Pe aceeași temă
Orice plecare din orice casă în care ai viețuit va declanșa o turbulență în suflet, chiar și atunci când pleci către ceva mai bun. Motivul e simplu și deja fixat în zicala bătrânească „omul sfințește locul“.
Volumul colectiv recent apărut la Editura Humanitas sub titlul Casele vieților noastre constituie un fel de operă deschisă. Eternul uman pe care îl închide între paginile sale generează o solidaritate profundă și versatilă în același timp, dincolo de statutul sau personalitatea fiecărui autor în parte. Spun că avem de a face cu o ipostază sui generis a operei deschise, fiindcă demersul propus și mozaicul textual ce rezultă au calitatea de a ralia, imaginar, și alte voci. Evident, în măsura în care tema interesează cu adevărat, căci nu orice om va socoti util să reflecteze în amănunt asupra... destinului său locativ, ca penumbră a celui pământesc în ansamblu. Pornind de la premisa beneficiului unei meditații despre aventura și avatarurile locuirii, îmi îngădui să adaug o filă... virtuală cărții menționate. Nu pentru a evidenția ceva, ci doar pentru a ordona unele înțelesuri prețioase pe care experiența caselor succesive, de-a lungul anilor, mi le-a dezvăluit.
Un paradox existențial a marcat soarta locuirii mele, obligându-mă să revin constant asupra acestui subiect. Dacă, până în 1987, am făcut parte din vasta categorie a tineretului român prizonier în propria țară, legat de țărușul regimului comunist, după acel an, prin emigrare, situația s-a schimbat radical. Până la 27 de ani, nu călătorisem în străinătate deloc și schimbasem casa o singură dată, la începutul anilor ’70, „amplificând“ spațiul vital familial - de la o cameră, la două. Apoi, începând din 1987 până în 2014 (adică în alți 27 de ani), m-am mutat de... 17 ori! Între țări, între orașe sau în interiorul aceluiași oraș. Cu mențiunea că mă refer la schimbarea efectivă a habitatului, a locului de trai și activitate pe perioade nedeterminate, nu ca agrement. Iată succesiunea geografică: București–Salonic-Atena–Londra–Paris–București (1995) – Roma (1997) – București–Lisabona–București–Paris–București (2010). Alchimia vieții a vrut ca harta aceasta să includă și principalele coordonate ale destinului personal: familial, profesional, spiritual. Din acest punct de vedere, Parisul rămâne emblematic, căci acolo am trăit boem între 1991 și 1995 și „diplomatic“ între 2007 și 2010. Într-o acoladă metaforică a devenirii, se profilează amintirea simetrică a primului cuib de îndrăgostiți, pe rue du Soleil, în arondismentul XIX (o cămăruță de 10 m.p., cu dușul în bucătărie și WC-ul pe hol), și a ultimei reședințe, pe Ave de la Bourdonnais, în elegantul VII-e, 17 ani mai târziu, cu doi copii ridicați între timp alături de noi...
Părăsind România în condițiile vitrege ale anilor ’80, am trăit, asemenea multor altora, în situația „plecării definitive“, destrămarea obligatorie a întregii ambianțe în care trăisem. Nu se putea lua nimic, aproape totul trebuia, deci, înstrăinat: mobilă, cărți, obiecte. Cu rare excepții, negociate la sânge, nu mai erai practic stăpân pe ceea ce aveai - și, în primul rând, pe casa în care locuiai. Pedeapsa pentru decizia plecării pornea de la premisa că „trădătorii“ de patrie nu aveau dreptul nici la sentimente, nici la amintiri. Pentru un tânăr al mileniului actual, e aproape imposibil de închipuit drama lăuntrică pe care i-o provoca unui omolog al său de acum 30 de ani nevoia de a-și părăsi țara natală din pricini politice, fără certitudinea de a se putea întoarce vreodată. Deși hiatusul civilizațional și comunicațional între acea epocă și ziua de azi descurajează chiar actul povestirii, nu strică, din când în când, să ne încumetăm a o face. Marcată multă vreme de trauma unei „depeizări“ autoimpuse, dar nedorite, nu mi-a venit nici mie să cred, de-a lungul anilor și numeroaselor schimbări locative ce au urmat, că sunt în stare, deopotrivă fizic și psihic, să mă readaptez într-un ritm atât de alert la nou - sub toate formele sale.
Una dintre cele mai consolidate concluzii ale mutărilor de până acum, în diferite case și țări, sună aparent banal: totul e relativ. O casă modestă poate părea un palat, o casă de mari dimensiuni poate fi strivitoare, o casă străină poate deveni extrem de familiară, o casă urâtă se transfigurează uimitor. Atmosfera contează. Poți fi fericit într-un cartier popular și inhibat într-unul rezidențial. Senzorul ființei noastre e greu de setat. Pe de altă parte, densitatea notabilă a transferurilor a exercitat, fără îndoială, în cazul meu, o anumită presiune, iar dacă nu am „cedat nervos“ împachetând și despachetând, mobilând, zugrăvind sau personalizând interioare în care urma să-mi petrec o anumită perioadă de viață, a fost fiindcă treptat am înțeles că locuința este locuire. Iar locuirea este un antrenant mister – în trup și în duh deopotrivă. Cu cât o casă nouă în care trebuie să te așezi îți pare mai stranie la început, cu cât ai impresia că te vei obișnui mai greu, cu atât mai surprins constați, după o vreme, că luneci prin cotloanele ei de parcă ai fi acolo de când lumea.
