Pe aceeași temă
Toate bufnițele este un roman excelent și foarte bine scris (câtuși de puțin „manierist“), pe o pendulare inteligentă între setul de experiențe ale unui personaj copil în al doilea război și traversând socialismul real românesc – și cel al unui învățăcel, al lui, care își obține cartea de identitate în zvăpăiații ani 2000.
Între prozatorii generației sale, Filip Florian ocupă un loc central, tocmai prin particularitățile impuse dintr-o dată, de la debutul editorial, pe cât de mult amânat, pe atâta de aclamat critic și public.
Se crede că afirmarea unui tânăr scriitor este consecința unei concordanțe între așteptările unui anumit moment literar și cartea sau cărțile care le împlinesc în cea mai mare măsură. Ar fi suficient ca „oferta“ să cupleze cu „cererea“ pentru ca, într-un fel de economie de piață culturală, autorul respectiv să se impună rapid, trăgând apoi profit din succesul adaptării. În realitate, lucrurile stau destul de diferit. Se impune nu autorul conformist și mimetic, care își face calcule de concordanță, ci – anume – cel care forțează schema constituită, o contrariază, o bruschează și pariază pe o particulară inactualitate. Sistemul se adaptează, el, la noutatea de viziune și formulă și se reorganizează, pe nivel, în jurul ei pentru a o integra și asimila.
Astfel, proza generației încă-tinere a fost obligată să se definească (nu exclusiv, firește) prin romanele a-generaționiste și non-contextuale ale lui Filip Florian, de la Degete mici (2005) la Toate bufnițele (2012). Filip Florian iese din formatul cotidian, ca și din formula, de tot mai mare impact, a ego-prozei autenticiste, pentru a crea lumi ficționale cu o autonomie a lor și o specificitate nereductibilă la experiențele de viață ale autorului.
Lumea aceasta ficțională, altfel în fiecare roman, are adâncime și complexitate, într-o scriitură artistă și estetă ce le-ar fi putut suplini. Stilul prozastic al lui Filip Florian este atât de diferit de cel, prozaic și „rupt“, cu care ne-am obișnuit să identificăm vectorul generației, încât el a sedus imediat un cititor retro, dornic să vadă rafinament, „mize“ și „teme“ și să-și amintească, nostalgic, de cum era odată proza românească. Dar, ca și la un excepțional antecesor, Ștefan Agopian, stilul lui Filip Florian, după cum nu suplinește un eventual deficit de substanță, nici nu o reia de la o carte la alta. Iată un lucru care a scăpat unor critici mai puțin atenți, grăbiți în a pune eticheta de „manierism“ pe romanele ulterioare celui de debut. Orice ar face tânărul romancier, reproșul vine. El scrie fie prea din topor, fie prea bine...
Toate bufnițele continuă procesul de asimilare a romancierului cu propria ficțiune, inițial (în Degete mici) ecranată și complet obiectivată epic. În Zilele regelui (2008), accentul simpatetic era deja vizibil, cuplul format din tânărul descins în Valahia și motanul său având un halo ce venea mai mult dinspre autor decât dinspre celelalte personaje. Iar în Băiuțeii (2006), carte asumat subiectivă, personală și familială, scrisă împreună de doi frați (Filip și Matei Florian), nici nu se putea pune problema neamestecului în treburile interne.
Finalul din Toate bufnițele îi permite autorului nu numai să intre în psihologia personajului central, ilustrând-o din interior înspre secvențele romanului (și nu invers, ca în realismul obiectiv), dar și să gliseze de la o vârstă la alta a lui Lucian – care, în acest ultim, scurt, dar decisiv capitol se dovedește a fi pus pe hârtie întâmplările până atunci redate live.
