Pe aceeași temă
|
// MAGDA CÂRNECI |
FEM este o carte care se cere citită pentru că îți spune cum să te vindeci prin poveste și cum să te apropii, prin literatură, de feminism și chiar să treci dincolo.
De la publicarea primei ediții, FEM-ul Magdei Cârneci a beneficiat de multe cronici care au surprins caracterul poetic al acestui roman epistolar, lirismul dezlănțuit în poveștile Șeherezadei către iubitul de care tocmai se desparte, folosirea imaginativă de viziuni și vise pentru a ne face părtași la experiențele întrupate ale unei fete în devenirea ei de femeie, erudiția, sensibilitatea, limbajul metaforic, care induce o permanentă lectură printre rânduri.
Alții au decriptat cartea prin prisma unei literaturi feminine. Nu voi intra în polemica legată de faptul dacă există sau nu un specific al literaturii scrise de femei - dacă se poate sau nu vorbi de literatură feminină (și masculină?) identificabilă sub forma unor constante precum: subiectivismul, narcisismul, instinctualitatea, senzualitatea, preocuparea pentru studiul femeii / femininului. În genere, literatura scrisă de femei (pe care poate o putem numi uneori feminină) oferă o nouă viziune, eliberată de constrângeri, a femeiescului și feminității. Din acest punct de vedere, romanul Magdei Cârneci este din zona unei literaturi feminine - dacă prin asta înțelegem de fapt literatură scrisă de femei. Sigur că doar o femeie scriitoare și poetă poate scrie despre felurile ciudate de a iubi ale femeilor - despre modul în care o femeie iubește firele de păr lăsate în cadă de iubit sau despre cum o femeie matură poate încuraja cu tandrețe apropierea bărbatului ei de o femeie mai tânără (p. 100). Desigur că așa cum scrie o femeie despre experiențe specific femeiești nu poate scrie un bărbat. Dar eu nu aș considera FEM până la capăt o carte feminină, fie și pe canoanele dihotomice în care gândim femininul vs. masculin. Este nu doar instinctuală, ci și cerebrală, nu este doar narcisistă, fiind de fapt o carte despre relațiile de gen dintre un bărbat și o femeie, despre modul în care se face și se construiește genul zi de zi, prin vorbe, fapte, trăiri, gânduri.
În schimb, m-a surprins faptul că nu am citit nicio analiză din perspectivă feministă a romanului. Din punctul meu de vedere, FEM este o carte feministă sau, cel puțin, o carte care poate fi ușor decriptată cu un instrumentar feminist. Femeile din literatura considerată feministă sunt întotdeauna protagoniste - în jurul lor pivotează conținutul, sunt femei active care fac, nu doar sunt, femei dornice să își înțeleagă viața, să decidă pentru ele și să facă față consecințelor acestor alegeri. FEM este o astfel de carte woman-centered despre o Șeherezadă – o femeie povestitoare puternică în fragilitatea ei, capabilă să își disece prin povești experiențele trupești și emoționale astfel încât să dea sens unei relații, fie ea și eșuată.
FEM are valențe feministe pentru că nu este doar o lectură care oferă plăcere, delectare, apreciere, din perspectiva valorii literare, ci este un text care aduce la suprafață în mod evident (și, cred eu, asumat) o serie de reprezentări ideologice ale femeilor, ale unor stereotipuri și diferențe de gen în jurul cărora se construiesc relațiile dintre oameni. Este o carte care abordează critic relațiile de gen, provoacă tabuurile sociale, amintește de androcentrismul creației („Femeia așteaptă. De când lumea. De când dumnealui a pornit universul“, p. 98).
Este o carte feministă și pentru că vorbește despre dinamica relațiilor de gen (văzută din perspectiva femeii), despre caracterul întrupat și subiectiv al unor experiențe specific femeiești (precum nașterea sau maternitatea). Poveștile Șeherezadei noastre contemporane invită cititorul femeie să recunoască pattern-uri de trăire și simțire specific feminine, iar pe cititorul bărbat să cunoască (poate) câte ceva din misterul feminin. Sunt povești de viață, nu verdicte privind viața. Este vorba de perspective, unghiuri de vedere subiective, cunoaștere asumat parțială, nuanțe, și nu certitudini - acesta fiind și spiritul în care se face astăzi feminism (cel puțin feminismul la care ader eu).
Este, în același timp, o carte scrisă într-un stil feminist (nu feminin!) – adică critic, deseori nepoliticos, nonconformist, revendicativ, asumat subiectiv și perspectival. Mandala - viziunea despre un bărbat însărcinat – este o poveste provocatoare, așa cum este și viziunea unui Buddha femeie. Dincolo de calitatea literară, sunt pagini (precum cele „impertinente“ despre penisul bărbatului iubit) pe care un pudibond le va accepta cu greu, dar care, dintr-o perspectivă feministă, propun o subtilă inversare de roluri - adorația și venerarea mergând către aspecte ale bărbătescului și masculinului, în locul veșnicelor ode închinate frumuseții corpurilor femeilor.
Este o carte care provoacă întrebări profund genizate (de gen): care sunt raporturile de putere dintre „noi“ și „ei“ și care este dinamica lor? Ce facem cu standardele duble, atât de înrădăcinate în mentalul colectiv (vezi de exemplu capitolul Borfeta, în care autoarea denunță cu patos modul în care femeile și bărbații ușuratici sunt judecați cu măsuri diferite)? Cum să depășim normativitatea androcentrică pe care s-a clădit lumea? Cum să întrupăm mai mult cunoașterea? Cum să facem ca „your body must be heard“, mesajul Helenei Cixous, să fie auzit de cât mai mulți poeți și oameni de știință deopotrivă, care să analizeze tensiunile dintre experiențe profund întrupate și înțelesurile culturale înscrise pe și în corp.
FEM este o mostră de literatură feministă și din perspectiva faptului că oferă o lectură profund întrupată, în care corpul și mintea nu mai sunt separate, în care, așa cum spune chiar autoarea, metafizica este una strict corporală și psihică. Sunt pagini de literatură trăite în trup și suflet care spun povestea devenirii unei femei cu ingrediente general umane, dar și particulare. Regăsești cu ușurință, sub acoperirea limbajului poetic, referințe la abordări teoretice diverse legate de sociologia corpului. Într-unul dintre cele mai frumoase capitole după mine (Mai multe feluri de corpuri), autoarea descrie corpul prezenței, al iubirii sau al lucidității. Citind, un cunoscător face imediat puntea cu teoria și îi vin instantaneu în minte concepte precum corpul docil (S. Bordo), corpul reflexiv (A. Giddens), corpuri volatile (E. Grosz), corpul de consum (J. Baudillard) sau tehnicile corporale ale lui M. Mauss etc.
Fiecare dintre noi suntem produsul poveștilor noastre de viață. Spunem povești și ni se spun povești. Povești de gen, genizate. Astfel dăm seama de ceea ce ni se întâmplă, adică trăim conștient, întrupat, reflexiv, vizionar. FEM este o carte care s-a cerut scrisă cu orice preț - declara într-un interviu Magda Cârneci. FEM este o carte care se cere citită, spun eu, pentru că îți spune cum să te vindeci prin poveste și cum să te apropii, prin literatură, de feminism și chiar să treci dincolo. //
