Pe aceeași temă
Publicăm, în două numere consecutive, fragmente inedite dintr-o nouă ediţie, revăzută şi adăugită, a cărţii lui Andrei Oişteanu, Narcotice în cultura română. Istorie, religie şi literatură. Volumul este sub tipar la Editura Polirom. Din lipsă de spaţiu, s-a renunţat la note.
Aşa cum o atestă cronicile săseşti, vrăjitoarele valahe erau considerate ca fiind cele mai eficiente în privinţa utilizării rituale a plantelor pentru „farmece de dragoste“. Femeile şi fetele vrăjitoare susţineau că ştiu să asculte graiul buruienilor: „Florile şi toate buruienele – spune o credinţă populară – vorbesc. Când te duci pe câmp, e aşa de frumos cine ştie limba lor! Una zice: «Ia-mă că eu sunt bună de dragoste!» (...) Şi de boale şi de leacuri, de toate spun şi se îmbie. Numai trebuie să pricepi limba lor“.
În epoca premodernă, jupânesele din spaţiul românesc foloseau afionul (opiumul) în diferite situaţii, inclusiv când se retrăgeau în pat. Ne asigură vornicul Nicolae Văcărescu într-o scrisoare-poem din 1814 adresată nepotului său Iancu. Doamnele noastre nu mai gătesc „butincă“ cu mac, se plânge vornicul, şi asta pentru că: „Macul îl lasă de alte ceasuri/ La ale patului foarte dulci pasuri/ Când inimioara le face tac!“. Nu este prea clar dacă boierul Văcărescu se referea la utilizarea afionului (în orele dulci ale nopţii) ca somnifer sau ca afrodiziac. A doua ipoteză nu este lipsită de temei. „Fetele pun flori de mac sub cap – constata Artur Gorovei (Credinţi şi superstiţii, 1915) – ca să le îndrăgească flăcăii“ (424, p. 128). Şi tot Gorovei (Descântecele românilor, 1931) a publicat unele descântece populare în care „mândruliţa din sat“ face vrăji „de dragoste“ iubitului cu o fiertură de mac: „Şi cine l-a fermecat?/ Mândruliţa lui din sat/ Cu trei maci din trei grădini,/ Cu apă din trei fântâni“.
La rândul său, şi folcloristul Tudor Pamfile (Dragostea în datina tineretului român, 1915), susţinea că „buruiana macului“ era utilizată de ţărăncile românce pentru a face bărbaţilor diverse vrăji de dragoste: „Hai, Joiano, la poiană/ Să săpăm o buruiană;/ Buruiana macului,/ Ca s-o dăm bărbatului“. Alteori, femeia îşi „vrăjeşte“ (îşi „orbeşte“) bărbatul cu „buruiana macului“, ca să nu vadă că ea îl înşală cu un alt bărbat.
În Antichitate – atestă poetul Ovidiu –, fetele se spălau pe faţă cu zeamă de flori de mac pentru a-şi spori atractivitatea erotică: „Pe o femeie-am văzut cum muia-n apă rece maci proaspeţi,/ Cum după-aceea-i zdrobea şi se freca pe obraz“ (Medicamina faciei femineae). În poemul Remediile iubirii (Remedia amoris), poetul roman descrie plante cu efecte afrodiziace („ierburi care în trup îţi trezesc ale Venerei dorinţi“) şi altele care, dimpotrivă, sistează apetitul sexual („ele scot din trup ale Venerei porniri“). Tot Ovidiu, dar şi Petroniu vorbesc despre o băutură făcută dintr-un amestec de plante afrodiziace numită satureum, care conţinea şi planta aromatică cimbru (lat. satureia): „[În bordel] mi se părea că toţi (...) se îmbătaseră cu satureum“ (Petroniu, Satyricon I, 7 şi I, 20-21).
Vinul (alcoolul în general) este şi el o licoare afrodiziacă, dar poate deveni anafrodiziacă dacă se depăşeşte o anumită măsură. Vorbind despre Remediile iubirii, Ovidiu a înţeles că „darul lui Bachus“ stimulează pornirile sexuale, dar băut în exces poate avea efecte contrare: „Vinul te pleacă spre Venus, prea mult însă nu bea dintr-însul/ Căci, înecate în vin, minţile tale se pierd“ (Remedia amoris). În aceeaşi epocă, medicul grec Rufus din Efes susţinea şi el că actul sexual nu trebuie practicat după o beţie excesivă.
