Pe aceeași temă
Deosebirea esentiala intre Antigona lui Anouilh - ultima premiera la Nottara, pusa in scena de Claudiu Goga - si piesa omonima scrisa de Sofocle este ca cea din urma este o tragedie (dupa Hegel, “model desavarsit de tragedie”), in timp ce textul autorului francez este un eseu despre tragedie. Precizarea nu are o conotatie peiorativa, nu depuncteaza un autor stimabil, mi se pare, insa, necesara pentru a elimina din capul locului orice confuzie in judecatile de valoare care se vor face. Eroii lui Sofocle traiesc, sunt vii, zbaterea lor in plasa celesta are o dimensiune cotidiana si nu semnifica altceva decat incercarea oarba, vesnica de cand lumea si cat va mai fi ea, de-a accede la o existenta libera. De partea cealalta, personajele lui Anouilh sunt argumentele unui discurs filosofic, care vine sa ne reaminteasca cateva lucruri pe care le stim de mii de ani, cei care vor sa le stie, si anume ca ne nastem si murim odata cu propriul nostru destin si ca, in trecerea pe acest pamant, strabatem o lume guvernata de legi imuabile, “promulgate” de o divinitate la care aspiram, fara ca vreodata sa avem acces la ea. In tragedia lui Sofocle, fiecare scena este un pas spre sfarsitul care pecetluieste o soarta apriori hotarata de zei - “comunicatorii” lui Anouilh, intr-o rafinata complicitate cu spectatorul, nu pierd ocazia sa-i spuna din nou acestuia ca les jeux sont faits si nu exista abatere de la ceea ce odata s-a hotarat. “Sunt stapan, dar nu in fata legii”, isi recunoaste limitele Creon, in piesa lui Anouilh - regele lui Sofocle uita de legile prescrise odata pentru totdeauna si, pentru asta, pedeapsa care il loveste este cumplita. Sa mai observam ca, daca meritele lui Sofocle au fost cruciale pana si in zona inovatiei stilistice, Anouilh nu a fost excesiv de preocupat de frumusetea constructiei dramaturgice, reducand si focalizand actiunea pe confruntarea dintre Antigona si Creon, celorlalte personaje revenindu-le roluri mai mult ilustrative.
Intre a-si dovedi cu ostentatie caratele regizorale sau a proba o inteligenta demna de tot respectul, Claudiu Goga a optat inspirat pentru cea de a doua ipostaza. Spectacolul nu impresioneaza prin teribilism, prin “gaselnite” care trebuie sa te uimeasca cu orice pret. Dar te castiga prin finetea cu care valorifica textul, incarcatura ideatica a discursului. Goga recepteaza si simte cat de important este ce vrea sa ne spuna Anouilh si se pune in slujba autorului cu onestitate. “Nu teribilisme de care sa vuiasca targul, ci saparea cat mai adanc pe urmele ideii” pare sa fi fost premiza sub care si-a gandit spectacolul. Intr-un cadru plastic sugestiv, realizat de Horatiu Mihaiu; cu o imagine “motto” (un “cadavru” care pluteste in aer, pentru ca nu-si gaseste locul nici in cer si nici in pamant) ce cuprinde in ea intregul conflict la care urmeaza sa asistam; servit de eleganta retroversiune semnata de Sanziana Milosoiu; insotit de muzica discreta, dar graitoare a lui George Marcu, Claudiu Goga isi datoreaza, in primul rand, izbanda felului in care a lucrat si l-au servit cei doi protagonisti ai spectacolului: Gabriela Crisu (Antigona) si Alexandru Repan (Creon). Nu stiu daca astazi, in teatrul romanesc, exista un actor care ar fi putut construi cu mai multa substanta personajul lui Anouilh decat asa cum o face Repan. Este vorba de o partitura cu totul aparte, a carei dificultate rezida in datoria primordiala si permanenta de a insufleti Ideea. Multe, cele mai multe roluri dramatice presupun, pentru reusita unor creatii de referinta, un car de talent, nu neaparat si de inteligenta. Inteligenta, in sensul cel mai strict al cuvantului, este un accesoriu care niciodata nu prisoseste, dar care nu se poate substitui talentului. Dar nici nu poate lipsi atunci cand e vorba despre un rol de factura lui Creon al lui Anouilh. Culmea, conditia nu ar fi stringent valabila si pentru interpretul personajului lui Sofocle, care traieste visceral, orbit de orgoliu, fara sa inteleaga nimic din ceea ce tizul lui, peste 2.500 de ani, va ajunge sa priceapa si sa ne spuna si noua. Inteligenta lui Repan, harul indelung exersat de a rosti replica cu eleganta si finete, marea experienta scenica, toate concura intr-o reusita de referinta. Ii da replica Gabriela Crisu, o tanara actrita care se numara deja printre vedetele teatrului. Ce face este pe deplin laudabil. Simt, insa, nevoia sa semnalez necesitatea unui accent la care, poate, merita reflectat. Tot ce spune si tot ce intreprinde Antigona lui Crisu are un iz de capriciu copilaresc, de reactii ale unei adolescente care inca mai crede ca “tot ce zboara se mananca” si nu realizeaza cat de periculos e jocul in care se prinde. Confruntarea intre intelepciunea amara a lui Creon si avantul teribilist al Antigonei are ceva din aerul unei lupte intre un uliu si un porumbel, in care nu exista niciun dubiu asupra invingatorului. Un bemol in iuresul continuu in care evolueaza Antigona ar intari sentimentul ca este vorba despre o femeie pe deplin constienta de menirea pe care si-a asumat-o si ar da un plus de dramatism, de echilibru intr-o disputa in care, macar si pentru o clipa, sa crezi ca finalul poate fi si altul decat cel cunoscut.
Si o inadvertenta. La nivelul inalt la care si-a conceput spectacolul, Claudiu Goga nu putea sa se indoiasca de capacitatea intelectuala a spectatorului de a-l urma. In atari conditii, ultima secventa: Dansul marionetelor, care expliciteaza pana si pe intelesul unor copii rosturile lumii, chiar daca mi se pare titlul cel mai potrivit pentru cronica, in spectacol apare redundanta si, deci, superflua.
In rest, numai de bine!