Pe aceeași temă
În plină revoluție sexuală sau post-sexuală care a debutat violent în secolul trecut și s-a cantonat ulterior într-o adevărată retorică pro, un regizor din generația cea mai tânără alege să monteze Deșteptarea primăverii, din interes pentru temele adolescenței (declarație din program). Printre acestea se află și problema sexualității, care la Frank Wedekind devine centrală, generându-le pe celelalte privind educația, conflictele cu familia și societatea, autodeterminarea în relație cu sine și cu ceilalți. Privită ca impuls al deșteptării la viață, potrivit teoriilor elanului vital din epocă sau a acelora freudiene privind erosul, problema sexualității în viziunea autorului german iconoclast are și sensul revoltei față de constrângerile sociale, psihologice și religioase proclamând libertatea neîngrădită a spiritului. Din aceste motive, piesa (ca și altele ale autorului) a avut probleme cu cenzura și a văzut lumina rampei mult mai târziu decât anul în care a fost scrisă (1891), respectiv în 1906, când noul secol își intra în pâine cu toată trena de probleme. (Nici astăzi nu se simte în largul ei, se pare fiind însoțită la spectacolul de față de anunțul „nerecomandat copiilor sub 15 ani“.)
De-a lungul timpului, cariera acestei capodopere a expresionismului german și a teatrului universal a cunoscut însă și multe alte interpretări extrapolante, exagerate, până la a fi tratată ca o metaforă a totalitarismului, mediul şcolar devenind în acest fel un simbol pentru autocrația statală. Frumosul poem despre despărțirea de copilărie, cu tot ce presupune momentul din punct de vedere biologic, dar și filosofic și psihologic privind descoperirea adevărurilor despre lume, viață și moarte, a fost în acest fel sacrificat în favoarea unor demonstrații forțate despre conflicte generaționiste, autoritarism și alienare mistică. De aceea constatăm cu bucurie în recenta montare de la Teatrul Mic a regizorului Vlad Cristache întoarcerea la substanță, într-o viziune modernă, dar atentă la sunetul inițial al piesei. Ideea e cu atât mai de apreciat, având în vedere că discuțiile actuale despre adolescență se poartă în termeni mult mai pragmatici și radicali. Cu o formație rock (Firma) pe scenă, care inundă atmosfera cu acutele chitarelor electrice, spectacolul adoptă totuși un aer neoromantic cu pasagere căderi în melodramă, netezind excesele erotice și pornirile mistice ale personajelor într-o ambianță de puritate și căldură umană. Mereu într-un echilibru fragil, această pendulare îi asigură un tip de tensiune specială de parcă cineva ține prudent piciorul pe frână, valorificând dramatismul imanent al piesei. În clipe de relaxare și tăceri reflexive se apelează la poze, și ele romantice, precum prezența tăcută a lui Melchior rezemat de un stâlp, asistând din umbră la funeraliile prietenului său. Rockul ca simbol al ritmurilor de azi inspiră asprime și ton de protest montării, temperând astfel atmosfera vag sentimentală spre care alunecă spectacolul (în ciuda tendințelor livrești cu iz pedant din traducerea lui Victor Scoradeț). Intervenția muzicii schimbă așadar tonalitatea reprezentației, chiar dacă pentru urechile multor spectatori ea e adeseori asurzitoare. Ne putem întreba de ce regizorul n-a folosit însă mai organic această componentă a spectacolului, lăsându-ne adesea impresia unor voci paralele. Ne-am dat seama de acest lucru la final, când, la aplauze, interpreții solidarizează dezlănțuit cu cântăreții și muzica, făcând să se reverse în atmosferă toate energiile vârstei. Oricum, ideea rămâne valabilă, iar soluția, emblematică pentru poemul teatral rock în noua viziune asupra acestei Deșteptări...
Un alt merit al montării este acela de a fi jucat aproape integral piesa, topind epicul în dramatic, respectând sensul și semnificația tuturor întâmplărilor atât de bine cântărite de autor, în vederea evaluării comportamentului acestor tineri în căutare de adevăr și viață. Structura exemplară a textului (un model de scriere dramatică) își adună treptat apele spre conflicte lăuntrice, creând posibilitatea unor puncte de impact emoțional autentic (sinuciderea lui Moritz, violul Wendlei...). În incita străjuită de bănci și dominată de tabla care blochează frontal privirile copiilor (intenție bună, rezultat nemulțumitor însă, mai ales din punct de vedere al acusticii), regizorul și interpreții reușesc să creeze un spațiu afectiv în care să relaționeze cu evenimentele în chip explicit și convingător. Cele câteva elemente de decor și recuzită - ferestrele/mormânt din podea, cada, umbrelele, sicriele improvizate din scândurile smulse din bănci, cadrele metalice cu care se deplasează profesorii - personalizează oportun situațiile și relațiile personajelor cu acestea, în condițiile unui decor-spațiu unic (scenografia aparține regizorului, iar despre neconvenționalitate ne vorbeau chiar expresioniștii). Mai întâi, clasa cu băncile ei în care stau spectatorii, cu imaginea uniformelor și a ghiozdanelor pe care le poartă școlarii venind de peste tot, apoi locurile centrale de evadare, pajiștea, camera mărturisirilor, cimitirul, tot atâtea oaze unde se scriu poveștile de emancipare ale Wendlei, teoriile lui Melchior despre om și reproducere, frustrările veșnic corijentului Moritz. Nimic nou sub soare, s-ar putea spune. Adolescenții lui Wedekind au aceleași probleme cu cei de azi. Soluțiile sunt cu siguranță altele. Wedekind apelează în final la transcendență pentru a-l mântui pe Melchior de păcatul de a vrea să știe. Un personaj ambiguu (Omul cu Mască ) reprezentând Moartea sau Ispita îl teleportează pe erou din școala de corecție, unde a fost exilat, în lumea dezlănțuită de dincolo de zidurile acesteia. Din purgatoriu în iad, cu alte cuvinte, acolo unde nici cărțile, nici morala și nici măcar biserica nu-l prea mai pot ajuta pe adolescentul premiant.
