Pe aceeași temă
Cândva se vehiculau Viețile sfinților, biografii exemplare menite să forjeze comportamente – ce-i drept, rapid plasate pe un pat al lui Procust propagandistic, devenite din tribulații existențiale rețetar canonic, răsplătit, cu secole înaintea blockbusterelor hollywoodiene, cu un succes planetar. Hagiografii au fost scenariștii epocii lor, pricepuți să stoarcă emoții și să aducă zvâcniri conștiințelor. Au mai aprins imaginația și gestele cavalerești, mai puțin atente la detaliile sordide ale războaielor cât la poza eroică a protagoniștilor. Când Europa a intrat în modernitate, asceților, mucenicilor ori văduvelor pioase le-au luat locul inventatorii, exploratorii ori pedagogii – apostolii progresului. Între timp, îndoieli corozive au schimbat sensul exemplarității în favoarea antieroilor: mai incoerenți, mai contradictorii, mai derizorii, mai meschini, mai răi chiar. Fiindcă ceea ce s-a schimbat e percepția noastră morală. Binele nu mai e ce a fost – nu știm prea bine ce a devenit, dar câteva noi criterii au ajuns aproape eliminatorii: să nu fie revendicabil – avem deja oroare de prețiozitățile unui sistem –, să nu fie definitiv – ne terorizează plictiseala –, să fie banal – consumăm basmele postmoderne ca pe o tonică distracție, dar altfel ne-am adaptat comod la mlaștina realității –, să fie controversat – un gust accentuat în vremuri democratice. Dar cel mai surprinzător criteriu ar fi fost cândva de neînchipuit: să nu fie exemplar. Ceea ce presupune că apariția sa nu poate fi decât inefabilă – nu în sens spiritualist, ci sceptic. Cu alte cuvinte, binele nu are rațiuni suficiente, survine mai mult ca un accident – salutar, desigur, dar stingher. A redevenit – perspectiva evanghelică cam asta era – o excepție (secular) miraculoasă. În consecință, ne poate mișca, dar nu inspira.
Ciudat bine, dacă nu ne îndrumă. Într-un astfel de climat – pentru nu puțini, descurajator –, unii și-au asumat o (parțială) restaurație etică. Exemplaritatea și-a recăpătat anumite virtuți, iar binele nu mai e doar de aruncat (smerit) în mare – poate constitui un ferment nu numai pentru o conștiință, ci mai ales pentru un insolit domino uman. Conștiințele se pot din nou poziționa în configurații dramatice de o versatilitate bine temperată, astfel încât prefacerea să fie nu doar un trompe-l’oeil. Fiindcă despre aceasta este vorba: chiar are sens, pentru un om, schimbarea? Sau are de-a face doar cu metamorfoze flatante, dar prolixe? Dacă între cel dintâi și cel de pe urmă legătura e (dialectic) nesemnificativă, orice miză morală mai serioasă se risipește. Într-un astfel de climat instabil – unde orice ipoteză pare hazardată –, a urmări subtila fiziologie a conștiințelor presupune – intelectual vorbind – a vâsli împotriva curentului. E ceea ce fac, în cinematografie, frații Dardenne. În primul rând, își aleg personaje cu traume sociale: copii abandonați, șomeri, drogați, deținuți, imigranți. Dar, în loc de a denunța, cu nobil patos militant, ei se dedau, fără jenă, unei (azi) rare metafizici vizuale – repetata traversare a unei străzi intens circulate către un mizer adăpost improvizat pe malul râului, de pildă, vorbește mai precis despre condiția umană decât o întreagă eseistică cu pretenții. În plus, cei doi regizori redescoperă o tonalitate tragică de care ne cam dezobișnuisem: inoportuna substituție. Adaptați la un anumit curs (pragmatic) al vieții, situații imprevizibile (moral) ne obligă la substituții inconfortabile – roluri inedite, cu exigențe pentru care nu eram tocmai pregătiți.
