Pe aceeași temă
Iritarea pe care o produc unele expoziții de artă în diferite comunități măsoară eficient forța mesajului estetic în medii diferite de cele ale pasionaților de artă.
Un scandal mediatic cu încărcătură politică va mări notorietatea și cota artiștilor, iar unele grupuri politice nu uită că pot găsi în artă un bun aliat pentru a-și promova interesele. Când rămâne explicită și rudimentară, propaganda prin artă însă nu este de folos într-un regim democratic nici artiștilor și nici politicienilor. Este nevoie și de acel ingredient miraculos conceput în Iluminism: pretenția de gratuitate a operei de artă, susținută de autor și recunoscută de un grup de experți. Recent vernisată, în cadrul uneia dintre cele mai cunoscute instituții de pe scena artei contemporane pariziene, Jeu de Paume, expoziția de fotografie Phantom Home semnată de Ahlam Shibli reprezintă un studiu de caz elocvent în acest sens.
Născută în 1970 în Palestina, Ahlam Shibli, artistă cu reputație internațională, prezintă o colecție generoasă de fotografii, grupate în șase serii care dezbat, cu referire la contexte istorice diverse, în jurul sentimentului de „acasă“. „Realistă“, transparentă, fără artificii tehnice, expoziția problematizează o absență, căci, în toate cazurile, personajele fotografiate de artistă construiesc pentru ele însele sau pentru apropiați un ambient real sau simbolic care să îl amintească pe cel inițial, pierdut în urma unei traume istorice. Uneori, rude ale unor „martiri“, cum îi numește Ahlam Shibli, bricolează în cămine austere câte un mic altar pentru a le conserva amintirea. Altarul improvizat șochează însă: în portretele selectate de rude, „eroul“, fie el palestinian, algerian etc., este înarmat și privește sfidător și agresiv. Altădată, surprinși de obiectivul palestiniencei, homosexuali, lesbiene, transgenderi din lumea musulmană își caută refugiul emigrând în zone cu o politică tolerantă pentru orientarea lor sexuală (seria Eastern LGBT) sau Franța construiește cu ajutorul monumentelor o patrie mnemonică soldaților morți în încercarea de a rezista ocupației naziste (seria Trauma).
Fotografiile sunt dublate de explicații care situează clar lucrările într-o anumită optică politică (după caz, anticolonialistă sau antiisraeliană), iar un anunț plasat în sălile de expoziție de la Jeu de Paume insistă asupra faptului că aceste artefacte nu pot fi considerate separat de legenda alăturată. Seria Trauma ironizează prin imagini și text felul în care Franța își recunoaște „eroii“: sunt comemorați ca atare, relevant pentru maniera încă șovăielnică în care Hexagonul își construiește profilul în agenda diplomatică a lumii (unul de promotor al păcii internaționale sau, dimpotrivă, unul ofensiv, colonialist), și cei care și-au dat viața pentru a-și salva țara de invadatorii naziști, dar și francezii morți în luptele de cucerire a coloniilor.
Cea mai dezbătută colecție din cadrul expoziției, intitulată Death, este o reprezentare părtinitoare, documentată în 2010-2011 prin 68 de fotografii, a conflictului palestiniano-israelian. Seria funcționează ca un studiu aproape etnografic al manierei în care se creează și se celebrează amintirea palestinienilor morți în diferite conflicte militare cu forțele israeliene. Fotografiile surprind contexte eterogene: graffiti, un jurnal personal ținut de un palestinian în captivitate israeliană și ilustrat „naiv“, dar cu atât mai emoționant, imagini surprinse de prieteni ai „martirilor“, instantanee cu palestinienii în închisorile israeliene, scene cotidiene, în care aerul de război răzbate prin porii tuturor personajelor, țâșnește dintr-un detaliu vestimentar sau din prezența armelor în cele mai „domestice“ colțuri ale unei locuințe.
În mod obișnuit, un fotograf s-ar limita la a expune aceste imagini cu un conținut suficient de dramatic pentru a surprinde publicul, fără să își asume o poziție politică manifestă. În explicațiile ce însoțesc fotografiile, Ahlam nu recurge însă la nuanțe: este „martir“ orice „palestinian care a murit într-o confruntare cu israelienii“, subliniază ea. Această viziune asupra conflictului israeliano-palestinian, augmentată de cutia de rezonanță a unui centru artistic cu notorietate în Franța, a iritat însă puternic organizațiile evreiești din Paris, care au lansat amenințări cu moartea la adresa lui Ahlam Shibli, acuzată că face „apologia terorismului“.
