierii istoriei. Cel ce contestă regimul încetează să mai fiinţeze: el este o nonentitate, de care adevăraţii savanţi-patrioţi se leapădă ca de un ciumat. Paginile din dosarul Coen Stork sunt invitaţia la confruntarea memoriei vinovate pe care se întemeiază marasmul postcomunist. Înainte de a fi persecutat de regim, rezistentul este înconjurat de tăcerea glacială a compatrioţilor săi. O tăcere care nu este decât un pas înaintea trădării şi delaţiunii.
Mobilizarea de resurse provocată de acţiunile lui Coen Stork este impresionantă. Este ca şi cum statul comunist ar intenţiona să facă faţă unei întregi conspiraţii ţesute în vederea destabilizării sale. Maşina Securităţii este bine pusă la punct şi este gândită spre a administra fiecare detaliu, fiecare element înregistrat şi decodat. De la filaje la interceptări telefonice, nimic nu este lăsat la voia întâmplării: viaţa lui Coen Stork se desfăşoară într-un cadru din care intimitatea dispare. Volumul reconstituie acest travaliu de păianjen, în care sunt angrenaţi ofiţeri şi turnători, în egală măsură. O formă de absurd se insinuează în transcrierile Securităţii. Fragmentele care nu pot fi captate de microfoane sunt marcate ca atare. Ce se spune în momentele în care tehnica specială a poliţiei politice rămâne inactivă? Obiectivul „Stan“ este fotografiat în toate mişcările sale, iar harta celor care îl contactează pe ambasador este stabilită cu minuţiozitate.
Profilul însuşi al totalitarismului este întrevăzut în această succesiune aparent interminabilă de note. Fiecare ofiţer îşi aduce propriul său aport de obedienţă şi devotament partinic, în vreme ce sursele plasate de poliţia politică în vecinătatea diplomatului îşi dovedesc zelul patriotic prin indicarea detaliilor de conversaţie. Lumea românească care se intersectează cu occidentalii este cariată, infiltrată, în contextul unei ambiţii securistice de a imagina capcane şi strategii de compromitere. Actorii cei mai mărunţi participă la această vânătoare umană. Plutonierul de pază, consemnând intrările şi ieşirile din ambasadă, este, la rândul său, un pion în operaţiunea de apărare a patriei socialiste de redutabilii ei inamici.
Viaţa şi aventurile lui Coen Stork în Republica Socialistă România au vigoarea şi amploarea unui roman. În felul ei inconfundabil, Securitatea a alcătuit fresca României în faza finală de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Din acest sol mâlos se ridică stâlpii edificiului postdecembrist: continuitatea de figuri şi de elite este premiza genezei democraţiei imperfecte şi hibride de mai târziu. //
// Dosarul de Securitate al unui ambasador: Coen Stork
// Prefaţă de Dennis Deletant, selecţie de documente, prezentare şi note de Catălin Strat
// Editura Humanitas, Bucureşti, 2013