E ceea ce se întâmplă și în Fata necunoscută: o tânără doctoriță de cartier, cu un neașteptat sentiment de vinovăție, se încăpățânează să afle identitatea unei moarte, o imigrantă africană. Pentru a-și gestiona activitatea profesională, supusă presiunilor nu doar medicale, ci și emoționale, încercase să instituie mici reguli protectoare. Să nu te grăbești să deschizi ușa cabinetului după încheierea programului, de pildă. Întâmplarea a făcut ca cea care sunase (o singură dată) la interfon să-și rateze, astfel, supraviețuirea. Doctorița își petrecea ultimele zile la acest cabinet cu pacienți (social) problematici, cariera sa fiind, în alte orizonturi, extrem de promițătoare, departe de neajunsurile unei practici expuse și insuficient recompensate. Culpabilitatea – pentru mulți, exagerată, dacă nu chiar trasă de păr scenaristic – o întoarce din drum: își va asuma mahalaua, dar mai ales adaosul afectiv al rolului. Nu-și va mai cenzura empatia, dezvrăjită în privința neutralității protectoare, și chiar își va asuma riscuri. Fata necunoscută, o prostituată controlată de interlopi, pare o victimă predestinată: chiar și sora sa se va lepăda de ea – un doliu, la urma urmei, terapeutic pentru gelozie. În cele din urmă, doctorița va deveni – horribile dictu – devotată unei meniri ingrate: va ajuta chiar în pofida celor vizați. Precum în cazul unui drogat ori al unui adolescent rebel, împotrivirea începe de la cel ce trebuie ajutat. Nu indiferența semenilor, nu răceala instituțiilor, ci noi înșine ne suntem cel mai înverșunat dintre dușmani. Iată un adevăr pe care preferăm, strâmbând din nas, să-l escamotăm. Victimizarea e mai la îndemână – așa a apărut Raskolnikov, forjat de indignarea autorului împotriva violenței prea ușor scuzabile. De altfel, Dostoievski e unul dintre reperele fraților Dardenne – în Copilul, nu întâmplător pe tânăra mamă, care-i va provoca delincventului tată căința necesară autodenunțării, o cheamă (tot) Sonia. Dar dacă scriitorul rus se concentrase – mai patetic – pe dramatica dilemă din inima omului, cei doi belgieni nu zăbovesc mai deloc asupra interiorității, interesați în schimb de raporturile dintre conștiințe, de dialectica potențării lor.
Imagine din filmul Fata necunoscută, în regia fraţilor Dardenne
Jenny își asumă un devotament nu foarte pretențios – o solicitudine ușor extraprofesională –, dar parcă vetust. Seamănă cu cel de venerabil preot de țară – departe, însă, de halucinanta turmentare à la Bresson –, nu doar preocupat de turma încredințată – precum alți, mai noi, substituți laici –, ci și convins că binele nu e o vorbă goală. Cel puțin cât să-i provoace și pe alții să-l recunoască. A face binele e un îndemn ușor de otrăvit – adeseori se insinuează canonizarea unor atitudini (contestabile) în detrimentul unor revelații (inconfortabile) –, dar a-ți asuma desfășurarea unui proces încă indecis poate avea consecințe surprinzătoare. Determinant e să începi investigația (existențială) – într-o altă dispoziție, Jenny ar fi putut deschide ușa la timp și ar fi evitat, probabil, drama. Dar filmul vizează nu profilaxia, ci terapia: după ce răul s-a produs, când binele are deja doar miza răscumpărării. În același timp, putea exista un alt motiv - și mai puțin culpabilizant – pentru a nu deschide, astfel încât se cuvine să privim resortul inițial ca instrumental: semnificativă nu e reparația – condamnări și absolviri –, ci transformarea celor implicați. În fond, doctorița nu caută vinovatul, ci un nume. De pus pe un mormânt, dar și în inima celor ce au cunoscut-o: a bătrânului căruia fiul îi mai procura, din când în când, târfe, a adolescentului care-și acoperea, spasmodic, tatăl, a polițistului mai interesat de informațiile interlopilor decât de un cadavru anonim, a stagiarului în criză de