Pe aceeași temă
Rusia este un subiect care a atras atenţia multor istorici occidentali, studierea ei fiind impulsionată şi de dinamica Războiulu Rece, când puterile vestice au alocat sume importante (şi) în acest sens. Cunoaşterea adversarului şi a felului cum gândeşte este un aspect important al formulării unor politici sensibile. Volumul autorului britanic Martin Sixsmith, Rusia. Un mileniu de istorie (apărut de curând în româneşte la Humanitas), se încadrează în această logică. Chiar dacă el nu oferă mari surprize publicului interesat de istoria Rusiei, spre deosebire de lucrările unui alt britanic celebru (Simon Sebag Montefiore), parcurgerea ambiţiosului volum oferă o lectură antrenantă şi dinamică, având calitatea de a-l purta pe cititor în locurile unde a avut loc această istorie - Sixsmith a studiat limba şi literatură rusă la Oxford, Harvard, Sorbona, Leningrad şi, timp de 17 ani (între 1980-1997), a fost corespondent al BBC, într-o perioadă turbulentă şi tulbure a istoriei Uniunii Sovietice, al cărui miez greu era Rusia.
Cartea redovedeşte faptul că întreaga istorie a Rusiei este o aprigă luptă între noţiunea de despotism/tiranie şi timide încercări de destindere şi o oarecare formă de democraţie. Din nefericire, în primul rând pentru poporul rus, dar, extinzând cadrul, pentru întreaga umanitate (şi pentru noi în mod direct, având în vedere vecinătatea în care ne aflăm), tendinţele autoritare şi tiranice au prevalat, reuşind şi recent să se impună, aruncând lumea într-un nou război rece, care nu se ştie cum şi când se va sfârşi (personal, am pune pariu că la fel ca primul, prin sucombarea Rusiei, dar istoria poate fi şi imprevizibilă, şi iraţională). Istoria Rusiei este şi istoria unei societăţi care nu-şi găseşte deloc drumul, oscilând periculos, din criză în criză, din dictatură în dictatură, şi care pare a nu învăţa mai nimic din trecut, care este folosit doar pentru a fi manipulat, folosit, instrumentat şi pentru a justifica regimurile tiranice. Un popor care pare a fi foarte uşor de minţit.
Martin Sixsmith fundamentează şi una dintre trăsăturile esenţiale pentru înţelegerea atât a istoriei Rusiei, cât şi a evoluţiilor sale prezente şi viitoare. „Ocupaţia mongolă inspirase modelul unui stat militarizat care-şi închină resursele naţionale, materiale şi umane preponderent purtării de războaie. Iar secolele de conflict epuizant în Caucaz şi aiurea au consolidat credinţa că Rusia trebuie să rămână vigilentă, mereu mobilizată pentru autoapărare. Efortul presupus de permanenta stare de mobilizare militară a deformat economia Rusiei şi structurile statului şi a stat în calea reformei sociale.“ O altă caracteristică a dezvoltării istorice a poporului rus, tot cu consecinţe uriaşe chiar şi în prezent, este sistemul iobăgiei, care a atins proporţii uriaşe, mai mari chiar decât sistemul sclavagist din Americile coloniale. Recensământul din 1796 dovedea că, la o populaţie de 36 de milioane de locuitori, aproape jumătate era formată din ţărani legaţi de glie (17 milioane). „Şerbia a cimentat o mentalitate colectivistă care avea să domine Rusia de-a lungul secolelor. Înclinaţia moştenită de a se regrupa în faţa problemelor comune a ajutat naţiunea să devină imperiu şi să se apere de duşmani. Pe de altă parte, a împiedicat dezvoltarea proprietăţii private, a libertăţilor politice şi a instituţiilor guvernate de lege, care începeau treptat să se dezvolte în Europa Occidentală.“
MARTIN SIXSMITH - Rusia. Un mileniu de istorie |
La fel ca Miranda Carter în cartea Cei trei împăraţi. Trei veri, trei imperii şi drumul către Primul Război Mondial (Polirom, 2015), şi Sixsmith subliniază orbirea şi nehotărârea ultimului ţar rus. Acum pare evident că implicarea Rusiei în Primul Război Mondial, după evenimentele revoluţionare din 1904-1905 (din care nu a tras nicio învăţătură, de altfel), a fost o greşeală fatală. Ca să nu mai punem la socoteală şi înfrângerea fără drept de apel a armatei şi flotei ţariste de către japonezi. Nicolae al II-lea stătea pe un vulcan care abia aştepta să erupă (în 1915, în condiţiile în care armatei ruse îi fuseseră administrate două înfrângeri dramatice de către germani, la Lacurile Mazuriene şi Tannenberg, ţarul prelua comanda armatei!). La 27 februarie 1917, şeful Dumei îl avertiza foarte serios pe un Nicolae aflat într-un turn de fildeş: „Trebuie luate pe loc măsuri; mâine va fi prea târziu. A bătut ceasul în care se va decide soarta ţării şi a monarhiei. Dacă agitaţia cuprinde armata, pierzania Rusiei şi a dinastiei este inevitabilă“. Are dreptate Sixsmith, dar asta nu înseamnă că anul 1917 nu se putea dezvolta şi altfel. „Într-un sens mai larg, anul 1917 nu a reprezentat de fapt o cotitură. Istoria de o mie de ani a autocraţiei avea să continue. Se schimbase doar numele. (...) Teribilul paradox al anului 1917 a făcut ca năzuinţa către libertate şi autoguvernare să dea poporul rus pe mâna unui despotism nou şi încă mai opresiv.“
În acest volum dedicat istoriei Rusiei, autorul inserează şi secvenţe de reportaj, personalizând cu un real talent literar textul oarecum arid. Martin Sixsmith a vizitat locuri emblematice ale istoriei ruşilor sau a cunoscut în mod direct personalităţi din Rusia, pe care le-a intervievat/descusut, sau oameni simpli, martori ai istoriei. „De când am venit aici prima oară, ca elev, probabil am coborât de mai bine de 20 de ori treptele din interiorul mausoleului ca să văd corpul lui Lenin, dar te înfiorezi de fiecare dată când priveşti acea faţă inconfundabilă, de ceară, lucind ca o relicvă sfântă. Luminile discrete, tăcerea de gheaţă, gărzile reverenţioase, toate îţi spun că acesta este epicentrul unei forţe mesiance, care şi-a întins tentaculele în întreaga lume.“ Nu degeaba primele gesturi ale revoluţionarilor anticomunişti peste tot în imperiul sovietic est-european s-au îndreptat tocmai spre distrugerea statuilor lui Lenin, această simbolică renunţare la trecutul opresiv cunoscând un tardiv epilog în Ucraina, după invazia rusă şi anexarea Crimeei. Capitolul despre industrializarea forţată sub Stalin începe cu descrierea expoziţiei realizărilor economiei naționale, aflată la nord de Moscova, unul dintre punctele de atracţie ale capitalei sovietice şi un popas obligatoriu pentru grupurile de turişti filocomuniști, aduşi pentru a li se cimenta credinţa bolşevică.