Ca să prindă curaj în noaptea nunţii, ca să se dezinhibe sexual, mirii erau puşi adesea să bea mult alcool. O aflăm de la Dimitrie Cantemir care, la începutul secolului al XVIII-lea, scria „despre obiceiurile de la nuntă“ ale moldovenilor: după ce au consumat cantităţi mari de băuturi alcoolice, mirii „mai deşartă încă vreo câteva pahare de vin“ chiar înainte de a intra în „odaia de culcare“ (Descriptio Moldaviae, 1714-1716). În loc să stimuleze actul sexual, abuzul de alcool îl inhibă. Este unul dintre motivele (pe lângă emoţia şi lipsa de experienţă, enorma presiune psihologică exercitată de comunitate asupra celor doi actanţi) pentru care uneori mirele nu izbuteşte să dezvirgineze mireasa. Lăutarii nunţilor de mahala taxau imediat astfel de evenimente ratate, când întâlnirea erotică nu se încheia „cu folos“: „Ginerică, ginerică,/ Dac-o fi la o adică,/ Ia mireasa, pune-o jos,/ Şi sărut-o cu folos./ Fă aşa cum este bine,/ C-a mai fost unul ca tine:/ Când a fost la o adică,/ Ea-i cerea, şi el... nimică!“.
În magia populară românească, una dintre „buruienile de dragoste“ era socotită a fi planta numită năvalnic (limba-cerbului, Phyllitis scolopendrium). Frunze de năvalnic erau purtate de fete în sân, „căci, după credinţa poporului, are puterea magică de a face să năvălească peţitorii din toate părţile“. Fetele din Bucovina, afirmă Simeon Florea Marian (Sărbătorile la români, 1898-1901), culegeau plantele năvalnic şi mătrăgună din pădure şi le puneau „la icoană“. Apoi le luau de acolo şi le puneau „sub brâu“ când mergeau la horă, „ca să fie jucate de feciori“. După cum se vede, „florile de dragoste“, cum le numea Sim.Fl. Marian, erau purtate de fetele ţărănci în locuri cu semnificaţie sexuală majoră: „în sân“ şi „sub brâu“.
Printre ţăranii români, mătrăguna este şi ea folosită pentru „vrăji de dragoste“ sau ca afrodiziac. „Mătrăguna este planta erotică prin excelenţă. Ea aduce dragoste, căsătorie şi fecunditate“, notează tranşant Mircea Eliade. Goliciunea rituală a vrăjitoarei culegătoare sau chiar mimarea actului sexual în preajma plantei care urmează să fie culeasă „încarcă“ mătrăguna cu astfel de calităţi magice. Fetele şi femeile tinere din Bistriţa‑Năsăud fac cu făină (furată de la moară „cu mâna întoarsă“), cu frunze de mătrăgună (culese conform unui ritual magic bine stabilit) şi cu miere „o pastă pe care o lasă să se acrească“. „Se pune apoi [pasta] – citează Mircea Eliade o reţetă populară – fie în ţuică, fie în ceai, fie în cafea, fie într‑o plăcintă pe care o oferă flăcăului pentru a‑i trezi dragostea“: „Mătrăgună,/ Doamnă bună,/ Mărită‑mă’n astă lună./ De nu’n asta, în aialaltă/ Numai să nu mai fiu fată./ Nu te iau de bolunzit,/ Ci te iau de îndrăgit“.
