Pe aceeași temă
Continuand traditia inceputa in 2006, in perioada 14-20 iulie anul curent, s-a desfasurat la malul Marii Negre cea de-a 3-a editie a Festivalului International al Producatorilor de Film Independenti (IPIFF). Evenimentul a fost organizat de Consiliul Judetean Constanta si produs de Uniunea Producatorilor de Film si Audiovizual din Romania, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei. Printre invitati s-au numarat producatori si realizatori ai celor mai importante festivaluri de film din tara: TIFF, Anonimul, Dakino, Astra, Cinemaiubit, Next, Alter-Native. Fiind primul de acest gen din Europa, festivalul si-a propus o abordare a fenomenului cinematografic dintr-o perspectiva cu totul noua, aceea a productiei de film si a celor implicati in meseria de producator.
Fata de editiile precedente, editia de anul acesta a pus un accent deosebit pe productia nationala de film, una dintre sectiunile festivalului, panorama filmului romanesc, fiind dedicata exclusiv filmului autohton. Dupa cum spunea in deschidere chiar producatorul festivalului, Dinu Tanase: "Dorim sa fie un festival de vacanta, fara pretentii competitive, destins, amical, de socializare, un festival deschis tuturor acelora care iubesc si cred in filmul romanesc".
Festivalul a cuprins urmatoarele sectiuni: competitie, panorama filmului romanesc, avanpremiere si training. Sectiunea competitie a fost structurata pe patru nivele: competitia de lungmetraj (de fictiune si documentar) dedicata filmelor romanesti si straine care au rulat in Romania in perioada iulie 2007-iulie 2008, competitia de scurtmetraj (de fictiune si documetar) dedicata producatorilor de filme distribuite in tara de origine dupa data de 1 ianuarie 2007, competitia producatorilor de televiziune dedicata filmelor romanesti, productii de televiziune de scurt metraj-fictiune, documentar si reportaj care au rulat in Romania in ultimii 5 ani si competitia dedicata scolilor de film pentru studentii si absolventii scolilor de film din tara si strainatate. La aceasta ultima categorie au participat productii realizate de studentii romani din cadrul UNATC, Universitatea Hyperion, Universitatea Media, Universitatea Sapientia (Cluj-Napoca), Universitatea de Arte George Enescu (Iasi), dar si de studenti provenind de la scoli de profil din Bulgaria, Slovenia si Germania.
Restul e tacere, marele castigator al IPIFF
Cum era si firesc, competitia cea mai acerba s-a dat pentru Marele Premiu Trofeul Marii Negre pentru film de fictiune. Cele doua filme romanesti inscrise la aceasta categorie, Restul e tacere al lui Nae Caranfil si Supravietuitorul in regia lui Sergiu Nicolaescu, au concurat alaturi de filme castigatoare ale unora dintre cele mai ravnite premii din lumea cinematografiei (Oscar, Bafta, Globul de Aur, Ursul de Argint etc.), si anume: Remuscare (regia Joe Wright), Nu exista tara pentru batrani (regia Ethan si Joel Coen), Va curge sange (regia Paul Thomas Anderson), Iubire cu gust de afine (regia Wong Kar Wai), La Vie en Rose (regia Olivier Dahan) si un film mai putin cunoscut publicului romanesc, Lumea Noua (in regia italianului Emanuele Crialese). Juriul - alcatuit din: Cristian Tudor Popescu, jurnalist, Alexandru Tocilescu, regizor, Laszlo Kantor, producator, Radu F. Alexandru, scriitor si Sorin Lucian Ionescu, scenarist - a acordat Marele Premiu lui Cristian Comeaga, producatorul filmului Restul e tacere. In 1911-1912, regizorul roman Grigore Brezeanu si marele magnat Leon Popescu au realizat impreuna un film intitulat Independenta Romaniei, o adaptare pentru ecran, cat mai fidela posibil, a adevaratului Razboi de independenta din 1877. Restul e tacere povesteste, intr-o maniera pe jumatate fictionalizata, istoria realizarii acestui film. Cristian Comeaga a realizat si productia filmului Asphalt Tango, in regia aceluiasi Nae Caranfil.
Celelalte premii au revenit urmatoarelor pelicule: Trofeul Marii Negre pentru film documentar (lungmetraj) - Thomas Ciulei pentru Podul de flori; Trofeul Marii Negre pentru scurtmetraj de fictiune - An Larssen si Ief Stuyvaert pentru A Day In A Life (Belgia) si Vivi Dragan Vasile pentru La Drumul Mare; Premiul Scolilor de film pentru cel mai bun film - Vlad Fenesan (UNATC) pentru Scurta intalnire; Premiul Scolilor de film pentru regie - Ivana Mladenovic (UNATC) pentru Drumul laptelui; Premiul Scolilor de film pentru scenariu - Carola Diekman (Filmakademie Baden-Wurttemberg, Germania) pentru Landgang; Premiul Scolilor de film pentru imagine - Patru Paunescu (UNATC) pentru Scurta intalnire; Premiul criticii (pentru oricare dintre filmele din competitie) - Radu Gabrea pentru Romania! Romania! II; Premiul publicului (pentru lungmetrajele din competitie) - Sergiu Nicolaescu pentru Supravietuitorul; Premiul de excelenta - Andrei Blaier. In afara sectiunii scolilor de film, premiul publicului si premiul criticii, toate celelalte premii au fost acordate producatorilor.
