Gala HOP 2014, flux și reflux

Doina Papp | 23.09.2014

Pe aceeași temă

Între 9 şi 12 septembrie, la Costineşti a avut loc cea de-a XVII-a ediţie a Galei Tânărului Actor HOP.

După succesul de anul trecut, primul din mandatul de director al regizorului Radu Afrim, Gala HOP își îngăduie un respiro. Nep­lanificat, dar întâmplat, potrivit noii con­juncturi a momentului. Nu doar că așa e obiceiul, adică după prima re­pre­zentație în forță vine una mai... moale, ci și pentru că în mod firesc aceste în­treceri anuale ale tinerilor depind de calitatea și na­tura ofertei absolvenților, aceștia fiind principalii can­didați la porțile afirmării. Iar anul acesta oferta a fost mai modestă.

În schimb, inspirația directorului Ga­lei n-a secat, ba, din contră, s-a do­vedit și mai și, prin proba potrivit că­reia participanții au avut obligația să interpreteze... o fotografie, respectiv să imagineze povestea sugerată de aceasta și să o joace în fața publicului de la Cos­ti­nești. Aproape o capcană, această idee i-a acaparat pe concurenți până-ntr-atât, în­cât mai toți s-au apucat să-și scrie textele de spectacol cu zel dramaturgic și pri­ce­pere, pe ici pe colo. Când au apelat la pro­fesioniști, vreo două cazuri (Gabriel Pin­ti­lei și Csaba Székely), piesele rezultate au fost mai structurate, interpreții fiind pri­mii beneficiari ai acestui lucru. (Réka Szász de la Cluj-Napoca a obținut chiar un pr­e­miu.) Altminteri, povestirile celor mai mulți dintre ei au eșuat în simple relatări, obsedate de factologie, sufocând demersul actoricesc într-o frazeologie adesori plată. A existat și o excepție, Ada Lupu, de­ți­nă­toarea Marelui Premiu „Ștefan Iordache“, care în monologul Nu e ceea ce pare, du­pă fotografia Penitent Daughter de Gre­go­ry Crewdson, și-a pus în valoare întreaga fragilitate aparentă, dublată de o mare for­ță interioară. Ada Lupu a surprins și prin faptul că, deși absolventă a secției de Arta actorului mânuitor de păpuși și ma­rionete (la Iași), s-a prezentat ca o ac­­triță în toată re­gula, pen­tru care abil­it­ă­țile pă­pu­șe­rești (do­vedite și ele) au funcționat doar ca atuuri în plus. Co­legul ei de pre­miu, Andrei Cio­pec, apre­ciat cu premiul Cel mai bun actor, ab­sol­vent la cla­sa prof. Florin Zam­­firescu de la UNATC, anul 2014, s-a descurcat și el inspirat, scri­indu-și un mo­nolog foarte colorat și ex­­­centric în raport cu fo­to­grafia aleasă (Crabs Skin­ningrove), adică având mai pu­ține puncte tangente, dar o febrilă ima­ginație tipologică și lingvistică.

