Pe aceeași temă
„Soft-core elderly ladies“, femeile sensibiloase de o anumită vârstă, sunt o temă veche a istoriei artei, un laitmotiv.
Să vorbim despre bărbaţi... Despre Van Gogh, de exemplu.
Am citit dialogul dintre Adrian Ghenie şi Navid Nuur, punct de pornire haios în felul lui pentru On the Road to... Tarascon, expoziţia lor la galeria Plan B din Berlin. Fără să fi putut vedea expoziţia, înţeleg că dialogul, relaxat, îl redă pe Vincent van Gogh lui însuşi, dezgroapă autenticul din spatele poveştii comercial-dulcege, ca să recupereze tenebrosul, sufletul lui profund religios şi inadaptat, mistic şi sacrificial. Adevărul vieţii lui trebuie smuls de sub mitul edulcorat, boem şi superficial, confecţionat de sistemul artei moderne, mit care a făcut şi va face mereu ravagii printre acele „soft-core elderly ladies“ care iau cursuri de pictură, definitiv extaziate în faţa Florii-soarelui. Sunt cel puţin doi Van Gogh, unul autentic şi altul culturalizat, primul e abisal, celălalt duios. Specialiştii vor fi scandalizaţi, dar „un artist ca să devină artist, trebuie să ucidă Van Gogh-ul din el“ (Adrian Ghenie). Excelent spus, de comparat cu felul în care Virginia Woolf vorbea despre artistele femei: ca să devină artiste (scriitoare, în termenii ei), ele trebuie „să ucidă Îngerul din Casă“.
Problema e, ca artist, pe care dintre cei doi Van Gogh să îl ucizi? Presupui că pe cel dulceag, fals, împăiat, ca să-l descoperi în tine pe cel autentic, dark. Chiar dacă lucrurile sunt arhicunoscute, dialogul Ghenie-Nuur are o anume prospeţime, mai ales prin felul în care cei doi ating cu precizie punctul de contact între „realitate“ şi mit, vrând să o salveze pe prima de sub camuflajul celui de-al doilea, pentru a aluneca uşor-uşor, spre finalul conversaţiei, dacă am citit bine, exact în capcana pe care voiau să o deconspire. Van Gogh a fost deja ucis. Deconstrucţie radicală a mitului? Păi, iată pe scurt ce zic nişte feministe celebre: chiar credeţi în basmele astea? Veniţi-vă în fire, nimeni nu poate lua în serios asemenea poveşti de adormit copiii. E invers. Nu coşmarul lui Van Gogh e „realitatea“, ci el e mitul, marea tradiţie a artistului romantic, a Marelui Artist blestemat, pe care Van Gogh se străduia să şi-o însuşească, să-şi facă din ea o efigie a propriei vieţi. Mitul e the trashy fucked up life pe care, cum ştim, mulţi artişti – buni – răvăşiţi de puterea modelului şi-l injectează în vene ca pe un alcool tare care să-i facă să se simtă artişti. Foarte puţini îşi pun problema să identifice îngerul din casă, necum să-l şi ucidă.
Scrisorile lui Van Gogh rămân legate de viaţa lui (şi Ghenie se duce ţintă la marea problemă: religiozitatea lui Van Gogh, venită din familie, ca şi arta, religiozitatea tatălui şi influenţa ei crucială asupra lui). Dar ele nu sunt viaţa pur şi simplu, cât nişte edificii atent şi minuţios clădite urmând un protocol de autoconstrucţie artistică, prin religiozitate, pe care Vincent îl asimilase fiindcă voia să facă parte din tradiţia lui. Mitul, (auto)construcţia culturală şi psihologică a artistului sunt tocmai „autenticul“, tenebrosul, asceticul, nu dulceagul, şi în virtutea acestei logici este posibil ca „realitatea“ adevăratului Van Gogh să fie dulceagul şi ca acele cucoane fără număr care pictează Floarea-soarelui să aibă dreptate fără să o bănuiască. Să ne uităm iar la Floarea-soarelui: nu are într-adevăr doze bune de outsider duios în ea? Asta te şi seduce acolo. Şi dulceagul, duiosul, care ar fi ele? Duioşie: Van Gogh, un băiat sensibil, pe care nimic din el însuşi nu-l ajuta să o scoată la capăt onorabil, şi atunci el picta floarea-soarelui etc. La această imagine vibrează puternic doamnele faţă de care mustăcesc Nuur şi Ghenie şi care iau lecţii de pictură. Dar, cine ştie, poate că doar cucoanele l-au înţeles dintotdeauna cu adevărat pe Van Gogh „cel real“.
