Pe aceeași temă
Convorbirile cu Corneliu Coposu, consemnate de Vartan Arachelian, transmit un sens al optimismului duratei lungi.
În 1990, atunci când intervalul comunist se sfârşea, iar noua democraţie originală începea să se nască, având în Ion Iliescu pe demiurgul ei, Corneliu Coposu era un nume necunoscut pentru românii pregătiţi să venereze în Frontul Salvării Naţionale emblema unui viitor luminos şi egalitar. În curând, însă, din chiar ianuarie 1990, toate acestea aveau să se schimbe, iar efigia acestui domn în vârstă, cu alură demodată şi glas ferm, era proiectată, naţional, ca un semn al urii. Din chiar 28 ianuarie, de la prima înfruntare de anvergură cu Ion Iliescu, Corneliu Coposu beneficia de privilegiul dramatic de a întrupa silueta atât de familiară a „duşmanului poporului“. Detestat, denunţat, obiect al linşajului mediatic şi personaj în nenumărate caricaturi imunde, Corneliu Coposu era inamicul a cărui lichidare era cerută, cu entuziasm şi furie, de masele populare, la fel cum, cu patru decenii în urmă, Iuliu Maniu era arătat ca fiara ce ameninţă pacea democraţiei populare.
Corneliu Coposu nu a deţinut, până la moartea sa, în 11 noiembrie 1995, nicio demnitate, în afara celei de senator şi de preşedinte al PNŢ-cd. Nu a fost, în niciun moment al vieţii sale, răsfăţat cu acea popularitate lacrimogenă de care a avut parte Ion Iliescu. Doar dispariţia sa a scos la iveală o afecţiune stranie şi magnetică, un ataşament mut şi încremenit, în clipele în care un cortegiu funerar parcurgea Bucureştiul, pe fundalul unei linişti dominate de memoria suferinţei. De abia atunci, în pragul vieţii eterne de dinaintea Învierii, compatrioţii săi au părut să înţeleagă amploarea sacrificiului pe care îl ignoraseră. Doar atunci, în pragul despărţirii, românii i-au acordat omagiul pe care o patrie nerecunoscătoare şi teribilă i-l refuzase, în anii de după 1947.
Destinul lui Corneliu Coposu este departe de a fi unul excentric sau extraordinar. Demnitatea cu care a ales să îşi asume curajul în vremuri de restrişte era una pe care ar fi înţeles-o strămoşii săi transilvăneni. De la Inocenţiu Micu-Klein până la Iuliu Maniu, un şir de patrioţi au unit, în fibra lor, credinţa creştină, fermitatea şi speranţa în viitorul libertăţii. Din Ardeal a iradiat această energie morală specială, a cărei dispariţie o deplângem, acum. Blajul, pe care îl evoca cu atâta melancolie şi dragoste Corneliu Coposu în alocuţiunea comemorativă a Liceului „Vasile cel Mare“ din 1983, este oraşul care se confundă cu seria de destine din materia cărora s-a hrănit Corneliu Coposu. Biserica Română Unită cu Roma, ucisă de comunism în 1948, dar niciodată lichidată cu adevărat, trăind în catacombe şi în inimi, a fost matricea care i-a dăruit rădăcinile din care s-a ivit opţiunea democrat-creştină din 1990. Blajul care a fost, Blajul pe care îl invocă Corneliu Coposu, Blajul asediat de blocuri şi de mizerie este flamura care pluteşte, triumfătoare, peste destinul său. Preoţi şi laici au ridicat edificiul căruia îi aparţine Corneliu Coposu însuşi.
Ucenicia pe lângă Iuliu Maniu a însemnat, pentru Corneliu Coposu, familiaritatea cu un tipar etic şi politic, în egală măsură. Când, după 1989, Corneliu Coposu rezista şi refuza să cedeze, gesturile sale erau gesturile lui Maniu însuşi. Peste decenii, urmaşul său onora jurământul de a nu lăsa să moară valorile pentru care Maniu se sacrificase. Nimic patetic, nimic fals în această continuitate, dimpotrivă. Corneliu Coposu a fost întruchiparea nobilă a aceluiaşi spirit al demnităţii care l-a locuit şi pe Maniu. Ca şi acesta, Coposu a ştiut că un judecător mai înalt decât oamenii stă în scaunul la care se înfăţişează muritorii, iar faptele noastre sunt prilejuri de a onora sau compromite liberul arbitru pe care Dumnezeu ni l-a dat, spre a ne desena vieţile. Fidelitatea faţă de democraţia constituţională şi faţă de domnia legii, cerbicia cu care s-a ridicat împotriva violenţei şi populismului duceau mai departe o moştenire sacră. Corneliu Coposu a fost un depozitar al unui legat. Al unui legat pe care s-a simţit dator să îl transmită compatrioţilor săi, în pofida urii şi singurătăţii de care a fost înconjurat.
Vieţile paralele ale lui Corneliu Coposu şi Ion Iliescu închid în sine promisiunile ratate ale României de după comunism. Seduşi de mirajul verbului demagogic, românii au celebrat, la 20 mai 1990, triumful compromisului şi al promisiunilor vane. Pactul social ceauşist era reînnoit, prin acest vot covârşitor. Ion Iliescu era icoana laică la care se închina o întreagă naţiune. Corneliu Coposu era doar duşmanul, trădătorul, veneticul. Din acel mai 1990 se ridică România politică de astăzi, cu elita ei prădătoare şi imundă. Frontul Salvării Naţionale este organismul din care se desfac, prin sciziparitate, partidele de astăzi. Victoria lui Ion Iliescu pare, în ordine istorică, incontestabilă.
Şi totuşi, ceea ce transmit convorbirile cu Corneliu Coposu, consemnate de Vartan Arachelian, este un sens al optimismului duratei lungi. Lecţia lui Corneliu Coposu este lecţia rezistenţei şi refuzului de a ceda deznădejdii. În definitiv, Corneliu Coposu a distilat, în spiritul său, o înţelepciune aspră şi nobilă a suferinţei. Învingând singurătatea şi tăcerea, în anii de la Râmnicu Sărat, Corneliu Coposu a privit, invariabil, spre acel viitor al credinţei şi al libertăţii ce defineşte esenţa umanităţii neîncovoiate şi nedomesticite de sclavie. Resemnarea nu a fost, în nici un minut al existenţei sale, opţiunea. Curajul lipsit de ostentaţie s-a hrănit din acel sol al tradiţiei, niciodată uitat.
Corneliu Coposu nu poate fi omagiat muzeal, fals şi fad, ca un obiect al istoriei. Vitalitatea sa este una contagioasă - cu atât mai mult cu cât este o vitalitate moderată, dar inflexibilă, o vitalitate ce uneşte fermitatea şi politeţea, intransigenţa şi umorul fin. Din această vitalitate ce a sfidat veacul tiraniilor se poate nutri propria noastră energie democratică. Trecutul nu este niciodată mort. El palpită şi face să ajungă până la noi vibraţiile amintirii. Atunci când totul pare a fi pierdut, să ne întoarcem spre umbra lui Corneliu Coposu şi să nu uităm că libertatea este cea fără de care viaţa noastră pământească nu valorează nimic. Să ne întoarcem spre umbra sa şi să mergem mai departe, ştiind că înfrângerile şi solitudinea sunt parte din drumul pe care îl vom străbate, încrezători în demnitatea noastră neîngenunchiată, la fel ca şi el. //
// Mărturisiri. Corneliu Coposu în dialog cu Vartan Arachelian
// Fundaţia Academia Civică, 2014