Pe aceeași temă
Publicăm un fragment dintr-o nouă ediţie, revăzută şi adăugită, a cărţii lui Andrei Oişteanu, Narcotice în cultura română. Istorie, religie şi literatură (sub tipar la Editura Polirom).
Plante psihotrope erau folosite în sanctuarele lui Asklepios, „zeul traco-grec“ al medicinei. Urme ale unor temple consacrate lui Esculap s-au descoperit şi în spaţiul carpato-dunărean: la Sarmizegetusa, la Apulum (Alba Iulia), la Ampelum (Zlatna). Iniţial, bolnavul era supus unor „purificări“ – prin băi, oncţiuni, fumigaţii –, după care era lăsat să doarmă în templu (incubatio). Datorită halucinaţiilor, zeul invocat apărea în vis bolnavului, însănătoşindu-l sau indicându-i tratamentul de urmat. „Oracolele sunt date în timpul somnului“, scrie Pausanias, iar zeul „dă răspunsul prin vise“ (Călătorie în Grecia III, 26, 1). După incubatio, preoţii sanctuarului (asklepiazii) interpretau visul.
Practica pare să aibă ca model pe cea de la templul apolinic de la Delphi. Asklepios era fiul lui Apollo, zeu care, cum spune Ovidiu, „laur în mână purta şi [drept cunună] pe fruntea lui sacră tot laur“ (Ars amandi II). În templul de la Delphi, Pythia şi preotesele (pythonese) – în urma intoxicaţiilor cu frunze de dafin/laur – bolboroseau răspunsuri oraculare „revelate de zeu“ şi apoi interpretate de preoţi: „Pythia coboară în lăcaşul profetic şi, în loc de scorţişoară, laudanum şi tămâie, nu arde decât foi de dafin [= laur]“ (Plutarh, De Pythiae oraculis 6). Pliniu remarcă virtuţile (narcotice, analgezice, terapeutice) ale „frunzelor laurului de Delphi“, „mai ales dacă sunt arse“ (NH XXIII, 80, 157).
De asemenea, la gnosticii din Egipt, în timpul incubaţiei se producea „arderea unor aromate“, cum ne asigură Iamblichos (De mysteriis Aegyptiorum 29). În fine, preoţii traci ai zeului Bacchus (= Liber) se îmbătau cu vin în templu pentru a prezice tainele viitorului (Macrobius, Saturnalia I, 18, 1). „Incubaţia într-un loc sfânt (peşteră, fântână etc.) – comentează I.P. Culianu – este de regulă precedată de alte tehnici ce favorizează extazul.“ Dintre aceste tehnici, Culianu menţionează în primul rând „absorbţia şi/sau ingerarea de halucinogene“. Conform altor texte (Plutarh, De sera numinis vindicta 563-568), observă Culianu, sufletele extaticilor ating stări de exaltare euforică fiind „îmbătate de exalaţii suave“ datorate unor plante psihotrope.
Zeul medicinei Asklepios a fost iniţiat de centaurul Chiron să-i vindece pe oameni, apelând fie la „cânturi de vrajă“, fie la „leacuri tămăduitoare“ (Pindar, Pythica III). La rândul său, eroul tămăduitor Machaon (fiul zeului) va folosi şi el aceleaşi descântece şi ierburi, „date pe vremuri părintelui său de prietenu-i Chiron“ (Iliada IV, 210 ş.u.). Nu se ştie exact ce plante se foloseau pentru provocarea halucinaţiilor onirice în templele consacrate lui Asklepios (asklepeion) sau fiului acestuia, Machaon. Foarte probabil, unele plante dintre cele din care era împletită misterioasa cunună de ierburi, kiphos, de pe capul statuii zeului din incinta templului: „La Gerenia – scrie Pausanias – există un templu consacrat lui Machaon, fiul lui Asklepios, unde datorită lui Machaon se pot găsi [prin incubatio] mijloace pentru tămăduirea bolilor omeneşti. Se află aici o statuie de bronz, reprezentând pe Machaon, în picioare, cu cunună pe cap, pe care mesenienii o numesc în graiul lor «Kiphos»“ (Călătorie în Grecia III, 26, 7).
