Pe aceeași temă
În ciuda faptului că esticii nu au mai prea acordat o mare atenţie legăturilor care, odată, vrând-nevrând, îi uneau odinioară, moştenirea comunistă rămâne unul dintre aspectele comune fundamentale.
Sinteza tinerilor istorici polonezi Adam Burakowski, Aleksander Gubrynowicz, Paweł Ukielski, 1989. Toamna naţiunilor, reprezintă o interesantă reconstituire a unui puzzle foarte complex, permiţând cititorului interesat şi care doreşte să înţeleagă ce s-a întâmplat înainte, în 1989 şi după, în Estul Europei, să-şi arunce un ochi şi asupra colegilor de lagăr. În general, fiecare ţară care a trăit experimentul comunist se axează mai degrabă pe propria sa experienţă, propriile traume şi propria despărţire de regimul totalitar, uitând faptul că prăbuşirea comunismului a fost un proces mult mai amplu, trăit în diverse forme şi nuanțe de toate ţările estice (inclusiv de URSS). Având în vedere amploarea subiectului, fiecare capitol al cărții putând fi transformat într-un volum de sine stătător, vom menționa doar câteva aspecte mai relevante din traseul fiecărei țări analizate.
Autorii nu aveau cum să plece la drum de altundeva decât din... Polonia, locul unde a început totul. În Polonia comunistă nu prea a fost linişte cu adevărat nici măcar un deceniu, mişcarea anticomunistă dând serios de furcă ocupanţilor şi cozilor de topor, încă de la bun început. Până la sfârşitul anilor 1940 a avut loc un adevărat război de gherilă între rezistenţa anticomunistă şi Armata Roşie, plus autorităţile comuniste. Din această perspectivă, până la urmă, nici nu-i de mirare că începutul marii destrămări a demarat în Polonia. O altă notă fundamentală pentru a defini excepţia poloneză: Biserica Catolică nu a putut fi dislocată din ţară, indiferent cât de mult au fost prigoniţi clericii şi credincioşii. Privilegiile pe care a ştiut să şi le păstreze erau inimaginabile pentru oricare altă ţară din sistem. Biserica de la Roma a fost cuiul lui Pepelea, bolovanul din calea drumului luminos al comunismului întru făurirea societăţii perfecte. Vaticanul s-a răzbunat în felul său pentru ironia lui Stalin (care întreba câte divizii are Sfântul Scaun). În Polonia a demarat fenomenul negocierilor între diverşi actori ai opoziţiei şi tabăra puterii totalitare, prin intermediul celebrei Mese Rotunde, la care s-au aşezat liderii Solidarităţii şi cei ai sistemului comunist.
Povestea Ungariei comuniste a fost marcată în mod clar de revolta din 1956. Duritatea represiunii de după al doilea război mondial a fost extremă, comuniştii maghiari profitând de faptul că Ungaria fusese ocupată de Armata Roşie, dar şi de alianţa strânsă cu Germania nazistă de până în 1945, pentru a-i lichida masiv pe potenţialii oponenţi, „fiecare al șaselea cetăţean fiind supus unei forme de represiune“. Bilanţul represiunii revoltei din 1956 este edificator: 400 de condamnări la moarte executate, 21.500 de oameni închişi în puşcării, 16.000-18.000 de internări în lagăre de concentrare, iar alţi 230.000 de maghiari au plecat din ţară. Ajungând la putere în acest context tensionat, marea politică a lui János Kádár a fost să-şi mulţumească şi liniştească populaţia. Comunismul-gulaş maghiar a tolerat totuşi existenţa mai multor tabere în rândul MSZMP, care şi-au disputat puterea, profitând şi de faptul că János Kádár, bătrân şi bolnav de cancer, a murit la 6 iulie 1989. În acelaşi an a fost organizată şi o masă rotundă după modelul polonez, la care s-au aşezat reprezentanţi ai puterii şi ai diverselor formaţiuni din opoziție, hotărând ca primele alegeri parlamentare libere să aibă loc în martie 1990. Pe cât de violentă şi sângeroasă a fost prima parte a comunismului în Ungaria, pe atât de paşnică şi uşoară a fost despărţirea şi tranziția de la statul comunist la cel democratic.