Theodor Aman, Interior de serai, 1863, ulei pe pânză (detaliu), MNAR |
Mătrăguna – scria Simeon Fl. Marian în 1880 – are excelente calităţi terapeutice şi afrodiziace, „atât e rău că acest medicament cam înnebuneşte pe cei ce‑l întrebuinţează“. Vezi zicala populară „[Eşti nebun de] parcă ai mâncat mătrăgună“. La fel se întâmplă cu seminţele de ciumăfaie (Datura stramonium), zisă şi nebuneală. Din ele se prepară filtre pentru „farmece de dragoste şi vrăji de ură“. Dar „dacă bei mai multe, atunci înnebuneşti“ (Botanica poporană română). Pe la 1890, un etnolog german, Heinrich von Wlislocki, interesat de obiceiurile romilor nomazi din Transilvania, nota faptul că, chiar înainte de noaptea nunţii, trupurile mirilor erau spălate cu apă şi frecate „cu o traistă din piele de nevăstuică umplută cu seminţe de ciumăfaie“. Graniţa este subţire şi este dată de doza utilizată, între remediu sau afrodiziac şi substanţă alienantă sau chiar letală. Paracelsus avea dreptate: Sola dosis facit venenum.
Ca specialist în „arta de a iubi“ (Ars amandi, II), poetul Ovidiu îşi ridica vocea împotriva „filtrelor afrodiziace date fetelor“, preparate probabil pe baza aceloraşi plante psihotrope: „Nu buruiana Medeei aprinde în piepturi iubirea,/ Nici vreun descântec adus de la al marsilor neam./ Nu da copilei iubite să bea vreo fiertură de ierburi!/ Doar vătămare aduc şi mânioase porniri./ Cât mai departe de tine asemenea fapte urâte!/ Prin vrednicie s-ajungi dragostea ei s-o câştigi“.
Cânepa, chiar şi specia europeană (Cannabis sativa), conţine şi ea alcaloizi afrodiziaci. Charles Baudelaire (Les Paradis artificiels, 1860) scria despre „ameţelile ciudate“ pe care le suferă, „în timpul secerişului cânepii, muncitorii, bărbaţi şi femei; s‑ar zice că din plantele secerate se ridică o miasmă perfidă care le tulbură minţile“. Şi în unele zone româneşti este atestată interdicţia de a dormi într‑un lan de cânepă proaspăt secerată. Pot apărea tulburări, inclusiv sexuale, aşa cum se sugerează într‑un cântec popular: „A zis lelea că mi‑a da/ Când s‑a coace cânepa/ Ş‑a duce‑o la topitoare/ Şi mi‑a da dintre picioare“.
Dar cânepa şi actul sexual par că se potenţează reciproc, relaţia dintre ele funcţionând cumva în ambele sensuri. Recoltarea şi prelucrarea cânepii pot induce impulsuri erotice lucrătorilor, iar actul sexual (sau mimarea lui) poate spori magic creşterea cânepii (conform principiului popular: „Unde şade dragostea,/ Înverzeşte pajiştea“). Etnologul Traian Herseni a descris un ritual arhaic de creştere a fertilităţii cânepii atestat în Ţara Oltului: „O practică magică de fertilzare a cânepii prin act sexual săvârşit chiar acolo, pe răzor“. Vezi şi formulele erotice aluzive din folclorul românesc, de tipul: „Mi s-a copt cânepa/ Şî îmi saltă inima/ S-o culeg cu mândra mea“. De altfel, cânepa joacă un rol magic şi în practicile rituale de predestinare maritală. În ajun de Crăciun, fetele din nordul Moldovei (Botoşani) seamănă seminţe de cânepă şi zic: „Eu nu samăn cânepă pentru pânză de cămeşe, că am, dar samăn drum ursitorului, în vis să‑l visez şi aievea să‑l văz“.
În fine, o altă plantă care trebuie amintită în acest context este Iarba-lui-Tatin sau tătăneasă (Symphytum officinale). Este o plantă care conţine alcaloizi şi care, plămădită în rachiu, avea efecte analgezice, fiind un leac bun contra durerilor de dinţi, de cap, de mitră, de splină, de rinichi etc. (88, pp. 117-118). În unele părţi ale ţării, tătăneasa era utilizată şi în scopuri afrodiziace. Într-una dintre prozele lui Nicolae Velea (Întâlnire târzie, 1981), planta tătăneasa aţâţa impulsurile sexuale ale bărbaţilor, inclusiv în noaptea nunţii: „Văduvele sau femeile cu bărbaţi pe front, care aveau copii mărişori, în stare să înţeleagă neruşinările, îşi trimiteau copiii mici să culeagă tătăneasă atunci când puneau mâna pe câte un proaspăt întors de pe front, în trecere spre familia din oraşul sau satul lui“. //