Foarte probabil, kiphos denumea un soi de cânepă (cannabis). Până astăzi, în ţări din nordul Africii, kif sau kief este numele haşişului, extras din Cannabis indica. Termenul a făcut o carieră spectaculoasă. El a ajuns să însemne cam acelaşi lucru în diverse argouri contemporane: în engleză, keef = „canabis“; în franceză, kief = „senzaţia de euforie produsă de drog“; în germană, kiff = „haşiş sau marijuana“. Din arabă, kief a pătruns în limba turcă (kef) şi în neogreacă (kefi = „euforie“), apoi în limba română, sub forma chef, care desemnează nu narcoticul, ci starea de narcoză, de bună-dispoziţie.
Se întrevede în această situaţie o regulă extrem de importantă: planta din care este făcută cununa de pe capul unor zei conţine substanţa narcotică pe care şi-o administrau preoţii şi adepţii zeilor respectivi. Ar fi cazul iederei şi al viţei-de-vie la zeul Dionysos-Bacchus-Liber, al laurului la zeul Apollo, al mirtului la zeiţa Afrodita, al macului la o veche divinitate cretană, al „ciupercii sacre“ psihedelice (Psilocybe mexicana) ingerată în ritualurile aztecilor şi maiaşilor, al plantelor kiphos la zeul Asklepios etc. Este vorba de plante care „se bucură de protecţie veşnică – spune Pliniu –, pentru că sunt închinate anumitor divinităţi: dafinul [= laurul] lui Apollo, mirtul lui Venus“ etc. (NH XII, 2, 3).
Încununarea lui Dionysos (detaliu), gravură de Andrea Mantegna, circa 1490 |
Pliniu descrie mai multe soiuri de iederă: „soi tracic“, iederă „bahică“, iederă cu „ciorchini silenici“ etc. Ceea ce arată ce zeităţi (Bacchus/Dionysos, Silen) şi ce triburi (tracii) îşi puneau cununi de iederă pe frunte. De la savantul roman aflăm şi în ce cadru se încoronau tracii cu frunze de iederă: „Iedera încununează şi astăzi tyrsul zeului [Bacchus = Liber] şi chiar coifurile popoarelor Traciei în cadrul sărbătorilor sacre“. Dar nu numai sacerdoţii şi oştenii îşi puneau pe frunte cununi de iederă, ci şi poeţii. Pliniu vorbeşte despre „soiuri de iederă ce se folosesc la cununile poeţilor“, dar şi despre ceremonii în care „se încununează [cu iederă] poeţii, zeul Liber sau Silen“ (NH XVI, 62-63).
Descriind tradiţia grecilor de a pune cununi de plante pe capul zeilor şi al oamenilor, tot Pliniu vorbeşte despre „coroane care dăunează minţii“, căci „forţa mirosului [plantelor] se strecoară înşelătoare mai ales la beţie şi în starea de euforie“ (NH XXI, 9, 12). Se credea că efectul tămăduitor este obţinut prin simpla punere pe cap a unei cununi de plante medicinale, mai ales psihotrope. De exemplu, coroane cu violete (uiola) purpurii se pun „pe frunte când îţi arde capul. Purtate în chip de cunună şi inspirându-le parfumul, [florile] risipesc mahmureala şi senzaţia de greutate la cap“ (NH XXI, 130). Cununa de iederă „potoleşte durerile de cap“, dar, pentru eficienţă, se face o alifie din frunze de iederă şi se aplică pe frunte (NH XXIV, 75-82). De asemenea, Pliniu recomandă, ca analgezic, cununile împletite din planta „coada-cocoşului“ (Polygonatum officinale). Într-adevăr, planta conţine diverşi alcaloizi şi este folosită, inclusiv în medicina populară românească, împotriva nevralgiilor de tot felul. „Pentru durerile de cap – spune Pliniu – [botaniştii] recomandă purtarea unei cununi făcute cu această plantă“ (NH XXVII, 91, 117).
