Pe aceeași temă
Când Markus Lüpertz a propus orașului Karlsruhe să ilustreze plăcile de ceramică ale noilor stații de metrou pornind de la Facerea biblică, i s-a reproșat că vrea să (re)încreștineze spațiul public – în plus, pe fondul unei islamofobii în creștere. Opoziția (furibundă) a venit nu din partea vreunor obtuzi politicieni – primarul și consilierii locali au susținut proiectul – ori industriași – un mecena a oferit un milion de euro –, ci a unor confrați precum Peter Weibel, influentul director al ZKM (Zentrum für Kunst und Medientechnologie). Poate a fost vorba doar de o banală răfuială de breaslă, dar dilema persistă: ce ne facem cu arta religioasă?
Să ne mutăm atenția asupra unui alt oraș îndrăgit de Lüpertz, Clujul. În această urbe multiconfesională, turistul va trece des pe lângă vreo biserică veche – trecută prin multe, chiar prin succesive schimbări de proprietar – ori nouă – Funar a fost generos cu ortodocșii – sau chiar pe lângă vreo sinagogă – una singură și-a păstrat destinația cultică –, dar va trebui să le treacă pragul pentru a avea sub ochi mostre de artă religioasă: fresce, mozaicuri, icoane, sculpturi, obiecte liturgice. Sau va merge la muzeu, în sălile consacrate artei medievale, unde s-au refugiat opere exilate din biserici. Ori în cele pentru expoziții temporare – gravurile după plăcile lui Rembrandt, de pildă, un predecesor al lui Lüpertz în ale ilustrației biblice, sau tablourile lui Bernea, cu tenta lor căutat iconică, ori sculpturile spiritualiste ale localnicului Liviu Mocan. În rest, vizibile sunt doar monumentul cruciform de pe dealul Cetățuii – varianta funerară a naționalismului lui Funar –, câteva decorațiuni catolice în exteriorul bisericilor și al unor clădiri conexe – un Arhanghel gotic și unul baroc în centru, Sfântul Iosif și iezuiții Ignațiu și Francisc Xaveriu nu departe, o Fecioară Maria în Mănăștur și alta în Mărăști, portalul baroc cu sfinți taumaturgi tot acolo –, balaurul străpuns de sulița Sfântului Gheorghe în fața iconoclastei biserici calvine, discretul ansamblu metalic mistico-alegoric dintr-un colț de parc – căruia doar unul dintre titluri îi conferă o (altfel greu bănuibilă) aură creștină. Și cam atât – câteva vestigii din vremuri demult apuse, un monument cu tentă mai mult ideologică și o instalație vag spiritualistă. Peter Weibel nu poate decât să invidieze un spațiu public într-atât de secularizat precum cel clujean. Să fie vorba doar de moștenirea comunismului? Cazul polonez contrazice un asemenea clișeu. Arta religioasă are un alt destin pe alte tărâmuri. Mai bine zis, în alte contexte culturale.
Între timp, iconografia ortodoxă a luat avânt ca mai peste tot în țară. Între erminii bizantine și kitsch, iconarii noștri deservesc o piață extinsă, eclezială ori privată. Iar industria cărții religioase, în topul vânzărilor, lărgește exponențial, doar prin predilectele ilustrații ale coperților, impactul vizual al unei arte tradiționale. Neobizantinismul e la modă, dar care sunt rădăcinile sale? Alain Besançon ne readuce cu picioarele pe pământ. Resortul intim al noii apologetici iconodule, apărută în Rusia în vremea slavofililor, trimite la un dublu hybris: naționalist și dogmatic. Pentru a exhiba excelența autohtonă, s-a inițiat un război cultural care continuă până azi, cu reverberații și la noi. Arta occidentală nu ar fi decât expresia unui eșec teologic, ratarea mizei epifanice a icoanei răsăritene. Ceea ce echivalează cu o ambiguă depreciere a esteticului: arta are un rol minor în această întreprindere mai mult divină. Consecințele acestui hybris sunt serioase – arta noastră religioasă s-a cantonat, ca într-un ghetou, într-un stil anume, descurajând alternativele care abundă, în schimb, în arta occidentală, de la Bosch la Dalí și de la Caravaggio la Rouault. Cu alte cuvinte, iconolatria a secretat cea mai redutabilă iconoclastie. Așa încât, dacă azi orașele noastre au cel mult dilema de a încuraja ori nu înmulțirea lăcașelor de cult (arhitectura religioasă merită o discuție aparte; Clujul e uneori puțin mai îndrăzneț în această privință, deși încă defazat: vecine de stradă, în cartierul Grigorescu, au apărut trei noi biserici: dacă cea ortodoxă, eclectică, e întoarsă spre vechiul Maramureș, cea catolică e strident modernistă, amintind de Fėlix Candela, iar cea reformată, concepută de Imre Makovecz, e flamboaiant-organică, în descendenţa lui Gaudí şi Wright), iar arta contemporană face doar pași timizi în spațiul nostru public, miza noilor estetici religioase pare încă improprie aici. O sculptură cu astfel de iz, de pildă, plasată dincolo de spațiul eclezial nu mai e azi menită unor inefabile convertiri, cât reevaluării unei venerabile tradiții. O subminare, în cel mai bun caz, a multor locuri comune cu care e împănată conștiința noastră religioasă – mai activă sau mai pasivă.
