Pe aceeași temă
Există mai multe eseuri consacrate de Şerban Anghelescu conceptului de ţărănie cu care nu ne mai identificăm, concept confiscat adesea într-o zonă ambiguă, mai degrabă peiorativă, înregistrată superficial, ca fapt administrativ, sau invocând existenţa unor obiceiuri devenite clişeu. Ce loc (mai) ocupă acest model cultural al societăţii ţărăneşti?
Ce ştim şi cât ne mai interesează societatea ţărănească astăzi, la decenii bune după ce reforma haretistă şi sămănătorismul iorghist configurau o formă tardivă de iluminism adresat considerabilei zone rurale şi clasei ţărăneşti, după ce şcoala lui Dimitrie Gusti analiza sistematic cultura şi civilizaţia populară românească, iar figura ţăranului român era invocată în discursuri emblematice şi naraţiuni legitimizatoare de către filosofi ai culturii şi romancieri sau poeţi remarcabili, de la Lucian Blaga, Nichifor Crainic, Mircea Vulcănescu la Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu şi Marin Preda, dar şi George Coşbuc sau Octavian Goga? Ce a mai rămas din această ţărănie ancestrală la care Eminescu ţinea atât de mult, afectată de inginerii sociale agresive sau improprii, de la colectivizare la reformele tranziţiei posttotalitare? Ea pare să se fi refugiat în naraţiunile care o edifică în mod cutumiar, ceea ce îndeobşte numim folclor, sau să fi devenit un obiect muzeal tot mai abstract şi mai îndepărtat de formula noastră de modernitate, sau un clişeu care a epuizat semnificaţiile primordiale, asociat câtorva sărbători.
Tocmai modalitatea de abordare a faptului de cultură populară ne scoate din acest clişeu şi generează farmecul particular al cărţii lui Şerban Anghelescu, al cărei titlu, Farmecul discret al etnologiei (Tracus Arte, Bucureşti, 2013), face aluzie la filmul celebru al lui Luis Buñuel, tot despre o „clasă“ ce părea să-şi fi codificat „tradiţiile“ cu un conservatorism remarcabil, şi anume „burghezia“. Prin urmare, un burghez răspunde cine ştie cărui apel nostalgic, devenind exploratorul sedus al unei lumi „ce se duce“.
La prima vedere, nu avem o abordare sistematică, temele cunosc o mare diversitate, deşi există numitorul comun al domeniului de investigaţie al etnologului: structurile mitico-rituale, sacrul şi profanul, obiceiurile etc. Textele din volum nu sunt studii propriu-zise, cu numeroase referinţe ştiinţifice, ci eseuri - de aici şi inegalitatea lor -, rezultatul unor reflecţii îndelungate în jurul unor teme obsedante, nuclee narative sau gesticulaţii rituale. Însă, într-un background invizibil pentru neofit, relevabil pentru cunoscător, stă o remarcabilă cunoaştere a domeniului. Discreţia invocată în titlu este parte a subtilităţii etnologului care lucrează pe spaţii mici, evitând generalizările hazardate, cărora le preferă cu modestie ipotezele creatoare de noi interpretări, parte a inefabilului intuit şi apoi digerat lent în relecturi care redescoperă fiecare un nou detaliu semnificativ. Deşi nu este străin de cercetarea de teren, etnologul discret nu o valorifică direct în acest volum, utilizând elemente disparate dintr-un repertoriu vast al documentului etnologic. În plus, fără a condiţiona ierarhic interesul etnologic, se sare de la subiecte consacrate prin numeroase studii, precum balada Mioriţa sau cea a Meşterului Manole, la fapte mărunte, care descriu structuri arhaice cuprinse uneori într-o lapidară formulă paremiologică, într-o vorbă, într-un gest – o culegere de elemente disparate, de fărâme care dau seamă de bogăţia şi fastul banchetului iniţial. Fiecare dintre aceste „fărâme “ constituie în sine un mic festin prin astuţioasa hermeneutică a autorului, una de orfevrier, care lucrează cu tenacitatea şi acribia unui miniaturist, descoperind relieful subtil al unui sens ascuns în ceea ce pare adeseori un episod banal. Volumul se articulează, se încheagă organic, prinde corp odată cu actele fundamentale reînvestite simbolic ca acte rituale ale căror sensuri etnologul le recuperează din diferite contexte, adesea în afara cadrului ritual propriu-zis, cel care le consacră: a mânca, a bea, a iubi, a vorbi, a cânta, a povesti, a construi, a naşte, a muri. Însă şi lacrima, sudoarea sau sângele, fluide în care circulă nu doar vitalitatea noastră, dar şi sensurile lor fecunde şi umane, devin subiectele unei antropologii a intervalului. Recuperarea ritualităţii pierdute a actelor noastre fundamentale constituie una dintre mizele acestei cărţi, nobilitatea lor este extrasă însă dintr-o cultură care nu mai este pe deplin a noastră, cultura societăţii ţărăneşti, dar pe care etnologul o recompune pentru noi într-un alt orizont de semnificaţie.
