Pe aceeași temă
Pentru profani, Degas este artistul impresionist care a pictat un număr important de tablouri cu balerine. Fidelitatea sa pentru acest subiect nu ridică mari semne de întrebare. Orice „de ce?” poate fi explicat repede: femei frumoase, rochiile „scurte“ care lăsau gleznele și gambele la vedere, într-un sfârșit de secol XIX în care femeile „de calitate“ nu-și arătau în public nici măcar vârful pantofului.
Pentru specialiști, Degas este un artist complex, oarecum inclasabil. Da, impresionist, pentru că la începutul anului 1860 s-a alăturat unui grup format din Renoir, Monet și Manet, care au încercat să arate o nouă direcție în artă prin deschiderea unui Salon propriu, al Refuzaților, unde să poată expune toți cei ce nu erau pe gustul oficial, propus și apărat de Academia Franceză. Grupul a fost numit „impresionist“ de către un critic de artă revoltat (Louis Leroy), care a desființat un tablou de Monet reprezentând un răsărit de soare, numindu-l o simplă schiță. Spre dezamăgirea lui Degas, numele rămâne. El și-ar fi dorit „intransigenții“. E drept că expune alături de Pissarro, Monet și Sisley. Vecinătatea însă nu-l contaminează și nu-l influențează. Ei pictează lumina, el – Degas – e interesat de noapte, de umbre, de lumina lămpilor cu gaz, din cauza unor probleme oculare, care-l obligă să se protejeze de lumina zilei.
Degas ajunge în apropierea balerinelor pentru că e un mare meloman. Frecventează Opera în primul rând pentru muzică: Mozart, Gluck, Massenet, Gounod. Încetul cu încetul descoperă baletul și observă balerinele: picioarele lor desenează pe muzică. Aceste creaturi îl fascinează pentru că, în epocă, sunt vedetele vremii. Presa vorbește despre viața fabuloasă a unora, despre dezastrele și tragediile altora. Balerinele se ridică și decad. Unele sunt frumoase, altele doar elegante în ținută; unele sunt talentate și dotate pentru dans, altele doar interesate să fie văzute pe scenă pentru a găsi repede un protector.
Domnișoarele de la operă reprezintă o specie rară, nemaivăzută și interesează pe toată lumea. Reprezintă o nouă categorie socială. Sunt starurile și starletele secolului XIX! A fi balerină la Operă nu e un lucru onorabil; nu atunci. Majoritatea proveneau din familii extrem de sărace, împinse de la spate de mame spălătorese, care visau un viitor mai bun pentru fiicele lor. Până în 1919, balerinele de la Operă sunt analfabete. Abia după Primul Război Mondial fetele sunt obligate să fi terminat măcar învățământul primar gratuit, pentru a fi acceptate.
Majoritatea începeau dansul la 7-8 ani. Câte o mamă disperată, părăsită de soț sau cu copii din flori, se prezenta la directorul Operei cerând protecție pentru fiica sau fiicele sale. Întâlnirile erau adevărate prezentări de cazuri sociale grave, fără ieșire. Fetițele acceptate aveau șansa de a intra într-o lume somptuoasă, dar periculoasă. Nimeni nu reușea fără sacrificii, iar de multe ori sacrificiul privea și părțile intime. De când fusese inaugurată noua Opéra Garnier din Paris, în 1861, fiecare domn mai cu dare de mână și poziție avea balerina sa. Până și respectabilul și deja venerabilul Baron Haussmann, cel care redesenase marile bulevarde ale Capitalei franceze, avea la Operă mica sa dansatoare.
Toți acești domni care plăteau anual averi pe câte o lojă la Operă erau foarte importanți în economia instituției. Aveau dreptul să intre în culise, să interacționeze cu balerinele, cu dansatoarele. O fată mai descurcăreață, chiar fără cine știe ce talent, putea obține un rol dacă un asemenea domn plătea direcției pentru a fi mai bine distribuită. În culise șampania curgea în valuri. Fumul de tutun și lămpile de gaz creau efecte de lumină stranii. Olimpul părea coborât pe Pământ, iar Afroditele împărțeau zâmbete și voie bună.
A fi însă dansatoare la Operă nu era foarte diferit de munca spălătoreselor sau a oricărui muncitor de jos. De la 7-8 ani, copilele dansau 10-12 ore pe zi, învățând să fie supuse, să nu protesteze, să nu se plângă. De multe ori înfometate, depuneau eforturi fizice considerabile. Greșelile erau sancționate fizic. Presiunea și stresul de a fi dată afară, de a ți se închide corpul în cutii de lemn pentru că nu mergi suficient de drept! Fetele veneau în general de la distanțe de maximum doi kilometri, din cartierul unde se afla Opera. Cei doi franci pe zi pe care-i primeau și din care trăia, de cele mai multe ori, o familie întreagă, erau insuficienți pentru a acoperi transportul în comun spre casă. Lucrau șase zile din șapte. Chiar și atunci când au fost votate legi împotriva exploatării minorilor în câmpul muncii, dansatoarele de la Operă erau excluse. După 12 ore petrecute în repetiții, multe dintre ele se întorceau în apartamente insalubre, de o cameră sau două, unde trăiau familii întregi, lipsite de apă potabilă. Dacă aveau noroc, proprietarul imobilului le lăsa să ducă o găleată de apă sus, pe scări, ca să își răcorească trupul transpirat sau să-și curețe rănile picioarelor, pentru a doua zi.