Comunismul din Republica Democratică Germană a cunoscut mult mai multe probleme decât cel din celelalte ţări estice. În primul rând, statalitatea est-germană era o consecinţă directă a Războiului Rece şi împărţirii Germaniei învinse. În al doilea rând, învecinarea cu o ţară atât de puternică şi înfloritoare economic precum RFG a reprezentat o tentaţie uriaşă pentru marea majoritate a cetăţenilor est-germani. Până în 1961, când s-a ridicat celebrul Zid al Berlinului, nu mai puţin de 2,7 milioane de est-germani au trecut în Vest. O hemoragie care, indiferentă la sistemul represiv sofisticat, a continuat până când RDG şi-a dat ortul popii. Economia est-germană, indiferent cât de prosperă şi productivă, în comparaţie cu celelalte ţări satelit, nu avea cum să ţină pasul cu vecinul capitalist.
Anul 1968 reprezintă a doua bornă din kilometrajul Cehoslovaciei comuniste, după 1948 şi celebra defenestrare pragheză. După înăbuşirea Primăverii de la Praga, aripa dură a comuniştilor cehoslovaci a preluat puterea, având drept scop imediat normalizarea sau un fel de stalinism cu faţă umană. În urma ocupaţiei ţării, sute de mii de cehoslovaci au preferat să se exileze în Occident. Bisericile au fost supuse persecuţiilor, iar „poporul ceh a fost întors cu susul în jos. Cei mai independenţi, mai inteligenţi şi mai buni sunt la baza societăţii; cei mai răi, mai proşti şi mai slugarnici sunt în vârf“ (Timothy Garton Ash). Rolul avut de Václav Havel în destrămarea comunismului cehoslovac şi importanţa Cartei ‘77 sunt uriaşe. Slovacii au fost mult mai liniştiţi decât cehii, pentru că au fost şi mai puţin afectaţi de înăbuşirea Primăverii de la Praga. Reforma federală din 1 ianuarie 1969 a văzut apariţia a două state naţionale care formau o federaţie. În plus, Husák, noul om forte, era slovac. În noiembrie 1989, demonstraţii uriaşe au dus la prăbuşirea regimului, Husák cedând în faţa realităţii şi vântului istoriei, demisionând. Remarcabil este că Havel a fost votat preşedinte al Cehoslovaciei de către o Adunare Federală comunistă, şi nu oricum, ci în unanimitate!
Jivkov a preluat puterea în Bulgaria în 1956, completând spectrul dinozaurilor comunişti din lagăr. S-a străduit să fie perceput ca cel mai fidel aliat al URSS: se spunea că Jivkov era mai legat de idealurile sovietice chiar decât unii dintre liderii sovietici! Criza economică care a afectat toate statele comuniste în anii ‘80 a ajuns şi în Bulgaria. În 1989, autorităţile de la Sofia contractaseră o datorie mare, având în vedere resursele, populaţia şi economia ţării, de 10 miliarde de dolari. Economia bulgară primea, ce-i drept, subsidii masive de la Moscova (petrol şi gaze la preţuri minime, pe care uneori bulgarii doar le vindeau la preţul pieţei, obţinând un profit facil), iar când nu le-au mai primit, automat economia a intrat în fibrilaţii.