Jerzy Fober - Cina cea de taină (1995)
Unul dintre beneficiile secularizării e și un nou statut al artei religioase. Aceasta nu doar explicitează un mesaj, ci și plasează religiosul într-un context mai larg. Mutația are la bază tocmai o salutară descentrare a teologicului, a cărui nouă marginalitate îi conferă nebănuite avantaje. O masă încă răvășită poate aminti de cina cea de taină. Un trup chircit ar putea fi și un înger căzut. Atitudinea celui cocoțat pe un turn de scaune seamănă cu a unui stâlpnic. Dar e doar o variantă hermeneutică printre (multe) altele, care câștigă tocmai prin proximitatea permeabilă a celorlalte. Consecința acestei (stimulatoare) glisări existențiale e succesiva regândire a religiosului. Desigur, reperele culturale rămân – evenimentele evanghelice, de pildă –, dar acestea nu mai sunt prompt convertite teologic, ci au ieșit într-un spațiu mai larg – public și secular.
Miza artei religioase e azi de a fi provocatoare în două direcții. Mai întâi, ne poate ajuta să pricepem mai corect de ce religia nu e doar o exasperantă perversiune colectivă și o încâlcită nevroză, ci și o redutabilă resursă existențială și culturală – o tolbă din care înțeleptul scoate vechi și noi, vorba Evangheliei. Fiindcă arta, fie și religioasă, ne permite răgazul pe care un angajament de credință riscă să nu ni-l mai ofere. Un răgaz cu o importantă miză morală, de mai lucidă apreciere a asocierii noastre (deseori pripite) cu vreo hegemonică configurație de semnificații. Pe de altă parte, ne poate sugera că creativitatea nu e doar un simplu vestmânt spiritual, ci mai ales o atitudine religioasă fundamentală. Căutarea adevărului e o chestiune de creație, nu de supunere.
Fiindcă am amintit exemplul polonez – cu un catolicism nu doar reacționar, ci și îndrăzneț –, să facem cunoștință cu sculptorul Jerzy Fober. Dacă lucrările sale au poposit o lună și la Muzeul de Artă din Cluj, ne-am amăgi crezând că resortul a fost interesul local pentru noua artă religioasă. Dar și o banală înfrățire între județul omonim și regiunea Małopolska poate servi unei lărgiri de orizont estetic. Fober preferă trupul uman. Chiar și când lipsește, precum la cina cea de taină. O masă prelungă, deplin acoperită, cu falduri până-n pământ, luminată de sus de o lampă atârnată apropiat. Acoperământul e destul de răvășit, în unele locuri ca și udat, în altele zgâriat ori găurit, iar pe una din părți, central, se mulează în funcție de ceva dosit spre interior – ar putea fi un scaun sau un trup chircit. În orice caz, e un după – cina a avut loc, poate tocmai încheiată, poate astfel rămasă de două milenii. Lumina slabă sugerează o întâlnire discretă, chiar dacă tumultuoasă, marcată de tensiuni, entuziasme, poate chiar încăierări. Poziția privilegiată la masă, căreia îi corespunde și direcția iluminării, e singura care păstrează urmele unei șederi – actuale ori trecute. Ceilalți comeseni parcă ar fi fost doar pe fugă.
Elevația – unui cadavru (vertical) care amintește de Pietà Rondanini a lui Michelangelo – nu se mai datorează unor mâini grijulii, care să susțină ceea ce altfel s-ar prăbuși, ci unor banale suporturi – tot ce a rămas din cârje – pentru subțiori ori unui postament metalic în care s-au încastrat picioarele. Deja e vorba de un fenomen preponderent tehnic – filantropia s-a reificat dramatic –, care lasă iluzia unei înălțări fără îngropare, semn de supremă angoasă civilizațională. Veronica apare îndepărtându-se, frontal pierdută în indistincția unui lemn brut, inform. Cea care trebuia să ne precizeze chipul e doar un spate – ca pe Sinai. Simeon Stâlpnicul e acum în vârful unor scaune suprapuse. Cadrane – cândva tapițate – de scaune, pe care oricum nu se mai stătea. Prin aglutinare (pe verticală) au produs o altă ședere: la înălțime, dar mult mai instabilă. Scaunele sunt pentru odihnă, dar și pentru spectacol. Din atâtea perspective estetice se clădește o (salutară) asceză: un picior e strâns la piept – într-o concentrare de sine –, iar altul atârnă printre cadranele de lemn – ca o înrădăcinare în memoria culturală. Îngerul căzut a frânt două bârne – o cruce ratată. Chircit, cu aripile smulse, cu spatele pleznit – și prin spasmele noii sale dinamici –, țeasta sa are urma unei lovituri – pare o execuție. Flagelarea alternează părți de trup cu butuc neșlefuit, căruia i se încorporează, în pliuri înroșite, frânghii de bici. Carnea suferă tocmai în indistincția ei. E mult lemn la Jerzy Fober, dar deseori crăpat, vopsit, găurit, încrețit, scorțos șlefuit. E mult trup, dar deseori contorsionat, ocultat, ciuntit, lovit, în atitudini accentuat pasive – mai mult mort decât viu, mai mult ultragiat decât slăvit. Și e destulă istorie biblică, citată postmodern. De ce nu i-ar sta bine și în spațiile (recent) aerisite din centrul Clujului, pradă acum doar teraselor și gheretelor?