Pe aceeași temă
Cum vă pregătiți pentru Bookfest? Pe ce titluri mizați la această ediție? Care este cea mai frumoasă experiență a dvs. la edițiile anterioare? Dar cea mai neplăcută? Cu ce probleme vă confruntați la târgurile de carte?
Prin ce anume sunt ele importante pentru dvs., ca editor?
Iată întrebările (în rafală) la care patru editori români au fost invitați să răspundă, într-un dosar din care cititorii revistei 22 își vor putea face o imagine asupra configurației și problemelor pieței noastre editoriale. Lidia Bodea, director general al Editurii Humanitas, Marin Vidrașcu, director executiv la Editura Litera, Miruna Meiroșu, PR Manager la Curtea Veche Publishing, și Cosmin Perța, director la Editura Tracus Arte, ne arată cum pregătesc editorii noștri Bookfest. (DANIEL CRISTEA-ENACHE)
„La dulcea vampirizare“
Lidia Bodea |
Cu o formulă jucăușă memorabilă, Dan C. Mihăilescu a reușit, cred, să descâlcească cel mai bine complicatul ghem de senzații pe care le stârnește un târg de carte numindu-l „La dulcea vampirizare“!
De la proiectarea standului, a conceptului grafic, așezarea cărților, regia lansărilor, a sesiunilor de autografe, până la comunicatul de bilanț și comunicatul final, Bookfest-ul e o probă de creativitate, energie și dăruire. Gândiți-vă că în doar cinci zile sunt mai multe evenimente decât într-o lună întreagă!
În programul Humanitas sunt 35 de lansări și, cum simpla lor înșiruire ar epuiza, mă tem, spațiul acestei rubrici, le voi aminti doar pe cele de neratat: vineri, lansarea Chenzinelor literare, prima carte de critică a Taniei Radu; sâmbătă, întâlnirile cu Neagu Djuvara, Vladimir Tismăneanu, Dan C. Mihăilescu, lansarea unui nou audiobook (Cartea lui Iov) în lectura lui Andrei Pleșu, Orbitor-ul lui Mircea Cărtărescu în ediție de colecție, sărbătorirea Antoanetei Ralian (Amintirile unei nonagenare), Dosarele secrete ale „Agentului Anton“ (alias Petru Comarnescu), o ediție de Lucian Boia, Jurnalul inedit al Monicăi Lovinescu, noul catalog de perle (cu titlul inspirat Muște pe parbrizul vieții) pregătit de Radu Paraschivescu și lansat de Andrei Pleșu, „știrile de la ora 16,30“ cu Andreea Esca (Ce-am făcut când am tăcut); duminică, Lucian Boia (Primul război mondial), noutățile din Raftul Denisei, Știință, Memorii/Jurnale și Baricadele lui Andrei Crăciun.
Deloc întâmplător (căci vorbeam despre o „regie“ a lansărilor, nu-i așa?), arcul de cerc al lansărilor Humanitas se deschide și se închide cu patru evenimente a căror miză simbolică e optimist-evidentă: joi, prima ediție Bookfest Junior: un Campionat al poveștilor (cu Ioana Nicolaie despre Amos Oz, Sumki) și o Întâlnire cu adolescenții (Gabriel Liiceanu despre întâlnirile lui cu Noica, Cioran, Ionesco); duminică, premiile Bookfest Junior și lansarea la „cartea întrebărilor“ din Concursul Humanitas în licee, Cine sunt, ce sunt, alături de Ioana Pârvulescu, Andrei Cornea, Gabriel Liiceanu, Vlad Zografi.
Lăsând deoparte bucuria pe care o aduce chiar acest spectacol al cărții, imaginat an de an ca răsplată deopotrivă pentru autorii și pentru cititorii noștri, mărturisesc că de neprețuit mi-au rămas cele câteva întâlniri de suflet, petrecute mai curând întâmplător, în culisele târgului, ca ieșire din cronologia neiertătoare a „scenei“: o întâlnire cu Matei Călinescu, berea pe care am băut-o împreună („Hai să te-nvăț cum se bea o Guinness!“, mi-a spus) și întrecerea în citate din Craii de Curtea-Veche, pe care le trimiteam de la unul la altul ca mingea într-un meci de tenis, fără altă miză decât bucuria jocului. (Totuși, trebuie spus că a câștigat Matei Călinescu – știa Arnotenii, eu încă nu.)