Unui cititor român onest îi pică foarte greu la stomac capitolul referitor la România scris de istoricul polonez Adam Burakowski, după celelalte capitole dedicate Poloniei, Ungariei, RDG sau Cehosolvaciei şi înaintea celui consacrat Bulgariei, din foarte multe motive. În primul rând, Ceauşescu nu avea deloc de gând să părăsească puterea, fiind un obsedat al controlului cum nici măcar conducătorii intransigenţi din alte ţări din lagăr, precum Husák, Honecker sau Jivkov, nu erau. Aceştia din urmă, de esenţă stalinistă, aveau măcar un minim simţ al realităţii, în ciuda faptului că nu le convenea deloc părăsirea puterii (lăsăm la o parte cultul personalităţii lui Ceauşescu, care era neegalat de niciunul dintre ceilalţi satrapi locali). În al doilea rând, este evidentă inexistenţa oricărei opoziţii organizate, atât în societate, cât şi în rândurile nomenklaturii de partid. Şi din acest punct de vedere România stătea cel mai prost din întregul lagăr comunist din Estul Europei. Lista celor 6 stalinişti „reformatori“ este ultima treaptă a neputinţei unei societăţi atomizate, mutilate în cel mai intim ţesut societal. Nu în ultimul rând, haosul care a urmat lunii decembrie 1989 (în special anul 1990) rămâne o altă pată neagră a tranziţiei româneşti către o societate deschisă, pluralistă. De altfel, racilele acelor vremuri ne influenţează direct sistemul politic şi societatea în ansamblu, de aceea orice implicare civică în susţinerea unei cauze (aproape indiferent de cauză!) trebuie salutată şi încurajată, fiind preferabilă adormirii.
Nostalgia este o notă comună tuturor ţărilor care au făcut parte din Pactul de la Varşovia. Autorii fac referiri ample la acest aspect în fiecare capitol, ea fiind o caracteristică general umană. Evident, nostalgia se agaţă de diverse aspecte ale acelei vieți şi îşi are explicaţia atât în penuria pe care sistemul economic comunist o provoacă oriunde este aplicat, cât şi în nostalgia foştilor copii sau tineri din acea perioadă, o tendinţă inevitabilă. Acest fenomen se manifestă prin reapariţia unor obiecte de cult, a unor produse, a unor cântece, formaţii, seriale şi filme artistice în care se interpretează acest trecut problematic care au fost reluate de televiziuni etc. O altă tematică analizată o reprezintă procesul de decomunizare şi de lustraţie şi măsura în care el a fost aplicat sau a afectat societăţile respective. În acest punct, România se pare că nu stă atât de rău, existând un interes mare din partea societăţii, menţinut şi de GDS şi revista 22. O altă notă comună ţărilor surori: îndatorarea masivă. Rămâne de analizat dacă oferirea cu largheţe de împrumuturi de către ţările occidentale nu cumva a reprezentat o armă cu două tăişuri, o capcană în care acestea au căzut cu multă uşurință şi care a contribuit la şubrezirea lor economică, punând o presiune suplimentară pe care nu au ştiut, pur şi simplu, să o gestioneze. Pentru că sistemele economice planificate, chiar dacă aveau bani pentru investiţii noi, nu le integrau într-un organsim economic sănătos şi viabil. Ca şi cum ai face transfuzii de sânge proaspăt, dar ficatul sau inima sunt pe moarte! Chiar dacă unele ţări au făcut eforturi pentru a ieşi din acest cerc vicios (precum România şi, într-o anumită măsură, şi Bulgaria), rezultatul a fost degradarea alarmantă a nivelului de viaţă al oamenilor, care a dus la un deranj şi mai mare. Iar după 1989, chiar şi ţările fără datorii externe le-au făcut rapid la loc.
În ciuda faptului că esticii nu au mai prea acordat o mare atenţie legăturilor care, vrând-nevrând, îi uneau odinioară, preferând să-şi exercite, în mod explicabil, întreaga suveranitate, în noul context al aderării tuturor sateliţilor ex-sovietici la Uniunea Europeană, moştenirea comunistă rămâne unul dintre aspectele comune fundamentale, pe care niciun analist, politician sau comisar occidental nu ar trebui să-l ignore. Pentru că, în afara moştenirii economice apăsătoare, de care fiecare ţară s-a debarasat mai repede sau mai încet, rămâne o sensibilitate deosebită, necunoscută în partea occidentală a acestei frumoase construcţii. Sensibilitate care trebuie înţeleasă, respectată, valorificată. //
// ADAM BURAKOWSKI, ALEKSANDER GUBRYNOWICZ, PAWEŁ UKIELSKI
// 1989. Toamna națiunilor, Traducere de Vasile Moga. Prefața de Stejărel Olaru
// Editura Polirom, Iași, 2013