Pe aceeași temă
A apărut traducerea celui de-al patrulea volum (din şase) al romanului autobiografic Lupta mea al scriitorului norvegian Karl Ove Knausgård. La titlul foarte provocator (care ne duce cu gândul la scrierea celebră şi funestă al lui Adolf Hitler) se adaugă nişte subtitluri: Moartea unui tată, Un bărbat îndrăgostit, Insula copilăriei, Dansând în întuneric. Knausgård cunoaşte un succes imens cu acest roman autobiografic, în care eroul narator se numeşte explicit ca autorul de pe copertă şi în care toţi apropiaţii lui poartă numele din realitate.
De unde acest succes pentru un roman care descrie cu lux de amănunte ceea ce se petrece, deloc spectaculos, în viaţa scriitorului de până la patruzeci şi ceva de ani, vârsta pe care o avea atunci când scria Lupta mea? Knausgård demitizează ficţionalul, dedramatizează romanescul. Pentru el, nimic din ce e cotidian nu e străin de literatură, dimpotrivă. Scriind, el intră în propria-i existenţă cu un aparat de filmat care nu iartă nimic. În aceste patru prime volume totul este descris, de la frica pe care i-o trezea tatăl lui în copilărie la divorţul părinţilor, când el e adolescent, la îndepărtarea fratelui mai mare de el şi de părinţi, la alcoolismul tardiv al tatălui şi moartea lui în mizerie, până la cele două căsătorii ale lui Karl Ove, din a doua rezultând trei copii. Gesturile mărunte, de zi cu zi, sunt descrise minuţios, dar mai ales nu sunt evitate sentimentele care de foarte multe ori lipsesc din scrierile autobiografice, cum ar fi jena, ruşinea. Knausgård descrie tot ce e frumos şi tot ce e ruşinos sau doar banal. Îi dă astfel impresia cititorului că are acces direct la viaţa sa, confirmându-i faptul că Scriitorul nu e vreo fiinţă magică, posesor al unei existenţe ieşite din comun, ci un om aidoma lui. Această sinceritate extremă e cheia succesului, la care se adaugă, desigur, abilitatea de a prezenta realul ca pe o poveste. (Altminteri am deveni toţi scriitori doar punând pe hârtie desfăşurătorul zilelor noastre normale.)
KARL OVE KNAUSGÅRD - Lupta mea. Cartea a patra: Dansând în întuneric |
Biografia lui Karl Ove Knausgård include un roman familial destul de comun, în cele din urmă, apoi o intrare abruptă în viaţa de adult, când devine, la 18 ani, profesor într-o şcoală din nord, într-un sat de pescari, o primă căsătorie din care pleacă după câţiva ani, părăsind şi Norvegia în favoarea Suediei, ţară în care o întâlneşte pe cea care îi devine a doua soţie. Perioadele povestite din viaţa lui se amestecă, iar membrii familiei apar şi reapar astfel mai mult sau mai puţin în lumina reflectorului, în funcţie de etapa de viaţă povestită de Knausgård.
Cititorul poate fi surprins de pacea socială şi politică din fundalul romanului, pentru că personajele lui Knausgård au probleme ca toţi muritorii, dar nu au nevoie deloc să se preocupe de mersul societăţii şi / sau al politicii. Cum ţările scandinave sunt societăţi foarte stabile şi prospere, putem vedea „pe viu“ nişte oameni (era să zic „personaje“...) a căror singură grijă e să îşi facă viaţa mai frumoasă, să fie fericiţi pur şi simplu. O alternativă la romanele occidentale, în care istoria recentă îşi pune amprenta masiv pe biografiile personajelor.
Ceea ce însoţeşte permanent istorisirea vieţii lui Knausgård este obsesia scrisului. Eroul vrea să devină scriitor, iar viaţa lui e punctată de această dorinţă, de încercările de debut, de preferinţa lui pentru anticalofilie şi ne oferă astfel şi un consistent metaroman. El nu se mulţumeşte să aibă succes, ci vrea să fie complet autentic, iar pentru asta înţelege că trebuie să se supună unui soi de asceză: „Cum să stai şi să accepţi aplauze când ştii că tot ce ai făcut nu e suficient de bun? Aveam o singură şansă. Trebuia să rup orice legătură cu lumea linguşitoare şi profund coruptă a culturii, în care oricine, până şi cel mai mărunt parvenit era de vânzare, să rup toate legăturile cu lumea găunoasă a televiziunii şi a presei, să stau într-o cameră şi să încep să citesc la modul cel mai serios - nu literatură contemporană, ci literatură de cea mai bună calitate - şi apoi să scriu de parcă de asta ar fi depins însăşi viaţa mea. Timp de douăzeci de ani, dacă era nevoie“.
Ce e literatura, de fapt? Knausgård face apologia faptului de viaţă trăit, amintindu-ne de nişte teorii care erau la modă în anii ’30: „... la fiecare propoziţie mă asalta gândul: dar nu faci decât să inventezi. Nu are nicio valoare. Ficţiunea nu are nicio valoare, documentarul nu are nicio valoare. Singurele genuri în care vedeam valoare, care mai aveau sens erau jurnalele şi eseurile, tipul de literatură care nu avea de-a face cu naraţiunea, care nu se referea la ceva anume, ci consta numai dintr-o voce, vocea propriei personalităţi, o viaţă, un chip, o privire pe care o puteai întâlni“. Nimic nou în aceste meditaţii asupra literaturii şi artei. Atâta vreme cât cotidianul lui Knausgård e bine povestit, el devine roman.
Problema apare în altă parte. Numindu-i pe apropiaţii săi cu numele lor real, descriindu-le calităţile şi defectele, bolile şi căderile, scriitorul distruge complet intimitatea unor oameni asupra cărora îşi arogă drepturi pe care nu ar trebui să le aibă, aşa cum are asupra propriei persoane. A doua sa soţie, scriitoarea Linda Boström, suferă de tulburare bipolară, iar boala ei, plus momentul în care naşte primul copil sunt descrise fără menajamente. Cotidianul menajului Karl Ove-Linda, care are trei copii (cu numele lor real: Vanja, Heidi şi John), e sacrificat pe altarul literaturii, în condiţiile în care, dacă e adevărat că subiectul literaturii poate fi oricare, e tot atât de adevărat că fiecare om are dreptul la viaţă privată şi la secretul asupra acestei vieţi. Aici cititorul ar trebui să tresară şi să se gândească la faptul că lectura lui foarte agreabilă a fost posibilă datorită intruziunii în viaţa privată (adevărată !) a unor adulţi şi a câtorva copii. Cum literatura şi viaţa se suprapun, între timp s-a născut al patrulea copil Knausgård, apoi Karl Ove şi Linda au divorţat, află cititorul român de pe Wikipedia, pentru că volumele 5 și 6 nu au fost încă traduse în româneşte.
Alergând după adevăr, Knausgård se crede, din păcate, un zeu atotputernic şi „se vinde“ pe sine - aşa cum nu dorea, din câte spunea -, dar mai ales pe cei dragi, fără protecţia unor pseudonime. Ne amintim de Serge Doubrovsky, care obţinea în 1989 Premiul Goncourt pentru romanul Le Livre brisé, autoficţiune în care în prima parte autorul constata eşecul căsătoriei lui cu Ilse, iar în partea a doua descria viaţa sa de după sinuciderea Ilsei, sinucidere care are loc după ce femeia citise prima parte a manuscrisului.