2006. Oare să fi fost chiar prima ediție Bookfest? N-am ținut... să țin minte, dar, dacă tot sunt întrebată, atunci hai să scot din raftul amintirilor pe care ai fi vrut să nu le ai frântura de discuție dintre patru domni directori de edituri despre standul Humanitas înspre care mă îndreptam. Repetam în gând câteva idei pentru lansarea ce trebuia să înceapă în câteva clipe. În hărmălaia târgului, cu auzul anesteziat, aș fi dat orice să pot să-mi aud gândurile. Din păcate, nu doar că nu mi le-am auzit, dar, preț de câteva secunde, cât am trecut prin dreptul domnilor cu pricina, ceea ce a ajuns la mine mi-a anesteziat toate simțurile, nu doar auzul. O concentrație cvasiletală de frustrare, ură oarbă, proastă creștere și mitocănie seacă. Noroc (păcat?) că, fragile și discrete cum le știm, cărțile din jur n-au putut porni o revoltă, refuzând să mai apară în portofoliile păstorite de oameni pentru care întâlnirea cu cartea n-a însemnat nimic esențial.
Dar nu ca să ținem minte ce e urât mergem noi la târgurile de carte, ci ca să ne amintim și să le amintim tuturor că Ai atâtea vieți câte cărți ai citit. Vă așteptăm deci la Bookfest, la dulcea vampirizare!
25 de ani de existenţă
Marin Vidrașcu |
Ca în fiecare an, oferta noastră este variată, cuprinzând sute de titluri ale autorilor clasici și contemporani. La Bookfest 2014 ne întâmpinăm cititorii cu noutăți în colecțiile consacrate ale editurii: Bestseller, IQ230, Ghiduri turistice, Atlase și Enciclopedii, Gastronomie, Timp Liber, Premium... De asemenea, vom avea în stand un spațiu special destinat cărților pentru copii, categorie care reprezintă circa 40% din oferta noastră, unde copiii vor găsi numeroase titluri din licențele Disney, National Geographic, Discovey, Looney Tunes, Marvel. Apoi, vom organiza evenimente și lansări de carte, iar publicul cititor va beneficia de promoții și superreduceri, de până la 70%.
Târgurile de carte stimulează interesul publicului pentru lectură și sunt întotdeauna un prilej excelent de a ne face cunoscută oferta editorială. Vânzările au crescut de la an la an, în special datorită unei oferte editoriale mai bogate și a extinderii spațiului de expunere și vânzare. Dar miza participării la târg nu sunt încasările, care reprezintă doar 4% din cifra noastră de afaceri, ci întâlnirea cu cititorii și aflarea preferințelor acestora.
Anul acesta, Editura Litera aniversează 25 de ani de existență, ocazie cu care am organizat numeroase evenimente speciale, între care campaniile Liniște, copiii citesc!, prin care am oferit mii de cărți unui număr de 25 de instituții de învățământ, Roșu la semafor? Verde la cărți!, evenimentul Noaptea cărților deschise, prin care am oferit bucureștenilor 10.000 de cărți și de flori cu ocazia Zilei Internaționale a Cărții, organizarea concursului Cel mai frumos poem dedicat limbii române, unde premiul cel mare a constat în 15.000 de lei.
Seria manifestărilor la târg va începe joi, 29 mai, cu decernarea premiilor câștigătorilor concursului de poezie mai sus menționat. Vineri, 30 mai, de la ora 18.30, lansăm un nou titlu în colecția IQ230: Dragostea – gene egoiste, chimie sau romantism de Richard David Precht. La eveniment vor participa cupluri celebre.