Până să ajungă balerine, fetele care apar pe scenă și umplu spațiul cu corpurile lor se numesc șobolani. Nimeni nu știe de unde vine acest termen – rat de l’opéra. Unii istorici fac legătura între cei doi franci pe zi câștigați de aceste minore dansând și prețul pe care marea parte a populației pariziene o plătise, în 1871, când Prusia asedia Parisul, iar pentru supraviețuire, lumea recursese la consumul de șobolani, care pe piața neagră costa chiar atât: doi franci.
Aceste fete învață mai ales cum să meargă grațios, lecții care mai târziu le vor folosi pe trotuarele din Pigalle, unde majoritatea fetelor vor eșua mizerabil. Căci dacă Opera are porțile deschise, după ani de studiu și examene, doar câteva ajung balerine. Restul sunt date afară, una câte una, sau sfârșesc tragic, înfometate, epuizate, sifilitice, tuberculoase sau victime ale unor accidente de muncă - arse de vii în culise pentru că un jupon s-a aprins de la o lampă cu gaz.
Degas observă aceste vieți care se macină în marele mecanism al Operei. Fastul decorurilor contrastează cu viața de mizerie a celor care seară de seară distrează elita economică și politică. Degas face parte din această lume, numele său fiind – în realitate – De Gas și provenind dintr-o familie de bancheri.
Când, în aprilie 1881, se deschide Salonul Independenților de la Paris, o cutie din sticlă rămâne goală timp de două săptămâni. Toată lumea se întreabă ce obiect urmează să fie expus de către domnul Degas. Când, în sfârșit, sculptura apare, vizitatorii și critica rămân stupefiați. O sculptură reprezentând o fetiță, îmbrăcată în costum de balerină. Titlul sculpturii explică succint: Micuța dansatoare de 14 ani. Având aproape un metru înălțime, sculptura e realizată în ceară, iar vestimentația, pantofii de balet, funda din păr și părul însuși sunt materiale adevărate. Ceara e pictată sau amestecată cu alte materiale pentru a avea o anumită textură și consistență. Dansatoarea ține o poziție de repaos, cu brațele la spate, împreunate, cu piciorul drept ușor înaintea celui stâng. Umerii sunt trași în spate, capul împinge privirea în sus. Corpul pare fragil și mai tânăr decât vârsta propusă de titlu. Ceea ce șochează sunt însă trăsăturile feței: „un cap aztec“, comentează un critic, lăsând să se înțeleagă că acest primitivism facial aduce a retard mintal. Modelul, o anume Marie Geneviève van Goethem, are 14 ani și, începând cu 1880, este un rat de l’opéra, un corp prezent pe scenă pentru că picioarele știu să facă acei pași mulți, rapizi, pe care îi vrea domnul Mérante, maestru de balet. Să fi fost mica dansatoare exact așa, un fel de cap ce amintește de schițele doctorului Cesare Lombroso, criminologul care afirma că tendințele criminale ale individului sunt adânc întipărite în trăsăturile sale fizice. În cazul Mariei, va fi cu siguranță vorba de prostituție, forma prin excelență de infracționalitate la femei, în secolul XIX!
De ce această sculptură? De ce așa? De ce acest titlu, de ce acest subiect? Mulți critici și istorici de artă sunt curioși să poată reconstitui ideea din spatele demersului său artistic. Pentru unii, Dansatoarea de 14 ani este primul exemplu de sculptură impresionistă – o etichetă însă greu de lipit pentru că Degas are mai multe în comun cu realismul decât cu impresionismul. În altă ordine de idei, deși și-a ales modelul, sculptura nu trebuie văzută nici ca pretext pentru o relație romantică – cum era cazul în multe colaborări artist-model din epocă. Degas a fost unul dintre cei mai „cuminți“ artiști: nicio relație cunoscută, nici un scandal monden. Se pare că o boală venerică contractată în prima tinerețe l-a marcat într-atât încât n-a mai fost interesat de apropierea fizică.
Sfârșitul de secol XIX este momentul manechinelor din marile magazine, acele păpuși în mărime naturală care propun moda zilei, în posturi demne, dar făcute să atragă atenția. Sau poate că sculptura este un demers de a documenta o tendință socială, dând naștere – indirect – unei tendințe artistice.
Dacă Micuța dansatoare este azi celebră, e și pentru că, după moartea artistului, mulaje după original au dat naștere unei serii în bronz, răspândite apoi în întreaga lume. Azi, ea poate fi văzută peste tot, în marile muzee din Paris, New York, Londra sau Washington, Dresda sau Copenhaga. Așezată în cutia de sticlă, seamănă cu o frumoasă adormită. Dacă acum 130 de ani frumusețea i-a fost negată, azi este un obiect de adorație. Neavând date despre ce a devenit Marie van Goethem, statuia pare un mormânt deschis, dedicat unui copil exploatat, unei femei abuzate și unei artiste neîmplinite tocmai pentru că societatea căreia i-a aparținut era un mecanism care și-a cerut jertfa, fără milă.