Pe aceeași temă
Politica nu are ce căuta în evaluările pe care un critic literar le face operelor pe care le analizează. Un scriitor „de dreapta“, dar mediocru ca scriitor, nu devine un scriitor mai bun decât unul „de stânga“.
Recentele alegeri prezidențiale, cu încărcătura lor, au reactualizat un subiect ce a fost pus încă din anii ‘90 unei societăți care, atunci, redescoperea politicul și politica. După decenii de confiscare și de instrumentalizare, sub forma ideologiei unice, a politicii în lagărul socialist, momentul decembrie 1989 a fost punctul în care ea a început să însemne, din nou, altceva pentru cetățenii României. Și tot atunci au apărut și discuțiile, controversele, polemicile. Au voie să facă intelectualii politică? Dacă da, până unde și în ce condiții? Dacă nu, cine este îndrituit să o facă?
Faptul că, la aproape un sfert de secol din ianuarie 1990, mai pune probleme abordarea acestui subiect dovedește nu că el nu a fost clarificat, ci că apolitismul este de fapt o politică nedeclarată și neasumată ca atare. Acum câteva zile, un amic îmi reproșa vehement pe Facebook că am semnat Apel către nehotărâți prin care numeroși intelectuali pledau pentru exercitarea dreptului la vot de către indecișii sau „pasivii“ turului I. Amicul îl susținea pe candidatul nesusținut de semnatarii Apelului, dar, în vehemența sa, nu asuma această opțiune proprie. Altfel spus, X avea dreptul să-l susțină pe Victor Ponta, dar A, B, C, D, E... nu aveau voie să-l susțină pe Klaus Iohannis, fiindcă ei fac politică. Or, intelectualul nu trebuie să facă politică. Scriitorul să scrie, pictorul să picteze, regizorul să regizeze, actorul să joace... Politica trebuie s-o facă d-l Ponta cu d-l Iohannis, între care trebuie să decidă amicul meu X. Omul de cultură trebuie să fie apolitic.
Voi fi de acord cu acest ultim enunț, cam apodictic, în măsura în care el se circumscrie activității profesionale. A fi actor nu înseamnă a-i face omagii d-lui Ponta, cum a făcut Dorel Vișan într-o emisiune a postului Antena 3. A fi actor înseamnă altceva; și acolo, pe scenă, în reprezentarea prin arta sa a viziunii regizorale pe marginea unui text literar (trei arte în convergență), politica nu are ce căuta. Politica nu are ce căuta nici în cursurile pe care le ține studenților, la Universitate, un profesor, indiferent dacă el este de stânga, de dreapta, de centru-dreapta sau de centru-stânga. Politica nu are ce căuta nici în evaluările pe care un critic literar le face operelor pe care le analizează. Un scriitor „de dreapta“, dar mediocru ca scriitor, nu devine un scriitor mai bun decât unul „de stânga“. Politica nu are ce căuta, în general, în activitățile profesionale, pentru că ea va discrimina, automat, între „ai noștri“ și „ai lor“. Un medic care operează nu-și pune problema afilierii politice a pacientului, iar un preot aflat lângă un muribund nu cere familiei carnetul lui de partid. E suficient să ne referim la situații omenești fundamentale și la întâmplări prin care trecem cu toții, pentru a realiza cât de penibilă și pe alocuri grotescă este subîmpărțirea noastră în categorii determinate politic: el e un bolnav de dreapta, el, unul de stânga; el cântă liberal, iar el cântă social-democrat; el spune că dacă A = 1 și B = 2, atunci A + B = 3 dintr-o perspectivă conservatoare, pe când el spune că B - A = 1 dintr-o perspectivă ecologistă. Să convenim că politizarea câmpului profesional nu înseamnă politică, ci confuzie a termenilor; și nu denotă responsabilitate, ci infantilism. Dorel Vișan citând din Goethe, pentru a-l omagia în direct pe premierul Victor Ponta, la Antena 3, nu a fost nici artist, nici cetățean responsabil; nu a fost nici în interiorul profesiei sale, nici în cel al politicului. A fost comic.
Dacă ieșim însă din sfera activității noastre profesionale și dacă actori și medici, profesori și critici de artă, regizori și scriitori au de ales între Ion Iliescu și Corneliu Vadim Tudor (mă refer la alegeri trecute despre care se poate discuta cu calm), vom mai spune că trebuie să fim apolitici? Sau vom mobiliza electoratul, pe cât ne va sta în putință, să-l aleagă ca președinte pe cel îndelung criticat de noi, anterior, adică pe Iliescu, devenit „răul mai mic“ în context? Dacă viitorul președinte este de ales dintre Victor Ponta, actualul premier, și Klaus Iohannis, vom fi apolitici și ne vom vedea fiecare de „treaba lui“ sau vom încerca, pe cât ne stă în puteri, să activăm spiritul de cetățean?
Căci ce mai înseamnă, stimați susținători ai „apolitismului“ interesat, să fii actor, regizor, profesor, scriitor într-o țară al cărei președinte este (putea fi) Corneliu Vadim Tudor? În ce mai constă demnitatea unei profesii, dacă spațiul socio-politic în care ea se exercită este toxic fiindcă intelectualul nu s-a implicat? Și de ce atâta supărare că intelectualii semnează un apel către nehotărâți și că acest apel al lor a avut, iată, efect, electoratul ieșind masiv la vot?
Va începe Târgul Gaudeamus și editorii vor pune în standuri cărți scrise de autori români. Criticii își vor face și ei meseria, vorbind despre ele. Reintrăm, fiecare, în conturul nostru profesional.
Dar cu zâmbetul omului împăcat că nu a fost „apolitic“, ci un adevărat cetățean.