vocație care sărise (inutil) să-i deschidă, chiar a surorii încă orbite de gelozie. Pentru a accede la nume, a folosit un chip (imprimat), prilejuind o eboșă de întâlnire față către față – o cale la care recursese și Sandra, muncitoarea pe cale de a fi concediată, în Două zile, o noapte. Acum nu mai e vorba de ispita unui câștig – al tău contra al ei –, ci de intenția (inițial legitimă) de a-ți proteja apropiații. Grija de a nu-i expune, oprobriului sau pedepsei, ori chiar temeri mai meschine. Recuperarea identității pierdute a fetei trece, inevitabil, printr-o (dureroasă) reconstituire a faptelor (oricât de anodine) – mai bine zis, a raporturilor pe care cei implicați le-au avut (oricât de tangențial) cu aceasta. Terenul glisant pe care s-a produs drama e cel al identităților de substituție: prostituată – care nu se cuvine să refuze –, imigrantă – mai vulnerabilă –, negresă – neasemănătoare. Între nume – o convenție amorală – și poreclă – o circumscriere, apreciativă sau depreciativă –, omul e sfâșiat parcă iremediabil. Cel dintâi pare dispus să nu țină cu totul cont de cea de-a doua: e o șansă (repetată) de redefinire (morală), o îngăduință (abisală) sau o palmă dată oricăror prejudecăți? Altfel spus, numele pare să salveze ceva dincolo de orice nuanță de portret. Oricum, între a fi (pur și simplu) și a fi cumva, războiul cultural e încă acerb.
Exemplaritatea lui Jenny nu îi vizează pe cei care, precum noi, doar îi urmărim mișcările, ci pe tovarășii ei de tramă. Nu ne arată ce să facem, ci transformă o fugă a conștiințelor într-un domino revelator – e drojdia, dacă preferăm o metaforă mai de demult. Îi plasează în tensiuni nu doar agonice, ci și salutare. E exemplară în măsura în care desfide memoria – pentru ca aceasta să-și rescrie narațiunea.
Indiscutabil, frații Dardenne fac parte din categoria regizorilor/autorilor care privilegiază conștiința – deși viața curge și fără ca aceasta să-și exhibe dilemele. Alții sunt mai sceptici în ceea ce-o privește, definindu-i diferit funcționalitatea – deranjați, în general, de insinuantul ei moralism. Pentru a înțelege mai bine distincția, să apelăm la un recent exemplu autohton. În Sieranevada, parastasul în familie reunește personaje dintre cele mai diverse, fiecare având prilejul, în pălăvrăgeala de rigoare, să-și exhibe, mai mult sau mai puțin, frământările. Unul e preocupat de conspirații informaționale – adevărul despre 11 septembrie trebuie să fie altul, fiindcă suntem, dintr-un motiv ocult, mințiți. Altul e anxios, deși nu războiul, la care participă, pare să fie cauza. Unul are un mariaj un pic obositor, mai mereu solicitat de gestiunea micilor divergențe cotidiene – îl bănuim de duplicitate, dar nu merge mai departe de o vagă insinuare. Altul conviețuiește cu scandalul deja public – prin isteria consoartei – al infidelității sale senile. Una se simte vexată de crimele comunismului, iar alta de apusul idealurilor acestuia. Unul se confruntă cu șantajul matern al soției, iar altul are dubii apocaliptice. Sunt acestea probleme morale? Desigur, pentru cine acceptă o ontologie forte – nu lipsită de ispite totalitare – a eticului, orice situație poate ascunde astfel de rădăcini. Mai strict vorbind, însă, acestea nu țin de etic. Țin, mai degrabă, de psihologie, de gnoseologie, de ideologie, de teologie. Putem înțelege conștiința într-un sens mai larg, ca perspectivă a complexității planurilor realității, ori într-unul mai restrâns, ca specializare etică. Unii – ca frații Dardenne –, departe de a reduce orice la aceasta din urmă, îi recunosc o miză aparte. Fiindcă nu suntem responsabili față de alții în general, ci în contexte constrângătoare. Ca într-o înlănțuire de domino. Asupra unor astfel de constrângeri – consideră ei – merită să ne aplecăm cu precădere.