Ada Lupu, câştigătoareaMarelui Premiu „Ștefan Iordache“

Tot la proba la alegere, Radu Afrim s-a gân­dit să le mai întindă o capcană ti­ne­rilor, pe care altminteri îi susține cu atâta fer­voare. Le-a cerut să prezinte un per­so­naj din teatrul universal dintr-o altă pers­pectivă decât cea acreditată de autor și tradiție. Să meargă pe contrasens, cum s-ar spune, în întâmpinarea unor eroi ca­ta­lo­gați îndeobște dihotomic drept tragici sau comici, buni sau răi. O provocare be­ne­fică, mai ales pentru a-i îndepărta pe ti­­neri de la început de șabloane, în­dem­nân­du-i la o gândire nuanțată și creatoare. A reușit cu brio Ana Maria Bercu (Premiul pen­tru cea mai bună actriță), care, ros­tind monologul final din Pescărușul de Cehov, ne-a înfățișat o Nina Zarecinaia lu­dică, cu o instabilitate aproape patologică (mi se părea uneori că o văd pe Ofelia în sce­na nebuniei), un personaj care-și în­vinge ratarea prin persiflarea iluziilor ca­re-au trimis-o pe acest drum. Cum tânăra Ana Maria Bercu cântă splendid la pian, acompaniidu-se adesea singură, căci are și o voce frumoasă și puternică, personajul cehovian a beneficiat și de aceste calități ale actriței pentru a-și desăvârși portretul. Un portret complex, dominat de sen­si­bi­litatea pe care tânăra o revarsă pe scenă. Tot în contre-emploi, dar de data asta cu fizicul ei plăcut, tânăra actriță a adus-o în spectacol și pe voluminoasa Ella Fitz­ge­rald, cântăreața de culoare cu care avea în co­mun doar vocea. Această probă obli­ga­torie păstrată de Radu Afrim, respectiv re­darea prin apariții de câteva minute a unor personaje celebre, idoli din muzică, film sau teatru, dar și din viața publică, fă­ră parodiere, n-a mai fost însă atât de strălucit reprezentată la această ediție. Fie că alegerile n-au fost potrivite, fie că in­ter­preții n-au reușit să surprindă miezul unei personalități pentru a o reda pe sce­nă printr-o singură trăsătură de condei, cert e că nici Conchita Wurst a lui Daniel Chi­rilă, nici Giulietta Masina a Flaviei Giur­giu, ca să alegem doar exemple cu repere clare, n-au convins, ca să nu mai vorbim de acele cazuri în care notorietatea res­trânsă a personajului ales a funcționat ca un handicap din pornire. Am avut și sur­priza să aplaudăm însă multe voci fru­moa­se (Ioana Repciuc, Andrei Ciopec, Ru­xan­dra Coman, Anca Pascu...), ceea ce ne-a făcut să ne gândim încă o dată la faptul că școlile de teatru nu pregătesc, de ce oare?, actori pentru spectacolul muzical, atât de cerut de public. Am mai avut și surprize ne­plăcute, precum imitarea neartistică a lui Gigi Becali, adusă în concurs de un concurent cu aspirații de tabloid.

Slab reprezentată, secțiunea grup, unde sunt selectate cele mai bu­ne spectacole rea­lizate de con­cu­renți în grupuri mai mari sau mai mici, a avut un singur câș­tigător: Paravan, două telefoane, scenariu și regia Matei Lucaci-Grunberg, realizat de absolvenți ai UNATC din 2013. Inventiv, cu haz și multă disponibilitate în im­pro­vi­zarea unor situații alese anume ca re­per-șablon, spectacolul-repetiție premiat de ju­riu a obținut și Premiul publicului. A mai reținut atenția, mai ales prin inter­pre­ta­rea temperamental-agresivă a lui Ioan Alexandru Sasu de la Universitatea „Lu­cian Blaga“ din Sibiu (Premiul pu­bli­cu­lui), spectacolul Ce a zis vrabia de Danny Mitarotondo, un duo în care vioara a doua i-a fost încredințată lui Alexandru Ma­lai­cu, mult mai reușit în interpretarea la pro­ba obligatorie a unui personaj din re­per­toriul lui Daniel Day Lewis.

Prezentat în chip de bonus, spec­tacolul ArtOrchestra, rea­lizat în cadrul pro­gra­mu­lui TNB 9G (no­ua generație), sub auspiciile Cen­trului de creație și producție „Ion Sava“, a bucurat asistența, încântată de acest concert al actorilor-ins­tru­men­tiști de la Cluj, care s-au jucat foarte tea­tral cu instrumentele, schimbându-le în­tre ei.

În paradisul de la Vox Maris al lui Nicușor Năstase, generoasa gazdă a Galelor, acest proiect de succes al UNITER are toate șan­sele să continue, după cum ne asigura Ion Caramitru, președintele breslei. //

CITIŢI ŞI

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22