Pe aceeași temă
house pARTy · Proiecția materialului video înregistrat în 1987-’88 și discuție performativă cu participanții: Călin Dan, Dan Mihălțianu, Wanda Mihuleac, Andrei Oișteanu, Decebal Scriba, Nadina Scriba, Dan Stanciu (iulie 1987) și Călin Dan, Teodor Graur, Iosif Kiraly, Dan Mihălțianu, Wanda Mihuleac, Andrei Oișteanu, Decebal Scriba, Nadina Scriba, Dan Stanciu (august 1988) · 24 septembrie 2015, tranzit.ro/București;
// Decebal Scriba: Inside/Outside (frequently under construction) works 1972-2014 · Curatoare: Olivia Nițiș · 29 septembrie 2015 – 17 octombrie 2015, Victoria Art Center, București.
Toamna aceasta au avut loc, la distanță de numai o săptămână între ele, două evenimente cu o semnificație aparte pentru curioșii scubadiverși ai istoriei artei alternative a anilor ’80 autohtoni. Primul s-a desfășurat în seara și noaptea zilei de 24 octombrie, la tranzit.ro din București, cel de-al doilea – în perioada 29 septembrie–17 octombrie la Victoria Art Center din același oraș. Primul s-a bucurat de participarea a aproape un sfert din canonul artelor vizuale a generației ’80, cel de-al doilea a fost o expoziție personală la fel de epocală, dacă mă pot exprima așa.
Imagine din house pARTy - 1987 (Nadina Scriba)
Intâi a fost vorba, așadar, de un soi de reamintire colectivă hibridă a unui eveniment încă puțin cunoscut și chiar mai puțin discutat, care a amplasat un jalon pe harta artelor vizuale din România: house pARTy, ediția 2015. Cuvântul „ediție“ este oarecum forțat, de aceea este poate indicat să clarificăm genul literar al evenimentului care s-a întâmplat la tranzit.ro/București. Cam pe la jumătatea anului III de studii în istoria și teoria artei, studenții află despre house pARTy în două ediții consecutive, 1987 și 1988: serii de acțiuni, intervenții, performance-uri și instalații mai mult sau mai puțin ad-hoc, desfășurate în două veri la rând acasă, în București, la Nadina și Decebal Scriba, cu participarea unor Călin Dan, Dan Mihălțianu, Wanda Mihuleac, Andrei Oișteanu, Dan Stanciu, Teodor Graur și Iosif Kiraly, atent înregistrați pe peliculă VHS de camera lui Ovidiu Bojor, din când în când manevrată de Dan Mihălțianu. Momentul este crucial pentru istoria artei alternative românești, întrucât, mai întâi, prezervă intacte ecourile artei contemporane internaționale la nivel local, periferic, iar, apoi, constituie un reper pe harta estică în orice efort de cartografiere a începuturilor culturii artist-run de la periferia Occidentului, dacă ne raportăm la Vest, dar și de lângă periferia blocului sovietic, dacă ne raportăm la Est. Oricum am calibra optica, o astfel de acțiune plasată la finele anilor ’80 în buricul Eurasiei nu poate fi decât simptomatică.
Decebal Scriba - Corp-Semn #2 (1982)
Am spus că reamintirea care s-a desfășurat la tranzit.ro/București a fost una hibridă, fiindcă, în perspectiva studiilor de hermeneutică ale unui Ricoeur, spre exemplu, aceasta s-ar plasa de partea activă a travaliului memoriei, spre deosebire de rememorare, care rămâne pasivă și automată, sau de memorie colectivă, care este una provocată, dacă nu chiar obligată. Dimensiunea activă a reamintirii sustrage travaliul memoriei de sub pericolul instrumentalizării politice, în subordinea căreia se află și istoria artei ca istorie a faptelor artistice naționale, dar și de sub perplexitatea comportamentului împiedicat al memoriei diagnosticate, sub tutela căreia își face loc și reenactment-ul, definit freudian ca incapacitate a pacientului de a-și aminti altfel decât prin actualizarea corporală a memoriei. Hibridul reamintirii din cadrul house pARTy 2015 pare că întreprinde astfel o fină deambulare preocupată, printre toate cele trei posibilități pe care le avem la dispoziție atunci când vrem să ne activăm memoria.
Cazul celui de-al doilea eveniment este la fel de semnificativ, pentru simplul fapt că propune prima expoziție personală a unuia dintre inițiatorii și participanții la house pARTy, acoperind lucrări create pe parcursul unei jumătăți de secol: 1972-2014. Numai că ceea ce-l deosebește pe artistul conceptual Decebal Scriba din Inside/Outside (frequently under construction) de performerul participant la house pARTy nu este raportul colectiv-personal, de solidaritate-solitaritate, dacă putem spune, în raport cu lumea, ci modul în care actualizarea își rezolvă raporturile problematice, dacă nu chiar traumatice, cum este în cazul artiștilor emigranți, cu trecutul. Travaliul memoriei, atât de transparent în evenimentul de la tranzit.ro/București, se transformă la Victoria Art Center în exercițiu de modelare a fețelor și suprafețelor prezentului peste obrazul cărora Decebal Scriba azvârle mănușa albă a chestionării, a problematizării, a confuziei ostentative între perspectiva din afară și cea dinăuntru.
Imagine din house pARTy - 1988 (Wanda Mihuleac)
Această metodă de cercetare aproape științifică nu-l absolvă pe artist de contagiunea involuntară. Conceptual de la un capăt la celălalt, începând chiar cu fotografia care dă titlul expoziției – Înăuntru / Înafară (1972) – sau cu Zidul (1972) și până la seria de Body Sign / Semn (1982) sau Jurnal (2013), artistul rămâne credincios preocupării pentru semn, pentru o anumită semiotică a corpului sau o semiotică a carcerei, a limitei, în genere – a graniței care transformă orice hartă mentală într-un potențial câmp de război.
Tocmai de aceea și, aș zice, tocmai în pofida metodei artistului, rezultatul spune răspicat povestea liniilor blurate, a marginilor superflue, a granițelor absurd de încifrate, a frontierelor taxonomice afazice, iar asta este și ceea ce sintetizează, cred, efortul lui Decebal Scriba din această retrospectivă cu retrovizoarele bandajate. Expoziția subminează, de fapt, atunci când nu neagă de-a dreptul, orice formă de îngrădire geopolitică a semnului, fie acesta unul corporal sau citit în unda lacului, exact atunci când o afirmă mai tare, cu acea exactitate irefutabilă și veritativă pe care numai mediul fotografic o poate conferi subiectului devoalat. Cea mai dură critică a marginii, proferată de un marginal malgrès lui même, situat frecvent niciunde, nu este negarea, ci tocmai afirmarea cu tărie a existenței acesteia, când peste tot i se legiferează absența.