Sâmbătă, de la ora 13.00, vom avea o lansare deosebită: Răzbunarea geografiei, de jurnalistul american Robert D. Kaplan, cu invitați de marcă. Sâmbătă după-amiază, începând cu ora 15.00, avem bucuria să lansăm un nou titlu al câștigătoarei Premiului Nobel pentru Literatură, Alice Munro. Despre volumul Dragoste, prietenie, ură, căsătorie vor discuta Bedros Horasangian, Elisabeta Lasconi, iar actrița Maia Morgenstern va citi un fragment în avanpremieră din Runaway.
De la ora 16.30 organizăm un eveniment dedicat colecțiilor romantice ale editurii, unde iubitoarele acestui gen vor avea ocazia să afle despre cele mai noi apariții, dar și informații despre titlurile aflate în pregătire. La eveniment vor participa jurnaliști, artiști, bloggeri.
Duminica de 1 iunie este dedicată copiilor, pe care îi așteptăm cu numeroase titluri educative și distractive. De la ora 15.00, standul editurii va fi vizitat de Mickey Mouse, care vine tocmai de la Disneyland pentru a se fotografia cu cei mici.
Așteptăm cu nerăbdare fiecare târg de carte și ne pregătim intens. Evenimentele, momentele de lectură și lansările cu invitați deosebiți, unde publicul cititor participă în număr mare, ne fac să uităm pentru câteva zile de statisticile care arată că apetitul românilor pentru lectură este în scădere sau de concurența acută din partea televiziunii și a altor modalități mai facile de petrecere a timpului liber.
Un salon de carte vital pentru industrie
Miruna Meiroșu |
La această ediție a Salonului de carte Bookfest pregătim câteva titluri cu greutate. În primul rând, avem cărțile dedicate invitatului special al târgului – Polonia. Avem onoarea de a lansa autobiografia Visuri şi secrete de Danuta Wałęsa chiar în prezența autoarei, soţie a fostului președinte al Poloniei, lider legendar al Solidarității și laureat al Premiului Nobel, Lech Wałęsa. Alte două titluri ce cu siguranță se vor afla în atenția publicului sunt Este Dumnezeu fericit? și Prezența mitului de Leszek Kołakowski.
Noua carte a lui Nassim Nicholas Taleb, Antifragil, promite să fie un bestseller, așa cum a fost și Lebăda neagră. Taleb este unul dintre cei mai înaintați gânditori ai momentului și vine acum cu o nouă teorie despre cum poți beneficia de pe urma situațiilor incerte, haotice, imprevizibile.
Pregătim, așa cum am obișnuit publicul, și cărţi dedicate Familiei Regale a României (Drumul spre casă. Filip Iorga în dialog cu Principele Nicolae şi Jurnal Regal de Ioan Luca Vlad), și noi titluri de dezvoltare personală şi psihologie practică pe care cititorii noştri le îndrăgesc. O nouă carte de Daniel Goleman (Focus), continuarea proiectului Cartea Cehă, cu doi noi autori, Bohumil Hrabal și Amost Lustig, Ruleta maghiară de Markó Béla, proiectul național de lectură „Cărțile copilăriei“ vor fi aduse în prim-plan.
Dincolo de noutățile absolute, există multe titluri în portofoliul nostru care își reconfirmă valoarea prin succesul extraordinar pe care îl au chiar și la câțiva ani după apariția pe piața din România. Mă refer la autori precum Robert Kiyosaki, Daniel Goleman, Dale Carnegie sau Jamie Oliver, care câștigă an de an noi cititori și se regăsesc la fiecare ediție a salonului de carte în topul vânzărilor noastre.
Ce ar mai fi important de precizat este faptul că târgul ne dă ocazia unei vânzări directe și ne permite astfel să oferim cititorului acel rabat pe care de obicei îl lăsăm distribuitorilor. Publicul nostru apreciază întotdeauna reducerile mari pe care le oferim la târguri la toată oferta de carte. Ne dorim foarte mult ca cititorii noștri să simtă că o vizită la standul Editurii Curtea Veche este
într-adevăr una specială, diferită de cea din librării. Ajungem astfel să îi răsplătim pe cei care vin să ne întâlnească prin prețuri mai mici uneori chiar și cu 60-80% și, în plus, anul acesta pregătim promoții la cărțile pentru copii, pentru că ne dorim foarte mult să îi atragem pe micii cititori, mai ales întrucât ultima zi a târgului este cea de 1 iunie.