Martha Wilson as Tipper Gore, Body Politic: Mental Health, Cooper Union, N.Y.C, February 15th, 1994, video, 5’14’’ (Foto: MNAC - în expoziţia Good Girls, curatoare Bojana Pejić, Olivia Niţiş) |
Şi atunci nu pe Van Gogh duiosul trebuie să-l ucizi în tine, ci mai degrabă pe tenebrosul autoconstruit, pe nonconformistul autoinjectat. Un feminist ar zice că trebuie să ucizi Bărbatul (nu pe cel real, în carne şi oase, ci mitul), aşa cum femeile artist ar trebui să ucidă Femeia (nu femeia reală, ci mitul ei). Cu toate astea, oricât le-ar părea multora de ireverenţios, tupeist chiar, feminismul nu vrea „să-l desfiinţeze“ pe Van Gogh sau să ne bage în cap cu forţa că tragedia lui a fost autoindusă psihologic, o farsă, o rană zgândărită, dar atent pansată cultural. Valoarea lui Van Gogh, figură christologică majoră a artei moderne, nu e negată, ci analizată. Dezbărat de mitul lui modernist, Van Gogh este redat lui însuşi (cum încearcă să ni-l redea şi Ghenie cu Nuur). Dacă l-am înţeles eu bine, feminismul ne incită la a schimba perspectiva. Să gândim lucrurile altfel, să inversăm oglinda. Atenţie, spune el, „sufletul“ şi „autenticul“ artistului nu sunt acolo unde le plasează butaforia marilor mituri culturale. Dar, atunci, te întrebi împreună cu Ghenie şi Nuur, unde e „sufletul“ şi cum l-ai putea găsi? Poate că nu e o întrebare bine formulată.
Să coborâm de pe înaltele piscuri (misticul, damnatul, autenticul) şi să planăm mai jos, mai la sol: câţi autentici, fără ghilimele, nu sunt în lumea artelor? Câţi artişti cu adevărat înzestraţi, talentaţi nu poţi găsi acolo, oricând şi oriunde? Câţi nu sunt, n-aş zice rataţi, ci neîmpliniţi de geniu, oameni-bonzai opriţi la un moment dat din creştere şi rămaşi obscuri? Inşi precoce, care desenează perfect cercul la vârste fragede, ca Giotto, descoperiţi şi aduşi în istorie şi în cultură de un mecena (fie şi simbolic), şcoala dovedindu-se repede pentru ei prea strâmtă, profesorii prea înguşti, lumea prea mică. Şi am enumerat elementele clasice ale mitului biografic al Marelui Artist (a se reciti Vasari). Pe ele le repetă fără să o ştie atâţia artişti în interviuri, în bienale, în galerii: de la precocitatea obligatorie („la 5 ani recitam Odiseea...“, „la 8 ani deja primeam un aparat foto...“), ei sunt apoi descoperiţi de un luminat, adesea un art professional mai matur (de la Cimabue la Robert Fleck), pentru a deveni în ochii lor şi ai altora „spirite înaintea vremii“. Câţi colegi şi colege trebuie să fi avut Picasso care prindeau, ca el, arta din zbor? Şi, totuşi, doar Picasso a ajuns Picasso, restul de mari talentaţi, ca el, au ajuns pantofari (no offense to them). De ce? Ăsta e modul de gândire feminist.
„Soft-core elderly ladies“, femeile sensibiloase de o anumită vârstă, sunt o temă veche a istoriei artei, un laitmotiv. Cum se ştie, vorbind despre flamanzi, lui Michelangelo i se atribuie celebrul dispreţ faţă de pictura religioasă a nordicilor, de ce? Fiindcă e o pictură care provoacă lacrimi femeilor. Fiindcă trece bine la femei bătrâne şi la fete tinere, la călugări şi călugăriţe. O pictură care prinde pentru că înşală ochiul, redând exact şi în detaliu aspectul exterior al lucrurilor, câmpuri, fluvii, păduri, iarbă, peisaje populate de figuri. Toate astea fără rigoare - ar fi zis marele om -, fără idee, fără simetria, proporţia şi substanţa picturii sudice, italiene (ia te uită, lăsând deocamdată la o parte presupusul dispreţ, oare vorbind despre artiştii nordici şi obsesia lor pentru naturalism şi detaliu, Michelangelo poate făcea aluzie şi la Cluj? Cine ştie.).
Van Gogh şi cucoana, Artistul şi femeia; nu critic mustăceala dialogului Nuur-Ghenie, ci prind firul şi îl aduc înspre feminism. La fel cum feminismul nu dă peste degete ofensat, ci e, dimpotrivă, atent, receptiv, analitic asupra a ceva în care identifică obiectul epistemologiilor lui. Şi nu e deloc greu, căci firele care ţes realitatea curentă a lumii artistice în care ne mişcăm, de la cele mai banale comportamente, cum e o tacla între artişti, la cele mai sofisticate structuri, cum e o bienală, sunt străbătute toate de ceva-ul la care modul de gândire provocat de feminism reacţionează. E plin de mituri printre noi, despre ele vorbim atunci când vorbim despre „Femeie“ sau despre femeile din artă. După cum Martha Wilson, care joacă în expoziţia Good Girls de la MNAC rolul unor cucoane dintre cele mai tipice, ca Tipper Gore, nu o face doar ca să ne arate farmecul discret al madamelor din umbra marilor bărbaţi, ci ca să ni-i arate pe ei, pe marii bărbaţi, marea politică. Una dintre cele mai bune (şi riscante, dar merită) definiţii ale feminismului asta e: feminismul se referă la orice altceva decât la femei, de fapt. Feminismul şi Good Girls se referă, aoleo!, la (artiştii) bărbaţi, de exemplu. Şi iată promisiunea caldă a unui taifas ca între noi, fetele. Diferit, ai zice, de conversaţia celor trei băieţi de la început, Ghenie, Nuur, anturaţi de Bacon, despre cel de-al patrulea, Van Gogh. Nu neapărat. //