În toată gama gesturilor presupuse de epopeea locativă (căutarea și alegerea unei case, instalarea, familiarizarea, mutarea într-o alta etc.), momentul cel mai grăitor este acela când părăsești o locuință, cu tot calabalâcul. Orice plecare din orice casă în care ai viețuit va declanșa o turbulență în suflet, chiar și atunci când pleci către ceva mai bun. Motivul e simplu și deja fixat în zicala bătrânească „omul sfințește locul“. Se întipăresc, pesemne, în pereți toate nădejdile pe care le nutrești în răstimpul cât ei te adăpostesc, te protejează, iar ele nu se dislocă automat. Am experimentat pe viu, de multe ori, în multe țări, realitatea acestei expresii, care presupune învestirea unui spațiu, oricât de distant, cu trăirea personală, ceas de ceas. Toți facem de fapt acest lucru, dar îl conștientizăm sau nu, în funcție de acordul fin al sensibilității, care diferă de la unii la alții. La plecare, spuneam, ca și la separarea de o persoană, înțelegi mai bine ce te leagă de ea. (Și nu aș exclude aici nici varianta... „izgonirii“, cum ni se întâmpla în plină iarnă 1991, la Paris, când proprietara camerei de proaspăt căsătoriți, din XIV-e, căreia îi achitam o parte din chirie prestând ore de baby-sitting, ne soma ca în 10 zile să ne mutăm, acuzând lipsa noastră de implicare în activitatea conexă.) Pe lângă toate acestea, plecarea dintr-o casă presupune, iar și iar, efortul monumental al strângerii lucrurilor (materie în care am ajuns să excelez). De fiecare dată, în cursul lungilor operațiuni de triere, obiectele își recapitulează istoria, punându-te în fața dureroasei dileme: să-l iau sau să renunț? Mai păstrez cutare frântură de viață sau o las soartei? Experiența îndelungată a sutelor de cutii făcute și desfăcute m-a învățat că, pe acest plan, orice decizie e temporară. Ceea ce azi hotărăști să iei vei lăsa în urmă data viitoare, când alte lucruri, adunate între timp, își vor impune întâietatea. Așa încât e preferabilă o anumită austeritate, de la bun început. Și împăcarea cu deșertăciunea acumulărilor materiale.
Aventura în episoade a mutatului este un complex test de viață care, însă, mai devreme sau mai târziu, naște dorința sedentarizării... A (re)identificării cu un singur și sigur loc. Posibilă reverberație a acelui acasă, din paradisul pierdut în ceața timpului. Dacă în vremurile (post)moderne, „schimbul de locuință“ se banalizează constant, în epocile trecute sau în lumea tradițională, viețuirea în casa „bătrânească“, de-a lungul mai multor generații, era în firea lucrurilor. (Câte imobile gemene nu amintesc încă, în București, perioada când familii înrudite construiau laolaltă...) Azi, în schimb, cel care încă stă, cu propriii copii, în casa unde s-a născut, e o pasăre rară - mai ales că noua generație își ia zborul la vârste tot mai fragede. Tema e vastă, explicațiile multiple. Formarea personalității (bazată pe des-prindere) s-a accelerat, odată cu modificările de paradigmă în societatea de tip occidental. Rămâne însă întrebarea: tinerii nomazi ai Internetului contemporan vor fi, oare, scutiți, peste 20-30 de ani, de aspirația sedentarizării? A unui catharctic retour aux sources?
Citesc în volumul Amintiri despre Caragiale (Humanitas, 2013) această mărturie filială a Ecaterinei Logaridi - la 50 de ani după dispariția tatălui său: „Din anul 1900, când am părăsit casa bunicilor, a început seria mutărilor noastre. Schițele De închiriat și Caut casă ilustrează viața noastră în București când, în trei ani, am schimbat patru locuințe“. Astfel, după str. Sf. Spiridon, str. Rotarilor și str. Sculpturii, „... iar ne-am mutat. De data asta în str. Berzei și ne-am fi mutat încă de mai multe ori dacă nu am fi plecat din țară. La Berlin, unde ne-am mărginit să schimbăm doar cinci locuințe în nouă ani, ne-am mutat mai rar dar am schimbat odăile mai des“. După prima întâlnire cu Berlinul, „Timp de un an, într-un ritm precipitat, am văzut Austria, Italia, Elveția, Franța, Olanda și Germania (...) Aveam foarte puțin bagaj și nu posedam altă îmbrăcăminte decât ce aveam pe noi. Când o haină se învechea, ne cumpăra alta, iar cea veche era lăsată pe loc, «ca să nu ne complice existența». Batistele murdare le arunca pe geam din mersul trenului“. Reveniți în țară, „(...) după acel drum lung și obositor, care a ținut un an, tata a decis să ne mutăm definitiv la Berlin. Am desfăcut toată casa și, după ce tata a dăruit cea mai mare parte din lucruri, am pornit în Germania“. Aici, după alte câteva mutări, apare tentația sedentarizării: „La Berlin, devenise dornic să stea mai mult acasă. Ieșea rar și uneori trecea câte o săptămână fără ca el să-și părăsească pantalonii de «cavalerist», meșii turcești «specialitate Stambul» și flanela ruptă în coate. Mai ușor pleca în călătorie decât să iasă în oraș“. Dincolo de venerația pentru marele scriitor, resimt cu uimire, citind „în oglindă“ asemenea pasaje, o învăluitoare solidaritate, dublată de o tandră simpatie peste timp, față de unul dintre cei mai chinuiți căutători de casă (și țară) din panteonul național, aflat, ca simplu om, în situații recognoscibile ale condiției locative actuale. Un veritabil precursor și din acest punct de vedere... //