Târgurile de carte sunt întotdeauna o sărbătoare pentru noi. Ne pregătim cu haine noi, le punem în valoare cât mai bine pe cele mai frumoase și simțim emoția întâlnirii cu cititorii noștri. Așa apar nenumărate experiențe minunate, care nu pot fi reduse la un singur eveniment. Este extraordinar când vedem în standul editurii cititori care se bucură în mod real de cărţile pe care noi le propunem. Nu există satisfacţie mai mare pentru un editor decât să i se confirme că şi-a îndeplinit misiunea şi a oferit cititorilor cărţi de care ei au nevoie cu adevărat şi de care se bucură. Este ceea ce încercăm acum să facem, mai ales pentru cititorii tineri, prin proiectul „Cărţile copilăriei“.
Ce este neplăcut este faptul că niciodată nu sunt atât de mulți cititori pe cât ne-am dori și din această cauză sunt utile toate eforturile de promovare a lecturii.
Târgurile de carte prezintă, desigur, şi dificultăţi, inerente în organizarea oricărui eveniment de asemenea proporții, de la aranjarea standului și pregătirea lansărilor la lucrurile ce nu mai țin de noi, ci de organizatori, de concurență, de public. Nimeni nu agreează o competiție a microfoanelor atunci când lansările se suprapun; sau dispariția volumelor din stand.
Un astfel de salon de carte rămâne vital pentru industrie, în condițiile unei atât de slabe distribuții a cărții în România. Dincolo de probleme care pot sau nu apărea, Bookfest este una dintre cele mai utile întâlniri cu publicul, concentrează cei mai valoroși autori, este un vernisaj al viitoarelor bestselleruri, o ocazie ca toţi cei din industrie să se întâlnească şi să consolideze piaţa de carte și sperăm ca, poate, pe viitor, să ofere și ocazia vânzării de drepturi către edituri străine.
Zone editoriale „obscure“, dar valoroase
Cosmin Perța |
Ca în fiecare an, pentru Bookfest, ne pregătim de o „încercare“, de un test cu dublu impact: asupra noastră ca editură şi asupra pieţei editoriale româneşti. Tracus Arte este o editură recunoscută prin faptul că a reuşit mizând pe zonele „obscure“ din punct de vedere editorial. Încă din anii 2000, literatura română contemporană a intrat, cum era şi normal, în atenţia editorilor autohtoni, s-a dovedit însă nu prea vandabilă şi greu de promovat şi, în afara câtorva excepţii fericite, cu totul neproductivă din punct de vedere comercial. Astfel au rămas câteva zone de umbră: poezia română contemporană, debutul poetic, eseul, critica şi teoria literaturii, avangarda şi istoria avangardei etc., pe care ni le-am asumat în mod general cu un singur criteriu de selecţie, acela al valorii (evident, o valoare subiectivă, însă mereu discutată cu un consiliu format din oameni cu feeling pentru literatura vie). Tracus Arte mizează în continuare pe „nişele“ acestea. La Bookfest vom lansa cinci cărţi de debut în poezie, pe care le credem suficient de promiţătoare şi de interesante pentru a menţine standardul din ultimii ani (măcar un premiu de debut la premiile naţionale importante), câteva studii, debuturi, provenite din teze de doctorat recomandate de către Mircea Martin, Silviu Angelescu şi chiar regretaţii Alexandru Muşina şi Andrei Bodiu. De asemenea, vom continua publicaţiile din seriile Avangarda şi Antologiile Tracus Arte, având câteva surprize din partea celor doi coordonatori, Ion Pop şi Teodor Dună. Nu în ultimul rând, colecţia Ulyses încearcă în continuare să surprindă prin aducerea în atenţia publicului a unor titluri şi a unor autori care ar putea, într-o anumită cheie, deturna percepţia asupra prozei contemporane. Nu cred că este cazul să dau nume şi titluri, pentru că doar asta ar umple tot articolul şi nu aş dori ca cineva să se simtă cumva nedreptăţit sau „mai“ apreciat decât ceilalţi autori Tracus Arte. Pot însă să vă spun că, la această ediţie Bookfest, mizez pe vreo 16 cărţi, de la 60 la 500 de pagini (debut, poezie, eseu, proză, teorie literară, film, dramaturgie, traduceri), care pot lăsa un semn, cât de mic, în istoria contemporană a literaturii române.