Spectacolul de la Teatrul Mic are forță de convingere și pentru că el cheamă să se exprime la rampă fix acea generație de tineri care îi poate înțelege cel mai bine pe adolescenții lui Wedekind. Ei sunt echipa actuală de la Teatrul Mic, cea mai nou venită în teatru cu experiența recentă a inocenței și dorința de a și-o păstra, mai ales în raport cu adevărul. Aceasta e de fapt cheia succesului acestei montări semnate de Vlad Cristache, cel care a crezut primul în valoarea echipei alcătuind distribuții duble pe rolurile principale, ținându-i mereu aproape, în priză, pe toți cei cu care s-a împrietenit la un anterior spectacol, History Boys, la Excelsior. În rolul Wendlei, căreia îi revine sarcina dificilă a începutului, fiind pusă să pozeze concentrat minute în șir pe intrarea spectatorilor, Silvana Mihai e mereu pe muchie între exuberanța vârstei și maturizarea precoce. Actriță sensibilă, ea joacă dinamic, alternând vitalismul volubil cu melancolia, gingășia cu gravitatea, în momentele dificile ale rolului, culminând cu scena avortului în care dovedește real potențial tragic. Alexandru Voicu joacă reținut grabnica maturizare a lui Melchior, are îngândurări potrivite și un calm măsurat în trăirea durerii. Ca lider de grup, emană autoritate printr-un mod sobru de raportare la ceilalți. Cu siguranță, pentru el vârsta întrebărilor a trecut. E rândul răspunsurilor. Moritz, rolul poate cel mai dificil din cauza complexelor și slăbiciunilor acestui reprezentant al inadaptaților, apasă în interpretarea lui Rareș Florin Stoica pe tonurile plângăcioase devenind pe alocuri melodramatic. S-ar putea ca Albert Costea, celălalt interpret al rolului, să pună alte accente, date fiind resursele de umor ale actorului. Din grupul fetelor, Andreea Alexandrescu, jucând rolul unei fetițe chinuite de bătăile părinților, și Alina Petrică, din categoria năzdrăvanelor, contribuie cu tonuri joviale la întregirea tabloului feminin, după cum din grupul băieților se disting Marian Olteanu, într-o frumos decupată scenă de sex ilicit, sau efeminatul Silviu Debu, ales să ilustreze plastic diversitatea înclinațiilor sexuale.
Din tabăra adulților se impun Mihaela Rădescu, o mamă mondenă, dar mai cooperantă în relație cu adolescenții decât soțul ei (Gabi Costin), Liliana Pană, un alt gen de mamă pe care conveniențele și educația burgheză o împiedică să-și înțeleagă fiica, și Gheorghe Visu, care, în ambele ipostaze, rectorul școlii și Omul cu Mască, probează încă o dată capacitățile sale excepționale de a intui esența personajului și a-l impune uneori dintr-o singură trăsătură de condei. Precipitarea vinovată pe care i-o atribuie profesorului autoritar, dar mai ales aerul straniu de exaltare mistică prin care se afirmă Omul cu Mască fac de neuitat aparițiile sale în acest spectacol. Trecând peste caricaturizarea extremă la care recurge regizorul în privința celorlalți profesori, observăm dedicația actorilor Petre Moraru, Ion Lupu, Avram Birău, care alcătuiesc grupul adulților, un pandant voit îngroșat pentru a ilustra rigiditatea surdă a acestora.
Spectacolul se joacă cu publicul pe scenă și este pentru prima dată când acest teatru își dezvăluie culisele, curtea și grădina, unde sunt plasate gradenele pentru spectatori, spațiul neconvențional fiind unul căutat anume. Soluția ar fi fost ideală, dacă geometria acestui loc de joc și reprezentare n-ar fi creat spectatorilor nu doar disconfort, ci și unghiuri improprii de privire și auzire.