Amintesc în acest context şi de cununa de mirt pe care o poartă, în mitologia clasică, zeiţa dragostei Afrodita (Venus), dar şi preotesele fecioare consacrate templului ei. La Eminescu, cununa de „mirt verde“ stă „pe-o frunte de fecioară“ (Venere şi Madonă, 1870). Muzele din alaiul zeiţei iubirii erau considerate de Ovidiu ca fiind „fiicele Venerei“: „Muză, cu verdele mirt încunună-ţi plăviţele tâmple. [Fiică a Venerei], prinde în părul tău mirt“ (Amores I-II). Poeţii care – precum Ovidiu – cântau iubirea, inspiraţi fiind de muza poeziei de dragoste, erau consideraţi simbolic „preoţi“ ai zeiţei Afrodita şi, ca atare, purtau pe cap – metaforic – aceeaşi coroniţă de flori: „Iată, sfârşit-am lucrarea: înmiresmatul meu păr încununaţi-l cu mirt!“ (Ars amandi II). Mirtul (Myrtus communis) este un arbust mediteranean, ale cărui frunze şi flori conţin ulei eteric şi au un puternic miros aromatic. Anticii considerau că planta are efecte îmbătătoare, psihotrope. Aşa credea şi poetul Ovidiu, cel „inspirat de Venera“: „Şi scoase [zeiţa Venus] o frunză de mirt şi puţine seminţe (din cununiţa-i din păr) şi mi le dete zâmbind./ Cum le-am atins îmi păru că-s cuprins de-o simţire cerească/ Şi că pluteam în eter, pieptu-mi sufla uşurat.“ (Ars amandi III).
La rândul său, un alt scriitor clasic, grecul Artemidoros, a compus o întreagă secţiune despre cununile de plante, în lucrarea sa Oneirocritica (I, XV). Acest capitol este dedicat efectelor, benefice sau malefice, pe care le produc asupra oamenilor diverse cununi de plante purtate pe cap. În ceea ce priveşte purtarea cununilor, este vorba de o adevărată, dar puţin studiată tradiţie arhaică cu coordonate simbolice, narcotice şi terapeutice care s-a dezvoltat mai ales la civilizaţiile din bazinul mediteranean.
În primele decenii ale secolului al XIX-lea, un poet ca Iancu Văcărescu înţelesese valoarea simbolică a cununilor de plante narcotice. Faptul că bacanta, preoteasă a zeului Bacchus, poartă pe cap o cunună de iederă este evident: „Toţi aproape-mi se adună,/ De iederă-mi pun cunună,/ Baccu[s] spune c-a lui sunt!“. Dar este foarte interesant faptul că Iancu Văcărescu le vede pe Iele dansând orgiastic, dezbrăcate, pe cărări de munte, purtând pe cap cununi de mac: „Cu mac pe frunte,/ [Ielele] Păşesc spre munte/ În pielea goală“. Şi la duhurile feminine (ale aerului, apei şi pădurii) din mitologia populară rusă, la Rusalki (rude bune cu Ielele din mitologia română), găsim o reprezentare similară. Ele hălăduiesc în lanul de cânepă şi au părul compus din fuioare de cânepă. Este foarte probabil că iniţial ele purtau cununi cu frunze de cânepă.
In acest context, amintesc aici de incantaţiile magice şi dansurile rituale executate în satele româneşti de paparude pentru dezlegarea ploilor în timp de secetă. Ritualul a fost menţionat încă de la începutul secolului al XVIII-lea de Dimitrie Cantemir în Descriptio Moldaviae. Ca nişte mici „preotese“ ale unei zeiţe păgâne, adolescentele de nouă-doisprezece ani se dezbracă în pielea goală şi îşi acoperă trupul cu lăstare de boz (Sambucus ebulus). De asemenea, ele îşi pun pe cap cununi făcute din această plantă „toxică“ („bozul e poama dracului“), folosită în medicina populară ca analgezic şi antipiretic. Mai mult decât atât, macedo-românii fac costumul şi cununa paparudei din frunze de boz şi flori de mac. În fine, tot Cantemir, vorbind despre „datina veche“ a căluşarilor în Moldova, notează faptul că, în timpul ritualurilor la care participă, aceştia poartă pe cap o „cunună împletită de pelin“. Ştim că pelinul (Artemisia absinthium) este masiv folosit de către căluşari: „[Ei] toacă în gură fără încetare pelin“. Este vorba de o plantă puternic psihotropă, din care se prepară băutura alcoolico-stupefiantă absint.
Simbolistul Alexandru Macedonski a aşezat pe fruntea zeiţei Diana o cunună din plante narcotice, cu flori de crini şi nalbe, „ce-n potire hieratici poartă mistice-mbătări“ (Lewki, 1912). „Buna zee“ a Lunii şi a vrăjitoarelor nocturne, Diana, a devenit în mitologia română Zâna, Sancta Diana a devenit Sânziana, iar fermecătoarele lunatice din alaiul zeiţei, dianaticus, care alergau narcotizate în nopţile cu lună plină, au devenit zănatice. „Zănatic – explică M. Eliade –, adică «fermecat» de Diana“. //