Directoarea centrului Jeu de Paume, Marta Gili, care a primit sute de scrisori de amenințare în ultimele zile, se întreabă dacă va fi posibil să mențină expoziția deschisă până pe 1 septembrie, așa cum a fost prevăzut. Deja centrul din Place de la Concorde a trecut prin două alerte cu bombă, 14 și 18 iunie, iar la 30 iunie, ușile sale au rămas închise din pricina unui protest organizat de CRIF (Conseil Representatif des Institutions Juives de France) în fața sediului instituției. Marta Gili consideră că una dintre funcțiile unui centru de artă este aceea de a „crea dezbateri“ și rămâne fermă în decizia de a se opune cenzurii, separând net actul artistic de conflictul politic: „dacă există un lucru pe care îl refuz până la capăt, acesta este cenzura. Sunt spanioloaică, născută sub regimul lui Franco, știu ce înseamnă acest cuvânt. Vreau să susțin libertatea de expresie cu orice preț“, a declarat ea pentru Le Figaro.
Confruntat cu acest scandal, Ministerul Culturii din Franța, care finanțează Jeu de Paume, a intervenit public printr-un comunicat de presă în care subliniază că „artista și-a dorit să «arate», și nu să «denunțe» sau să «judece»“ și a cerut centrului de artă să completeze informațiile destinate vizitatorilor cu explicații clarificatoare.
Pentru reprezentanții CRIF, care își doresc închiderea expoziției, lucrurile nu sunt însă deloc clare, iar această demarcare relativ abstractă a actului artistic de încărcătura politică evidentă rămâne superficială. O artistă palestiniană documentează în 68 de fotografii destinele „martirilor“ conaționali, iar un centru de artă francez finanțat de stat susține această expoziție. Însă acești „martiri“ sunt, arată CRIF, de multe ori „teroriști“, morți în atentate de tip kamikaze în urma cărora au făcut victime în rândul civililor israelieni. Implicit, CRIF acuză statul francez de propagandă palestiniană.
Teoreticianul Erwin Panofsky arată, într-un volum necontestat nici astăzi de esteticieni, că orice operă de artă are trei niveluri: iconic (mijloacele formale de realizare), iconografic (stratul narativ, povestea spusă de lucrare) și nivelul iconologic (valorile promovate prin artefact). Angajamentul social sau politic al unei opere aparține acestui nivel iconologic și, după caz, el poate fi mai mult sau mai puțin evident. Astăzi este clar pentru orice teoretician al artei că o lucrare de artă nu trebuie privită sub un unghi etic, justițiar. Cu alte cuvinte, un artist poate susține mai mult sau mai puțin subtil în stratul iconologic orice: pedofilie, violență, rasism etc., opera de artă beneficiază de imunitate, grație acestui halou pe care l-a câștigat de la Iluminism încoace. Cu condiția ca o comunitate de experți să îl recunoască drept artist. Iar acest artist este orice, însă nu un corector de moravuri.
Cu toate acestea, substratul valoric al operei există și, în funcție de vizibilitatea sa și de sistemul de piață care o recunoaște, valorile au impact social și politic. Imunitatea prin definiție a operei nu anulează efectele sociale concrete, dorite sau nu. Filosoful Jacques Rancière arată că tocmai în acest melanj între politic și estetic constă astăzi o operă de artă: între aceste planuri există un „partaj al sensibilului“, arta se inspiră din probleme politice asupra cărora exercită, la rândul său, o forță simbolică incontestabilă.
Nicolas Bourriaud scrie că estetica a devenit „relațională“, cu alte cuvinte, proiectul artistic modern, care crea lumi noi, a murit, rolul artistului fiind astăzi acela de „bricoleur“ de situații politice, economice. Artefactul se naște astăzi la granița acestor domenii ale realului, căci nu mai poate fi creat nimic nou, s-a spus totul. Această nouă etapă a artei îi conferă, însă, un rol subtil, cu un impact nelimitat, căci, în numele gratuității sale, poate face propagandă pentru nenumărate probleme politice. Pe această linie, când CRIF acuză Jeu de Paume că face propaganda palestiniană expunând fotografiile lui Ahlam Shibli nu se înșală. Cu toate acestea, nu se înșală nici Marta Gili când susține răspicat că arta este dincolo de angajamentul politic elementar. Din această ambiguitate în care constă chiar condiția sa în postmodernitate, opera de artă capătă o putere mundană teribilă, necenzurabilă. //