Pe aceeași temă
Festivalul Național de Teatru a arhivat încă o ediție: a 26-a! Desfășurat între 21-30 octombrie, selecția națională a fost realizată de criticul de teatru Marina Constantinescu, aflată pentru a șasea oară în postura de selecționer unic și director artistic (2005-2007 și 2014-2016).
Rețeta acestui an a cuprins 40 de spectacole din toată țara și șase producții străine, plus o serie de evenimente conexe: nouă spectacole radiofonice difuzate de Radio România Cultural, expoziții de fotografie de spectacol și afișe, instalații, lansări de carte, ateliere profesionale (masterclass), spectacol-TV difuzat de TVR.
FNT-ul a crescut de la an la an, transformându-se într-un eveniment național cu identitate solidă, unul dintre evenimentele culturale anuale majore ale României. Deschiderea spre mediul on-line, începută în urmă cu doi ani, odată cu transmiterea în direct a câtorva spectacole, a pus în dezbatere felul în care teatrul - o formă de artă legată exclusiv de moment și de prezență - poate să se folosească de noile media pentru a se autopromova, a procura noi aderenți și a duce arta în zonele greu accesibile, lipsite de orice serviciu cultural.
Anul acesta, FNT a reușit mai multe performanțe organizatorice: să aibă o mașină oficială, să fie conceput rememorând o personalitate din mediul artistic românesc (Miriam Răducanu - de a cărei activitate profesională se leagă istoria dansului românesc), să își adauge și o dimensiune caritabilă prin organizarea unei licitații de obiecte de artă și nu numai (obiecte ce fac parte din istoria teatrului românesc) pentru a strânge fonduri ce vor fi afectate artiștilor români pensionați, aflați în situații precare.
„Teatrul nu poate schimba viața, dar o poate face altfel“, a semnat selecționerul FNT 2016, Marina Constantinescu, explicând principiile și motivele care au modelat ediția din acest an, o ediție concentrată, interesantă, dar imposibil de urmărit în totalitate.
Problema festivalurilor, în general, este că oferă prea multe lucruri într-un timp prea scurt. A fi spectator de festival este un sport extrem solicitant, dur, nemilos, pentru care nu există o schemă de antrenament. Nu există antrenori și nici consilieri pentru asemenea maratoane culturale. Principiul este să vezi cât mai mult, să interacționezi cu cât mai multă lume, să fii văzut în cât mai multe locuri și – mai ales – să nu pierzi entuziasmul de început. Bulimia culturală are și un revers: dorința de a merge peste tot, de a vedea tot, de a participa la tot devine foarte repede depresie, disperare, frustrare, nemulțumire. Festivalurile provoacă un puternic sentiment de alienare: e suficient un spectacol altfel, ca să pierzi reperele, ca să tânjești după alte spații culturale. Festivalurile sunt un fel de speed dating din care ieși cu maximum una-două emoții puternice (și nu totdeauna pozitive), restul fiind doar motive de neliniște și agitație, pentru că toți cei din jur se simt bine, savurează, în timp ce tu te simți străin de toți și toate.
A recupera anul teatral 2015/2016 prin intermediul Festivalului Național de Teatru este o misiune imposibilă. Dacă ești novice, mergi la tot, dar stai doar cât îți permite spectacolul care stă să înceapă o oră mai târziu într-un alt spațiu, mai aproape sau mai departe de locul în care te afli. În acest caz, FNT este o serie de intrări și ieșiri din săli de spectacol: văzut tot, dar niciodată de la început la sfârșit. Dacă ești veteran, mergi la spectacolele celor pe care i-ai urmărit de-a lungul unei vieți. Mergi la sigur pentru că nu mai ai răbdare să experimentezi, să încerci. Dacă spectacolul nu e ce trebuie, discuția cu echipa de creație sigur va fi o experiență de repovestit, căci oamenii de teatru sunt povestitori fascinanți, abili în a-ți împrumuta gândul lor cel mai intim. Dacă ești între – nici novice și nici veteran –, festivalul național e un fel de Pokémon GO: te duci la vânătoare, dar s-ar putea să nu-ți placă ce prinzi.
Cele 40 de spectacole naționale pot fi aranjate în două categorii: spectacole produse de sistemul de stat (35) și spectacole produse de sistemul privat (5!); spectacole clasice – adică după texte sau scenarii preexistente (aici aș introduce și dramaturgia internațională contemporană!) – 27; spectacole „creații originale“ – adică fie spectacole de teatru după texte noi românești, scrise la comandă sau în ideea unei montări imediate, coregrafiile și spectacolele performance: 13! Nu cred că există un procent „corect“ pentru o rețetă perfectă de FNT, dar categoriile amintite mai sus ar fi trebuit să fie mai echilibrate. Câteva producții „de stat“ ar fi trebuit scurtcircuitate pentru a nu mai ajunge pe afișul final.