Intensă este şi evocarea exilului rus de după 1917 şi descrierea paradoxalei boli de care au suferit exilaţii ruşi, nostalgici după o Rusie care, după 1917, încetase să mai fie Rusia familiară lor, ci o Rusie într-o continuă prefacere. Ruşii albi aveau însă mare nevoie de acest medicament, o dependenţă greu de regăsit la alte popoare (de unde şi colonizările modeste de dinainte de 1917, care s-au mărginit la spaţiile imense dominate de Moscova în apropierea ei). Unii exilaţi ruşi (albi) au ales să se repatrieze în plină teroare stalinistă (precum Prokofiev sau Ţvetaeva). Notabil este gestul de frondă al lui Nabokov, care nici nu a vrut să audă de întoarcere în Uniunea Sovietică. Povestea lui Gorki face parte tot din acest registru al ademenirii şi folosirii intelectualilor faţă de care Stalin a avut un fler deosebit, în mod sigur şi pentru că era interesat de cultura sovietică. Afirmaţia aceasta este de-a dreptul un truism istoric: „Stalin ştia cum să facă apel la vanitatea scriitorului“. Din categoria martorilor simpli ai istoriei din ultimii ani ai Rusiei, Sixsmith citează cuvintele unui fost militar rus, Arkadi Babcenko, participant la ambele războaie din Cecenia, care nici după trei ani de la părăsirea armatei nu putea dormi: „Cecenia îi transformase - pe el şi pe mulţi alţi tineri ca el - în nişte unelte inumane ale morţii“.
Edificatoare este şi imaginea Uniunii Sovietice sub Brejnev, profund şi iremediabil anchilozată. „Oamenii ştiau că dacă munceau mai mult sau mai bine ar fi primit mai multă muncă, fără să fie recompensaţi în plus, aşa că majoritatea îşi economiseau energia pentru timpul liber, când trebuiau să stea la cozi de mâncare şi la diferite alte bunuri sau încercau să câştige bani din alte surse.“ Dacă URSS era expertă în ceva, atunci în mod sigur acest domeniu era dezinformarea. „Lumea exterioară avea însă numai un acces foarte limitat la secretele economice sovietice, şi propaganda Moscovei, care insista că totul mergea cât se poate de bine în cea mai bună dintre lumile socialiste posibile, a reuşit să-i convingă pe mulţi că URSS prosperă.“ Însă adevărul era departe de această imagine aurită, căci pentru fiecare rublă investită în agricultură statul sovietic recupera doar 39 de copeici, productivitatea muncii era cu 50% mai scăzută decât în SUA (o cifră destul de mare, în opinia noastră), iar puterea de cumpărarea a muncitorului sovietic se ridica la doar 10% faţă de cea a exploatatului muncitor din imperialista Americă. În acest sens, simpatică este atitudinea de neîncredere totală a lui Hruşciov în timpul unei vizite la o expoziţie americană cu bunuri banale de consum: nu a putut fi deloc convins că muncitorul american obişnuit şi le permitea!
„Ideea căreia George Bush [senior, n.m.] îi dădea glas în mesajul său de Crăciun din 1991, aceea că Rusia are să fie de acum ca noi, a sunat nepotrivit atunci şi sună şi astăzi la fel.“ Astăzi sună de-a dreptul utopic. Cu toate acestea, în 1991 Rusia ar fi putut foarte bine să o apuce măcar pe un drum care s-o aducă mai aproape de sistemul de valori umane care caracterizează civilizaţia occidentală, dacă Elţîn ar fi reuşit să administreze altfel tranziţia şi dacă nu i-ar fi predat atât de uşor frâiele puterii lui Putin. Alte state au reuşit, fără să aibă bogăţiile Rusiei.
Masiva lucrare a lui Sixsmith se remarcă printr-un ton echilibrat atât de caracteristic autorilor britanici şi care nouă, românilor, ne-ar ieşi mai greu, având în vedere contextul emoţional care însoţeşte pentru orice român derularea istoriei Rusiei, cel puţin din ultimul secol, în care, totuşi, uităm că nu ne-am aflat doar în situaţii conflictuale, chiar dacă pentru români este greu de decelat ce este mai nociv: să fii aliat cu Rusia sau duşman? Certitudinea noastră absolută: cu cât Rusia este mai departe, cu atât (ne e) mai bine.