Şi pentru că tot am pomenit despre traduceri, trebuie să fac cunoscut faptul că, de vreun an încoace, Tracus Arte a început să facă şi traduceri, lucru care nu exista în conceptul nostru iniţial de editură de nişă; însă traducerile pe care le facem şi le vom face sunt ele însele de nişă, tot poezie, tot autori obscuri pentru publicul român, tot scriituri pe care le considerăm importante şi invizibile. Criteriul rămâne acelaşi, al valorii. La această ediţie Bookfest vom lansa o antologie a poetului polonez Wojciech Bonowicz, o antologie a poeţilor contemporani estonieni, două volume ale unor importanţi poeţi sârbi, iar pentru toamnă pregătim un volum al unui poet croat invitat zilele acestea la TNCP/FIPB, tradus deja în 30 de limbi, şi al unei poete din Slovenia, de asemenea invitată la TNCP/FIPB, care tot în vara aceasta va publica același volum la una dintre cele mai importante edituri de poezie din New York.
Jucăm deci și în traducere cartea nefavorabilă, vom traduce poeți, și nu poeți din culturi mari, ci croați, ucraineni, cehi, unguri, polonezi, sârbi, albanezi, estonieni, pentru că există acolo poeți mari, importanți, esențiali, despre care nu știm nimic și ar trebui să știm, dacă vrem să înțelegem cultura cât de cât „global“.
Cele mai frumoase experienţe la târgurile de carte sunt acelea în care la standul tău sunt oameni fericiţi (vorbesc exclusiv despre public, nu despre autori). Fericiţi că a apărut o carte pe care o aşteptau sau care îi interesează, că există un titlu care le e de folos sau pe care îl căutau, că întâlnesc un autor rar, în fine, că vii cu ceva nou, cu ceva, nu de succes, nu pentru mulţi, dar care pentru câţiva chiar contează şi ei îţi transmit asta.
Cele mai neplăcute experiențe sunt generate de obicei de neglijență, momentele acelea în care la o lansare de carte programată nu apare autorul sau nu apare vorbitorul sau nu este public. De obicei, lucrurile acestea se întâmplă din cauza întreruperii comunicării din partea cuiva. Nimeni nu își asumă nicio vină, evident, dar este al naibii de deranjant pentru toți.
Dacă nu ar exista Bookfest și Gaudeamus, editorii din România ar fi, probabil, mai neajutorați din mai multe puncte de vedere: vizibilitate, difuzare, șansa de a vinde direct, nu prin intermediul unui comision al unui librar, în cadrul unui eveniment promovat la nivel național etc. Și apoi ne-ar lipsi și ceasul. Ceasul și busola sunt două lucruri diferite. Ca să fii un editor bun, ai nevoie de busola numită fler, însă ca să fii unul eficient, ai nevoie de un ceas, de o eșantionare inteligentă a producției, iar aceste două târguri importante din România au devenit ceasul editorial, în sensul în care cam tot ce se publică este gândit în funcție de două momente: ce apare la Bookfest și ce apare la Gaudeamus. Altfel, un editor neglijent și repezit ca mine ar publica de abia în a doua parte a anului tot ce i se pare lui important și ar suferi apoi tot restul anului până la următoarea toamnă. Din fericire, există un târg și în prima parte a anului, care ne obligă să devenim mai metodici/pragmatici/eficienți. Mulțumim, Bookfest!