Pe de altă parte, nu pot să nu pun în discuție starea de oboseală a câte unui spectator profesionist, obligat prin natura meseriei să vadă cât mai mult teatru. În condiții de festival, ceea ce nu place nu poate fi trecut în valoare absolută. Starea precară a spectatorului poate afecta percepția, iar motive de precaritate există suficiente: frica de a pierde ultimul metrou, foamea, setea, oboseala, un telefon la pauză cu un deadline neprevăzut. Cum s-ar putea remedia asta?
Oare de ce Festivalul Național de Teatru trebuie să țină doar 10 zile? Fiind vorba de o capitală europeană, de ce nu facem festivalul din 1 septembrie până pe 31 decembrie? Companiile teatrale să fie chemate pe rând în Capitală, iar fiecare sosire să fie bine punctată cu întâlniri, discuții, dezbateri. Festivalul de Toamnă de la Paris se desfășoară chiar așa, de la începutul lui septembrie până în ultima zi de an. Mersul la teatru este o deprindere care se formează în timp. Zece zile de festival nu pot crea decât un sentiment de intangibilitate a teatrului: da, spectacolele au fost sold out, dar câți ar mai fi vrut să vină la teatru în una dintre aceste 10 zile de festival și au rămas pe dinafară? Senzația aceea când, ca ultimă strategie, încerci să stai la un bilet în plus, dar nu te alegi decât cu sentimentul că teatrul se poate lipsi de tine și prezența ta! Festivalul poate emite două-trei variante de abonamente care să dea posibilitate abonatului de a avea întâietate la achiziționarea de bilete. Abonamentele să aibă un preț simbolic (între 10-30 lei), sumele din abonamente revenind cu adevărat cauzelor caritabile deservite de lumea teatrală românească. Am învăța două lucruri în același timp: fidelizarea (abonament) și caritatea.
Apoi, e timpul la FNT să aibă o aplicație de smartphone, ca o mică agenție de presă teatrală care să transmită live, să informeze cu privire la evenimente în timp real, care să precizeze câte locuri libere au rămas într-o anumită sală la ora la care ar trebui să înceapă spectacolul, pentru ca cei care așteaptă la un bilet în plus, dar s-au înscris virtual pe o listă de așteptare să poată să intre în sală, nestingheriți.
FNT ar trebui să funcționeze în trei direcții: teatru independent, multiculturalism & global, respectiv spectacolele far ale stagiunii trecute. E timpul ca sectorul independent să fie serios luat în considerare. Ar trebui să se cadă de acord asupra unui procent din numărul de spectacole și 25% îmi pare o cifră rezonabilă. Unul din patru spectacole să provină din sectorul independent și privat, pentru a încuraja un sector care creează locuri de muncă. A doua secțiune ar trebui să includă spectacole în alte limbi decât cea română, produse de teatre sau companii din țară. Aștept momentul când, pe lângă spectacole în limba maghiară și germană, pe lângă Teatrul Evreiesc de Stat, să văd primul spectacol rrom – produs de FNT! Mai sunt și alte minorități pe care vreau să le văd reprezentate. Și e momentul și pentru un teatru al refugiaților sosiți pe teritoriul României, măcar în anii aceștia! Tot la categoria multiculturalism și global ar intra și spectacolele internaționale invitate, o adevărată fereastră deschisă spre teatrul lumii. Un schimb cultural firesc, poate puțin mai organizat: un an Europa de Est, un an lumea francofonă, un an lumea anglo-americană etc. Iar fiecare direcție internațională să fie susținută de traduceri de specialitate și texte din spațiul respectiv.
Festivalul Național de Teatru este o formulă care trebuie îmbunătățită. Fiecare ediție trebuie să o depășească pe precedenta, să fie oglinda nu numai a unei stagiuni, ci și a angoaselor societății respective și a realităților de moment cu care se confruntă întreaga lume. Da, teatrul nu poate schimba vieți, dar poate transforma comunități și societăți. Iar lumea noastră românească are nevoie de astfel de transformări. Teatrul este modelul perfect de societate a partajului: scena împarte cu publicului și publicul împarte cu scena. Occidentul de câțiva ani experimentează beneficiile societății partajului, în timp ce românii încă își măsoară fericirea în obiecte ale căror proprietari și utilizatori exclusivi sunt. Dacă sistemul politic și mediul economic nu vor sau nu pot să ne învețe să colaborăm și să împărțim între noi, teatrul poate!