La aproape un deceniu de la prezentul preadolescentin al lui „Luci“, impregnând restul cărții, avem deodată un alt personaj, deja matur, care își transcrie experiențele lăsate în urmă: „în 2011, în august, când am împlinit douăzeci și trei de ani, Emil m-a vizitat într-o seară și mi-a întins un pachet, darul lui pentru mine, pe care m-a rugat să-l deschid mai târziu. Țin minte că și-a dorit un pahar cu vin roșu și și-a aprins o țigară, la care a ridicat palma stângă, cu degetele desfăcute, ca să fie clar că n-a depășit rația de tutun. Nici o clipă, nici o jumătate de clipă, nu mi-am imaginat că ne întâlnim ultima oară, că el își ia adio în felul ăla ciudat, pe ascuns. A dispărut brusc, până dimineața, cu maldărul lui de valize, saci și cutii. (...) Fără să foșnesc, am rupt hârtia lucioasă și am descoperit două caiete galbene, identice, învelite în pânză. Unul era plin pe sute de pagini cu rânduri mărunte, ordonate, în cerneală neagră, altul era neatins. E vorba de caietul ăsta, în care, de un an și ceva, am înșirat de-a valma cuvinte și am amestecat povești, în care am spus doar ce mi s-a năzărit și în care am copiat din celălalt caiet numai ce am vrut. Pe coperta lui, a caietului meu, scriu acum, cu litere de tipar, Toate bufnițele.“ (pp. 274-275).
Pe lângă întâmplările punctând un Bildungsroman, în felul acesta, finalul absoarbe și unifică stilurile celor doi eroi aflați în tandem și care își fac auzite vocile, pe rând, de-a lungul cărții. Secvențele datorate vârstnicului magistru și cele din dreptul puberului învățăcel se amestecă în transcrierea ulterioară, de către al doilea, a „conținuturilor“ diferite ori comune. Ceea ce fiecare dintre ei a trăit și ceea ce, împreună, au împărtășit se află, așa zicând, în mâinile fostului elev. Acesta poate face decupaje, bricolaje, inserturi. Uneori copiază „atent, cuvânt cu cuvânt“ fragmente din caietul celălalt, al lui Emil – iar în aceste cazuri obligația lui Filip Florian e de a individualiza puternic scriitura, marcând-o cu însemnele vârstei, ale instrucției, ale psihologiei, ale caracterului, ale experienței unui om trecut prin viață. Bombardamentul din copilărie Emil și-l reamintește matur scriitoricește: „Memoria mea ruginește încet și e bine. Încă e bine. Nu-mi pasă de amintirile altora, nu depind de ele, iar la câte doctorii înghit în fiecare zi, sunt scutit măcar de lecitină. De la ploaia rece, care nici nu stă, nici nu se întețește, genunchii mă dor surd, parcă vor să-mi arate cum e soarta lucrurilor ruginite în întregime. Curios sau nu, mai degrabă nu, fagii desfrunziți din fața ferestrei par în înțelegere deplină cu genunchii mei. Sunt blegiți și uzi, nu foșnesc, i-a ajuns și pe ei bătrânețea. Noroc că soba e caldă, doar țin în viață un foc amețit, cu lemne verzi, ca pentru sfârșitul lui noiembrie. Și scriu, ce să fac, scriu, fără să mai folosesc alifia, fără să iau a patra pastilă și fără să las baltă bombardamentul american. Mă gândesc la prăpădul căzut peste București, atât, mai ales că am ceașca și ibricul de ceai alături. (...) privind în jur ca printr-un geam murdar, am descoperit harababura din cameră. Dese și leneșe, particulele de praf păreau niște stropi minusculi, licăreau în lumină, dar nu acopereau puzderia de cioburi, cărțile căzute din bibliotecă, veioza răsturnată, ulciorul crăpat, narcisele risipite pe covor sau tabloul cel mare înfățișând un chei al Veneției, ajuns și el pe dușumea, cu rama desprinsă la un colț. Deși una din grijile ei era să țină casa curată, Lili nu se îndemna să aducă mătura și fărașul. Stătea nemișcată, cu mâinile atârnându-i pe lângă corp ca niște frânghii.“ (pp. 27-28, 30-31).
Se observă cum fraza se adaptează la timpul „trăirii“ și la cel al „mărturisirii“, însă într-un mod oblic. Dacă momentul rememorării este încărcat de necazurile fizice ale vârstei, declarate cu un oftat melancolic, episodul rememorat e transcris pur vizual, într-o coregrafie a dezastrului de care copilul protejat de mamă și vârât într-un geamantan nu putea fi conștient. Altfel spus, instinctul de mare prozator al lui Filip Florian și, deopotrivă, rigoarea construcției sale epice îi interzic autorului să forțeze, neverosimil, coordonatele unei vârste și determinantele alteia. Întreg acest episod, din caietul lui Emil, decupat de Lucian și copiat în al său, nu apare ca traumatizant fiindcă nu putea fi. Un om vârstnic pune pe hârtie o experiență de primă copilărie plasată în inima carnagiului, dar fără conștiința lui.