Avanpremiere de gala: Gabrea, Tarantino, Rodriguez
In cadrul sectiunii avanpremiere au fost proiectate o serie de filme romanesti mult asteptate de catre cinefili, dar si de publicul de specialitate. Printre acestea se numara: Intalniri incrucisate, debutul regizoral al Ancai Damian, cunoscuta mai ales in calitate de producator de film documentar, Blocul Mociornitza, in regia lui Tudor Chirila, care a pornit de la un film documentar de 15 minute realizat initial pentru TVR, Idiotii, o comedie neagra in regia lui Valentin Partenie, realizator a peste 20 de scurtmetraje etc.
O seara speciala a fost dedicata regizorului Radu Gabrea, prin cele doua filme ale sale: Calatoria lui Gruber, povestea unui corespondent de razboi de pe langa trupele Wehrmachtului, prieten cu Mussollini, pe nume Curzio Malaparte (in interpretarea de exceptie a lui Florin Piersic Jr.), care, aflandu-se in drum spre frontul de Est, ajunge la Iasi in cautarea unui medic evreu. Actiunea se desfasoara in timpul celui de-al doilea razboi mondial si prezinta un episod mai putin cunoscut din istoria noastra recenta, si anume deportarea evreilor din Moldova la ordinul maresalului Antonescu. Dupa spusele regizorului, filmul reprezinta "o evocare zguduitoare a unor evenimente despre care multa vreme nu s-a vrut sa se stie nimic in Romania". Cel de-al doilea film, Romania! Romania! II este un documentar care prezinta o incursiune in muzica idis traditionala, "klezmer", dezvaluind legatura dintre aceasta si "doina" specifica folclorului romanesc.
Tot la capitolul avanpremiere trebuie mentionata Seara Tarantino & Rodriguez dedicata celor doi monstri sacri ai cinematografiei de peste ocean, Quentin Tarantino si Robert Rodriguez. Publicului prezent la festival i-au fost oferite, in premiera pentru Romania, doua dintre cele mai noi pelicule semnate de cei doi regizori: Grindhouse: Masina mortii si Grindhouse: Planeta terorii.
Generatia tanara in prim plan: programe de training si dezbateri
Training-ul de productie de film s-a bucurat, la fel ca la editiile precedente, de participarea prestigioasei organizatii britanice New Producers Alliance (NPA). NPA este o organizatie creata in 1993 care se ocupa de pregatirea tinerilor cineasti independenti in domeniul productiei de film si al comunicarii. Participantii la sesiunile de training au avut la dispozitie doua programe: unul pentru realizatorii de film care trec de la productia de scurtmetraje la cea de lungmetraje, cu accent pe dezvoltare, finantare, planificare, vanzari si distributie si cel de-al doilea, pentru tinerii care au acumulat deja o experienta in domeniu, centrat pe proiect si conceput ca un laborator pentru proiectele realizatorilor de film participanti.
Pe parcursul desfasurarii festivalului, sub genericul Clubul criticii - fata in fata, au avut loc intalniri-dezbateri intre realizatori, pe de-o parte, si critici de film si reprezentanti ai mass-media, pe de alta parte. Printre acestea, intalnirea cu decanii a trei dintre facultatile de arta cinematografica din Romania: Gelu Colceag (UNATC), Geo Saizescu (Universitatea Hyperion) si Lucian Pricop (Universitatea Media) care au salutat initiativa organizatorilor de a dedica doua zile competitiei scolilor de film, considerand ca acest festival ar putea fi o punte de legatura intre studenti, dar si o rampa de lansare pentru tanara generatie. O alta dezbatere care a trezit interes s-a intitulat Documentarul romanesc - o specie pe cale de disparitie?. Pe parcursul acesteia, cativa dintre documentaristii prezenti in competitie au vorbit despre satisfactiile, dar si frustrarile cu care s-au confruntat in procesul realizarii filmelor documentare. Vorbind despre problema sensibila a finantarii pentru un astfel de film, Anca Damian, regizoarea filmului A fi sau a nu fi, a ajuns la concluzia ca "traim intr-o perioada care, datorita aparitiei digitalului, poate face bugetul unui film sa creasca sau sa scada vertiginos. Sunt acele superbe documentare difuzate pe Discovery care au in spate luni de munca si echipe tehnice cu zeci de oameni in spate, care au bugete fabuloase, si exista documentare realizate in doi oameni si cu o camera de la un prieten. Costul, devizul unui astfel de film difera de la caz la caz".
Atmosfera de manifestare culturala a fost intregita printr-o serie de evenimente adiacente: concertul Yale Strom & 10 Prajini, unul dintre cei mai importanti etnografi - artisti interpreti de muzica klezmer din lume, sustinut dupa proiectia filmului Romania! Romania! II de Radu Gabrea si concertul La Familia, urmat de filmul Luni, in regia lui Marian Crisan, prezent in competitia pentru documentar de lungmetraj, care prezinta o zi din viata lui Sisu, unul dintre membrii trupei. De asemenea, iubitorii de arta fotografica au putut vizita expozitia de fotografie si grafica a Iuliei Haiduc, Geometria S a Fiintei, deschisa pe toata durata festivalului.
In concluzie, putem spune ca cea de-a 3-a editie a IPIFF a fost o reusita, atat din punct de vedere al organizarii, cat si al participarii numeroase si binevenita in peisajul manifestarilor de gen din Romania. Le dorim la cat mai multe editii!