Al doilea element care consacră originalitatea şi în acelaşi timp poziţia oarecum excentrică a cercetătorului ţine de faptul că acesta se adresează cu acelaşi aplomb şi curiozitate faptului folcloric, mediat de textul unei transcrieri, cât şi textului literar. Astfel că aceste exerciţii analitice de o mare fineţe se află aparent la confiniile cu analiza textului literar. Nimic mai înşelător, suntem departe de exegeza literară a unui text, de mitocritică şi de mitanaliză, de analiza structurilor imaginarului, pentru că textul literar este tratat cu toate mijloacele de care dispune etnologul, asistat adesea de filolog, dar de pe o poziţie subalternă. Cercetătorul descoperă depozitat în inima textului, în structura sa de adâncime scenariul ritual, elementele unei gândiri arhaice, îndepărtate reflexe mentalitare pierdute în noaptea timpului. Trenul de noapte, nuvela lui Ioan Groşan, sau O făclie de Paşte, povestirea lui I.L. Caragiale, Descriptio Moldavie a lui Dimitrie Cantemir sau lirica lacrimală a lui Octavian Goga, o povestire cu parfum de parabolă de Jorge Luis Borges sau Moartea lui Ivan Ilici a lui Tolstoi configurează locul geometric al unor interogaţii care relevă o dialectică rafinată între sacru şi profan. După toate încercările programatice de desprindere şi creştere a unei literaturi culte, „naţionale“, din patul germinativ al culturii populare, sau din încercarea de a conserva originalitatea acestei culturi învestită cu demnitatea şi legitimitatea elaborărilor de naraţiuni identitare nu ar avea de ce să ne surprindă rezistenţa unor structuri arhaice în textul literar. Însă, pentru etnolog, identificarea unor structuri arhaice nu este un simplu fapt de arheologie mentalitară, ci o recuperare a puterii actelor esenţiale reînvestite simbolic, într-o lume care mai face, mai are sens.
Cea de-a treia dimensiune a cărţii lui Şerban Anghelescu relevă rediscutarea valenţelor acestei culturi populare în contextul existenţei contemporane şi sesizarea paradoxurilor şi tensiunilor care o întemeiază. Există mai multe eseuri consacrate conceptului de ţărănie cu care nu ne mai identificăm, concept confiscat adesea într-o zonă ambiguă, mai degrabă peiorativă, înregistrată superficial, ca fapt administrativ, sau invocând existenţa unor obiceiuri devenite clişeu. Ce loc (mai) ocupă acest model cultural al societăţii ţărăneşti? Etnologul discret relevă potenţialul de semnificaţie al arhaicului, reia termenul de o manieră aproape senzorială, îl cuprinde din toate părţile şi îl face să rezoneze, îl scoate din complexul muzeal, regăsindu-i suflul originar. Aş îndrăzni să spun că, subiacent, etnologul revelează şi o poezie a lui, o sensibilitate şi o subtilitate nebănuite pe care analiza o recuperează în filigran. În acest context, etnologul reînvie acest „ţăran invizibil“, „de la zero la infinit“, care în cuminţenia existenţei normate ritualic visează la rândul său transgresiuni incomensurabile, punând în ficţiune abnormul, ieşirea din regulă, lipsa de măsură pe care o încarnează eroul. Despre riturile ascunse în actele profane şi consacrările subtile ale existenţei urbane stau mărturie o serie de eseuri de o mare fineţe, printre care impresionante sunt Culorile tranziţiei, Spaţiile identităţii, Circumambulaţie sau Nu voi un site bogat.
Cartea lui Şerban Anghelescu nu este una pentru iniţiaţi, dar poate iniţia într-un domeniu, altfel riguros cadastrat, care parcă niciodată nu a avut o voce atât de caldă şi prietenească, vorbindu-ţi cu toate cele familiare, la aceeaşi masă, pentru că etnologul nostru este şi un excelent amfitrion în textele sale. Pentru cei care nu au afinităţi cu cultura populară, dar au totuşi o reală curiozitate intelectuală, cartea le va face o mare surpriză, refuzând clişeul şi intrând adânc în miezul lucrurilor, în fibra unei umanităţi vechi, care şi-a fabricat într-o gestaţie lentă, uneori cu o impresionantă candoare, alteori cu o profunzime tulburătoare răspunsurile la marile interogaţii existenţiale. Şi merită întru totul să ne auzim propriile răspunsuri în ecoul acestei „priviri îndepărtate“ (regard eloigné) cum o numeşte Claude Lévi-Strauss, pe care etnologul discret o aruncă spre trecutul nostru comun. Altfel, o spune de o manieră liric-nostalgică chiar etnologul într-un fermecător eseu, care poartă acest titlu: Ţăranul român suntem noi, plugari şi păstori de fantasme. //