Se poate vorbi, astfel, de un realism psihologic mixat cu autenticismul în izolarea și fixarea unei experiențe. Pentru Emil, al cărui curs de viață e mult mai amplu decât cel al lui Lucian, cenușa mariajului ratat și a paternității fisurate e mai fierbinte decât cea din realitatea bombardamentului din copilărie. Amintirile mai proaspete și de la o vârstă matură dor mai mult. În schimb, în cazul lui Lucian, transcrierea propriilor experiențe puberale se face peste un deceniu, ceea ce micșorează mult distanța dintre subiectul și obiectul rememorării. Dacă al doilea face tot felul de drăcii, obișnuite în anii gimnaziului, primul are grijă să le noteze cu un maxim efect de autenticitate.
Și aceste pagini, ale lui Lucian povestit de Lucian, sunt particularizate, de data asta însă pe o linie pueril-bășcălioasă la antipodul celei nostalgice din caietul vârstnicului Emil. Elementul de greutate nu e argotic, ca în Băieți de gașcă al lui Dan Lungu, ci faptic.
Strecurându-se în psihologia vârstei lui Lucian, romancierul vede lucrurile și numește faptele, nefiind (neavând cum să fie) atent la inflexiunile limbajului. Argoticul pierdut al acestuia intră într-o experiență scriitoricească de maturitate, de la Ovidiu Verdeș la Dan Lungu – și e nevoie de un ecart narator-autor pentru ca vechiul limbaj să poată fi readus în pagină, în toate culorile sale. În romanul lui Filip Florian (remarcabil și din acest punct de vedere), Lucian vede lumea din jur ca, încă, un copil. Prin fapte, prin episoade „tari“, prin prostiile pe care le face. În fragmentele „lui“, e o furnicare continuă: „La fel cum eu mă oferisem să o ajut pe mama, și băieții, măcar unii, săreau să mă ajute pe mine. Pe străzi, când dimineața nu prea mai aducea a dimineață, ci bătea înspre prânz, mi se alătura mereu cineva, fiindcă vara era lungă, căldura mare și plictiseala în toi. După ce soseam la castel, căutam încăperile mai retrase, cu muncitori puțini, ne suflecam mânecile și căram o vreme saci cu moloz, adulmecam împrejurimile, trăgeam cu ochiul la mobila acoperită cu pânză și folii, iar când se întâmpla să rămânem singuri, atenți să nu fim surprinși, cotrobăiam prin cutiile cu sfeșnice, broderii, dantele, covorașe, perne și alte nimicuri împachetate ca la carte, ferite de umezeală și praf. Cumva, printre atâtea piese de muzeu, fiecare din noi avea țăcăneala lui. Tudi spera să descopere nuduri și scene de amor, Sandu visa ca de obicei la bijuterii și bani de aur, Nițuș râvnea la săbii, stilete și iatagane, iar Gabi scotocea după timbre și clasoare, pentru că, recent, dăduse în patima filateliei.“ (pp. 151-152). Voluptatea exploratorie a băieților și preferința lui Filip Florian pentru fraza amplă, tacticos-enumerativă, merg aici împreună.
Toate bufnițele este un roman excelent și foarte bine scris (câtuși de puțin „manierist“), pe o pendulare inteligentă între setul de experiențe ale unui personaj copil în al doilea război și traversând socialismul real românesc – și cel al unui învățăcel, al lui, care își obține cartea de identitate în zvăpăiații ani 2000. Capacitatea lui Filip Florian de a desfășura lumi ficționale și structuri epice diferite, de la un roman la altul, este evidentă, fapt care mă face realmente curios în legătură cu următorul său segment de traiectorie literară. O curiozitate critică legitimă, dat fiind că e vorba despre unul dintre cei mai buni prozatori ai epocii post-’90.
Obiecția pe care o am este legată de titlul cărții de față. Toate bufnițele promitea un element simbolic care urma să se articuleze pe parcursul epic, din aspecte și detalii acumulate pentru a da o rezultantă. Or, în pofida frecventelor mențiuni la pasărea „tutelară“ și a diferitelor episoade în care cei doi eroi comunică, înfiorați, cu înaripatele – o semnificație mai profundă sau mai unitară nu se degajă. Prin comparație, Degete mici și Zilele regelui sunt două romane perfect acoperite de titlurile lor.
Dar să nu-i dau eu lecții de stil lui Lucian; în definitiv, e caietul experienței lui. //